BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Taigagaai op 11 September 2014, 22:22:18
-
Ik heb hier al een tijdje lopen zoeken, maar ik zie vaak lange samenstellingen (8 of meer rijtuigen) hier voorbij komen van autoslaaptreinen in de zomer naar het zuiden. Ik wil graag een trein samenstellen van 4 à 5 rijtuigen, welke tussen ca 1990 en 1995 hebben gereden. Ik zat hierbij te denken aan een samenstelling van locomotief + Bcvmh + Bcvmh + WR + Bcm + WL T2S/WL MU 64/WLAB-30. Over het laatste rijtuig ben ik niet zeker om toe te voegen. Ik wil deze trein samenstellen met rijtuigen van LS Models en dacht hierbij aan de volgende nummers:
Bcvmh: set 44011
WR: 44100
Bcm: set 44004
WL T2S: 44190
WL MU 64: 44179
WLAB-30: 44050/44051.
Is dit een realistische trein of moet ik hier wat aanpassen?
-
Op internet staat (ik weet niet meer waar) een foto van de volgende wel heel korte samenstelling uit de jaren 90:
NS 1100 (geel/grijs botsneus)
SNCF DDm (groen LSM/Heris)
SNCF DDm (groen LSM/Heris)
NS Bcvmh (blauw LSM)
NS WR (blauw LSM)
NS MU (blauw LSM)
-
Ja lekker kort, vooral met nog een stuk of vier DDm's er achter. (y)
-
Ja lekker kort, vooral met nog een stuk of vier DDm's er achter. (y)
Goede vriend Nordstreck,
Gelet op onze e-mailwisseling eind augustus een klein vraagje. Reed de bedoelde autoslaaptrein over het Luxemburgse traject waar jij je schuilnaam aan ontleent?
Gegroet van onder de Zuid-Franse zon,
Rob
-
Dag zonaanbidder Rob,
of eerder genoemde over de Nordstreck reed weet ik niet. Wel zag ik de volgende TAC van de Nordstreck afkomen:
vrijdag 19-04-1996, autoslaaptrein van 's-Hertogenbosch/Bressoux naar Narbonne via de Noordlijn te Luxemburg-Stad (aankomst ± 21.20 uur, vertrek ± 21.30 uur):
1 Locomotief CFL 3609
2 Ligrijtuig 2e klasse NMBS 5188 50-70 518-8
3 TEN NS 6184 72-70 622-4
4 Slaaprijtuig NS 6184 72-71 321-2
5 Slaaprijtuig NS 6184 72-71 317-0
6 Restauratie NS 6184 88-70 018-7
7 Couchette NS 6184 50-70 116-3
8 Couchette NS 6184 50-70 127-0
9 Couchette NS 6184 50-70 122-1
10 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's voorwaarts
11 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's voorwaarts
12 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's voorwaarts
13 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's voorwaarts
14 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's voorwaarts
15 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's voorwaarts
16 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's achterwaarts
17 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's achterwaarts
18 Autotransportwagen (DDm) SNCF auto's achterwaarts
Gezien de opstelling van de auto's op de DDm's denk ik dat de eerste zes van 's-Hertogenbosch kwamen en de laatste drie van Bressoux.
Op mijn toenmalige noordlijn van de CFL reed ik met: loc-WL-WL-WR-Bc-Bc-DDm-DDm-DDm; totale lengte ongeveer 260 cm.
Een groet van onder de Nederlandse zon,
Karel.
-
Op 25 april 2001 heeft ASE 9375 zo gereden tussen Luik en Maastricht:
- NMBS 2109
- NS Int. MU
- NS Int. MU
- NS Int. WR
- NS Int. Bcvmh
- NS Int. Bcm
- NMBS DDm
- NMBS DDm
- NMBS DDm
- NMBS DDm
-
Dag Karel,
Mijn perrons zijn zoals je wellicht nog weet 330cm lang, daar krijg zelfs ik zo'n lange sleep rijtuigen en autotransportwagens niet onderdak.
Dat wordt dus inkrimpen geblazen. NS 1100 geeft in zijn bovenstaand bericht een goede hint. Ik hou het dus maar op een vermindering van het reizigers- en autoaanbod vanwege een teruggang van de economie in modelbaanland zodat ik een aantal rijtuigen en wagens maar "vergeet". Dat komt mijn portemonnee wel zo goed uit want die lijdt nadrukkelijk maar dan onder de échte recessie van de afgelopen jaren.....
Gegroet van onder 28 graden,
Rob
-
Dag Rob,
De trein die ik in Luxemburg zag was natuurlijk een samenvoeging van het deel van 's-Hertogenbosch en Bressoux. Anderen hier noemen het traject tussen Maastricht en Luik, of tussen 's-Hertogenbosch en Maastricht. En dat is nog zonder Belgisch deel. Dus korter.
Ik heb in Luxemburg deze trein in verband met de lengte wel eens in twee delen zien rijden. Eerst een loc met een sleep rijtuigen en op blokafstand een loc met een sleep DDm's!
Ook ik smokkelde behoorlijk op mijn CFL Nordstreck zoals je uit de opgave van mijn treinsamenstelling kunt opmaken.
En mijn perron was een stuk korter dan de TAC op mijn baan, maar dat was dan ook Kautenbach waar een TAC niet behoeft te stoppen.
De hartelijke groeten (hier ongeveer 22°),
Karel.
-
Selectief comprimeren is helemaal geen schande.
Mijn autoslaaptrein heeft 3 couchettes, één patatkraam en 3 autobakken.
Toch een aardige afspiegeling van de versie die ik in 2007 naar Frankrijk nam.
De belangrijkste beperking was de lengte van mijn schaduwsporen.
