BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: sneek op 05 September 2007, 01:17:25
-
Ik heb een vraag over de draaistellen onder de 4-deurs stalen D's serie DIV 6061-6100.
Deze stalen bagagerijtuigen kregen op een gegeven moment draaistellen van buitendienst gesteld mat'36 ter vervanging van de Pruisische draaistellen.
Wie weet in welk jaar deze draaistelwisselingen door de NS zijn uitgevoerd?
Of concreter; tot welk jaar hebben deze rijtuigen in bijvb de Holland-Scandinaviƫ Express op hun Pruisische draaistellen gereden?
Bij voorbaat dank voor de info.
Wim
-
Hoi Wim,
in het boekje van J.van Wijck Juriaaanse staat het antwoord, alleen is het zo'n brij aan info en her en der verspreid dat ik nu op dit tijdstip even geen zin heb het allemaal precies uit te zoeken, ga het wel op later tijdstip doen voor je ;)
Het enige wat ik er nu uit op kan maken is dat ze altijd op preussen hebben gelopen, voor zover de inzet in (int treinen) en wat ik las is dat de 11 overgebleven D welke als ongevallen wagen zijn verbouwd in 1960-1962 bij de firma Janssen de motor en loopdraaistellen hebben gekregen van
let op: Eld4 El2 Eld3 en El3
Tot zover, later meer details
Ries
-
Het vervolg:
De eerste serie is als volgt in dienst gesteld:
6061-6070 > 1932 > Allan
6071-6080 > 1932 > Beynes
De tweede serie is:
6081-6090 > 1933 > Allen
6091-6100 >1933 > Werkspoor
Beide deelseries waren identiek en reeds in gelaste uitvoering.
Zij zijn gebouwd met zwanehals draaistellen, gelijk het type van de 7200, zij hebben echter voor ze overgedragen werden de oude preusiche draaistellen gekregen uit de jaren 1906 / 1907 / 1909 / 1912/1914 1920.
De eerste serie draaistellen was geklonken en de tweede serie was gelast en zijn onder oude houten rijtuigen terecht gekomen, dit om het comfort te verbeteren.
De serie 6061-6100, heeft nooit zijn draaistellen terug gekregen. De serie heeft verder nog 6 rijtuigen (6095-6100) in moeten leveren om de serie 7601-7606 tbv vervoer naar Zwitserland te creeren.
Goed in 1939 bestond de serie dus uit
34 rijtuigen 6061-6094.
06 rijtuigen 7601-7606.
Na de oorlog:
23 rijtuigen 6000
06 rijtuigen 7601-7606
1951 volgt een omnummering, tbv omnummeringen C rijtuigen.
23 rijtuigen 6701-6723.
1953 wederom een omnummering, tbv dubbelenummers instroom Plan E.
23 rijtuigen 6301-6323.
Door de jaren heen staat de serie wederom wat rijtuigen ten behoeve van verbouwingen, tot het jaar 1961/1962 als de laatste rijtuigen omgebouwd worden tot ongevallen wagen en dan de draaistellen krijgen van het elektrisch materieel.
De serie 6301-6323 heeft dus altijd met Preussen gereden.
Interesanter wordt het bij de verbouwde rijtuigen uit de oorspronkelijke serie 6061-6100!
In 1957 werden de 5 > 7601-7606 verbouwd en nog eens zeven rijtuigen uit de "oude serie" toegevoegd, > 7611-7617 om internationaal te gaan rijden, pas in 1959 begin 1960 kregen zij nieuwe Beynes draaistellen.
D6304-D6305 en D6308 worden verbouwd in 1960 tot D7618-7620 en kregen in 1960 ook gelijk nieuwe draaistellen
Ten behoeve van kuiken vervoer naar Italie werden de D6310 en D6311, omgebouwd en vernummerd D7631-D7632 in het voorjaar van 1958 kregen zij nieuwe draaistellen.
Even de draaistel vernieuwing op een rijtje:
7601-7606 > 59/60
7611-7617 > 59/60
7618-7620 > 60
7631-7632 > 58
Heel verhaal en dat terwijl ik niks met cijfers heb ;D
Ries.
-
dank je wel!
-
Graag gedaan, meer is te lezen en te leren in het draadje over de ongevallen stalen D's ;)
-
Ik heb het boekje al , Hahahahahahahaha ;D (beurs houten ;))
Groeten Stephan.