BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Jan den Haan op 08 September 2014, 22:24:56
-
Gisteren ben ik nog even op de Guildex geweest.Dit is de jaarlijkse tentoonstelling annex jaarvergadering voor de leden van de Gauge '0'Guild.Deze in 1956 opgerichte club heeft inmiddels ruim 6000 leden.Sinds 1992 wordt deze bijeenkomst in Telford gehouden, dat ten westen van Birmingham ligt en daarmee redelijk centraal ligt voor de meeste leden.Er waren 18 modelbanen en 130 stands van handelaren en clubs zoals de Historical Model Railway Society verdeeld over twee grote hallen.Het aardige van deze beurs is dat er ook allerlei kleine handelaren komen die geen website hebben zodat het moeilijk is te weten te komen wat ze leveren.Ze sturen wel foldertjes op maar alleen wanneer je ze een SAE (aan jezelf geadresseerde envelop met Britse postzegel) stuurt.In vergelijking met 25 jaar geleden (toen de beurs nog in Bletchley gehouden werd valt het op dat er veel meer ready-to-run geleverd wordt.Dat varieert van goedkopere modellen zoals de LBSCR Terrier die Dapol aangekondigd heeft http://www.tower-models.com/towermodels/ogauge/dapol/dapolloco/prototypeterrier2.jpg die voor £169.50 aangeboden wordt door Tower Models tot messing modellen die een factor 10 duurder zijn (of nog duurder wanneer het om grotere protypes gaat zoals een BR 9F)
Een overzicht van de Guildex staat in de beurscatalogus die ook online staat zie http://www.gauge0guild.com/Guildex_Telford_Guide_2014_Web.pdf .Ik wil mij dan ook beperken tot foto's van delen van de tentoongestelde banen die niet in deze catalogus staan.Voor een uitleg over het thema van de betreffende banen en hun bouwers verwijs ik eveneens naar deze catalogus.
Helmthwaite & Chapel Lane.Een baan naar voorbeeld van de LMS met een fraai station met de ingang op een brug over de spoorlijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helmthwaite__Chapel_Lane_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helmthwaite__Chapel_Lane_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helmthwaite__Chapel_Lane_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helmthwaite__Chapel_Lane_2.jpg)
Glen Dochart eveneens LMS maar dan ex-Caledonian Railway met een whiskey distilleerderij :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Glen_Dochart_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Glen_Dochart_1.jpg)
Hassell Harbour Bridge.Een zeer indrukwekkende brug een vrije interpretatie van een voorbeeld in Sunderland.Onder de brug een haven die door eb grotendeels droog ligt.Interessant is ook de lift voor vervoer van goederenwagens van de havenkade naar het niveau van de spoorlijn over de brug.Sunderland is natuurlijk North Eastern Railway territorium , maar op deze baan rijdt van alles en nog wat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hassell_Harbour_Bridge_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hassell_Harbour_Bridge_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hassell_Harbour_Bridge_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hassell_Harbour_Bridge_1.jpg)
Chard Creamery.Een klein baantje met een zuivelfabriek langs een lijntje van de weer met de LMS geassocieerde Somerset & Dorset (Joint) Railway.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chard_Creamery.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chard_Creamery.jpg)
Frecclesham.Ergens tussen de M25 rondweg om Londen en de zuidkust.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frecclesham.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frecclesham.jpg)
St.Aldhelms Quay.Weer gebaseerd op de S&DJR en ook op de London & South Western Railway.Echter wel in de dagen toen er mijns inziens minder fraaie locomotieven reden dan destijds de blauwe van de S&DJR (ongeveer NBDS blauw) en groene van de LSWR (ongeveer Staatsspoor groen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/St_Aldhelms_Quay.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/St_Aldhelms_Quay.jpg)
Höchstädt.Naar Beiers voorbeeld met veel Lenz, gebouwd door een groep uit Kent.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hchstdt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hchstdt.jpg)
Dock Green.Oost Londen in de vijftiger en zestiger jaren.Deze baan word ook op RMweb beschreven.zie http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/58132-dock-green/page-73 .Zelf vind ik het gebruik van een steunmuur een aardige oplossing om beperkte ruimte een overtuigende achtergrond te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dock_Green.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dock_Green.jpg)
Tot slot had op de stand van Lionheart Trains Richard Webster een fraaie locomotief staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_8073449.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_8073449.jpg)
Nadat ik mijn creditcard ergens in gestoken had mocht ik hem meenemen om thuis nog eens de weathering te bekijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel_loc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel_loc.jpg)
En de vernuftige bevestiging van het dak van het machinistenhuis middels magneetjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak_loc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak_loc.jpg)
Overigens staat in het juli-nummer van British Railway Modelling een zeer lovende recensie over dit model.Bij nadere bestudering van de loc kan ik alleen maar zeggen dat zij niet overdreven hebben.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Hallo Jan,
Bedankt voor dit verslag van de UK-versie van Buseck!
