BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: Huup op 08 September 2014, 17:04:46
-
Ik ben bezig met het maken van deze draaibrug. Het draaipunt zit rechts in plaats van het meer gebruikelijke midden.
Is er een gangbaar punt waar dat draaipunt bij een brug als deze gesitueert is?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_DSC_02401122986420.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_DSC_02401122986420.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_DSC_02391864237949.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_DSC_02391864237949.jpg)
-
Hangt helemaal van de situatie af. Als het een brug is met twee doorvaartopeningen, dan draait hij op een middenpijler en zit het draaipunt symmetrisch.
Maar bij een enkele doorvaartopening zit het draaipunt uit het midden. Het lange deel van de brug ligt dan boven het water, het korte eind blijft boven het landhoofd.
Een voorbeeld van zo'n brug hier dichtbij is de spoorbrug over het Arnekanaal. Om de zaak in evenwicht te houden hangt onder het korte eind een ballastgewicht.
-
Is er bij zo'n 'Arnekaanaal-brug' sprake van een bepaade plek voor zo'n draaipunt? Bv op een kwart van de totale brug?
-
Nee, zo groot is het verschil niet. De verdeling is ongeveer 40%/60%. Maar om het precies te weten zou ik ter plekke moeten gaan kijken.
Maar waarom wil je dat zo precies weten? Zoals ik al zei, per geval wordt gekeken wat de optimale verdeling is. Er is geen algemene regel.
-
Bij jouw zijkant lijkt het logisch als het draaipunt precies in het midden van de grote plaat zit, maar zelfs dat hoeft niet.
De architect (vormgever) bepaalt het uiterlijk en de constructeur lost het dan (meestal) wel op.
Jan
-
Klaas, Jan, ik wil dat weten omdat ik, ook al is het een fantasiebrugje, wel een brugje wil maken wat klopt. Jan's antwoord zegt dan genoeg :)
Ik zal idd ook even bij het Arnekanaal-brugje gaan kijken. Beide dank voor jullie antwoorden!
-
De brug over het Arnekanaal is tamelijk modern. Ongeveer 15 jaar oud, als ik me niet vergis.
In Streetview is hij niet goed te zien. In google maps kun je bij maximaal inzoomen zien dat de afrondingsstralen aan beide einden verschillend zijn. Daaruit kun je afleiden waar het draaipunt ongeveer ligt.
Als je het echt goed wil zien zul je ter plekke moeten gaan kijken. En als je brutaal genoeg bent, en niet bang voor wat struikgewas, kun je er zelfs onder komen.
Het is overigens geen "brugje". Het ding is 40 meter lang en dubbelsporig.
-
Er zijn ook in elke goede bibliotheek boeken te vinden, die ook geschikt zijn voor leken.
Bijv. Bruggen in Nederland van www.bruggenstichting.nl (http://www.bruggenstichting.nl)
Jan
-
Beginnetje.
https://www.facebook.com/video.php?v=696972640386403&set=vb.100002210193992&type=3&theater
-
Hè jammer, dat ik geen feesboek heb, daar ben ik geen eenling in.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0611_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0611_2.jpg)
Voor het idee. Brugje vordert langzaam en krijgt zijn definitieve vorm. Staande zijde wordt opgevuld met profielstrips met klinknagels.
-
netjes (y)
-
Huibert, het draaipunt zit dusdanig dat je de brug wel in evenwicht kan krijgen. Dat betekent dat het draaipunt niet al te ver naar achteren kan liggen omdat je dan op de staart niet voldoende massa meer kan aanbrengen om de twee uiteinden in evenwicht te krijgen.
Praktisch betekent dat, dat je dus in de staart voldoende beton oid kwijt moet kunnen om de massa van het andere deel uit te balanceren. Omdat het koppel van de beide massa's aanzienlijk scheelt naar mate je het draaipunt verder naar achteren legt zitten daar wel grenzen aan.
Als ik zo naar je foto kijk moet het draaipunt niet veel verder naar achteren zitten dan de overgang tussen hek en wand, uiterlijk daar waar de helling over gaat in het vlakke stuk. (Is zo mijn voorzichtige schatting)
-
Ha Paul. Het draaipunt zit precies onder het eerste stuk van de staande zijde. Het evenwichtspunt ligt op het ogenblik net achter het midden van de brug. Daar komt nog het nodige aan materiaal bij ( de andere staande zijde bv), dus mijn vermoeden is dat het geheel wel in evenwicht te brengen is rond het hudige draaipunt.
