BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Pascal. op 04 September 2007, 23:01:07
-
ik heb een sik van roco die is nu nog gelijkstroon maar ik heb thuis 3 rail kanik er better een sleper onder zetten (wel moeielijk ) of een wagon er achter die ik als stroom af nemmer gebruik
wat kan ik het beste doen geef aub je mening
het digitaliseren luk me wel
Gr pascal
-
Ik heb er zelf een sleper onder gezet.
Moeilijk? ach valt mee. Je kunt een nieuwe onderplaat maken of de bestaande onderplaat aanpassen.
Kijk eventueel hier (http://home.hccnet.nl/m.schulte/sik.htm) hoe ik het gedaan heb.
Persoonlijk vind ik het mooier om de lok ook zonder wagens te laten rijden.
Succes.
-
Nou rij ik niet met wisselstroom. Maar is het niet zo dat roco een 'advies' geeft welke sleper enz. je moet gebruiken? Staat me tenminste iets van bij.
-
Hallo Marco,
Leuk ombouw project. Mag ik je vragen hoe het met de Roco wielen zit in combinatie met k-rails. Rijdt de Sik goed over wissels?
Gr., Ben.
-
zijn daar geen setjes voor op de markt die er voor zorgt dat je meer ruimte krijgt voor de sleper ?
-
Als je zelf de ombouw niet ziet zitten zijn er ook enkele winkeliers die ombouwen. Mogelijk willen ze tegen vergoeding ook jouw sik ombouwen.
Ik weet dat in ieder geval MTE in Vlaardingen en Brekelmans in Rosmalen/Nijmegen dit doen.
Eén van de twee verlengt ook de sleper om zeker te zijn van een goede stroomafname.
Wat de wissels betreft, de contactpuntjes komen hoger bij de wissels en kunnen lichte locjes uit de rails lichten.... Extra plakkie lood misschien?
-
Nou rij ik niet met wisselstroom. Maar is het niet zo dat roco een 'advies' geeft welke sleper enz. je moet gebruiken? Staat me tenminste iets van bij.
Roco brengt inderdaad veel materieel ook in 3-rail uit, ik heb weleens begrepen dat ze dat bij de Sik niet gedaan hebben omdat ze vanwege de grootte ( ;D ) het niet aandurfden(/konden?) om er een sleper onder te frotten.
Koen
-
Mag ik je vragen hoe het met de Roco wielen zit in combinatie met k-rails. Rijdt de Sik goed over wissels?
Ben,
Met de Roco wielen heeft de Sik een jaar op mijn drierailbaan (M+C)gereden. Dat gaat wel maar het hobbelt nogal over de wissels. Met lage snelheid over een kruising bleef de Sik vaak hangen met een wiel weggezakt voor een puntstuk, dus niet door slechte stroomopname.
Later heb ik de Roco wielstellen vervangen door Marklin wielstellen van het model dat in die blikken D-treinrijtuigen zit. Van die assen heb ik de einden afgeslepen. Verder goed opletten dat er geen braam op de asuiteinden zit, zodat je geen spaantjes trekt bij het in persen in de tandwielen en de wielen. De Sik rijdt nu veel strakker over de wissels en kruisingen.
Pascal,
Net als Marco heb ik voor de sleper ook een nieuwe onderplaat gemaakt. Het voordeel is dat je op deze manier niets aan je model hoeft te veranderen en je dus ook niet bang hoeft te zijn dat je iets verprutst.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sikmetsleperen3railassen.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sikmetsleperen3railassen.jpg)
Voor de sleper heb ik op advies van "wisselstromer" een sleper van een Marklin stoomlok gebruikt. Deze heeft geen gat en is ook erg stil. Dit past overigens maar net, er moest nog wat materiaal aan de binnenzijde van de krullen weggehaald worden om ze vrij van de tandwielen te houden.
Jan.
-
Bij mij heeft de sik geen problemen met de wissels.
Dit komt doordat ik de bodemhoogten zelf kon aanpassen door het maken van een nieuwe bodemplaat.
Ik heb de wielen (nog?) niet vervangen.
Gr. Marco
-
Marco en Jan,
Bedankt, ik ga eens experimenteren met jullie adviezen. Heb trouwens 2 Koffs van Ma* rijden. Deze hebben magneten welke net boven de rails zitten. Die dingen rijden perfect, zelfs de helling op met wat wagens. Misschien een idee om het wippen door de puko's bij wissels te voorkomen?
Gr., Ben
-
Hallo Ben.
Dit is de sleper die Jan bedoelde"van een stoomlok"
https://images.beneluxspoor.net/bnls/siksleper.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/siksleper.jpg)
De bodemplaat is gefreesd , achter vast gezet met 2x 1mm schroefje.
Zo heb ik er X aantal omgebouwd ( zelfs met sound ) ;D
Enne geen last bij wissels.
