BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Neal op 04 September 2014, 14:33:56
-
hallo ik ben Neal
ik heb een beetje ervaring met digitaal rijden van bij de modeltreinenclub, en nu wil ik thuis gaan beginnen. en dus vroeg ik me af of ik nou beter voor de Z21 of ESU moet gaan.
-
Dat is volledig afhankelijk wat jij verwacht van de centrale en wat je wilt gaan doen. (Wil je rijden met de computer, tablet ondersteuning, scherm enz.) Dus zet je eisen voor een centrale eens op een rijtje en dan kun je beginnen met vergelijken. Zonder dat is het vragen of en appel beter is dan een peer. ;D
Timo
-
Neal,
Je vraagt je af of je een Z21 of ESU moet gaan kopen, ik vraag me af waarom je als beginner een van deze twee centrales nodig denkt te hebben. Van alle denkbare oplossingen kies je zo ongeveer de meest uitgebreide en duurste varianten. Wat wil je allemaal gaan doen op de nog aan te leggen thuisbaan ?
Sander
-
Kijk eerst eens even in de encyclopedie.
-
Sander,
ik weet dat het 1 van de duurste systemen zijn (dat is geen probleem) maar waar het mij om gaat is om een meer echte beleving met het rijden van modeltreinen, zelf rij ik op dit moment met multimaus maar dat vind ik minder voor die echte beleving, dat is voornamelijk waar het om gaat bij mij.
Neal
-
Dat is volledig afhankelijk wat jij verwacht van de centrale en wat je wilt gaan doen. (Wil je rijden met de computer, tablet ondersteuning, scherm enz.)
Timo,
Mij gaat het voornamelijk om de rij ervaring, maar het liefst gebruik ik de tablet ondersteuning als ik zou moeten kiezen.
Neal
-
Tja, die Z21 wordt helemaal ontwikkeld met onder andere de bedoeling dat je een model kan bedienen met een soort imitatie van de cabine op een tablet. Dus als je dat bedoelt met rijervaring, dan is het wel duidelijk. Zo vergaand als Roco dat maakt voor de Z21, heb ik het verder nog niet gezien.
-
Bedankt Henk,
Ik zal op die ontwikkeling gaan letten
-
Neal,
Als geld geen rol speelt, dan heb je de eerste hobbel genomen.
Blijft over wat voor jou die echte beleving en rij ervaring is. Dat is heel persoonlijk, ik betwijfel of iemand dat voor je kan invullen.
De mening van Henk deel ik. De Z21 is een ontwikkeling van de nieuwste generatie, de ESU is meer een product van de vorige generatie. ESU komt wel met updates, maar het concept is toch een stapje ouder. Kijkend naar de toekomst mag je van de Z21 zeker meer verwachten.
Sander
-
Ik zal zeker op de Z21 gaan letten
Bedankt voor de hulp
-
Daar hoef je niet op te letten, dat is al een tijdje gewoon verkrijgbaar.
www.z21.eu en je weet wat er te koop is en wat allemaal gratis is.
Groetjes
-
...., de ESU is meer een product van de vorige generatie....
???
Alles hangt af van wat je met de centrale wilt doen. Zoek je iets met de "look en feel" van een spelcomputer met een soort trainsimulator dan is de z(Z)21 een goede keuze. Als je je trein wilt zien rijden dan kies je een ander platform. Esu kan dat bijvoorbeeld zijn (en dat platform is beslist niet van de vorige generatie)
Kijkend naar de toekomst mag je van de Z21 zeker meer verwachten.
Mag.... Hoezo alleen van de z(Z)21, of doel je er op dat de centrale nog niet af is ? De andere digitaal ontwikkelaars staan overigens zeker niet stil.
Allie
-
Natuurlijk hangt het ervan af wat je met een centrale wilt doen. Zelf heb ik vorig jaar nog geïnvesteerd in de wel zeer Spartaanse Lenz centrale. DCC, 5A stroom en Xpressnet, meer heb ik niet nodig. Maar ik heb er geen moeite mee te erkennen dat het ding van een paar generaties geleden is.
