BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 09 September 2014, 21:21:04
-
Voor mijn baanproject 'Wateringbury Railway Station in OO' bouw ik een houten locloods.
In een boek over de Southern Railway vond ik een mooie foto van zo'n kleine houten 'locoshed'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loco_Shed.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loco_Shed.png)
Rechtenvrije foto
Somerset Ostrich. Kleine Southern Loco Shed bij Templecombe. De loods was eigenlijk te klein om een loc volledig te herbergen, een ex LSWR K10 4-4-0 nr. 145
De loods lijkt op de Loco Shed in 7mm/ft. in wood (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/blog/1079/entry-9109-scratchbuilding-a-7mm-loco-shed/) die Paul Lindsay-Scott (RMweb) heeft gebouwd in schaal O.
Na tekenwerk en vooral ook rekenwerk waren de CAD-tekeningen geschikt om een snijopdracht uit te voeren.
Vandaag ben ik daarvoor aan het experimenteren geweest in het lab. En met succes.
Een houten loods voor mijn locomotief, die er echt als hout uitziet... welnu... Hij kan inderdaad geheel van hout gemaakt worden.
Wellicht is verven niet nodig, maar zal licht vervuilen meer dan genoeg zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snijlab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snijlab.jpg)
De planken in het zakje zijn gesneden uit het uiterst dunne harsboard, een nieuw precisie snijmateriaal op houtbasis, van slechts 0,3mm dik.
Hiermee gaan de zijkanten bekleed worden. Van hetzelfde materiaal, maar dan in een donkere kleur, de planken die op het dak worden gemonteerd.
De stroken worden dakpansgewijze over elkaar heen gelegd.
Voor- en achterkant, het houtskelet-deel en de twee dakplaten zijn gemaakt van het eveneens nieuwe snijmateriaal 'Kraftplex. van 1,5mm dik.
Kraftplex is een materiaal op houtbasis, met een kunststof versterkt.
Enkele delen zijn gegraveerd. In de voorkant is een uitsparing van 6cm hoog en 3,6cm breed. Dit komt overeen met de 'vrije ruimte' die gehanteerd wordt in 4mm/ft.
Dat lijkt erg smal, maar het Britse profiel is inderdaad smaller dan het continentale. Voor de deuren wordt eveneens Kraftplex gebruikt, maar deze zullen bekleed worden met twee diktes harsboard in de vorm van een lattenraam-profiel van een oude deur. Boven de deuren is een rooster gemaakt van 6 echte gleuven van 0,3mm.
Twee lessen voor de volgende keer. Het is beter om de snijlijnen op een aantal plaatsen te onderbreken.
De filigrane delen blijven in dat geval aan elkaar vast zitten, in plaats van ergens los in de lasermachine.
Grzz,
Hans
-
Pff, nieuw...kunsthars versterkt papier wordt al jaren door Rusty Stumps gebruikt...
-
@Martin,
Ik geloof je op je woord. Maar het is wel sinds kort pas op de Nederlandse markt voor mensen die het zelf willen snijden met een laser.
Van Kraftplex kun je overigens een gratis monsterpakketje (http://shop.kraftplex.com/epages/61603095.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61603095/Products/9002) bestellen. Als je het snijdt met een X-acto mes, lijkt het een beetje als polystyreen.
Beide materialen zijn prima geschikt voor scratchbuilding.
Met harsboard zijn buitengewoon fijne details mogelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/harsboarddetails.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/harsboarddetails.jpg)
Ik denk het bijvoorbeeld ook te gaan gebruiken voor hekwerkjes.
Grzz,
Hans
-
Eelijk gezegd is dat ook niet waar, wordt al eeuwen in de meubelindustrie gebruikt als backing, en ken lasersnijers die het al een jaar of 2 gebruiken..
-
Vandaag aan het knutselen geweest.
1.
De Kraftflex plaatjes vertonen een glanzende patina, die je met licht schuren kunt verwijderen.
Daarmee verwijder je meteen ook wat van de geribbelde structuur van het materiaal.
Het schuren zorgt er ook voor dat de hechting met waterbestendige houtlijm wat beter wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1431_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1431_4.jpg)
2.
