BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: skiptram op 13 September 2014, 20:24:31
-
Geacht Forum,
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/661/xkHfrO.jpg) (https://imageshack.com/i/idxkHfrOj)
fot van het bedoelde stelletje)
Omdat Rob Boeser met zijn "Waelstede" en ondergetekende ( met het oude diorama van Rob "Noordrijn ZuidLymberg") naar de Tram bijeenkomst "Kleine Strassenbahn Ganz Groß 2015" in Schwerin gaan is het tijd een oudere belofte aan Rob in te lossen en Waelstede te voorzien van gepaste oude GTN meuk in plaats van allerlei verBRENGde fantasie modellen.
Omdat ondergetekende ook bezig is met het spuiten van de GTN serie 31-33 van Linke Hoffmann
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/904/gFbUIa.jpg) (https://imageshack.com/i/p4gFbUIaj)
hier het SKIPtram model uit vroeger jaren met nog de verkeerde dakkleur ( haagsche wijze, terwijl in Nijmegen het dak creme was en alleen het tondak grijs).
en de bijwagens 202 en 204 voor de "Burki"groep van de MBS Modelbouwclub en ook deze lieden misschien in de toekomst voor dit model belangstelling hebben ben ik begonnen met de GTN MW 1-8 van Carl weyer en de BW 21-126 van ( U raad het al van mijn geliefde fabriek) Allan & Co.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/673/PkJAP0.jpg) (https://imageshack.com/i/ipPkJAP0j)
MW nummer 3
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/540/2nZdZj.jpg) (https://imageshack.com/i/f02nZdZjj)
BW 122
Tot nu toe stond alleen het model van de bijwagen 101-106 als bouwpakket beschikbaar en er moest dus nodig uitbreiding komen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/904/XwTEUR.jpg) (https://imageshack.com/i/p4XwTEURj)
BW 101 in de nieuwere kleurstelling gebouwd uit SKIPtram bouwpakket
Om het projekt te beginnen moet je tekeningen hebben. en behalve dat het archief van de NVBS al jaren niet operationeel is bestaan zijn deze tekeningen niet in het archief of voor het oprapen. Er zal ongetwijfeld wel iemand zijn die misschien weet waar deze tekeingen zijn in te zien, maar ik heb gekozen voor het maken van eigen tekeningen. Omdat ik niet zo thuis ben in cad cam of wat voor digitale technieken dan ook is gekozen voor het aanpassen van bestaande tekeningen middels paint ( dat is voor de oude man nog net te beheppen).
Onderstaand de tekeningen van de motorwagen en de bijwagen als basis gecorrigeerd door Rob
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/745/oLHTU9.jpg) (https://imageshack.com/i/kpoLHTU9j)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/910/Rf3xRx.jpg) (https://imageshack.com/i/paRf3xRxj)
De Arnhemse GETA 14-21 is Bodo Lutz zo vriendelijk geweest mij te helpen met het ontwerp in 3D en daar is een mooi model uit ontstaan, maar hij heeft het druk met allerlei duitse modellen en na het uitzetten van dit projekt bij een jonge 3D tekenaar in nederland is het uiteindelijk na een aantal maanden niks geworden.
Daarom is gekozen voor de vertrouwde weg van het afgietbare oermodel. In het verleden werd dit door de "plasticman" uit Den Haag als basis vervaardigd en door mij verfijnd, maar ook bij navraag stuitte dit op problemen en dus zat er niks anders op als zelf aan de gang te gaan.
Als basis voor de hybride oer bijwagen is uitgegaan van Halling delen aan gevuld met Fairfield deuren en styreen in allerlei vormen en maten.
Voor de motorwagen is een decentrale Vario Antrieb van Halling met spaakwielen gekozen met een bijbehorende bodemplaat waarop alles in styreen is vervaardigd.