Bij de Z21 heeft Roco niet alleen gekozen voor directe tablet-ondersteuning, maar ook voor het inbouwen van alle aansluitingen en poorten die er toe doen. Je kan de Z21 beschouwen als een spelcomputer, maar ook als een complete kern van zo'n beetje ieder gewenst digitaal systeem. Bij elkaar vind ik dat toch wel een nieuwe insteek. ESU en Märklin zijn een paar jaar geleden weer net te eenkennig geweest met die poorten.
Maar het is dus wat je ermee wilt. Ik denk dat Neal naast de Z21 ook de ESU Ecos en het Märklin Central Station eens moet bekijken. Misschien is de schermweergave van de rijregelaars op de Ecos of het CS wel wat hij zich voorstelt bij de feel van echt rijden.
Is er in Nederland eigenlijk een winkel waar ze je de verschillende systemen met kennis van zaken kunnen demonstreren, zonder dat je het idee krijgt om commerciële redenen een bepaalde kant op te worden geduwd? Harlaar misschien?
-
Henk,
Ook ik bestuur via mijn ECoS al een behoorlijke tijd treinen met de smartphone (nee, geen appel of "robot" maar een gewone raampies 8 :P )
Ongetwijfeld wil dat ook met de andere centrales, apps genoeg.
In mijn ogen is het belangrijkste verschil in de beide centrales (niet de overdosis communicatiepoorten) de GUI (gebruikersinterface) en de Fleischmann/Roco centrale heeft meer voor een simulatieachtige weergave gekozen). Wil je daar direct op ingrijpen zul je een extra invoerapparaat (tablet, smartphone (keuze niet 100% vrij, moet IOS of Android zijn, anders nieuw apparaat bijkopen), locmuis oid) moeten aansluiten. Dat hoeft bij de "klassieke centrale" ECoS niet. Daar zitten zoals je weet de knoppen zelf op.
Allie
-
Waarmee je dus alleen maar aangeeft wat jij belangrijk vindt Allie. Persoonlijk vind ik een centrale zonder Xpressnet en/of Loconet behoorlijk wereldvreemd, maar dat is ook een mening.
Buiten kijf lijkt me dat Roco een nieuwe stap heeft gezet.
-
echte beleving met het rijden van modeltreinen, zelf rij ik met multimaus maar dat vind ik minder voor die echte beleving,
Dit overgelaten deel van je tekst is nu juist ook de meest vage.
Want wij kunnen nooit niet invullen wat jij bedoelt met "de beleving van rijden met modeltreinen"
Met geen enkel systeem kun je in je modeltrein kruipen en zelf de trein over je baan heen rijden ;)
Als bovenstaande dus niet gaat,dan rest de vraag wat is dan die beleving waar je t over hebt ?
Met elk systeem zit je achter een apparaat met druk en draai knoppen,of achter een touchscreen apparaat waar dan digitaal die zelfde knoppen op staan ;D
Daar ontkom je niet aan,dus vertel is waar het je omgaat,met welke soort treinen je rijd/wilt gaan rijden(2 of 3 rail) ??
Wil je blokken creeren,alles met behulp van een pc automatisch laten rijden ???
Wat is je idee ?
(owjah in de encyclopedie kijken kan je wellicht ook al wat op gang helpen met vragen die je zal krijgen en die al zijn ingevuld voor je in de loop dertijd)
-
Ik heb een z21 centrale en ben er als beginner zeer over te spreken. Vooral het gemak van draadloos bedienen met de z21 app vind ik een pré. Ik heb de app op m'n iPad en iPhone geïnstalleerd en van deze 2 kun je alleen met de tablet vanuit de trein-cabine-weergave locs besturen. Dit is een leuke gimmick maar ik vind het zelf b.v al niet ok dat ik niet het bedieningspaneel van de loc kan laden waarmee ik werkelijk rijd. Het aanbod is wat dat betreft nog gering, voor mij persoonlijk geen probleem maar verwacht (nog) geen grote community mbt de z21.
Beide apps werken erg fijn mbt programmeren, invoeren van locs, switchen tussen locs etc. Persoonlijk vind ik het super dat wanneer je een nieuwe loc koopt, je een foto-tje opzoekt op je tablet/smartphone, deze laadt in de z21 app, een naampje toekent en kan rijden.
De iPhone app heeft mijn voorkeur, lekker alles met één vinger bedienen.