:-)
-
OK, maar ..... of het in model in balans is, is niet zo interessant, dat vang je wel op met een goede lagering. Punt is of het in werkelijkheid een beetje klopt. Zaken als massa doen rare zaken bij verschaling ;)
Maar goed, je belangrijkste vraag was of het ongeveer klopt en dat doet het wel op deze manier.
Mooi bouwwerkje en bouwverslag.
Groeten,
Kniesoor
-
Geen punt :)
-
Na wat bouwkundige omzwervingen een begin gemaakt met het brugdek. Styreen onderop, cederhouten bodem en daarop komen billingboatlatjes. dan nog een mooie afwerking dmv een messingprofielrand aan de buitenzijde van de brug met reling en lantaarns.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugdek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugdek.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12210_783787998371533_8533126783399895225_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12210_783787998371533_8533126783399895225_n.jpg)
Brugje in een wat verdere staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10488333_783787578371575_8833445091752535423_n.jpg)[/ur]
De lantaarns krijgen aan de brugbuitenzijde een rode verglazing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10488333_783787578371575_8833445091752535423_n.jpg)
-
Mooi bruggetje aan het worden (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1907945_784777974939202_8696154972133677879_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1907945_784777974939202_8696154972133677879_n.jpg)
Rode verglazing.
Brug gesloten voor scheepvaart? Rood licht. Wit voor spoorverkeer.
Brug gesloten voor spoorverkeer? Rood licht. Wit voor scheepvaart.
Geheel conform mijn werkelijkheid ;D
Verglazing wordt nog doorgetrokken tot en met de witte rand onder aan de lantaarn. Materiaal is uit een setje seinvleugels van Philotrain.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12210_783787998371533_8533126783399895225_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12210_783787998371533_8533126783399895225_n.jpg)
Mooi stukje werk (y)
-
Sluit me geheel bij de vorige schrijver aan; heel mooi .
Gr Frank.
-
Dank voor de complimenten!
Ondertussen weer een stukje verder.
brugje (https://m.youtube.com/?app=m&persist_app=1#/watch?v=oYgzOghLoEw)
-
En een alternatieve link (https://www.youtube.com/watch?v=oYgzOghLoEw).
Nu niet als app. Mooie brug overigens.
Jan-Peter
-
Txs!
-
Mooie brug.
Over de balans, de kracht (massa x arm!) links moet gelijk zijn aan de kracht rechts. In een symetrische brug is dit makkelijk te realiseren, ongeacht de lengte van de brug.
Maar bij een bruglengte van drie in verhouding 1:2 moet je de helft van het rechter brugdek aan balastgewicht toevoegen. Aan het uiteinde van het korte deel welteverstaan, dichter naar het draaipunt gaat het benodigde balastgewicht naar oneindig! Bij een verdeling 1:4 al acht keer het gewicht van het korte brugdeel (4*2=8*1). Wel nog even het massamiddelpunt korte deel 'inrekenen' maar je hebt nu een idee. De 40-60 verdeling eerder genoemd is zo gek niet.
Groet, Sicco Jan
-
Komt goed Sicco Jan!
Inmiddels is de stoomketel operationeel en staat het messing ketelhuis.
-
Sfeervol! (y)
Groet Jaap
-
Mja, het ketelhuis staat, maarrrrrr
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0977_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0977_1.jpg)
Het gaat niet goed.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0979_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0979_2.jpg)
Dat passen we aan met een mooie golf.....
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10980702_790736501010016_5998508902130731806_n_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10980702_790736501010016_5998508902130731806_n_1.jpg)
'Brug' op de voorgrond, brugje daarnaast.
Op de 'brug' komt een brugwachterhuisje en ook een schoorsteen. Hoe precies, nog geen idee. Maar het komt er wel :)
-
Vandaag het brugje afneembaar gemaakt. Ik voorzie ook een nieuw brugdek. Het huidig trekt langzaam krom. Dat moetenwe niet hebben natuurlijk. :-\
In mijn voorraaddoos nog een paar zakjes minuscule lampjes gevonden. Da's mooi voor de interieurverlichting van de telefooncel en het machinehuis. Nu nog ff wat weerstanden opscharrelen....
