BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ivo tB op 05 September 2007, 16:44:42
-
Wie weet welke M2 rijtuigen van de NMBS (met name welke nummers) in NL hebben gereden. Ik heb er zelf vooral op de route Vlissingen - Zwolle mee meegereden eind jaren 80, begin jaren 90.
Ik heb een set rode van Lima in model en recent ook 3 stuks van de veel betere Márklin uitvoering aangeschaft. De Lima's zijn met wit NS vignet op zwart vlak over het B logo uitgevoerd, maar de Márklin uitvoering is er alleen met B logo. Een zwart vlak met wit NS vignet is zo aangebracht, maar welke nummers reden er nu in NL rond??
Volgens mij reden er AB's, B's en BD's in Nederland
De sites van Martijn Haman en Nico Spilt leveren geen verdere info.
Wie kan mij verder helpen?
mvg
Ivo
-
Daar komen ze:
A: 18-48606, 626
B: 18-38601, 612
B: 18-48608, 611, 614, 616, 620, 623
AB: 39-38602, 604, 633, 640, 647, 651, 657, 663, 667, 672, 680, 699
B: 20-38609, 614, 620, 655, 660, 662, 681, 682, 689, 719, 722, 734, 747, 750, 762, 782, 783, 830, 843, 873, 895, 896, 901, 909, 934, 936, 950
BD: 82-38618, 619, 622, 653, 656, 658, 660, 695
BD: 82-48606, 678
Alle nummers begonnen met 50 88 maar om dat steeds te typen.
-
Ivo,
Kijk voor de nummers even in dit draadje over de M2 in model: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2885.0
Martijn
-
Beste Rick en Martijn,
Bedankt voor jullie supersnelle reactie! En alle info die ik zoek. Ik wist niet dat er al een draadje over M2 bestond. Er zit nogal veel info in Beneluxspoor. Je zou haast voorstellen om op een of andere manier nog beter toegankelijk moeten maken, maar ik merk dat alle leden elkaar helpen :)
mvg,
Ivo
-
Geen probleem, ik wist dat dat draadje er was maar kon het niet vinden dus tikte ik de nummers maar over. Ze komen uit het materieeloverzicht van de NS van 1991 dus misschien dat er nog enkele rijtuigen meer zijn geweest.
-
Ik zal vanavond eens kijken welke nummers op mijn Märklin M2 bakken staan. Misschien heb ik geluk.
-
Ivo,
Let even op. De nummers in het draadje dat ik aangaf stelt dat de nummers beginnen met 50 80 xx-xx xxx-x, maar dat moet zijn 50 88 xx-xx xxx-x. Rick gaf het al aan, maar dit even ter voorkoming van verwarring.
Martijn
-
Martijn,
Bedankt voor de volledigheid, maar op basis van de eerste 4 cijfers had ik nooit een rijtuignummer afgewezen. Ik ga nu vooral naar de voorlaatste 3 kijken. Je eigen site is hier heel helder over, die ik trouwens regelmatig raadpleeg en in mijn favorieten lijst heb staan (compliment!!). Ik ga ervanuit dat Märklin voor de eerste 8 cijfers geen fouten heeft gemaakt.
mvg,
Ivo
-
Net mijn Marklin M2 rijtuigen bekeken. Helaas hebben deze geen nummers die in NL hebben gereden:
B: 50 88 20-48 701-9
AB: 50 88 39-38 608-5
BD: 50 88 82-38 696-6
De streep onder het BD nummer staat zo op het model, dus dat klopt waarschijnlijk niet.
Marklin heeft ook nog een set uitgebracht met een NMBS lokomotief een AB een B en een BD stuurstand als trek-duw trein. Misschien zitten daar nog betere nummers tussen, maar ik denk het niet.
Het beste wordt zelf transfers maken of informeren of er in Belgie (Paul Bellon?) misschien iemand is die deze al heeft gemaakt.