Na het schuren kunnen de voor- en achterkant en de twee houtskelet delen aan elkaar bevestigd worden.
Hier zie ik meteen, dat je niet ongestraft een tekening kunt maken op een materiaaldikte van 2mm en bij het laseren plaatwerk gebruikt van 1,5mm.
In de productietekening, zal ik dit moeten aanpassen. Nu heb ik e.e.a. opgevuld met kleine stukjes Harsboard.
Tjee, wat een hard materiaal is dat zeg...
Dun, maar zeer hard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1435.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1435.jpg)
3.
Een kleine test met de stand-in locomotief. De Loco shed wordt gebouwd voor een Engelse loc in schaal OO. :)
Zoals je ziet past de Roco 2437 er netjes in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1437_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1437_2.jpg)
4.
De timmerman (op schaal...) is langs geweest om de eerste planken aan de zijkant te bevestigen.
Het effect van de losse planken is zoveel fraaier dan de gravering op de kopwand.
Tja, maar voor de stevigheid van het model, laat ik het maar zo.
Met wat plakband heb ik de dakplaten er even opgelegd. Deze worden nog bekleed met lange daklatten.
Een paar planken zijn iets te lang. (Haastig tekenwerk). Als de lijm droog is, kan ik deze inkorten. Het teveel aan houtlijm laat ik eerst drogen.
Misschien moet ik dat ook een beetje wegschuren.
Wat ik hoopte, lijkt juist te zijn. Deze loods hoeft niet geverfd te worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1438_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1438_1.jpg)
wordt vervolgd...
Grzz,
Hans
-
Hoezo niet verven? Onbehandeld hout in de UK lijkt me niet veel voor te komen. Bovendien moet er als het wel onbehandeld is, toch van een patina voorzien worden? Beter is de boel eerst te verven en dan te plakken. Nu krijg je gezeik met de plekken waar je houtlijm over de plank is gelopen. (vlekken)
-
Ik denk zelf aan een lichte washing.
Het model wordt overigens nog wel licht vervuild.
Grzz,
Hans
-
Idd Hans had eerst de zooi in de A/I gezet, schilderen kan dan later wel maar is in principe makkelijker op de bank wand voor wand. Teveel aan houtlijm beter gelijk verwijderen met een vochtige Qtip...
-
Wat ik hoopte, lijkt juist te zijn. Deze loods hoeft niet geverfd te worden.
Wat te denken van stof, en vocht. Op den duur krijg je die
grauwe sluier er niet meer vanaf. Eerst behandelen, dan vervuilen
vocht heb je nu eenmaal altijd in huis.
-
Het effect van de losse planken is zoveel fraaier dan de gravering op de kopwand.
Tja, maar voor de stevigheid van het model, laat ik het maar zo.
Waarom heb je dan niet hetzelfde gedaan als bij de zijkanten? Dat kan toch heel goed? Dan krijg je er toch nog wat stevigheid in. Of je had in het midden nog een extra spant moeten maken....
En ja: Ik zou het ook schilderen. Zo blank komt zelden voor. Zeker niet op het eiland en ook hier in NL niet. Een mooie beits kleur of juist een vervallen groen zal wonderen doen. Denk je nog wel even aan iets van verlichting?
Groet Ronald.
-
Gisteravond heb ik de wand van de loods een lichte washing gegeven van witte verdunde acryl. Dat was even schrikken.
Ik ging er van uit dat het dunne harsboard een beetje krom zou trekken. Dat was ook de bedoeling.
Als je naar het prototype kijkt, zie je immers dat de planken niet kaarsrecht lopen.
Vandaar ook dat ik voor de volgorde koos van eerst monteren, en daarna washen.
Alleen namen de planken meer vocht op dan ik had verwacht. Volgens de specificaties zou dat eigenlijk helemaal niet het geval zijn.
Nu heb ik de dunste kwaliteit gebruikt 0,3mm ipv 0,5mm. Mogelijk dat die laatste minder vocht opneemt.
De Kraftplex plaat daarentegen laat zich heel gemakkelijk en goed in washen.
Gelukkig is het model na bijna een dag droging weer toonbaar.