-
Na een aantal formaten (papieren test-) schoorstenen op en naast het brugje geprobeerd te hebben, uiteindelijk gekozen voor deze oplossing. Een mooie koperen pijp, die nog voorzien wordt van een schoorsteenkroon en ogen om hem met kabels te borgen. Althans, dat is op het moment het idee.
Rookgenerator is inmiddels ook onderweg.
Naast de schoorsteen een begin van de sturing van het geheel. Daar komen nog wat handles, manometers, peilglazen ed aan te hangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1604606_795543227196010_1743980350817549453_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1604606_795543227196010_1743980350817549453_n.jpg)
-
(y) Ziet er prachtig uit. Wel zonde dat je het dek opnieuw moet maken :-\.
-
Dank!
Wat het brugdek betreft: een kleine incisie hier en daar voorkomt het verder krommen denk ik wel. Essentieel is dat de spoorstaven op hun plek blijven, en wel exact op hun plek. Dat komt sowieso goed.
-
Rookgenerator gearriveerd, ingebouwd, aangezet. No smoke. Uh..... Jawel. De rook is dik en vet en slaat neer. In de pijp, welteverstaan. Dat was niet de bedoeling.
Nodig: een schoorsteenpijp van 7mmØ en de generator bovenin! Een Bully!
Gaan we regelen :-)
-
Prachtig stukje werk! (y)
Groet Jaap
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1061_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1061_2.jpg)
Brugje in de module ingepast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1063_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1063_4.jpg)
;)
-
Ongelofelijk mooi (y)
Vriendelijke groet Jaap Smith
-
Dank, een mooi compliment :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1064_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1064_1.jpg)
Vanuit 't 'boatsje'
Oja, houten bufferbalk, da's waar ook.... ::)
Aj, en een staander nakijken, zie ik al. Foto's hè, rampen zijn het ...... :'(
-
Lang geleden wees Klaas me op de draaibrug bij Middelburg, een excentrisch draaiend geval.
Toevallig kwam ik er gister langs, en maar even wezen kijken.
En waratje......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2642_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2642_4.jpg)
brug omhoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2647_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2647_2.jpg)
Brug draaiend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2643_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2643_2.jpg)
Brug in eindtoestand
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2648_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2648_1.jpg)
Brug weer in gesloten stand met gedraaid afsluitbord.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2650_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2650_2.jpg)
En de trein van 18.43 naar Vs.
Draaibrugje zelf wacht op hout voor de module, en dus op hout voor IJmc (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65836.0.html).
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_17178_DSC_30691771592041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_17178_DSC_30691771592041.jpg)
Nodig 's mee verder.....
-
Hoi DE-II leuk project. iet er goed uit. (y)
Je bouwt al net zo snel als ik ;)
Goede voornemens: verder bouwen ;D
-
Dat krijg je met meer projecten. Komt goed (y)
-
Brugje in de module aan het inbouwen. Eindelijk weer voortgang :)
-
Stukje verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_20169-_20160603_1316522090960863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_20169-_20160603_1316522090960863.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_20169-_20160603_1316001895255211.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_20169-_20160603_1316001895255211.jpg)
-
Dat wordt een leuke kleine module! (y)
Groet,
Matthijs
-
Railovergang. Komt goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_2825-_20160603_180552-1360479881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_2825-_20160603_180552-1360479881.jpg)
-
:)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_2511-_20160603_210843-43772993.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_2511-_20160603_210843-43772993.jpg)
-
Erg mooi om te zien hoe je dat allemaal maakt uit metaal, de extra afwerking geeft het helemaal karakter. Ik zie trouwens een schuine raillas :o Een tijdje terug heb ik in een ander draadje gevraagd naar ervaringen hiermee, omdat het me een stuk stiller en geleidelijker lijkt als overgang. Doe je dit vaker,of is het puur onderdeel van het draaimechanisme? En hoe heb je ze gemaakt, een klein slijpschijfje?
Petje af voor je brug.
groet, Rens
-
Ha Rens, dank voor t compliment.
Ik heb geen ervaring met die schuine railovergangen.
Bij het brugje moet het ervoor gaan zorgen dat de brug in positie ligt voor railverkeer.
Het werkt nog niet. Één van de spoorstaven op de brug is te kort, maar dat wordt volgende week opgelost.
Dat het gaat werken is voor mij buiten kijf.
Ik heb het gemaakt door de railstaaf in een klein bankschroefje te klemmen. Een vaste afmeting steekt uit en wordt schuin gevijld met een sleutelvijltje. Werkt prima.