De M2's vind ik verder heel geslaagd, behalve de kleur van het dak. Dat is nogal zilver en op alle foto's in NL was dat of al middengrijs gespoten, danwel tot middengrijs vervuilt
Ivo
-
Mischien dat Kleinspoor uitkomst biedt? Je hoeft alleen de laatste 3 cijfers te veranderen. Ik doel dan op het transfersetje bedoelt voor de NS Plan E rijtuigen. En anders Reitsma Plan W (wit bedrukte cijfers t.b.v. de blauwe Plan W's)
art nr Kleinspoor - 03.
art nr Reitsma (ik dacht nr 274)
Als ik de rijtuigen in bezit heb wil ik dat op deze manier doen.
Succes! ;)
Jeroen
-
Heb ik ook aan gedacht, maar op de M2 staan natuurlijk letters in een belgisch font en dat wijkt vast af van het plan E font. Ook de afmetingen willen wel verschillen.
Maar ik zal eens kijken.
mvg
Ivo
-
Toch niet bij de bordeaux rode rijtuigen? Volgens mij is het een standaard computer fontje. De groene rijtuigen hadden wel de oude nummering die afweek tegenover de rode. Maar ik durf dit niet te bevestigen of ik gelijk heb. :)
Jeroen
-
Jeroen,
Heb toevallig een Mastica plan E bij de hand, die ik volgens mij met Reitsma transfers heb bedrukt en je hebt gelijk: dit is hetzelfde font en ook de afmeting komt heel dicht in de buurt (iets groter) of is gewoon hetzelfde. Dit is de moeite waard om te proberen.
mvg
Ivo
-
Hoi Ivo,
Goed om te horen! Volgens mij heb ik in een ver verleden dat bij een enkele Lima M2 rijtuig gedaan. Ik kan dit niet checken omdat deze al lange tijd verkocht is. Vandaar dat ik dit zo aankaart. Moeilijkheidsgraad wordt wel om de blauwe band te verwijderen op de 1ste klasse rijtuig die in de witte sierlijn bedrukt staat. Deze heeft in die uitvoering niet gereden binnen Nederland.
Jeroen
-
Geen probleem, ik wist dat dat draadje er was maar kon het niet vinden dus tikte ik de nummers maar over. Ze komen uit het materieeloverzicht van de NS van 1991 dus misschien dat er nog enkele rijtuigen meer zijn geweest.
Beste Rick,
Ik las net in NS in 1993 dat de NS in totaal 59 rijtuigen van de NMBS had gehuurd. Jij hebt precies 59 nummers opgegeven, dus dat zullen ze dan wel zijn.
Hoi Ivo,
Goed om te horen! Volgens mij heb ik in een ver verleden dat bij een enkele Lima M2 rijtuig gedaan. Ik kan dit niet checken omdat deze al lange tijd verkocht is. Vandaar dat ik dit zo aankaart. Moeilijkheidsgraad wordt wel om de blauwe band te verwijderen op de 1ste klasse rijtuig die in de witte sierlijn bedrukt staat. Deze heeft in die uitvoering niet gereden binnen Nederland.
Jeroen
Beste Jeroen,
Als je de blauwe band wilt weghalen lijkt het me het eenvoudigst om de witte band af te plakken en geheel wit te spuiten. Ik kan me trouwens nog wel de blauwe band herinneren op de M2. Dat had geloof ik te maken met roken / niet roken. Maar de AB met blauw heeft volgens jou in NL niet gereden.
mvg
Ivo
-
Hoi Ivo!
Nou ik heb ze ook hoor. Behalve het AB rijtuig. Kan je me zeggen in hoeverre de bordeaux rode kleur afwijkt tussen Lima en die van Marklin? Ben ik nou gek of is de Marklin wel erg donker van kleur? ::) Ik heb via de winkelier de asjes voor gelijkstroom laten verwisselen. Misschien dat iemand anders ook een antwoord op deze vraag weet? Ik hoor het graag.