En... het resultaat lijkt nu verdacht veel op het prototype, met iets gekromde planken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locoshed_white.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locoshed_white.jpg)
Over het issue houtlijm het volgende. Natuurlijk heb ik veel te veel gebruikt. En je kunt dat inderdaad zien.
Is dat erg? Nou eigenlijk niet zo zeer, want zo'n oud schuurtje moet er natuurlijk niet al te fraai uitzien.
Toch wil ik hier wat aan doen.
Terug naar de tekentafel...
De Dakspanten worden iets anders vorm gegeven, waardoor het makkelijker wordt ze te fixeren op de juiste plaats.
En inderdaad, de entree wordt opnieuw getekend, waarbij gebruik gemaakt wordt van losse planken, net zoals aan de zijkant.
Ook de deuren worden iets anders, en wat meer conform het prototype.
Aan buiten- en binnenzijde met een verticale gravering en een binnenlijst uit drie delen ipv twee.
De belangrijkste verandering zal echter de keuze van het materiaal zijn.
De planken zullen gesneden worden uit harsboard dat aan de achterzijde voorzien is van een geprepareerde lijmlaag.
Houtlijm is dan niet meer nodig.
Verder gaan we eens uitproberen hoe we deze materialen het best kunnen kleuren en verweren.
Mochten mensen mee willen experimenteren, graag. Ik kan zorgen voor wat proefmonsters.
Wordt vervolgd...
Grzz,
Hans
-
Gisteravond heb ik de wand van de loods een lichte washing gegeven van witte verdunde acryl. Dat was even schrikken.
Heb je nu ook de binnenzijde voorzien van een kleurtje? Of vergeet je dat even voor het gemak?
Ik ging er van uit dat het dunne harsboard een beetje krom zou trekken. Dat was ook de bedoeling.
Eerst wilde je de loods helemaal niet verven... Je eerste ervaring met het materiaal... dus hoe kan je nu zeggen dat het de bedoeling is? Het deed iets waar je zelf van te voren geen rekening mee had gehouden....
.... Volgens de specificaties zou dat eigenlijk helemaal niet het geval zijn. ....
Dat is nu het verschil tussen de theorie en praktijk... Welkom in de echte wereld...
En inderdaad, de entree wordt opnieuw getekend, waarbij gebruik gemaakt wordt van losse planken, net zoals aan de zijkant.
Doe dan ook meteen de achterzijde opnieuw... Deze heb je nu ook compleet met graveringen. Maak deze dan ook meteen met losse plankjes.
Ook de deuren worden iets anders, en wat meer conform het prototype.
Aan buiten- en binnenzijde met een verticale gravering en een binnenlijst uit drie delen ipv twee.
En denk je dan even meteen aan de montage van de deuren aan je model?
De planken zullen gesneden worden uit harsboard dat aan de achterzijde voorzien is van een geprepareerde lijmlaag. Houtlijm is dan niet meer nodig.
Mijn eerste reactie: Gaat dat wel goed houden? Op delen waar geen ondergrond zit zal vuil e.d. aantrekken. Ik zou wel twee keer nadenken over het gebruik daarvan.
Maar ik ben wel benieuwd naar fotos van de andere zijdes, zoals de voorzijde, de andere zijkant en de achterkant....
Groet Ronald.
-
Gosh, volgens mij weet elke schilder / spuiter dat je vezelplaat aan 2 kanten moet schilderen. Laat harsboard nu gewoon een vezelplaatje zijn..
-
Hallo Hans,
Ziet er niet slecht uit, toch een beetje opbouwende kritiek.
- Het hout werd zelden (tot nooit?) helemaal tot de grond toe gelegd ivm rotten. Het is volgens mij mooier om een bakstenen 'plint' te maken.
- Het verschil tussen de manier van planken aanbrengen aan de voorzijde en zijwand is volgens mij karakteristiek voor de loods en in mijn ogen niet storend. Wellicht kun je het een en ander wat minder klinisch maken door wat planken te laten vervallen (zoals op de foto). Boven de deuren is wel wat uitgebreider weatheren noodzakelijk, maar dat is evident.
