BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zuyderduyn op 12 September 2014, 00:05:46
-
Beste lezers,
Ik heb de laatste dagen erg verdiept in het digitaliseren van een modelbaan. Nieuw huis, dus nieuwe baan.
Altijd gewerkt met lokmaus roco, nu wil de boel gaan samenstellen met profirails, en het digitale systeem van Rosoft.
Om de rails in de blokken te verdelen moet de rails geïsoleerd worden. Hiervoor zijn er isolatie klemmen. Maar Welke klemmen van Fleischmann profi rails kan ik het beste gebruiken voor de aansluiting bezetmelder-rails? Ik zie er op Conrad verschillende.
Ik ben best een leek en misschien is dat wel te merken aan deze vraag :-)
Alvast bedankt!
Gr Hans
-
Hans,
De meeste modelspoorders solderen de draad gewoon aan de spoorstaaf. Maar Fleischmann heeft ook aansluitklemmen enkelpolig die kun je gebruiken.
Conrad Bestnr.: 214584 - 89
Groetjes
-
Ik soldeer de draden altijd aan de rail klemmen waarmee je de rails aan elkaar klikt.
Onder de rails zit dan voldoende ruimte om je draad weg te leiden door twee gaatjes onder de rails.
Deze moet je even zo boren dat ze onder die rail koppelingen zitten.
Werkt goed, en je ziet er niets meer van.
-
Solderen met de draden aan de onderzijde van de raillas. Gaatje boren en de draad is meteen uit zicht.
Foto verwijderd........
Met spoorse groet,
Mart
-
Het lijkt wel of dat er door een olifant is op gepoept. Dat is een zeer slecht soldeer voorbeeld, maar een heel goed voorbeeld van hoe het zeker niet moet.
Groetjes
-
Komt omdat die klemmetjes van RVS zijn, en dat is heel lastig te solderen.
Ik soldeer bij voorkeur ook direct tegen de railstaaf. En dan met een stukje ongeïsoleerd draad tegen de zijkant. Als het spoor roestig is geschilderd en geballast dan zie je er bijna niks mee van. En als je er wel wat van ziet, wat dan nog? In het echt zitten er ook kabels aan de spoorstaven gelast.
-
Inderdaad niet erg netjes dat soldeerwerk. Het idee zelf is prima en ook de meest goedkope oplossing, voorop gesteld dat je een soldeerbout hebt.
Voor wat betreft het solderen kun je gebruik maken van soldeervet om het soldeer beter te laten vloeien, met name op lastige metalen zoals de klemmen van de rails of de spoorstaven zelf helpt dat. Maar maak na afloop de boel wel even goed schoon zodat er geen residu achter blijft.
Voor het geval iemand nu roept om S39 te gaan gebruiken, niet doen, is te agressief.
Richard
-
Voor het geval iemand nu roept om S39 te gaan gebruiken, niet doen, is te agressief.
Voor het geval dat je aan RVS moet solderen is S-39 RVS een bijna onmisbaar hulpmiddel.
En voordat iemend gaat roepen dat je nooooooit S-39 moet gebruiken: S-39 RVS is niet hetzelfde.
-
Ik had er weinig problemen mee.
Een goede soldeerbout gebruiken, beetje soldeertin op je punt doen, en dan even licht over de raillas heen en weer gaan aan de onderkant.
Dan krijg je vanzelf dat de soldeertin en mooi op vloeit.
Goed rolletje soldeertin doet ook wonderen, en niet zo dik, 1mm of kleiner is prima.
-
Ik soldeer de draden altijd aan de rail klemmen raillassen
Deze moet je even zo boren dat ze onder die rail koppelingen raillassen
zitten.
Het is ''minder handig'' om voor één onderdeel twee verschillende benamingen te gebruiken. :D
Heb dus, met uw welnemen, even een stukje tekst vertaald, zodat ook voor de (her)beginners duidelijk is, waar het over gaat.
Ook is, wanneer de juiste term gebruikt wordt, het bericht met de zoekfunctie gemakkelijker terug te vinden.
-
Prima, ik wist de officiële benaming van die dingen even niet.
-
Da's het mooie van dit forum. Wanneer je iets niet (helemaal) weet, krijg je gratis 'bijles'. ;D
-
Ik denk dat het ook een kwestie is van weer wat meer tijd aan je hobby besteden :-[
Maar we gaan maar weer ontopic.
Tenminste, als de topic starter nog verdere vragen heeft?
-
Bedankt voor alle tips!
Voor zover duidelijk. Ik ga voor het testbaantje toch even de ouderwetse 'lompe' railklemmen gebruiken.
Gr Hans