BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bart spruitje op 03 September 2014, 21:04:04

Titel: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 03 September 2014, 21:04:04
Hallo allemaal,

Is er iemand die de afmetingen heeft van een vertreksein zoals deze op de Nederlandse perrons te vinden zijn.
Te denken aan oa.:
Hoogte van de paal
Vierkantmaat van de paal
breedte van de lampunit
Hoogte van d lampunit
diepte van de lampunit

Voor hoofdseinen etc heb ik de maten maar niet voor de vertrekseinen

Groeten Bart
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: guest7823 op 03 September 2014, 21:16:02
Ehhhhhh, welke bedoel je, heb je er een plaatje van ??
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Ivo tB op 03 September 2014, 21:18:28
Wat dacht je van dit ding:

http://www.nsparts.nl/index_bestanden/Page402.htm

mvg,
Ivo
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Peter van der Leek op 03 September 2014, 21:23:00
http://beneluxspoor.org/bnls/vertreklicht.pdf
Oprecht geen flauw idee meer waar ik die ooit vandaan heb gehaald. Mocht iemand zich herkennen als bron, dan kan je je direct tot mij wenden.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 03 September 2014, 21:28:02
Hoi Peter,

Dank je wel, ik denk zelfs dat ik de bron ben geweest, ooit had ik deze ook inderdaad, maar kon hem nergens meer vinden op de schijf.
Mocht iemand nog meer maten hebben dan houd ik me aanbevolen.

Het Ho model ken ik inderdaad, maar het is de bedoeling om ze lekker zelf in elkaar te gaan prutsen.

Gr Bart
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 September 2014, 22:08:07
Ik heb het idee dat bij een vertreklicht alleen de maten van de lampunit en het V-bordje vastliggen. De hoogte van de paal zal afhangen van de plaatselijke omstandigheden. En soms staan ze niet op een paal, maar hangen aan de perronkap.
Hier in Middelburg staat er op het tweede perron een op een paal. Daar wil ik morgen wel eens langs fietsen om maten en foto's te nemen.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: guest7823 op 03 September 2014, 22:23:11
De glasmaat is volgems mij gelijk aan die van dwergseinen. Er is ook een variant als ronde enkele lamp, hangend aan perron overkappingen ed.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 04 September 2014, 08:28:44
Hoi Klaas,

Dat zou super zijn (y) (y), mocht je in de gelegenheid zijn om een duimstok langs de paal te zetten, dan heb ik een referentiemaat op de foto.

Groeten Bart
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Emiel_nl op 04 September 2014, 12:21:16
De glasmaat is volgems mij gelijk aan die van dwergseinen. Er is ook een variant als ronde enkele lamp, hangend aan perron overkappingen ed.
Een dwergsein-glas is 15,5 cm. Ik heb het idee dat een vertreklicht kleiner is in diameter, maar zeker weten doe ik het niet.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: guest7823 op 04 September 2014, 12:26:10
Je hebt ooit bij dwergseinen die meer dan 3 seinbeelden moesten kunnen tonen voorzetseintjes gehad. Dat zijn/was een ronde behuizing die dan iets onder het dwergsein zat. In mijn herinnering maakte de eerste uitvoering vertrekseinen van dezelfde behuizing gebruik.

Maar ik kan er helemaal naast zitten
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Menno op 04 September 2014, 12:34:33
Dat zou best eens kunnen kloppen. Zou heb ik ook het idee dat deze brugseinen, zeg maar de eerste uitvoering, ook van datzelfde type armatuur gebruik maken:
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/brugsein.jpg)
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 04 September 2014, 12:39:46
Hoi Paul,

Klopt, voor het dwergsein was dan een 4 pit geplaatst met wit licht, deze brandt als er veilig gerangeerd kan worden in het gebied achter het sein.
Dit was is dezelfde behuizing als het oude vertreksein (rond).  De behuizing zoals getoond bij de brug (WIBR) is inderdaad ook hetzelfde.

Gr Bart

Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: guest7823 op 04 September 2014, 12:40:18
Menno, THX  (y).

Die bedoel ik inderdaad. Zo te zien werd dat type behuizing voor veel zaken gebruikt.

D'r staat me bij dat o.a. op Rotterdam West / Schiedam op het spoor richting Den Haag een dergelijke lamp vanuit de kap naar beneden hing. Vraag me niet waarom dat beeld me is bijgebleven, maar dat zit nu eenmaal in het hoofd. Er hing een los V bord onder.

