BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Afgelopen op 06 September 2014, 20:27:54
-
Graag wil ik op enkele trajecten van mijn analoge modelbaan regelbare weerstanden inbouwen, maar ik kom erg veel technische gegevens tegen waar ik niets van begrijp. De normale in de handel verkrijgbare regelaars van Trix en Fleischmann worden erg heet en zijn nogal wisselend van weerstand, soms staan de treinen bijna stil. Ik moet dus een hoog belastbare regelbare weerstand hebben die ook een beetje stabiel blijft bij langdurig gebruik. Wie geeft mij de juiste info, het gaat overigens om gelijkstroom, twee rail systeem.
-
Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is op dit forum al vaker besproken dat weerstanden niet zo'n goede manier zijn om snelheid te regelen. Is het misschien een idee om die trajecten te voeden met een aparte trafo? Op beurzen zijn zat trafo's te koop voor niet al teveel geld. Heb je in ieder geval iets waarmee je de snelheid fatsoenlijk kunt regelen.
-
Je zou een stroomregeling kunnen maken per blok gebaseerd op de LM317 bijvoorbeeld?
-
Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is op dit forum al vaker besproken dat weerstanden niet zo'n goede manier zijn om snelheid te regelen. Is het misschien een idee om die trajecten te voeden met een aparte trafo? Op beurzen zijn zat trafo's te koop voor niet al teveel geld. Heb je in ieder geval iets waarmee je de snelheid fatsoenlijk kunt regelen.
Ja, misschien wel en ik heb er nog genoeg liggen - enige nadeel is dat die altijd zoveel plek innemen, voordeel is dat ze mooi zijn te regelen. Ga morgen nog maar eens eenkijkje onder de tafel nemen.
-
Goedenavond,
Wilt u op bepaalde trajecten de spanning aan de hand van de hellingshoek aanpassen of liggen er andere redenen aan ten grondslag?
Met analoge schakelingen rond regelbare stabilisatie IC's zoals een LM317T kan het gerealiseerd worden. Recentelijk heb ik een aantal compacte instelbare schakelende voedingen kunnen kopen welke qua capaciteit overeenkomen. Met de 20-slag instelpotmeter kan de gewenste spanning nauwkeurig ingesteld worden. De 'load regulation'- spanningsval van nullast naar vollast - is gering.
Voor deze voedingen is een gelijkspanningsbron met voldoende vermogen benodigd. Zelfbouw is hier goed mogelijk omdat het om een trafo, zekeringen, bruggelijkrichter en elco met bijbehorende behuizing en connectors gaat.
De genoemde schakelende voedingen met digitale voltmeter zijn 7 x 4 cm groot en kosten minder dan 5 Euro; kleinere exemplaren zonder display meten ca 2 x 6 cm.
Rob
-
Bij enkele afdalingen wil ik de snelheid verlagen, maar ik denk dat ik daar inderdaad maar gewone trafo's voor ga gebruiken want al dat andere is me te ingewikkeld. Vooral termen als IC, L<317T, elco, bruggelijkrichter etc. doen mij schrikken, waarschijnlijk onnodig maar een plus en een min draadje kan ik bevatten, meer wordt me al gauw te ingewikkeld. Ik heb nog enkele oude trafo's liggen en die ga ik gebruiken voor die delen waarop ik wil dat de treinen wat langzamer rijden. Bedankt voor de antwoorden, dacht dat het eenvoudiger kon - maar deze oplossing lijkt me prima werken. (y) (y) (y)
-
Okee, als ik het goed begrijp gaat het om een vaste snelheidsverlaging op bepaalde delen?
In dat geval kunnen diodes een heel eenvoudige en goedkope oplossing zijn, die je bovendien per rijrichting verschillend kunt maken.
Per diode verlaag je de spanning op de baan met 0,7V. Wil je bijvoorbeeld er ongeveer 3V af hebben, dan gebruik je 4 diodes achter elkaar (4x0,7=2,8V). Je kunt dan ook nog kiezen of je in de andere rijrichting op hetzelfde spoor ook die verlaging wilt; zo nee, dan gebruik je in die richting maar 1 diode in plaats van 4.