Op zijn Jan boeren fluitjes met een op schaal 1: 87 afgedrukte tekening, deels afgedrukt op zelfklevend papier waardoor ik de maten kon overbrengen op styreen zonder met gek te tekenen is begonnen met de bouw . Het klink allemaal wat ouderwets en dat is het ook, maar ik heb nu eenmaal niet de leeftijd om nog eindeloos te leren hoe ik alles in 3D moet ontwerpen, maar solderen , messing en bouwen in styreen ligt wel in de mogelijkeden. Twee tot drie dagen hard "werken" behalve het dak van de bijwagen begint alles al een beetje vorm te krijgen
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/913/mIQ7ng.jpg) (https://imageshack.com/i/pdmIQ7ngj)
Tot zover het resultaat, U hoort nader,
(foto's van de website van "gemeente tram Waelstede")
Met vriendelijke groet,
Paul Sassen
-
Lekker bezig Paul (y)
Maar ik pleit toch voor het moderne lagevloer materieel :-X
kunnen de ouderen onder ons ook makkelijker instappen :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140907_150517.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140907_150517.jpg)
Groet Martijn
-
Omdat Rob Boeser met zijn "Waelstede" en ondergetekende ( met het oude diorama van Rob "Noordrijn ZuidLymberg") naar de Tram bijeenkomst "Kleine Strassenbahn Ganz Groß 2015" in Schwerin gaan is het tijd een oudere belofte aan Rob in te lossen en Waelstede te voorzien van gepaste oude GTN meuk.
(y) (y) (y) (y) (y)
:P :P :P :P :P
Dat geeft weer eens wat tegenwicht aan al dat Haagse tramgeweld....
in plaats van allerlei verBRENGde fantasie modellen.
;D ;D
hi hi, de ideeën zijn nog niet op......
Groeten, Rob.
-
Ziet er erg mooi uit!
Groeten Jeroen
-
Top bezig! Weer een stukje modelbouw van een hoger niveau! (y)
-
Heel goed, de historische modellen terughalen.
Dat je het over 'oude meuk' hebt, maakt duidelijk, dat je daar met nog meer plezier aan gaat werken dan aan de moderne wagens. ;)
Je zult er ook meer eer aan (en werk van!) hebben.
En zo lang Waelstede niet over die term valt......
Veel succes ermee.
Frank.
-
'oude meuk'
zo lang Waelstede niet over die term valt......
Ach, what's in a name.... 8)
In de Vervelende Staten wordt onder 'old timer' zowel een oud voertuig, als een bejaarde verstaan.
We moeten 'oude meuk' dan ook maar op die manier beschouwen en zowel voor de tram, als voor de maker(s) als geuzennaam beschouwen. ;D
Groeten, Rob.
-
De oude Nimweegse meuk is afgegoten en de eerste gieting is deels in elkaar gezet.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/631/6QE9zI.jpg) (https://imageshack.com/i/hj6QE9zIj)
Dit model zal eerst afgewerkt worden en gespoten, waarbij de kleine zaken aan de wagen er op het allerlaatst ( gespoten) opgezet worden. Het ruwe model zonder uitsteeksels geeft de mogelijkheid deze beter te bewerken alvorens te primeren.
Groet van Paul
-
Beste Paul,
Ziet er goed uit. Jouw spuitkwaliteit kennende komt dit model, als dit gereed is, er ook weer puik uit te zien.
Groet,
Coen.
-
Mooi zeg. Heb je ook een overzicht uit hoeveel delen het model is gegoten?
-
@Sven,
Op de muis zit een klein knopje wat draait en heet "scrollen" in dit geval naar boven tot mijn eerste bijdrage.
Sorry Sven ben net wakker.
Gr.P.P.
Dus 2 kap/ 2 x bodem/ 2 x Lichtkap/buffers/koersborden/weerstandskast/interieur BW/ schortplaten MW/koersbord lampen en controllers. Bij elkaar zo'n 12-13 gietstukken/boompjes
-
De oude Nimweegse meuk is afgegoten en de eerste gieting is deels in elkaar gezet.
Je suis oude meuk
(y) (y) (y)
:P
Groeten, Rob.