Wel telkens even checken of de schuintes van de twee oppositionele railstaven overeenstemmen. En bij het definitieve vastleggen heel secuur werken :-)
Succes!
-
Toevallig dit draadtje ondekt en geheel doorgenomen. Mooie brug (y) (y), sfeervol plaatje
Ga ik zeker volgen,
Gr Joke
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4457-_20160611_213255-2046720123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4457-_20160611_213255-2046720123.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4457-_20160611_21320829871571.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4457-_20160611_21320829871571.jpg)
-
Huibert (y)
Groet Ed
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_11470-_20160612_14043417210961.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_11470-_20160612_14043417210961.jpg)
-
Ziet er goed uit!
Techniek al helemaal in orde?
-
Vrijwel.
-
.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_24467-_20160614_140916505195054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_24467-_20160614_140916505195054.jpg)
:-)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_24467-_20160614_1403191546693595.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_24467-_20160614_1403191546693595.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4344-_20160615_120354-91983298.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4344-_20160615_120354-91983298.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4344-_20160615_120433-1986772524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_4344-_20160615_120433-1986772524.jpg)
:)
-
De Kookertkade wat verder aangekleed en een brughoofd gamaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_8710-_20160629_223331-2034238623.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_8710-_20160629_223331-2034238623.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_8710-_20160629_223242-368877402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_8710-_20160629_223242-368877402.jpg)
-
Kookertkade.... Het gebouw op voorgaande fotoos is ontstaan omdat ik èn een paar cm2 overhad èn een schoorsteen. Te klein dus voor een fabriek oid. Daarom een vierkante hoge 'fabriek' met schoorsteen die ik de Kookert heb genoemd.
De kade is dan weer naar de Kookert vernoemd; Kookertkade dus.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_16700-_20160722_114752478249420.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_16700-_20160722_114752478249420.jpg)
bunker aan de rand van de module, met uitzicht over de module van de buurman
-
Erg mooi , mooie details en overtuigende kleuren
Blijf ik volgen
Gr Bert
-
Beste DE-II .
Het principe van een spoorbrug is ,dat er in gesloten stand er een onwrikbare verbinding is tussen de landhoofden . Deze verbinding is als volgt ; aan de ene zijde ligt de brug op vaste oplegstoelen ,en de andere zijde op beweegbare oplegstoelen . Dit kunnen rollen of wiggen zijn . Het beweegbare brugdeel ligt enigszins uit het waterpas . Op dit moment is het daaimechanisme ( taats ) volledig onbelast . Dit geld zowel voor draaibruggen als voor hefbruggen . De horizontale vergrendeling (tegen het draaien ) wordt oa verkregen door een pen of schieter bediend door de brugwachter . Tevens worden de spoorstaven in oplegstoelen vergrendeld . Om een goede railovergang te verkrijgen worden aan de buitenzijde van de spoorstaven speciale wigvormige spieén gebruikt . Om de brug in horizontale positie te verkrijgen wordt er een contragewicht verplaatst . De spoorstaven op de draaibrug komen boven/onder elkaar te liggen . Bij een ophaalbrug komt het contra gewicht boven het brugdek weg geschoven .Bij bruggen voorzien van een bovenleiding wordt deze eerst afgeschakeld .
Als voorbeeld de draaibrug over het Bovendok ,aan de westzijde van Amsterdam . Hier staat de brugpijler een derde deel uit het midden . Het contra gewicht was een zwaar betonblok . Daar de opstelsporen Amsterdam-Bovendok plaats gemaakt hebben voor kantoren en woontorens , is de brug opengezet en is het draaibare gedeelte omgebouwd tot restaurant
-
Dank voor je uitgebreide verhaal. Uiteraard is niet alles in model te realiseren. Ik zal kijken of ik dit weekend tijd heb om een foto te maken van de huidige oplegging en constructie.
Zie ook De Projecten (https://facebook.com/HuibertNv/)
-
Draaibrug. Als er nou iets lang duurt is het deze moduleset. Dat gaat veranderen.
Draaibrug bestaat nog steeds, maar gaat overgebouwd worden op een 30cm brede module voor Fremo. Werkend. Met de daar ooit voor bedoelde 'stoom'-aandrijving.
Steampunk, zo u wilt.
-
Nog niet eerder gezien dit draadje maar zeer fraai Huup! Het echte modelbouwen