Diodes zijn heel goedkoop en heel eenvoudig, ze hebben maar twee aansluitingen. Als je wilt kunnen we er ook zo een tekeningetje van maken. Zeg het maar.
-
Goede oplossing van Dirk. Wat je wil is een lokale vermindering van de spanning. Dan lijkt me een schakeling met diodes heel geschikt.
-
In mijn geval lijkt een tekening me dan erg geschikt en misschien ook welke diodes ik dan moet bestellen (Conrad). Kan je bijvoorbeeld ook deze diodes over een langer deel verdelen, zodat de vertraging mooi regelmatig afneemt? Worden diodes niet warm bij langdurig gebruik en blijven die dezelfde vertraging geven, ook als ze warm worden? Kan er nog wel in beide richtingen gereden worden? Ik ben niet zo op de hoogte van elektrische mogelijkheden, dus graag een heldere uitleg hoe deze diodes gemonteerd moeten worden. Ik hoor het graag en laat de trafo's nog even in hun doosjes.
-
Een tekeningetje zal ik naar kijken. Veel gebruikte diodes zijn 1N400x waarin x de waarde 1 t/m 7 kan hebben, en allemaal zijn ze goed.
Kan je bijvoorbeeld ook deze diodes over een langer deel verdelen, zodat de vertraging mooi regelmatig afneemt?
Ja, dat kan. Je moet dan natuurlijk meer onderbrekingen maken, maar verder is het bijzonder eenvoudig. Je verlaagt de spanning dan in stappen van ongeveer 0,7V
Worden diodes niet warm bij langdurig gebruik en blijven die dezelfde vertraging geven, ook als ze warm worden?
Je hoeft de diodes niet te koelen en ze blijven dezelfde vertraging geven. (Die ongeveer 0,7V verandert wel een klein beetje, maar dat is te weinig om op te merken, en dan moet je nog eerst heel erg je best gedaan hebben om onder deze omstandigheden ze warm te laten worden.)
Kan er nog wel in beide richtingen gereden worden?
Jazeker, en daarbij kun je kiezen of je in beide richtingen dezelfde vertraging wilt hebben of juist niet.
-
1N4004 bij Conrad (http://www.conrad.nl/nl/diode-1n4004-400v1a-diotec-1-n-4004-soort-behuizing-do-41-i-f-1-a-blokkeerspanning-u-r-400-v-162248.html) voor €0,06 per stuk of €0,05 per tien en voor €4,00 heb je er 100.
-
Vraagje: kun je solderen of wil je het met bijvoorbeeld kroonsteentjes doen?
-
Vraagje: kun je solderen of wil je het met bijvoorbeeld kroonsteentjes doen?
Solderen gaat prima.
-
Eenvoudige situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eenvoudig2r.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eenvoudig2r.jpg)
Rails onderbreken bij de rode strepen.
De snelheid in sectie A is dezelfde als in C. In B wordt de ene kant op de spanning verlaagd met 4 diodes, dus ongeveer 2,8V, en de andere kant op met 1 diode, dus ongeveer 0,7V.
Kijk hier eens naar. Mogelijk dat je nu zelf kunt bedenken hoe je B in meer delen kunt verdelen. Zo niet, meldt dan precies wat je wilt en dan maken we daar ook een tekening van.
-
1N4004 bij Conrad (http://www.conrad.nl/nl/diode-1n4004-400v1a-diotec-1-n-4004-soort-behuizing-do-41-i-f-1-a-blokkeerspanning-u-r-400-v-162248.html) voor €0,06 per stuk of €0,05 per tien en voor €4,00 heb je er 100.
Voor die prijs heb je ze ook bij BACO (http://www.baco-army-goods.nl/1n4007-diode-50-stuks.html), mogelijk zijn zij goedkoper met verzenden (enveloppe) dan Conrad.