Mijn ICE-III heeft ook maar 6 bakken ipv 8.
Soit.
Slechts een kniesoor ziet dit.
En kniesoren hebben op mijn baan weinig te zoeken ;D.
groeten
Hendrik Jan
-
Ik heb hier al een tijdje lopen zoeken, maar ik zie vaak lange samenstellingen (8 of meer rijtuigen) hier voorbij komen van autoslaaptreinen in de zomer naar het zuiden. Ik wil graag een trein samenstellen van 4 à 5 rijtuigen, welke tussen ca 1990 en 1995 hebben gereden. Ik zat hierbij te denken aan een samenstelling van locomotief + Bcvmh + Bcvmh + WR + Bcm + WL T2S/WL MU 64/WLAB-30. Over het laatste rijtuig ben ik niet zeker om toe te voegen. Ik wil deze trein samenstellen met rijtuigen van LS Models en dacht hierbij aan de volgende nummers:
Bcvmh: set 44011
WR: 44100
Bcm: set 44004
WL T2S: 44190
WL MU 64: 44179
WLAB-30: 44050/44051.
Is dit een realistische trein of moet ik hier wat aanpassen?
Voor zover ik me kan heugen heeft er geen type WL T2S in de autoslaaptrein vertrekkend uit Den Bosch gereden naar welke bestemming dan ook.
Samenstellingen waren bijna altijd als volgt.
Lok type 11,12,13,1600
Ligwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
RESTAURATIE of BUFFET rijtuig
Slaapwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
Autowagons stava of DD (aantal afhankelijk van boekingen)
Of
Lok type 11,12,13,1600
Slaapwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
RESTAURATIE of BUFFET rijtuig.
Ligwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
Autowagons stava of DD (aantal afhankelijk van boekingen)
Ligwagons waren type
SNCF Bc9 (roco 45207)
SNCF Bc10 (roco 45391)
DB Bcm243 (heris 11024)
NS Ferrien Express (lsm 44010)
NS couchette Bcm (lsm44007)
NS couchette Bcvmh (lsm)
Restauratie/buffetwagons waren type
NS geel/blauwe restauratiewagons (bnls actie)
NS geel/blauwe buffetwagon (krokettenkar bnls actie)
NS Buffetwagon (lsm)
NS muziekwagons (lsm)
Slaapwagons
MU TEN pool rijtuigen uit verschillende landen (rivarossi/acme)
Wlab30 inox (lsm/heris)
Mvg jamie diks
-
Voor zover ik me kan heugen heeft er geen type WL T2S in de autoslaaptrein vertrekkend uit Den Bosch gereden naar welke bestemming dan ook.
Waarschijnlijk was dit een T2 van de NMBS.
-
Gezien de opstelling van de auto's op de DDm's denk ik dat de eerste zes van 's-Hertogenbosch kwamen en de laatste drie van Bressoux.
Een groet van onder de Nederlandse zon,
Karel.
Ik denk eerder dat de autowagens met auto's achteruit naar Avignon gingen en de andere wagens naar een andere bestemming.
-
Op internet staat (ik weet niet meer waar) een foto van de volgende wel heel korte samenstelling uit de jaren 90:
NS 1100 (geel/grijs botsneus)
SNCF DDm (groen LSM/Heris)
SNCF DDm (groen LSM/Heris)
NS Bcvmh (blauw LSM)
NS WR (blauw LSM)
NS MU (blauw LSM)
Foto gevonden:
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/11024787834/
-
Apart, de loc rijdt met de achterste pantograaf aan de draad. Normaal doen ze dat toch niet als er auto's achter hangen?
-
Het kan nog korter ;D
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/Ce7Bx4.jpg) (http://imageshack.com/f/p5Ce7Bx4j)
autoslaaptrein Ljubljana-Brussel bij vertrek in de Sloveense hoofdstad medio jaren '90
lok SZ 362
autotransportwagen NMBS
slaapwagen (type weet ik niet)
2 ligrijtuigen NMBS
zowel in Villach als Salzburg kwamen er dan autotransportwagens bij
-
Er staat op deze site nog een foto van een autoslaaptrein
D 13723 (s´Hertogenbosch - Villach)
http://bahnbilder.warumdenn.net/8090.htm
heeft er iemand meer info over deze trein, bv in welke periode dat de trein reed
-
Voor zover ik me kan heugen heeft er geen type WL T2S in de autoslaaptrein vertrekkend uit Den Bosch gereden naar welke bestemming dan ook.
Samenstellingen waren bijna altijd als volgt.
Lok type 11,12,13,1600
Ligwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
RESTAURATIE of BUFFET rijtuig
Slaapwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
Autowagons stava of DD (aantal afhankelijk van boekingen)
Of
Lok type 11,12,13,1600
Slaapwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
RESTAURATIE of BUFFET rijtuig.
Ligwagons (aantal wagons afhankelijk van boekingen)
Autowagons stava of DD (aantal afhankelijk van boekingen)
Ligwagons waren type
SNCF Bc9 (roco 45207)
SNCF Bc10 (roco 45391)
DB Bcm243 (heris 11024)
NS Ferrien Express (lsm 44010)
NS couchette Bcm (lsm44007)
NS couchette Bcvmh (lsm)
Restauratie/buffetwagons waren type
NS geel/blauwe restauratiewagons (bnls actie)
NS geel/blauwe buffetwagon (krokettenkar bnls actie)
NS Buffetwagon (lsm)
NS muziekwagons (lsm)
Slaapwagons
MU TEN pool rijtuigen uit verschillende landen (rivarossi/acme)
Wlab30 inox (lsm/heris)
Mvg jamie diks
Bedankt voor je aanvullingen. (y) Hier kan ik zeker wat mee.