Het sein van de pdf van Peter is volgens mij een latere uitvoering

Bart was me net voor met z'n antwoord
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 04 September 2014, 12:43:22
Klopt, de PDF is de laatste versie, ik weet eigenlijk niet vanaf wanneer dit ingevoerd is, iemand een suggestie. Volgens mijn beleving zo rond 1990-1992.

Gr Bart
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: guest7823 op 04 September 2014, 12:45:30
Beetje Off-topic:

Er waren / zijn ook dwergseinen met de witte lamp in het dwergsein. Dit kwam/kom voor op die plaatsen waar een dwergsein alleen rood en geel kan tonen omdat er geen volgende wisselende seinbeeld meer achter zit (achter groen hoort nog geel te volgen en als dat er niet is kan een sein enkel dus rood en geel tonen en heeft de groen lamp geen zin) Bij dat soort dwergseinen hoeft de witte lamp dus niet in een aparte behuizing maar kan het witte seinbeeld getoond worden op de plaats waar normaal het groene sein getoond wordt.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Menno op 04 September 2014, 21:42:32
Menno, THX  (y).

Die bedoel ik inderdaad. Zo te zien werd dat type behuizing voor veel zaken gebruikt.
Jep. Ook 'de blauwe lampen' op Amsterdam CS (waarvan ik even niet meer weet waar ze ook weer voor waren) zijn met dit type armatuur gemaakt.

EDIT: foto gevonden:
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/blauwelampen.jpg)

Het is iets wat ook voorkomt met de WUBO's: Als je weet hoe een stel AKI-lampen eruit ziet, kijk dan nog eens goed naar een WUBO: exact hetzelfde armatuur als vrijwel elke overweg in Nederland.

Wanneer het V-sein 'gemoderniseerd' werd weet ik eigenlijk ook niet, maar ik denk dat begin jaren '90 geen slechte gok is: er werd toen wel meer vernieuwd.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 04 September 2014, 22:00:37
Hoi,

Blauwe seinen waren volgens mij voor het nemen van remproeven.

Gr Bart
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Tomasso op 04 September 2014, 22:04:20
Beetje Off-topic:

Er waren / zijn ook dwergseinen met de witte lamp in het dwergsein. Dit kwam/kom voor op die plaatsen waar een dwergsein alleen rood en geel kan tonen omdat er geen volgende wisselende seinbeeld meer achter zit (achter groen hoort nog geel te volgen en als dat er niet is kan een sein enkel dus rood en geel tonen en heeft de groen lamp geen zin) Bij dat soort dwergseinen hoeft de witte lamp dus niet in een aparte behuizing maar kan het witte seinbeeld getoond worden op de plaats waar normaal het groene sein getoond wordt.

Op Amsterdam centraal staan ze er nog (als enige geloof ik) met witte lamp...
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Eric B op 04 September 2014, 22:16:36
Hoi,

Blauwe seinen waren volgens mij voor het nemen van remproeven.

Gr Bart

Horizontaal naast elkaar en dan met z'n drieën.

Dit is een vast stopsein, wat de blauwe cijferborden vervangt.
Als het sein brandt dient de mcn voor het sein te stoppen, brandt het niet gelden de cijferborden.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Thom op 04 September 2014, 22:26:13
Op Amsterdam centraal staan ze er nog (als enige geloof ik) met witte lamp...
Zoals ze op Amsterdam stonden waren ze sowieso uniek, de seinen hadden een rode en witte lamp voorzien van een gele naar beneden wijzende driehoek.
Ze konden daarmee voorbij rijden en stoppen tonen om te zorgen dat treinen het midden van het perron niet voorbij rijden.

Doorgaans hebben dwergen met een witte lamp de gele driehoek niet en dan betekend de witte lamp dat de treindienstleider de vrijgave rangeren afgegeven heeft en de rangeerder daarmee zelf verantwoordelijk is voor wisselstanden en bewegingen binnen dat gebied.
Die seinen komen nog regelmatig voor.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: guest7823 op 05 September 2014, 00:34:30
Hmmmm, volgens mij komen hier drie zaken naar boven
- remproefseinen
- electrische variant van blauwe vlag / ijzeren man
- De "middenbrugseinen" (betwijfel of dat de juiste naam is) in Amsterdam (alleen daar toegepast uit mijn hoofd). Die waren er omdat Amsterdam CS feitelijk twee kopstations stijf tegen elkaar was. Met deze speciale seinen was het mogelijk om van het ene kopstation door te rijden naar het andere kopstation

Maar ....... eerst even slapen en morgen een dagje stoomtreinje spelen  ;). Daarna maar even goed lezen en de boekenkast in  8)
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Servé op 05 September 2014, 07:34:17
Die foto van Menno, dat zijn geen remproefseinen maar stopplaatsseinen. Als het sein blauw toont, moet een reizigerstrein daar stoppen. Als het gedoofd is, moet de trein zich aan de stopplaatsbordjes houden. Dit sein geldt alleen voor reizigerstreinen. Zoals Paul al noemde, is dit de elektrische variant van de blauwe vlag.