Jeroen
-
Zelf maar even op onderzoek gegaan en het rijtuig goed geinspecteerd. Idd. de kleur van de Marklin bordeaux rode M2's zijn te donker van kleur weergegeven! De verf kleur(nmbs) is opzich okay. Maar omdat de kap donkergrijs is en er niet eerst een lichtere(witte) kleur overheen gespoten is (als ondergrond voor het rood), dekt de rode kleur moeilijk op deze donkere ondergrond. Dit verklaart dus dat het rijtuig donker oogt. Wel jammer dat Marklin dit achterwege heeft gelaten. Het had zoveel beter gekunt. :-|
Revell seidematt 331 komt aardig in de richting voor het nmbs rood.
Jeroen
-
Beste Jeroen,
Een van de moeilijkste onderwerpen is de juiste kleur. Vooral omdat kleuren nieuw en na gebruik nogal verschillen. In mijn herinnering waren de M@ rijtuigen in Nederland een soort verschoten karmijnrood. Mijn herinnering wordt vast nog verstoord door het vele rode materieel dat nog in Belgie rondrijdt en ook eenzelfde kleur heeft. Op foto's van eind jaren 80 ziet het rood er veel frisser uit. En in vergelijking van de Lima en de Marklin vind ik ook de Lima kleur beter.
Voor zover te zien op foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9230097.jpg)
De onderste is Marklin en de bovenste Lima.
Maar nu de rest
Prototype Marklin Lima
Lengte 24m
1:87 0,276 0,276 0,253
Breedte 0,034 0,031
Afstand midden draaistellen
15,30m 1:87 0,176 0,176 0,182 (!)
Kortkoppelmechaniek Koppeling aan draaistellen
Wel dynamo aan draaistel Geen dynamo
Gele band 1e klas geel Gele band 1e klas oranje
Belettering scherp en dekkend Belettering vaag en transparant
Ramen 2delig ingelegd Ramen relief bedrukt
Sponningen grijs Sponningen zilver
Buffers correct Buffer niet correct
Handgrepen op deuren Geen handgrepen
Relief op dak Glad dak
Gedetailleerde ventilatoren Meegegoten ventilatoren
Opschriften stelbalk foute plek Opschriften stelbalk goed
Revisie 96 Revisie 87
Over het geheel is de Marklin veel beter, maar er zit ook misschien wel 20 jaar tussen de verschillende modellen. Het rood van Marklin is discutabel, maar dat ga ik niet overspuiten. Wel jammer van de stelbalkopschriften, waar kennelijk in de afgelopen 20 jaar verandering in heeft plaatsgevonden bij de NMBS.
mvg
Ivo
-
Dag Ivo!
Dank voor de uitgebreide info en jouw bevindingen. De Lima is wat mij betreft qwa kleur ook de juiste benadering voor de M2 'tjes. Ik heb inmiddels de beide rijtuigen voorzien van een zwart vlak met NS logo. Alleen moet de rijtuigen dus nog omnummeren. Omdat Kleinspoor door zijn Plan E opschriften zijn kan ik dit helaas nog niet doen. Volgens Kleinspoor zullen deze opschriften binnen korte tijd weer verschijnen. De maten van deze transfers komen overeen met die van de M2 rijtuigen.
Onderstaand enkele pikturen van de Marklin M2'tjes met NS logo. (sorry voor de slechte belichting)
Het zwarte vlak komt uit het transfersetje met groot NS logo zoals op de NS1300 en de gele NS ongevallen wagen die ik nog over had. Wel even op maat maken zodat deze over het B logo past. Vervolgens het NS logo op aanbrengen.