- Door de manier van opbouwen van de zijwand zie tussen de planken aan de boven en onderzijde de achterliggende plaat. Ik zou deze minimaal zwart verven of deze geheel laten vervallen. Het in elkaar knutselen wordt dan wat lastiger, maar het resultaat in mijn ogen fraaier.
Hopelijk kan je hier wat mee.
Groeten,
Werner
-
Ligt het nu aan mij of wordt hier een rare toonzetting in berichtjes gebruikt?
-
@Werner,
Op de foto van het prototype is de onderzijde niet zo goed te zien, maar je hebt wel een goede suggestie.
Ik was van plan om de andere en achterzijde, een andere look-and-feel te geven.
Voor het uittesten van wat materiaalcombinaties.
Ik heb ook donkerkleurige plankjes (Je kunt 0,3mm harsboard namelijk in twee kleuren krijgen).
Die wil ik donker beitsen, en het schuurtje net zoals in Kent heel gebruikelijk is, voorzien zijn van gebeitste overlappende planken.
Deze worden dan, net als de plankjes aan de voorzijde overigens, aan twee zijden geschilderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schuurtje_Kent.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schuurtje_Kent.png)
Je ziet op de foto hierboven aan de onderkant een rij stenen.
Ik ga kijken of ik de methode van Geoff Taylor kan gebruiken.
Onderkant aan deze zijwand: limestone en op de achterzijde: bricks in Engels verband.
Ik heb al wat boetseerpasta van Darwi ingeslagen.
Geoff gebruikt polystyreen als basis; ik vermoed dat het met Kraftplex ook gaat lukken.
En zo niet... nog niet erg. Van fouten kun je leren, nietwaar?
Grzz,
Hans
-
Ligt het nu aan mij of wordt hier een rare toonzetting in berichtjes gebruikt?
???
Hans, neem een advies van me aan en beits de delen voor het lijmen, en aan 2 kanten..
-
Van fouten kun je leren, nietwaar?
als je dat nou ook eens een keer deed :-\
-
Tsja, maar als je bezig bent met een leerproces, dan gaat er niets fout, omdat je nog aan het leren bent. Hoe kun je dan van je fouten leren ???
Groet,
Tjalling
-
Ik heb geleerd te leren van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om zelf alle fouten te maken...
-
(y)
-
Vanavond gewerkt aan de achterzijde van de loods.
Ik wilde een techniek proberen waar Leen me op had gewezen: muurtjes van klei.
Deze methode van Geoff Taylor wordt gedemonstreerd op DVD nr. 7 Building Buildings van de Britse modelbouw instructie-serie Right Track.
Ik heb gebruik gemaakt van Darwi boetseerpasta.
Dit is een witte kleisoort die aan de lucht droogt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locoshed_Clay01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locoshed_Clay01.jpg)
1.
Het deel dat van boetseerpasta voorzien wordt, moet eerst voorgelijmd worden met watervaste houtlijm.
Daarna wordt er steeds een klein stukje pasta op gebracht. Dat mag best ruim zijn zoals op de foto te zien is.
Voor het aanbrengen heb ik het goed gekneed en steeds als een kleine 'pizza' aangebracht.
Het is de bedoeling dat er een dun laagje ontstaat van ongeveer gelijke dikte.
Voordeel van het Kraftplex is dat er redelijk stevige druk op kan worden uitgeoefend.
So wie so maakt het model een erg stevige indruk.
2.
Het teveel aan boetseerpasta wordt met een X-acto mesje weggesneden.
Omdat er bij het aanbrengen veel vingerafdrukken achterblijven, heb ik de pasta uitgewalst met een pritt stift.
Dat werkte wel goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locoshed_Clay02_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locoshed_Clay02_1.jpg)
3.
Op dezelfde wijze is de achterzijde bekleed met boetseerpasta.
Bij een groter oppervlak blijk je snel een te dikke laag aan te brengen.
Door met de pritt stift steeds verder uit te walsen, lukt het om ook daar een min of meer gelijkmatig laagje te krijgen.
De muurtjes, in aanbouw zien er niet door gestucadoord uit.
Dat past wel een beetje bij zo'n schuurtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locoshed_Clay03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locoshed_Clay03.jpg)
Nu moet het uitharden. Als ik het goed begrepen heb, ruim een week, voor het verder bewerkt kan worden.