Erg fraai wat die Britten iedere keer weer neerzetten.
Ondanks dat men 1 a 2 jaar geleden dacht dat 0 gestaag in opmars zou zijn, denk ik dat we blij mogen zijn als de interesse stabiel blijft.... helaas. Zelfs nu de instap tegenwoordig veel laagdrempeliger is dan een paar jaar geleden door de inspanningen van fabrikanten als Lenz, Brawa en MBW.
Ik zie alleen maar voordelen in 0. ;)
groet
Hendrik
-
Héle fraaie loc Jan, en mooi 0-spul zeg. (y)
Ondanks dat men 1 a 2 jaar geleden dacht dat 0 gestaag in opmars zou zijn, denk ik dat we blij mogen zijn als de interesse stabiel blijft.... helaas.
Ik heb toch een ander beeld als ik om me heen kijk en lees op internet.
-
@Hendrik: waar haal je die gedachte vandaan? Tegen de trend van een ietwat krimpende markt zie je toch elk jaar nieuw fabrikanten iets doen met 0. De grote jongens niet, maar wel veel kleintjes. In mijn beleving groeit het aanbod gestaag en het aantal nulspoorders (kijk maar op dit forum) ook. Natuurlijk is men niet en massa overgestapt op nul, maar dat kun je ook niet verwachten.
Grtz,
Huib
-
Hallo Hendrik,
De show in Telford is wel beduidend groter dan die in Buseck.(zie http://www.busecker-spur-0-tage.de/ ).Dat is niet alleen een visueel effect omdat het plafond van de ruimte in Buseck lager is dan in de hallen in Telford.Het aanbod is veel groter en hoewel het aantal stands van handelaren niet veel verschilt (Telford 130 versus Buseck 117) is Telford toch een indrukwekkender show met grotere stands.Daarbij komt dat het aantal leden van de Gauge '0 Guild ook veel groter is dan dat van de ARGE Spur 0.Dit is één van de oorzaken dat de messing modellen in Engeland goedkoper zijn dan op het continent.Ik vroeg aan Lee Marsh ( http://www.leemarshmodelco.com/ ) of hij ook een Somerset & Dorset versie van de LMS Jinty zou gaan maken.Hij antwoordde dat hij de Jinty helaas niet gaat maken omdat hij niet aan het minimum aantal bestellingen van 80 gekomen was.Als Philotrain dit aantal als minimum gehanteerd zou hebben zouden er nooit Philotrain spoor 0 modellen gekomen zijn.Of het aantal spoornullers aan de andere zijde van de Noordzee minder wordt of stabiliseert weet ik niet.In ieder geval heb ik van iemand die bij de organisatie betrokken is begrepen dat er dit jaar enkele honderden bezoekers meer waren dan vorig jaar.Overigens is een belangrik verschil tussen de Britse en Duitse spoor 0 markt dat er in de UK altijd vrij veel bouwsets aangeboden worden terwijl die in Duitsland bijna niet te koop zijn.Daar is bijna alles ready-to-run.De grote verandering van de laatste jaren is geweest dat Lenz begonnen is met het leveren van betaalbare modellen., die bovendien heel goed rijden.Hij legt de nadruk op goed rijgedrag.
@Marc: Deze Prairie-tank van Lionheart laat weinig te wensen over.Richard Webster de eigenaar laat zijn modellen uitvoeren met een compensated chassis en split-axle met stroomafname via de aslagers.Bovendien wordt het geluid opgenomen op museumspoorbanen.Voor de Prairie-tank is dat de Gloucestershire & Warwickshire Railway, waar loc 5542 rijvaardig bewaard is.Overigens wordt het volgende model een GWR/BR Mogul. zie https://www.facebook.com/340112329467714/photos/pcb.538836196261992/538835352928743/?type=1&theater .Het bijzondere is dat deze loc niet alleen Dynamic smoke heeft d.w.z. een pulserende rookgenerator die gesynchroniseerd is op de zuigerslag, maar ook zitten er bij de lantarenhouders kleine stopcontactjes zodat er lantarens met LEDje in gestoken kunnen worden om zo de headcode aan te passen aan het soort trein en die de loc trekt en de eindbestemming van die trein.
Met vriendelijke groeten,
Jan den Haan