Succes Ivo met de ombouw! ;)
Jeroen
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_AB.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_AB.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_AB.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_B.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_B.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_B.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_twee.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_twee.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_twee.jpg)
-
Ivo vraagje,
Ik heb vandaag op de plaatselijke modelspoorbeurs(je) de overige 2 M2's gekocht om een treinsamenstelling te completeren. Als ik in het meegleverde infoboekje kijk, is het mogelijk de vouwbalgen te verwisselen voor een ingeklapte exemplaar. Mijn vraag is of deze vouwbalgen meegeleverd worden in de verpakking of dien je deze los bij te bestellen? ::) Ik kan geen artikelnummer vinden namelijk. Enig idee?
Jeroen
-
Wat is eigenlijk het verschil tussen de M2 rijtuigen en de K4 rijtuigen?
Ik dacht zelf dat de K4 rijtuigen hier gereden hadden. Of zijn ze gewoon alle 2 dezelfde?
Bedankt voor antwoorden!
-
Ik zag er vandaag 3 in Heumen liggen voor 100 euro, als zeldzaam aangegeven.
Maar dat wou nog niets zeggen, want ook een setje met een 1300 en Plan E's was zeldzaam, prijs 200 euro.
Allemaal van Lima, dat wel.
Of zijn die M2 of K4? Rijtuigen zeldzaam met NS logo?
Willem
-
Een K4 (http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/K4/k4bdend.jpg) en een M2 (http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/M2/SNCB_M2AB.jpg). De K4 rijtuigen reden hier omstreeks 2003, de M2 rijtuigen rond 1990. Ze zijn dus niet hetzelfde type.
-
Zijn de M2 rijtuigen van Lima op de juiste lengte?
Op welke lijn reden deze rijtuigen dan? Welke loc stond er voor?
Alleen deze rijtuigen of was t gemengd met icr's?
-
Ronald,
Zie boven; de M2 van Lima zijn meer dan 2cm te kort in H0.
M2 reed vooral op de IJssellijn van Vlissingen naar Zwolle eind jaren tachtig begin jaren negentig. Kijk in de boeken van de NS 1100 e.a. voor goede foto's daarvan.
K4 reed vooral als versterkingsrijtuig in de route Den Haag - Venlo begin deze eeuw.
Voor belgische rijtuigen nog het volgende weetje: de M staat voor middendeuren en de K voor kopdeuren. Daarmee zijn M2 en K4 heel verschillend en hebben op verschillende tijdstippen in NL gereden. Ook hier zie boven.
De SSN in Rotterdam heeft bijvoorbeeld K1 rijtuigen van de NMBS.
mvg,
Ivo
-
Dank je wel voor je antwoord.
Dus de M2 rijtuigen reden zonder andere en de M4 rijtuigen reden samen in 1 stam met andere rijruigen?
-
aah Ivo ik mis een antwoord op mijn vraag aan jou.
Ben benieuwd. ;D
Jeroen
-
@Jeroen,
Ik heb nu 3 Marklin M2, een AB, een B en een BD. Maar in geen van deze heb ik een briefje met een suggestie dat ik de vouwbalgen kan wisselen. Dus ik heb weer iets anders. Ik weet dus geen bestelnummer.
@Ronald,
Inderdaad reden de M2 als aparte stam achter een NL lok en hadden ze een wit NS vignet op een zwarte ondergrond over het NMBS logo.
De K4 reden voor zover ik weer altijd in combinatie met ICR rijtuigen of plan W (dit weet ik niet helemaal zeker, maar is op te zoeken in de Railhobby en Railmagazines van 2000 - 2004).
Na de K4 kwamen de ICK rijtuigen in dienst.
Overigens in mijn herinnering reden er van de K4 rijtuigen 3 zoals ze in model worden geleverd door Heris en LSmodels en 1 heb ik nog nooit in model gezien. Die had een wat hoger dak en andere draaistellen. Of dit ook als K4 werd gezien weet ik zo gauw niet meer, maar is in bovenstaande tijdschriften op te zoeken.
mvg,
Ivo
-
De K4-rijtuigen zijn een beetje off-topic in deze draad, maar er waren inderdaad twee typen rijtuigen die tot K4 behoorden. Zie: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4239
Martijn