De bedoeling is dat e.e.a. zo uitgehard is dat je er in kunt graveren.
Grzz,
Hans
-
Zou er in gaan graveren als het zacht is...
-
@Martin,
Dat dacht ik eerst ook, maar ik deed het op een proefstukje en trok alles weg.
Ik heb net nog even gecontroleerd op de film. Het is toch echt pas na een flinke droogperiode.
Geoff heeft het zelfs over a 'couple of weeks'.
Wat ik me wel kan voorstellen (voor een volgende keer) dat je losse 'steentjes' in de pasta drukt.
Grzz,
Hans
-
Dan zou ik nu die steentjes erin drukken. Nu kan het nog.
-
@Edsko,
Helaas pindakaas... Daarvoor is de harding al te ver ingezet. Droogt toch sneller dan ik dacht.
Afwachten maar.
Grzz,
Hans
-
ligt eraan wat voor stenen je wilt
Wil je afgeronde en/of gladde stenen kan je het beste inde natte klei drukken
wil je wat scherpere en minder afgeronde stenen, kan je beter in uitgeharde klei graveren
-
Het nadeel van dit soort klei is dat er vaak een soort vezeltjes inzitten, waardoor je niet zo strak kunt graveren als met gips mogelijk is. De vezeltjes komen los in de voegen.
Als je de klei verwerkt als deze zacht is, heb je daar geen last van.
Groet,
Tjalling
-
heb toch al wat kilometers stenen zitten graveren in harde klei, maar nog nooit vezels gehad eerlijk gezegd
en als die er wel in zouden zitten, daar hebben ze harde kwasten voor uitgevonden :)
-
@Tjalling,
Ik dacht dat gips een grotere krimpfactor heeft dan boetseerpasta.
Vanmorgen even gekeken naar het resultaat.
Ziet er niet gek uit. Alleen op de hoek waar de muur aan de achterzijde de lage aan de zijkant raakt, zit een krimpscheurtje.
Had ik hier een profieltje onder moeten leggen?
Foto volgt...
Grzz,
Hans
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haarschuur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haarschuur.jpg)
Hierboven de foto met het haarscheurtje. Intussen is de krimp ook te zien op de rand van het muurtje.
Grzz,
Hans
-
Lijkt me wel realistisch zo'n scheur.... ;D
Wat ik wel altijd merk, is dat de mooiste modellen altijd door toepassing van meerdere productietechnieken tot stand komen. Alleen laseren, 3d-printen, messing solderen, styreen snuiven is kennelijk niet voldoende.
groet
Hendrik
-
@Hendrik,
Dat combineren van technieken is leuk. Vooral het combineren van oude en nieuwe. Niet alle door jou genoemde technieken heb ik in de vingers.
Paintbrush bijvoorbeeld. Maar ook dat kun je leren. Al kom je wel steeds voor verrassingen te staan.
Dat Kraftplex materiaal snijdt geweldig. Het lijkt erg stevig en is in verschillende diktes (0,8 en 1,5mm) verkrijgbaar in plaatjes van 60x40cm.
De laag boetseerpasta op de zijwand van het schuurtje is dunner dan die op de achterwand: 2,75mm versus 4,25mm (inclusief de Kraftplex ondergrond.)
De dikte van de Kraftplex die ik heb gebruikt was 1,5mm.
Geoff Taylor graveert de steenmotieven met een speciaal mes in hard geworden klei. Dat ga ik, zoals gezegd ook proberen.
Uitgaande van deze diktes en een graveerdiepte van 0,3mm is het echter de moeite waard om ook te bekijken of ik met de laser steenmotieven kan graveren.
Gezien de opmerking van Tjalling, overweeg ik om daarnaast eens te kijken hoe Kraftplex te combineren is met gipsen.
Ik heb een voorraadje dentale gips en nog wat 'acrylic one' (http://www.acrylicone.com).
Waarbij het de vraag is wat wijsheid is.... Plaatjes prepareren met boetseerpasta, gips of acrylic one, en dan in een keer snijden en graveren met de laser?
Of eerst het casco van een model snijden, 'bekleding' aanbrengen en dan met de laser graveren?