Gr.Patrick
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/sikmetski.jpg?t=1189109163)
Deze sik is al 10 jaar geleden omgebouwd. Toen waren de gladde slepers nog niet voorhanden. Sleper is op een messing plaatje gesoldeerd en dat onder de bodemplaat geschroeft. De sleper heeft precies genoeg ruimte om feiloos over wissels te komen.
Mvg, Johan.
-
Ben,
Er is geen probleem met het omhoog drukken van de lok door de sleper/puko's.
Het probleem wat er was met de standaard Roco wielstellen is het door de lagere flenzen van de tweerail wielen bij het puntstuk naar beneden zakken van het betreffende wiel. Staat een wiel in een kuiltje op een kruising Ma24640, dan kwam de lok, ook door het ontbreken van antislipbanden, daar niet meer weg.
Dus eigenlijk het standaard 2/3rail wielstellen verhaal. Om dat de Sik erg kort is zie ook een slingerbeweging op de wissels met de orginele wielen.
Met de Marklin wielen loopt hij veel beter.
Jan.
-
bedankt voor de tips maar heb nog 1 vraag als je het plaat je in freest kommen de tandwielen in het zicht heb je dan geen last dat je ze exstra vaak moet smeren?
-
Als de tandwielen zichtbaar worden moet je niet extra gaan smeren.
Wat er nu standaard onder zit is genoeg.
Alleen opletten met ingeschotterde rails ( alle losse gravel tussen de rails uit voorzorg verwijderen als dat al niet gebeurd is).
Gr.Patrick
-
bedankt voor de tips als je er nog eentje heb laat het weten
maar heb nog een belangrijke vraag moet er een lange sleper onder of een korte?
laat effe weten want moet binnen kort weer na de winkel 8)
-
Er moet niets, maar als je goed naar de plaatjes kijkt zal de sleper die onder de loc van Johan zit een lange zijn (62mm) en die onder de loc van Wisselstromer zit een korte (50mm), deze is met zonder ;D gaatje en is stiller dan een sleper met gaatje.
Enkele jaren geleden heb ik advies gevraagd aan Wisselstromer dus heb ik er ook een sleper van 50mm zonder gaatje ondergebouwd. Deze sleper moest ik toen wel speciaal bestellen.
Jan.
-
Hoi,
de roco sleper 40501 is dermate dun dat je waarschijnlijk niks hoeft te frezen.
Je kunt hem er gewoon zonder isolatieplaatje onderlijmen.
De twee lange kunststop strips aan de zijkanten van de sleper kun je er afhalen , zodat je een sleper met een dikte van maar 0.3mm overhoudt.
Bart
-
Ben weer bezig aan de loc maar ik heb echt zo weinig speling.
wisselstromer? hoeveel mm heb jij onder over als hij er tegen zit?
Wie weet of er super dunne slepers bestaan.
Zo ja welke?
Gr.Pascal
-
Hallo Pascal .
De sleper zit ingefreesd in de kunstof bodem plaat.
De ruimte is miniem maar net genoeg om over de wissels heen te gaan.
Het art.nr. is 206370 ( ik gebruik alleen de sleper niet het kunstof plaatje)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_sleper_1.jpg)
Op de foto zie je ook 2x 1mm schroefjes zitten.
Deze houden de onderplaat op zijn plek.
Dit komt omdat de achterste bevestigings schroef bevestiging is weggefreesd voor de sleper.
Inplaats van de orginele schroef voor de nemschacht komt hier een M*versie hiervoor , deze is korter ( volgens mij art.nr. 75300 0
Gr.Patrick
-
Wisselstromer,
Artikelnummer wat jij opgeeft is dat van Roco?
Mvg,
Marc
-
Hallo Marc.
De nummers zijn van Marklin ;)
Gr.Patrick
-
Ik heb er een sleper van roco onder gezet.
rijdt super ,niks gefreesd.
Maar op de wissels rijdt hij niet echt lekker
zijn er wielen van roco te krijgen die 1 a 1.5 mm hoger zijn + tandwieltje de zelfde maat als de sik nu heeft?
Gr.Pascal
-
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de Sik ::)
Met groot succes ;D
hij rijdt eindelijk kruipend over de wissel ;D ;D :o ;D
He he het is een hele op luchting ;)
Wat ik gedaan heb inderdaad net als velen mensen mij gezegt hebben de onderkant in frezen. en nu zat de sleper eindelijk diep genoeg.
Gr.Pascal
-
Pascal,
Welke Roco sleper heb jij eronder gezet?
Kan je fotos plaatsen van je freeswerk? Ik heb nog een sik liggen die ook neer wisselstroom moet.
Marc
-
ik heb een roco fluister sleper 40501 onder gezet de plastic van de sleper afhalen .
de beide bolingen waar de wielen zitten heb ik met een accuboor door geboord en tevens weg (met de boor) gefreest ,want ik heb geen frees
de plastic plaatje er af halen op de sleper en dan er onder plakken.
ow ja ik de uit eindes van de sleper een beetje plat geknepen niet helemaal maar wel een flink stuk
uit eindelijk is de sleper maar 0.5 mm dik en rijdt kruipend over de wissel zonder te wagelen.