Zijn dan wel 1N4007's, maar dat maakt niets uit :-)
-
De normale in de handel verkrijgbare regelaars van Trix en Fleischmann worden erg heet en zijn nogal wisselend van weerstand, soms staan de treinen bijna stil. Ik moet dus een hoog belastbare regelbare weerstand hebben die ook een beetje stabiel blijft bij langdurig gebruik.
Dat je dit ervaart is niet vreemd: de spanning over een weerstand is afhankelijk van de stroom erdoor. Een trein die meer stroom trekt, zal dus ook een grotere spanningsval veroorzaken en derhalve vrijwel stil staan ten opzichte van dat kleine lokje dat 3 keer minder stroom trekt.
De oplossing met diodes lijkt mij de aangewezen mogelijkheid en alles van 1N4004 tot 1N4007 en de types er tussenin zijn bruikbaar.
-
Eenvoudige situatie:
Rails onderbreken bij de rode strepen.
Kijk hier eens naar. Mogelijk dat je nu zelf kunt bedenken hoe je B in meer delen kunt verdelen. Zo niet, meldt dan precies wat je wilt en dan maken we daar ook een tekening van.
Ik bedenk nu dat ik dus de rails op meerdere punten kan onderbreken en iedere onderbreking kan overbruggen met een diode, op die manier bouw ik dan de weerstand in 3 delen op over 3 stukken rails. Hartelijk dank voor alle hulp en ik ga gelijk aan de slag, dat begint dus met een bestelling bij Conrad, als vaste klant heb ik daar geen verzendkosten als ik er nog wat bij bestel en dat is nooit een probleem.
Zoiets als dit, is dat mogelijk of denk ik nu te simpel.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diodes_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diodes_1.jpg)
-
Paar opmerkingen
In je tekening heb je niet aangegeven in welke richting (oriëntatie) je de diodes plaatst. Hou er rekening mee dat dit wel van belang is.
Ook moet je minimaal 1 diode anti parallel zetten met de gebruikte diodes als je het spoor ook andersom wilt kunnen berijden.
Het optrek en afrem deel kunnen de schakeling delen. Je sluit de secties dan alleen in omgekeerde volgorde aan. Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je tegelijk en trein in het afrem/trage stuk en op het optrek hebt dat de diodes wel de stroom van 2 treinen moet kunnen hebben.
Om ook beetje kortsluitingvast te kunnen zijn zal ik inderdaad voor minimaal de 1n4004 gaan.
Ook in de diodes zal je de spanningsval opstoken in warmte. Soldeer de diodes daarom niet strak tegen de printplaat maar laat ze iets boven de print zweven. Plaats ze ook niet strak tegen elkaar. Op deze manier kunnen ze makkelijk hun hitte kwijt.
Timo
-
Het verschil tussen de 1N4001 tot en met de 1N4007 is de maximale spanning.
Die van de 1N4001 is volgens mij 50V en de rest hoger naarmate het typenummer oploopt.
Voor modelspoor maakt et dus niks uit welke je neemt...
-
Hans, je hebt gelijk. Deed type uit me hoofd en dat dat ze ook toenemende maximale stroom hadden ::)
1A diodes zal prima werken maar hoe kortsluitvast ze blijken als je een redelijk zware voeding hebt (zeg van meer dan 2A) durf ik niet te zeggen...
Timo
-
In praktijk zal een 1A diode het prima doen. Als je toch voor meer stroom wilt gaan neem dan de 1N5401, die kan 3A hebben...
-
De 1n4000 serie kan gedurende 8,3mS 30A hebben. In de praktijk zullen deze dioden geen probleem zijn, ook al omdat de meeste voedingen zelfs bij kortsluiting bij lange na geen 30A kunnen leveren.
Natuurlijk is het altijd verstandig om een kortsluit beveiliging op je voeding te hebben.
In mijn baan (dcc) gebruik ik grote aantallen van deze dioden, o.a. voor de detectiestukken en heb nog nooit defecte dioden gehad.
groet,
Gerrit
-
Bij mij levert de centrale max. 4 Ampère, en de 1N4004's die ik toegepast heb, zijn er bij kortsluitingen nog nooit uitgeklapt. Ze kunnen dus inderdaad wel een stootje hebben. Maar, wil je het zekere voor het onzekere nemen, kies dan een 3A type. Voor een tabel met 1A en 3A diodes, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/1N4001_and_1N5400_series_diodes
-
Even twee voorbeelden.