-
Vorderingen tot nu toe ::)
Na het afwerken van de gietstukken, glad en pas maken, primer en montage van de motor en de assen in H0m deels geschilderd.
De koppelingen lijken wat ver uit te steken, maar de kappen zijn net iets langer en de buffers van de MW zijn nog niet gemonteerd.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/910/2TkiD1.jpg) (https://imageshack.com/i/pa2TkiD1j)
Met groet van Paul
-
Het GTN stel is bijna afgebouwd en klaar voor Schwerin.
Op de site nog wat extra foto's voor de Nimwegenaeren.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/661/BWUtiF.jpg) (https://imageshack.com/i/idBWUtiFj)
Nadat de omgevallen bomen na de storm weer zijn verwijderd en de bovenleiding hersteld kijken de campingsten verwonderd naar de zojuist in dienst gestelde GTN tram.
Met groet vanuit de verzopen camping Le Viaduc van de Huessense Waggonbau ZmBh. ( geen extra ton salaris of bonus en dus op de camping) aan de gestreste nog niet afgezette Burgemeester van Waelstede rustig drinkend in een Waelsteedse kroeg.
-
Mooi stel Paul.
Mvg, Michel
-
Paul,
KANNIEWACHTEN.
Groet,
Coen.
-
Coen,
Beetje overdreven gezien de trage voortgang van de ( mooie) vier ramers.
Ben je in ieder geval de komende 10 jaar weer onder de pannen.
Groet van Paul
-
Paul,
De ervaring leert dat ik beter een kant en klaar exemplaar bij jou kan kopen, zoals ik de laatste keer heb gedaan met de GTN40. Die rijdt vrolijk rond op mijn baan en is een lust voor het oog.
Dus je bent gewaarschuwd, ha,ha!
Groet,
Coen.
-
Coen,
Extra zijn dan de veiligheidskettingen en het Draper van den Broekje.
Of doet de Waggonbau fabrik dit om de burgemeester ziek te maken??
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/540/YF5wnI.jpg) (https://imageshack.com/i/f0YF5wnIj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/673/c87RkX.jpg) (https://imageshack.com/i/ipc87RkXj)
Met groet van Paul
-
Heer SKIP,
Daar wordt de burgemeester van Waelstede niet ziek van; hij knapt er juist van op ;D
(y) (y) :P :P (y) (y)
Groeten, Rob.
-
De verf zit wel heel dik op het draaistel, of is het afgietsel al zo?
-
Paul, dus voor mij een gebouwd exemplaar. Over de aandrijving hebben we het hog wel. Die van SB onder de 40 bevalt mij prima. Is de asafstand gelijk?
Groet,
Coen.
-
@Sven,
Ook afgietsels hebben minimum maten, maar meer als dit is het niet ( voor mij meer dan voldoende voor een model waar geen tekeningen of voorbeelden van zijn en alles met de hand gemaakt is).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/912/xa0ZU8.jpg) (https://imageshack.com/i/pcxa0ZU8j).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/673/4YVrHt.jpg) (https://imageshack.com/i/ip4YVrHtj)
@Coen,
De aandrijving is ontworpen voor een Halling Variomotor met spaakwielen gezet op 27, 5 mm ,maar meneer SB zal ongetwijfeld tegen een hoop geld iets passends kunnen maken. De door hun gemodificeerde Vario aandrijving met Maxxon motor is mij niet bevallen ( de prijs ook niet).
Bedankt voor de opdracht, maar weet je jouw volgnummer al ??.
We hebben het er nog wel over. Er zijn in ieder geval 3 gietingen als BP voor jullie gereserveerd.
Als de witte Paashaas met niet in de zak doet en meeneemt naar Spanje ( of ben ik nu in de war) toch Prettige Paasdagen gewenst van,
Paul Sassen
-
Paul,
We gaan dan op jouw advies dus voor de Halling aandrijving en dan voor mij met nr. 8. Lijn:1. Zoals op de foto van het begin van dit draadje met Draper!!
Eveneens prettige Paasdagen,
Coen.