Dit zijn die remproefseinen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000800_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000800_1.jpg)
(eigen foto)

Deze staan/stonden bijvoorbeeld op Den Haag Centraal. Bij de stootjukken stonden kastjes met knoppen in, waarmee de remproefseinen bediend konden worden. Aan de kopse kant van het perron stond dan het sein en kon de machinist het goed zien.

Seinbeelden:
- 1 blauwe lamp in het midden aan = Remmen aanslaan
- 2 blauwe lampen aan de buitenkanten aan = Remmen lossen
- 3 blauwe lampen aan: Remproef geslaagd :)


Over de seinen in Amsterdam: Dit zijn de zogeheten "Middenvoetbrugseintjes". Bij deze seinen gelden de volgende seinbeelden:
- Rood = Stoppen
- Wit = Geen opdracht, vorig seinbeeld blijft geldig.

Plaatje:
(http://www.thesignalpage.nl/images/sigpic/NL/mvbs.jpg) (http://www.thesignalpage.nl/images/sigpic/NL/mvbs.jpg)
Bron: TheSignalPage.nl
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Emiel_nl op 05 September 2014, 08:16:21
Middenvoetsbrugseinen (alleen te Amsterdam Centraal):
Rood: stoppen voor het sein
Wit:
Bij nadering: het lichtsein heeft geen betekenis
Bij vertrek vanuit stilstand:
rijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen.

Aldus de omschrijvingen aldus in het huidige seinenboek.

De hierboven geplaatste tekst "Geen opdracht, vorig seinbeeld blijft geldig" klopt niet, want een wit middenvoetsbrugsein krijg je ook als het spoor bezet is en het voorgaande seinbeeld geel is geweest. Zou je het voorgaande seinbeeld moeten blijven opvolgen, dan zou het voorgaande seinbeeld geel-knipper moeten zijn geweest en dat gebeurt nooit aldaar. De seinopvolging is altijd geel-wit-bezet spoor.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: dwem op 05 September 2014, 13:24:58
Middenvoetsbrugseinen (alleen te Amsterdam Centraal):

Een mens heft middenvoetSbeentjes, maar Amsterdam CS heeft middenvoetbrugseinen.  ;)

Dirk
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Servé op 05 September 2014, 14:06:37
De hierboven geplaatste tekst "Geen opdracht, vorig seinbeeld blijft geldig" klopt niet, want een wit middenvoetsbrugsein krijg je ook als het spoor bezet is en het voorgaande seinbeeld geel is geweest. Zou je het voorgaande seinbeeld moeten blijven opvolgen, dan zou het voorgaande seinbeeld geel-knipper moeten zijn geweest en dat gebeurt nooit aldaar. De seinopvolging is altijd geel-wit-bezet spoor.
Groetjes,
Emiel

Als dat zo is, dan zou jouw betekenis niet kloppen:
Middenvoetsbrugseinen (alleen te Amsterdam Centraal):
Wit:
Bij nadering: het lichtsein heeft geen betekenis

In dat geval zou het wel degelijk een betekenis hebben, namelijk "ROZ"...
Ik ga het eens nazoeken.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Menno op 05 September 2014, 16:00:46
Heren, heren! ;D Ik heb de foto van het brugsein en de stopplaats-seinen alleen geplaatst om aan te tonen dat het armatuur dat in den beginne voor het V-sein gebruikt is, overeenkomt ;) Ik denk niet dat de topicstarter geholpen is met deze discussie.
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 05 September 2014, 16:09:44
Hoi,

Alle bedankt (speciaal Klaas (y)) voor de info mbt het vertreksein.
Om jullie mee te laten delen in het uitzoekwerk hierbij de tekening die ik van het vertreksein heb gemaakt.
De maten zijn in millimeters!!.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_12.png[/img]](https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_12.png) (http://[img width=800 height=459)[/url]
Groeten Bart
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 September 2014, 16:15:50
Bart, er is één maat in jouw tekening die ik niet snap. De hoogtemaat totaal geef je aan als 2770. Ik had daar 2730 gemeten.
Heb je jouw maat uit een andere bron?
Titel: Re: Vertrekseinen
Bericht door: Bart spruitje op 05 September 2014, 16:31:21
Hoi Klaas,

Je hebt gelijk, ik verander hem even in cad.
gedaan en opnieuw geupload

Gr Bart