-
Hoi Neal,
Onlangs stond ik voor precies dezelfde keuze. Ondanks dat er goedkopere oplossingen zijn had ik toch graag een Z21 of ECoS. Uiteindelijk heb ik voor de ECoS gekozen op nauwelijks rationele gronden ... vond hem gewoon het meest 'sexy' van de twee :)
Rationeel kan je wel zeggen dat de Z21 (hoofdletter Z) iets meer aansluitmogelijkheden heeft dan de ECoS. De Z21 heeft vrijwel elk bestaand interface protocol aan boord. Aan de andere kant was het me, ook na lezen van diverse threads hier, niet erg duidelijk of ie nu wel of niet met Koploper samengaat. De ECoS in ieder geval wel. Met de ECoS kan je geen CV's programmeren via JMRI, met de Z21 wel (dacht ik). Wat ik bij de ECoS dan wel weer leuk vindt qua 'gevoel' zijn de motoraangedreven draaiknoppen. De Z21 is 100% tablet bediend, de ECoS heeft beide, hardware 'met echte knoppen' en tablet.
Al met al toch een kwestie van persoonlijke smaak en mogelijk een aantal specificaties die je wel/niet belangrijk vindt. Aan geen van beide zal je je een buil vallen, allebei een goede keus.
Er staan een paar ECoS video's op m'n blog (link in de handtekening)
-
@Neal.
Ik heb zelf een Ecos gehad wat mij erg goed beviel en heb de stap gemaakt naar de Z21 de zwarte versie (y)
Deze werkt verder super en is ook mooi in combi met Tablet of smartphone in mijn geval de Apple en ging perfect.
Wat mooi is dat je een foto van je baan maakt en daar zo de wissels in kunt plakken en ze zo kunt bedienen ;D werkt erg leuk.
Wat je bedoeld met realistisch rijden kun je ook door vannuit de cabine de lok te besturen deze zitten standaard in de app maaaaarrrrrr als je een andere cabine wilt mag je wel weer eerst extra betalen per andere cabine dat vondt ik dan wel weer minder want een mooie oude stoomlok besturen vannuit zon kale strakke,kille moderne cabine dat wil je ook weer niet (y)sorry moderne rijders ik ben een stoomliefhebber ;D ;D geintje moet kunnen toch :P
Mijn Z21 heb ik weer verkocht aangezien mijn baan afgebroken is vanwege een verbouwing en de boel lang stil ligt maar ik zit echter ook weer in dubio waar ik straks weer mee ga rijden en wil nog even wachten of er nog weer wat anders op de markt komt :D en anders ga ik beginnen met mijn grijze variant de z21 deze heb ik nog nieuw liggen (y)
Moeilijke keuze Leon ik hoop dat je er uit komt.
Gr Robin.
-
Aan de andere kant was het me, ook na lezen van diverse threads hier, niet erg duidelijk of ie nu wel of niet met Koploper samengaat.
Rudy B, juist omdat de Z21 heel veel aansluit mogelijkheden en protocollen ondersteund. waaronder LocoNet, gaat hij prima samen met Koploper.
Ook de z21 gaat samen met koploper, maar dan alleen via het xPressNet (X-Bus).
Groetjes
-
Wat ik bij de ECoS dan wel weer leuk vindt qua 'gevoel' zijn de motoraangedreven draaiknoppen. De Z21 is 100% tablet bediend
Niet waar, je kunt meerdere multimausen en/of andere dcc controllers aansluiten op de Z21, om toch dat 'draaiknop' gevoel te houden.
-
Esu levert ook een Loconet converter en komt in q4 met een handregelaar met Touchscreen
-
Niet waar, je kunt meerdere multimausen en/of andere dcc controllers aansluiten op de Z21, om toch dat 'draaiknop' gevoel te houden.
Is natuurlijk niet helemaal waar, want een multimaus heeft geen motoraangedreven draaiknop.
Gr, Arie
-
Daarom zeg ik ook en/of andere ;) Ik neem aan dat elke controller die aan het protocol voldoet, aangesloten kan worden. Ben niet zo bekend met alle voorkomende controllers, vandaar. Weet ook niet of er uberhaupt losse controllers bestaan met een 'motoraangedreven' knop, maar de stelling dat een Z21 alleen via een tablet bediend kan worden is in ieder geval niet waar.
-
....De Z21 is 100% tablet bediend...