Eerste voorbeeld, snelheidsverlaging in 3 stappen en snelheidsopbouw in 3 stappen, in beide rijrichtingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2richting3stappen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2richting3stappen.jpg)
In beide rijrichtingen geldt:
- de snelheid in A is de normale
- in B is de spanning 0,7V verlaagd
- in C is de spanning 1,4V verlaagd
- in D is de spanning 2,1V verlaagd
Je kunt dit met meer secties en verdere spanningsverlagingen uitbreiden.
Tweede voorbeeld, snelheidsverlaging in 3 stappen en snelheidsopbouw in 3 stappen in een rijrichting, in de andere rijrichting een vaste snelheidsverlaging van 0,7V:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1richting3stappen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1richting3stappen.jpg)
In beide rijrichtingen is de snelheid in A de normale snelheid.
In een rijrichting geldt:
- in B is de spanning 0,7V verlaagd
- in C is de spanning 1,4V verlaagd
- in D is de spanning 2,1V verlaagd
Je kunt dit met meer secties en verdere spanningsverlagingen uitbreiden.
In de andere rijrichting is de spanning in B, C en D met 0,7V verlaagd
Door in het tweede voorbeeld alle diodes in richting om te keren, heb je hetzelfde effect voor de andere rijrichting.
-
Even twee voorbeelden.
Ontzettend bedankt voor deze zeer heldere uitleg met tekeningen. De diodes zijn besteld en ik hoop deze week de tijd te vinden om een eerste proefstrook te maken. Ga beide varianten gebruiken, op de bergbaan rijden de treinen maar in één richting, maar op het andere traject wordt er wel eens een stukje teruggereden om het kopstation te bereiken. Uiteraard gebeurt dit alleen met treinstellen want achteruit rijdende treinen is uit den boze (tenzij niemand kijkt).
-
De weerstanden zijn binnen en gelijk aan de gang, even proberen hoeveel diodes ik nodig heb voor de juiste afremming en daarna was in enkele uren tijd de hele baan voorzien. :o Op afdalingen wordt er geremd met 4 diodes en voor een blok (volledig stroomloos) laat ik de spanning teruglopen in 2 vakken - 1e vak met 2 diodes - 2e vak met 4 diodes, het stroomloze deel krijgt spanning via de blokschakeling en wordt ook gedempt met 3 diodes ::) (trein trekt dus redelijk op en niet met een schok) en daarna weer een vak met 2 diodes en daarna vrije spanning. :D Op deze manier is de treinenloop een stuk rustiger. De diodes heb ik met kroonsteentjes met elkaar verbonden, ze hangen nu nog los onder de tafel en kan ze evt. nog aanpassen met meer of minder weerstand, maar dat zal blijken in de praktijk als ze een hele dag hebben gereden. ::) Als alles geheel naar wens is zet ik alles netjes vast. Nogmaals dank aan degene die mij hiermee hebben geholpen en ik kan nu nog meer genieten van mijn modelspoorbaan. (y) (y) (y)
-
Graag gedaan en fijn dat je er het gewenste resultaat mee hebt bereikt.
Eén opmerking: die dingen zijn diodes, dat zijn fundamenteel andere dingen dan een weerstand. Voor jezelf maakt dat waarschijnlijk niets uit, maar voor ons is het duidelijker als je diodes "diode" noemt en de naam "weerstand" bewaart voor weerstanden - anders raken wij simpele elektrotechneuten in de war ;D
Bedankt!
-
De diodes heb ik met kroonsteentjes met elkaar verbonden, ze hangen nu nog los onder de tafel en ik kan de resulterende drempelspanning over de diodes evt. nog aanpassen door er meer- of minder in serie te zetten.
Heb, met uw welnemen, even een stukje tekst vertaald, zodat ook de beginnende elektronicahobbyisten het kunnen begrijpen. ;) ;D