Gr.Pascal
-
Pascal,
Bedankt voor de info.
Is het mogelijk dat je foto's erbij plaats van je gemonteerd sleper onder de Sik
Marc
-
Ik heb nog een vraagje over de sik van roco.
Waar horen die lantarens die roco mee leverd.
1 tje moet voor en 1 achter.
Alleen ik weet niet of ze links of rechts moeten.
wie kan mij helpen.
Gr.Pascal
-
Maakt niet zo uit Pascal, er was geen duidelijke lijn in te ontdekken. Kijk maar eens op de site van Nico Spilt:
http://www.nicospilt.com/index2.html
Maarten
-
Hallo,
Afgelopen weekend mijn sik omgebouwd. als sleper heb ik de Märklin 206370 gebruikt. In de bodemplaat de benodigde ruimte gemaakt door in de bollingen met een klein boortje gaatjes te meken en de rest met een zoetvijltje. 1 van de schroeven heb ik in de lengte ongeveer 6 mm ingezaagd zodat ik maar een halve schroefkop overhoudt. De sleper valt er nu precies in en maakt geen sluiting.
Als decoder heb ik een ESU micro gebruikt. Deze past prima in de neus van de Sik.
Op het dak is een zwaailicht gemaakt van een rijstkorrel lampje en blauw geschilderd. Het zwaailicht wordt aangestuurd met 1 van de verlichtingsdraden. De ESU micro heeft geen functieuitgangen en alleen front en sluitverlichting. De CV waarden in de decoder zijn aangepast. Lamp knippert angeacht of deze vooruit of achteruit rijdt.
Mvg,
Marc
-
Marc,
Altijd interessant dit soort ombouwverhaaltjes.
Kun je een of meerdere foto's plaatsen?
Gr, Ben.
-
Ben,
Ga ik regelen. Zal vanavond foto's van de omgebouwde loc plaatsen. Ik kan hem makkelijk uit elkaar halen zodat jullie het goed kunnen zien.
Gr,
Marc
-
Hallo,
Het heeft even iets langer geduurd maar hier zijn de foto's en kleine toelichting.
FOTO 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_001.jpg)
Als eerste de plaats waar de decoder voorin de neus is geplaatst. De decoder is vastgezet met een stukje dubelzijdig tape.
FOTO 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_002.jpg)
Op deze foto is goed te zien hoe de bodemplaat is aangepast. De bolling is met een klein boortje op een aantal plaasten doorgeboord. Met een zoetvijltje is de rest gedaan. Aan de rechterzijde zie je nog het volledige schroefgat. Aan de linkerzijde is deze voor de helft weggevijld. PAS OP dat je niet teveel weghaalt.
FOTO 3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_003.jpg)
De aangepast schroef die aan de linkerzijde komt te zitten.
FOTO 4
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_004.jpg)
Resultaat van de vastgezette bodemplaat. De sleper valt er perfect tussen en maakt geen sluiting.
FOTO 5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_005.jpg)
Binnenkant van het dak. Klein experimenteer printje gemaakt waarop de weerstand zit voor het zwaailampje. Er is nog ruimte voor cabine verlichting. Deze wil ik maken met een gele SMD led maar die heb ik nog niet. Na het solderen van de draadjes heb ik dak met de bedrading een keer rond gedraaid voordat ik hem weer vast heb gezet op de kap. Hiermee krijg je de bedrading strakker en zie je er niks meer van. Let wel op dat je het niet te strak doet!!
FOTO 6
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Sik_006.jpg)
Het uiteindelijke resultaat!!
CV instellingen zijn als volgt gemaakt met de informatie dat de zwaailamp op gele draad zit.
CV1 = 30 locadres 30
CV 29 = 1 Analoog uit, rijrichting omdraaien. Aansluiting motor zit verkeerd om. Op deze manier opgelost.
CV53 = 50 Motor instelling.
CV54 = 23 Motor instelling. Middenwaarde genomen uit handleiding voor Roco motor.
CV55 = 27 Motor instelling. Middenwaarde genomen uit handleiding voor Roco motor.
CV114 = 31 Licht achter op knipperen.
CV142 = 2 Licht achter aan bij stand vooruit.
Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn foto's voor de ombouw van jullie Sik. Als ik er zo op terug kijk ging het eigenlijk wel redelijk soepel.
Groeten,
Marc
-
Ziet er goed uit! Is wel werken op de millimeter...
Koen
-
Koen,
Het past zeker op de millimeter. Maar het is te doen en geeft geen storing en rijdt super over wissels.
Marc
-
Bedankt voor het plaatsen van de foto's. :)
Gr, Ben.
-
Ben,
Graag gedaan. Als je ok gaat ombouwen succes!
Marc