BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MartOnTheWeb op 04 September 2014, 20:07:04
-
Zijn er al mede-modelspoorders die gebruik maken van de Digitale Keerlusmodule Digirails DR410?
Ik had graag jullie ervaringen gelezen.
Ik wil er een paar aanschaffen, maar ben nog niet overtuigd of de kortsluitdetectie de beste oplossing voor de modulebeïnvloeding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dr410_module.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dr410_module.png)
Met spoorse groet
Mart
-
Mart, dat lijkt me een onmogelijk te beantwoorden vraag. Of iets een goede oplossing is zou kunnen blijken uit ervaringen. Maar of het de beste oplossing is ?
Op dit forum heeft Karst, de 'bedenker', ooit beschreven/aangekondigd waarom hij denkt dat dit een goed alternatief is voor bestaande modules. Jammer genoeg kan ik zijn bericht niet zo snel terugvinden.
Sander
-
Ook ik kan je niet vertellen of dit de beste oplossing is. Op mijn baan is 1 DR400 (de voorloper van de DR410) in gebruik gedurende een jaar of 6 en vanaf het begin heb ik er geen enkel probleem mee gehad. De DR400 werkt dan wel op de Q&D manier (kortsluitdetectie), maar bij mij voldoet hij uitstekend!
M.vr.gr.
Gerard
-
Gerard bedankt.
Ik heb in mijn ontwerp twee keerlussen zitten en ik heb een tijdje de keerlusmodule van Roco getest. Over het algemeen wordt daarvoor geadviseerd de kortsluitdetectie niet te gebruiken (bijv. uitval/reset decoders), maar gebruik te maken van bijvoorbeeld reed switches. in dat geval moeten er onder alle locomotieven een magneetje worden geplaatst.
Daarom mijn vraag of de Digirails DR410 bij andere modelspoorders goed bevalt. Het scheelt in ieder geval veel magneetjes ;D ;D
Met spoorse groet
Mart
-
Hallo Mark,
Ik heb sinds een paar weken de eXtreme keerlus van rosoft in gebruik. Je merk aan het rijgedrag niet dat de trein door een keerlus gaat. Hij bevalt mij erg goed. Een overweging. (ook de prijs is gunstiger)
Groet,
Kees
-
Dankjewel Kees.
Inderdaad een goed alternatief.
Met spoorse groet
Mart
-
Ze zijn binnen: het testen kan beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dr410.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dr410.jpg)
Met spoorse groet.
Mart
-
Succes met je aankoop (y). Kannie wachten op een verslag :D.
Marius.
-
Goedemorgen Marius en overige geïnteresseerden,
de testrit is goed verlopen.
Ik had twee keerlussen neergelegd, welke beide in twee richtingen werden bereden. Elke keerlus had een sectie van 40 cm die werd bediend door de DR410 Digireverse Digitale Keerlusmodule van digikeijs.
Zie onderstaand filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=gjv3sioL8c8&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=gjv3sioL8c8&feature=youtu.be)
Nu de test is geslaagd, kan er verder worden gebouwd aan de modelbaan.
Met spoorse groet
Mart
-
(y) (y)
Marius
-
Hier het schema van het testcircuit met de 2 keerlussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testcircuit_met_2_keerlussen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testcircuit_met_2_keerlussen.jpg)
Met spoorse groet
Mart
-
Als je voor 'Het Echie' gaat, wel zorgen dat al je stroomafnemende voertuigen van een trein in de sectie die door de DR410 aangestuurd worden passen !
Grtzz,
Karst
P.S. Je filmpje geeft hier alleen zwart beeld :'(
-
Hallo Karst,
binnen de modelbaan zijn de segmenten 200-220 cm lang. De langste treinen zijn circa 180 cm lang. Het moet dus passen. Dit betrof enkel een testbaan.
Het filmpje was vanmiddag wel in kleur. Vreemd ??? ???