Ik denk dat ik de verschillende opties eens ga uitproberen op de restjes Kraftplex die ik over heb.
Maar ondertussen lijkt er een nieuw probleempje te ontstaan.
Bij het uitharden van de boetseerpasta op mijn schuurtje, trekt de Kraftplexplaat op de achterwand krom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LocoshedDrying.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LocoshedDrying.png)
De afwijking is inmiddels 3,85mm. Wellicht dat je ook hier zegt 'realistisch'...
Tja, maar eigenlijk niet echt de bedoeling.
Grzz,
Hans
-
De krimpscheur wordt niet meer groter. De buiging van de achterwand nog wel. Die is inmiddels 4,0mm geworden.
Grzz,
Hans
-
Vandaag is de schilder langs geweest.
1.
De donker gekleurde harsboard latten (0,3mm) worden in de beits gezet. En wel in antieke beits.
'Clou für Heimwerker' uit het jaar 'stillekes' voor de prijs van (toen) 8.60 D Mark. De kleur had eigenlijk wat donkerder moeten zijn.
Maar we gaan eens kijken hoe het materiaal hier op reageert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits01.jpg)
2.
Niet alle plankjes zijn door de laser losgesneden. Ik laat ze voor het beitsen zoveel mogelijk aan elkaar vast zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits02.jpg)3.
3.
De beits is van nature veel natter dan de acrylverf die ik voor de andere zijde heb gebruikt.
Je ziet dat het onmiddellijk wordt opgenomen door het harsboard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits03.jpg)
4.
De plankjes worden aan beide kanten meerdere keren behandeld. Als ondergrond gebruik ik een A4 karton vel.
Met een pincet zijn de 'matjes' heel gemakkelijk te keren. Rechts is goed te zien hoe het harsboard de beits opzuigt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits04.jpg)
5.
Na enkele behandelingen hevel ik de plankjes over naar een schoon karton vel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits05.jpg)
6.
Als de beits iets ingedroogd is, dek ik het geheel af met een extra karton vel, en leeg daar en zwaar voorwerp op.
In dit geval een dik naslagwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits06.jpg)
Zo... nu maar weer afwachten wat het resultaat is.
Grzz,
Hans
-
Vanmorgen even gekeken naar het resultaat. De 'plankjes' hebben het beitsen goed doorstaan. Ze zijn redelijk vlak uit de 'pers' gekomen.
Ik denk dat ik de behandeling nog een keer herhaal, 3x aan beide zijden. Misschien dat ze dan nog wat donkerde worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beits07.jpg)
Grzz,
Hans
-
Als je bang bent voor kromtrekken, zou je wellicht bruine olieverf kunnen gebruiken. Een stipje erop, dan uitsmeren met terpentine. Naar mijn idee zou dat dan niet moeten kromtrekken, omdat er geen water in zit. Toch? En omdat de olieverf echt heel dun is, als ware het aquarelverf, droogt het snel genoeg.
-
Trekt ook krom, been there, done that. No T-shirt helaas.
-
Ah, goed om te weten. Dan heb ik niks gezegd.
-
@Sven,
Uit de proef met de beits blijkt, dat het kromtrekken voor een groot deel voorkomen kan worden door het materiaal aan beide zijden te behandelen en het onder druk te laten drogen.
Alleen aan beiden zijden schilderen, terwijl het materiaal al gemonteerd is, voorkomt het kromtrekken niet.
Heb het druk gehad, maar ga snel weer verder met het bouwen van het schuurtje.
Grzz,
Hans
-
Vandaag na een drukke tijd weer even tijd gehad om verder te werken aan de locloods.
Zoals eerder aangegeven heb ik een van de zijkanten en de achterzijde bekleed met boetseerpasta.
Deze is in de afgelopen weken goed ingedroogd. In tegenstelling tot de achterwand, blijkt de zijwand niet verbogen te zijn.
In de zijwand wilde ik grote natuurstenen uitbeelden, zoals op onderstaand prototype:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schuurtje_Kent.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schuurtje_Kent.png)
Hiervoor moest ik groeven maken in de gedroogde boetseerpasta. Ik wilde daarvoor ronde groeven hebben.