Niet waar, je kunt meerdere multimausen en/of andere dcc controllers aansluiten op de Z21, om toch dat 'draaiknop' gevoel te houden.
Dan ben je de Z21 ook niet nodig ::) :-X
Allie
-
De Z21 is een complete multiprotocol centrale... dat is meer dan enkel een controller.
-
...juist omdat de Z21 heel veel aansluit mogelijkheden en protocollen ondersteund. waaronder LocoNet, gaat hij prima samen met Koploper
Wim, dat is goed om te horen.
Het was deze topic http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3932 die me aan het twijfelen bracht. Het topic houdt op zonder dat (voor mij althans) echt duidelijk werd of het nu wel of niet werkt en zo ja welke instellingen je dan in Koploper moet doen. Die info kon ik elders ook nergens vinden. (Had ik jou natuurlijk wel kunnen vragen ... ).
-
Die ESU loconet adapter maakt je wel € 100,- armer, terwijl die er bij de Z21 al inzit voor de aanschafprijs ;)
Die komt er bij ESU nog eens boven op, op stevige aanschafprijs voor de centrale.
Groetjes
-
Is natuurlijk niet helemaal waar, want een multimaus heeft geen motoraangedreven draaiknop.
Arie,
Kennelijk vind je dit belangrijk. Maar wat is de lol van een "motor aangedreven draaiknop"? Aan de knop moet je draaien om je treintje in gang te zetten, gaat dat zo zwaar dat je daar een motortje voor bij nodig hebt? ???
Gr, Ben.
-
Je kunt bij de ECoS de snelheid ook instellen door aanraking van een plek op de snelheidsmeter op het touchscreen scherm. De draaiknop gaat dan automatisch motorisch naar de daarbij horende positie.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Vrij nutteloze functie dus. ;)
Gr, Ben.
-
Ben,
Geenszins dus. Maar ik heb het gevoel dat je nog nooit een ECoS in bedrijf hebt gezien. :-[
Gr, Arie
-
Nou... het is wel fraai natuurlijk. Mensen met 1 multimaus en meerdere loks kennen het probleem, lok 1 rijd linksom, ongeveer 50% en lok 2, die actief is, voluit rechtsom. Als je dan lok 1 selecteert, heb je dus een mismatch tussen de stand van de knop en de lok. Als die knop zich dan vanzelf naar de goede positie zet, dat is wel erg handig hoor, als dat zo werkt natuurlijk 8)
-
Jowi,
Dit werkt idd zo. Je kan per loc. zelf aangeven hoe hard ze mag rijden. Indien je de draaiknop dan vol open zou zetten, draait deze direct terug naar de maximaal ingestelde snelheid.
Is een prachtig gezicht.
Gr, Arie
-
Maar meer dan één rijdende loc met dezelfde handregelaar proberen te bedienen blijft ook op de Ecos niet handig. Waarom zou je ook? Het apparaat heeft twee handregelaars en meer rijdende treinen kan je toch niet in de gaten houden.
Bij een MM-systeem koop je dan voor een tientje een Lokmaus en heb je alsnog je twee regelaars.
Het gadgetgehalte van het geheel begrijp ik overigens prima en daar is niets mis mee.
-
Maar ik heb het gevoel dat je nog nooit een ECoS in bedrijf hebt gezien. :-[
Dat klopt, vandaar m'n vraag. :)
Is een prachtig gezicht.
Dat zal best. :) Maar dit gaat om het vergelijk Z21 en Ecos waarbij ik me af vroeg wat het nut was van die zelfdraaiende regelaar. En nogmaals, dat zie ik niet.
Gr, Ben.
-
Ben,
Ik ben jaloers op de hoeveelheid verstand je van treinen hebt, maar de vraag in post 20 ging over de draaiknoppen op een centrale Z21 of ECoS.
Toen werd er gezegd dat op een Z21 geen draaiknoppen zaten, maar dat dit te compenseren was, door er een mm aan te koppelen. Vandaar mijn reactie.
Dus ik begrijp je vraag niet helemaal.
Op een ECoS zitten onder de draaiknoppen ook 2 zgn. joysticks, dit om de trein, als deze vooruit rijdt, om te schakelen naar achteruit, en als je een loc. met geluid hebt, de stoomfluit direct te laten horen.
Gr, Arie