BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Derksen op 09 September 2014, 17:48:22
-
Hallo,
Mag ik via deze weg jullie een probleem voorleggen. Ik heb van Artitec een DE2 van de eerste serie het probleem is dat het op het middelste draaistel wat lager staat, oftewel het treinstel staat wat scheef, Ik heb dit voorgelegd aan Artitec het antwoord luid als volgt " Het probleem is inmiddels bekend. De eerste serie van de DE2 staat in het midden inderdaad iets lager op zijn draaistel. Ik vrees dat hier weinig aan te doen is zonder ingrijpende acties aan de constructie van het treinstel te plegen". Ze merken daarna terecht op dat ik aan dit antwoord weinig zal hebben maar zo vervolgen zij " dat zij niets voor mij kunnen doen". Mij vraag is, wie is bekend met dit probleem en weet of er een oplossing is om het een en ander wat rechter te krijgen,
Mvg Ruud
-
Styreen plaatjes ertussen, indien zichtbaar zwart maken?
Grtjes Remy
-
Aangezien hij toch in een vitrinekast staat: stukje karton onder de rails leggen ter hoogte van het middelste draaistel?
-
Volgens mij buigt de plank ook door wat ik zo op foto kan zien, maar boven genoemde recties helpen ook :-)
-
Als de plank doorbuigt, staat de bovenste (witte) glasrail krom naar boven.
Ik heb zeer sterk het vermoeden dat de krommingen van de rechte lijnen onder en bovenin het beeld veroorzaakt worden door de optische vertekening (tonvorming) van het objectief waarmee gefotografeerd is.
Hierdoor is de feitelijke scheefstand van het treinstel in deze afbeelding wat moeilijk te beoordelen.
Als je echter kijkt naar de verticale lijnen van de twee bakeinden, dan zie je duidelijk dat die niet evenwijdig lopen en dat dus de bakken horizontaal ook niet perfect kunnen lijnen.
Groet,
Martin
-
Leg eens een A4-tje over de foto bij het diverse materieel, dan zie je dat bij de bovenste drie loc's en de DE2 de vervorming het grootst is. Dus zeer waarschijnlijk vertekening door de lens.
-
De draaikom op het draaistel met vulplaten ophogen, maar dat deden wij in het verleden ook echt.
Het idee van Remy een plaatje styreen er tussen doen is een optie.
Succes Ruud
Groet,
Marc
-
Mensen, voordat wij een ellen lange discussie krijgen over iets wat er niet is zoals dat alle andere treinstellen ook scheef staan omdat de plank scheef is of doorzakt (dit lijkt zo op de foto) en een kartonnetje plaatsen omdat hij toch in de vitrine staat, ;D Het probleem is DE2 van ARTITEC staat scheef, en ik zoek een oplossing hiervoor en het is de bedoeling dat hij, als mijn baan klaar is, gewoon gaat rijden dus een kartonnetje gaat het niet worden.
Bedankt Remy en Marc ik hoop alleen dat daar ruimte voor is.
Mvg Ruud
-
Ruud,
Ik had dit euvel ook bij DEII 93. De onderkant, dus het grijze deel met roosters, bleef niet goed vastzitten in het frame. Daardoor zakte het geheel wat naar beneden en nam daarin de kap mee. Ik kan het niet goed zien op je foto, maar je kunt het zien aan het gegeven dat eerste trede direct onder tegen de deur zit. Daar moet dezelfde ruimte zitten als tussen de treden en de deuren bij de koppen. Ik heb dit opgelost door de onderkant permanent te verlijmen met het frame, na het goed te hebben aangedrukt. Omdat de onderkant dan goed recht zit en niet meer weg zakt, zit de kap ook recht. Verlijmen kan geen kwaad, de onderkant hoeft er in principe nooit weer af. Deze tip is mij overigens door Artitec zelf aangedragen.
Gert Jan
-
Hoi Ruud,
Misschien een idee,is het iets ,om grotere wielen eronder te zetten, zodat het minder opvalt of gelijk komt met de
hoogte van de bak .
Gr Jo
-
Hallo Jo,
Daar heb ik zelf ook al aan zitten denken, maar ik was benieuwd of er anderen waren die hetzelfde probleem hadden en zo ja hoe zij dit hebben opgelost, maar dit zou misschien wel de makkelijkste oplossing zijn.
Mvg Ruud
-
Naar aanleiding van dit draadje heb ik mijn eigen DE-2's even nagemeten.
Ik heb een rode, en die staat recht.
Mijn blauwe staat op het middendraaistel 1 mm lager dan aan de uiteinden. Het was mij eerlijk gezegd nog niet eerder opgevallen.
Als je dat wil compenseren met grotere wielen, dan moeten die 13 mm diameter worden (in plaats van de 11 mm die er nu in zit).
Dat is een ongebruikelijke diameter, en het zal ook maar net gaan passen.
-
@Klaas
Maar dan sta je per saldo toch 1 mm hoger.....of zie ik het verkeerd? ???
@Derksen
Als je niet uitkomt, neem je de DE2 mee naar een beurs in Houten. Daar zal wel ergens een team klaar staan die maar al te graag hun creatieve oplossingen willen toepassen. ;D
-
@Klaas
Maar dan sta je per saldo toch 1 mm hoger.....of zie ik het verkeerd? ???
Dat klopt toch, hij was 1 mm lager in het midden, dus moet die 1 mm omhoog, en dat is dus precies goed.
( als van diameter 11 naar diameter 13 gaat is dat 2 mm, maar dat is dus 1mm aan de onderkant, en 1 mm aan de bovenkant. Ten opzichte van de as is het dus 1 mm, dat wat je nodig hebt. )
Roelco
-
3-rail of een 2-rail variant?
Bij mij hetzelfde probleem gehad. Artitec heeft 10,4mm 3-rail assen gemonteerd terwijl de aangedreven wielen 11,0mm zijn. Heb zelf de assen nog een keer vervongen voor 11,0mm. Toen was het probleem weer deels opgelost. Ze hangen inderdaad iets door.
-
Nog even terugkomend op het probleem van het doorhangen. Dit zou volgens Artitec de oplossing voor het probleem zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE2_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE2_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE2_2.jpg)
Mvg Ruud