Hiervoor heb ik een vulpotlood gebruikt. Dat wil zeggen de houder ervan (dus zonder stift).
De boetseerpasta is weliswaar hard, maar laat zich vrij gemakkelijk graveren.
Om steeds te zien wat het resultaat was, gebruikt ik een oude tandenborstel om het gruis weg te borstelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stenen01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stenen01.jpg)
Voor het pigment, heb ik gewone acrylverf gebruikt. Bruin, wit, oker en geel. Hiervan heb ik verschillende kleurschakeringen van licht naar donker gemaakt op mijn palletje.
Ik gebruik hiervoor een wegwerp ontbijtbordje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stenen02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stenen02.jpg)
Voor het aanbrengen van de kleurpigmenten op de losse stenen heb ik een stokje gebruikt met een scherpe punt.
Met een klein penseeltje gaat het wel, maar is het veel moeilijker om op iedere steen kleurnuances aan te brengen.
Afwisselend heb ik donkere en lichte tinten door- en naast elkaar gebruikt. En bij de donkere tinten - na droging - alsnog een lichtere laag opgebracht.
Dit resulteert in een zekere diepte werking. De verf is overigens onverdund opgebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stenen03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stenen03.jpg)
Had het beter gekund? Ja, altijd... Ik had de blokken wat meer horizontaal kunnen kerven. En ik had eventueel nog wat groen kunnen toevoegen voor 'bemoste' stenen.
Goed voor de volgende schuur; want Wateringbury Railway Station krijgt t.z.t. ook een eigen 'oast-house'.
Grzz,
Hans
-
Ziet er goed uit hoor Hans, en dat weatheren kun je altijd nog doen.
Leen.
-
Vanavond ben ik begonnen met het muurtje. Ik heb het schuurtje op een plank gelegd en die vervolgens klem gezet op mijn werktafel.
Met een kleine schroevendraaier heb ik horizontale groeven gekerfd langs een stalen lineaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GraverenMuur01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GraverenMuur01.jpg)
Vervolgens heb ik losse stenen gekerfd in de gedroogde boetseerpasta volgens het 'English Bond - without closer'.
Gebaseerd op een artikel in Building Engineer, october, 1993 (De bibliotheek van Leen is onuitputtelijk... ) :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GraverenMuur02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GraverenMuur02.jpg)
Wel grappig is, dat de buiging van het muurtje (zie reactie #32) door de druk die ik er op uitoefende nu een stuk minder is geworden.
Morgen eens kijken of we een mooie 'vuile' steenkleur kunnen maken.
Grzz,
Hans
-
Vandaag heb ik een lekkere vieze donkere muurverf aangebracht op de achterwand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MuurVerf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MuurVerf.jpg)
Maar... Ik vrees dat ik het schuurtje niet kan inzetten als locloods.
Hoewel ik me bij de maten van de deuropening gehouden heb aan het vrije ruimte profiel zoals dat geldt voor OO-spoor, blijkt mijn nieuwe 'Sir Pelleas' een fractie te breed.
Ofwel de deuropening van de loods is te smal. Niet dat deze lange loc in de loods gestald zou worden, maar ik moet er nu wel van uit gaan dat de Hornby locs breder zijn, dan gedacht. Grappig overigens dat mijn Roco 2437 (1:87) er wel royaal naar binnen kon.
Is het een ramp? Nee niet echt, want het schuurtje wordt immers gebruikt als prototype. Bij de nieuwe tekeningen zal ik dus rekening moeten houden met een bredere opening. Ook denk ik dat ik het geheel wat langer maak, en de zij-uitbouw zoals op de foto van het prototype te zien is, ga toevoegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30778.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/30778.jpg)
En wat doen we met het huidige schuurtje? Geen probleem, die ga ik gebruiken als extra schuur in een landbouwtaferailtje.
Grzz,
Hans
-
Vandaag de muur aan de achterkant nog wat na behandeld. Naar een idee van Ian Rice heb ik droge talkpoeder opgebracht met een brede penseel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MuurtjeTalk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MuurtjeTalk.jpg)
Grzz,
Hans
-
Ik wilde vanavond de planken aan de achterzijde gaan monteren, maar ik was toch niet tevreden met de kleur.