Met spoorse groet
Mart
-
Als ik een PB ontvang, wil ik wel graag kunnen antwoorden. Lijkt mij wel zo netjes. Omdat dit niet kon "Gebruiker ###### heeft je PM geblokkeerd", dus op deze wijze ;D ;D ;D
Hallo Wim
De stukjes zijn 40 cm, maar dat is omdat dit een proefbaantje betreft. Op de modelbaan worden deze segmenten minstens 200-220 cm lang.
Met spoorse groet,
Mart
-
Karst,
De stelregel "alle stroomafnemende voertuigen van de trein passen in de sectie" begrijp ik. Een wat grijzer gebied wordt het voor me door de term "stroomafnemende". Soms lees je op die plaats ook "de gehele trein".
In mijn geval rijden uitsluitend goederentreinen en ik heb altijd 2-rails assen onder de wagons - geen electrische gadgets in de sleep. Net als menigeen worstel ik altijd met de ruimte voor de keerlus en dan is het verschil tussen "stroomafnemend" en "gehele trein" soms cruciaal.
Kun je jouw visie op dit verschil geven ?
Sander
-
Normaal heb je dan geen problemen Sander, tenzij toevallig EN de loc uit de keerlus sectie rijdt ( en dus door zijn assen de keerlus en gewone voeding hard kortsluit ) EN op de ingangssectie toevallig een wielstel van 1 van je wagons de isolatie bij het inrijden overbrugt. Er is dan namelijk een fysieke, keiharde sluiting tussen keerlus en centrale ontstaat. Als de boel zo niet stil blijft staan, zal de schakeling het zelf weer oplossen, anders volgt een kortsluitmelding naar de centrale ( als die tenminste zelf nog niet die sluiting heeft gezien ) ;)
Dit is overigens een 'euvel' van alle soorten keerlusschakelingen ;) :P
Grtzz,
Karst
P.S. Overigens geldt dit ook voor WEL stroomafnemende vooertuigen, alleen is de kans dat het inrijdeel dan overbrugd wordt veeeeel groter ;)
-
Dus als ik het goed heb: direct na je wissel aan beide kanten van de lus de isolatielassen maken. Dat geeft de minste kans op een ongewenste situatie.
-
Inderdaad. Dan heb je de meeste lengte voor een trein.
Groet Ronald.
-
Yep ! Als de trein er dan niet in past, heb je een ander probleem ;) :P :P :P
-
De keerlussen zijn geïntegreerd in de modelbaan. Vier DR410's bewaken nu de rijdende treinen. Meer uitleg, zie het topic "Digitale keerlus voor de nieuwe modelbaan.", op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54621.30.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54621.30.html)
Met spoorse groet
Mart
-
Dag allemaal. Intussen is de keerlus module DR410 niet meer beschikbaar. Weet soms iemand wanner die eventueel weer beschikbaar zal worden ?
-
Hoi,
De DR410 komt niet terug.
Daarvoor in de plaats komt de DR5013.
https://www.facebook.com/Digikeijs/posts/1141789265857120
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15129031_1141785069190873_4124152604843240916_o.jpg?oh=1c1a2badbc1480734b2f7c63ff4e8b0d&oe=59F6C852)
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15069124_1141785072524206_656032714729945956_o.jpg?oh=8ffa9bcf81e6fd0bcb9ac221f317da51&oe=59EDFF40)
Daar waar de DR410 alleen een Delta-I (kortsluitdetectie) keerlus module was, is de DR5013 naast Delta-I ook te gebruiken als een kortsluitloze oplossing door hem aan het LocoNet te verbinden en dan in de DR5013 de bezetmelders te configureren die de polariteit laten omdraaien. Tevens kun je in de DR5013 een wisseladres instellen waarmee de polariteit gestuurd kan worden (eveneens via LocoNet).
Wanneer die beschikbaar komt ?? Ik kan alleen zeggen, dat de proto-printen begin volgende week binnen verwacht worden :P
Grtzz,
Karst
-
Dit is zeer goed nieuws. Hartelijk dank voor informatie. Ik kan nog een beetje wachten, ik ben nu de sporen aan het leggen. Met een beetje geluk zal de module klaar zijn als ik aan het elektronica zal beginnen.