Vond ze niet donker genoeg. Heb de beits wat donkerder gemaakt, en de plankjes weer een aantal keren aan iedere zijde behandeld.
Wellicht ziet het er na drogen (onder druk) wat beter uit.
Heb ook de maatvoering van de Hornby loc eens vergeleken met de schaaltekeningen. De King Arthur class N15 blijkt precies volgens tekening wat breder te zijn dan de OO norm voor het vrije ruimteprofiel. Nu hoeft die lange loc natuurlijk niet in deze kleine loods gestald te worden.
Gelukkig lijken de kleinere locs van Hornby en Bachmann wat smaller te zijn. Ik ben er nog niet achter hoe breed mijn bestelde E4 precies gaat worden.
Helaas heb ik daar geen schaaltekening van. Dat wordt dus afwachten. Eventueel maak ik dan een nieuwe locloods met aangepaste maten.
Grzz, Hans
-
Vandaag de extra donker 'plankjes' bekeken. Nu zijn ze precies op kleur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schuur_donker01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schuur_donker01.jpg)
Vervolgens heb ik de plankjes voorzichtig met een x-acto mas losgesneden, en met houtlijm op het model aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schuur_donker02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schuur_donker02.jpg)
Deze worden zoals in het prototype steeds over elkaar heen gelegd.
In tegenstelling tot de andere zijde trekken de planken nu niet krom.
Ik weet nog niet wat ik met het dak ga doen. Wellicht koop ik op Eurospoor wat dakplaat (leisteen motief).
Voor de nok heb ik alvast een stukje lood liggen, dat ik in reepjes ga snijden.
Grzz, Hans
-
http://www.rail-kees-webshop.nl/a-37367938/1-87-accessoires-zubehoer/leistenen-strips-voor-station-delft/
-
@Martin,
Bedankt voor de tip. Ik zal hier eens naar kijken.
Grzz,
Hans
-
Het werd tijd om ook weer eens wat aan het 'echte' bouwen te doen. Lange tijd alleen maar bezig geweest met plannen en regelen.
Vandaag heb ik op de Eindhovensche Modelbouw Vereniging (EMV) gediscussieerd over de verschillende opties voor het dak van de locloods.
De optie van Martin is ook besproken, en zal voor een aantal gebouwtjes ook daadwerkelijk worden toegepast.
Voor het 'schuurtje' leek me daarentegen het werken met echte leisteen eigenlijk wel zo leuk.
Zie onderstaande foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leisteen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leisteen.png)
De 'leisteentjes' zijn verkrijgbaar bij een groothandel in bouwmaterialen. Bij het leggen van teer- cq. asfaltplaten op platte daken, wordt er vaak een laag gruis over gestrooid.
Dat is echte leisteen. Om er een OO-dakje mee te beleggen, heb je natuurlijk engelen geduld nodig. Maar houtlijm en een scherp pincet doen wonderen.
Wel zal ik de plaat vooraf even een kleurtje moeten geven.
De leisteengruis bestaat uit stukjes van diverse afmetingen. Sommige zijn te dik, andere te klein. Het is dus wel een kwestie van sorteren.
De nok van de loods wordt overigens afgedekt met een stukje lood. Bewaard uit lang vervlogen tijden; restant van 'een goeie fles wijn'.
Ik vond trouwens ook een foto met wat kleurschakeringen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WB_GLkl.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WB_GLkl.png)
Misschien is het loodsje nu iets te geel geworden... Maar de SR kleur groen is in ieder geval niet het eerder gedachte SR olive green (Humbrol RC410), maar het latere Malachite green (Humbrol RC409). Gelukkig heb ik ze allebei (Dankzij Robbert Jan).
En omdat de Chinese servootjes niet zo duur blijken, krijg iedere deur er eentje.
(Gebaseerd op de techniek in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=7uVltKXq_no&sns=em)
Grzz, Hans
-
Lekker lek dak als je zo gaat leggen ;) ;D
-
@Martin,
Ja, vast en zeker...
Zal aan Hendrik Jan alvast wat emmertjes vragen... (1:76) :D
Grzz, Hans