BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bjor op 02 September 2014, 20:15:21
-
In dit draadje: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=20&t=6099&start=10
beschrijf ik het ontwerp van mijn segmentbaan. Ik ben van plan om alle elektronica (trafo's, bezetmelders, keerlusschakeling, en alle schakelaars in één centrale, verrijdbare kast onder te brengen en alle bekabeling door kabelgoten onder de baansegmenten door te voeren. Bij ieder segment takt bedrading af naar een 32 polige female connector (http://www.conrad.nl/nl/erni-244265-veerlijst-bouwtype-c-ac-inhoud-1-stuks-1169115.html). De bedrading van ieder segment (railvoeding, wissels, seinen, e.d.) eindigt in een male connector (http://www.conrad.nl/nl/erni-354868-mescontactlijst-bouwtype-d-ac-inhoud-1-stuks-1169138.html). Zo kan ik door het loshalen van de connector het segment makkelijk verwijderen en op zijn kant zetten om aan de onderkant te werken.
De kabelgoten liggen ca 12 cm onder de platen waarop het spoor ligt; 1 goot voor 220V (voor trafo's, verlichting en machines op mijn werkplek, deels onder de baan) en 1 goot voor analoge en digitale voeding van rails en wissels en baanverlichting.
De 220V bekabeling eindigt bij mijn werkplek in een aantal standaard verdeeldozen.
Ik heb een paar vragen:
1. Kan ik zonder kans op overspraak de 220V kabels en de baanbedrading naast elkaar in twee van elkaar gescheiden PVC kabelgoten leggen?
2. Kunnen de draden voor de baanvoeding en die van verlichting en wisselvoeding e.d. allemaal met één connector worden verbonden, of moet ik daarvoor een apart connectorpaar nemen?
3. Moet ik de baanbedrading in elkaar draaien, of kunnen alle aders parallel lopen?
4. Hoe merk ik dat ik last heb van overspraak en kan dat tot schade aan bezetmelders en/of de centrale leiden?
Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.
Ben
-
Hallo Ben,
interessant vraagstuk, theoretisch kan je problemen hebben met overspraak. Waardoor ik me kan voorstellen dat bezetmelders bezettingen melden die er niet zijn.
Maar theoretisch en praktisch kan er een verschil zijn, dus ik hoop dat er iemand reageert die dit ook al uitgeprobeerd heeft. Ikzelf wil dit ook gaan uitvoeren, maar ben voorlopig nog niet zover.
Verder de linkjes die je geplaatst hebt, werken niet. Waarschijnlijk moet er meer tussen de haakjes van de verwijzing staan.
Groeten,
Christoph
-
Hoi Ben,
Ik zal trachten je vragen te beantwoorden (ik ben ook geen expert op dit gebied maar heb wel ervaring mbt onderwerp).
1. Kan ik zonder kans op overspraak de 220V kabels en de baanbedrading naast elkaar in twee van elkaar gescheiden PVC kabelgoten leggen?
PVC kabelgoten houden geen EMC of andere ennergieoverdracht tegen. Alle storingen die rond een 230 volt kabel kunnen zweven kunnen dan ook inkoppelen of je baanbekabeling. Beter is dan ook om je 230 volt leidingen niet in de buurt te leggen of in een goot die door een metalen scherm de omgeving afschermd. Je kunt ook de signaalbekabeling afschermen door een metalen scherm.
2. Kunnen de draden voor de baanvoeding en die van verlichting en wisselvoeding e.d. allemaal met één connector worden verbonden, of moet ik daarvoor een apart connectorpaar nemen?
Ook hier is de kans op overspraak aanwezig, het mooiste is om alles gescheiden te houden maar in de praktijk niet altijd mogelijk. Wat je kan proberen is om zoveel soortgelijke signalen bij elkaar te zetten en dan dus ook aparte connectoren gebruiken.
3. Moet ik de baanbedrading in elkaar draaien, of kunnen alle aders parallel lopen?
Het in elkaar draaien van bekabeling heeft wel zin maar zal voor langere stukken toch wel lastig zijn, parallel lopende kabels pikken altijd wel wat op van elkaar.
4. Hoe merk ik dat ik last heb van overspraak en kan dat tot schade aan bezetmelders en/of de centrale leiden?
Eigenlijk hoef je et niet te merken, pas als je digitale centrale vaker in de fout gaat merk je het op en dat als het signaal af en toe verminkt wordt wordt vaak al gecompenseerd door de software en controlle bits etc.
Probeer in ieder geval 230 volt bekabeling verwijderd te houden van je digitale signalen. Bezetmelders etc kun je tegenwoordig met Cat 5 of Cat 6 bekabeling koppelen. Dit type bekabeling helpt bij het bestrijden van stoorsignalen over en weer.
Zelf gebruik ik 6 aderige soepele kabel met een emc scherm eromheen (vlechtwerk) en hier heb ik tot op heden geen problemen mee ondervonden. Ook met onafgeschermde kabel eigenlijk geen slechte ervaring.
Voordeel met dit alles is dat ondanks het digitale signaal je niet met hoogfrequente signalen werkt anders wordt het wel snel lastig.
Succes en mochten er aanvullingen of correcties zijn ik hoor ze ook graag.
Gr Bart
-
Om te beginnen snap ik niet goed waarom de 230V bedrading onder de baan door moet lopen. Op je segmenten zelf heb je die spanning toch niet nodig?
Verder denk ik dat je rustig alles in één bundel kunt leggen. Alleen als je s88 terugmeldingen gaat gebruiken moet je oppassen. Die bedrading is wel gevoelig voor invloeden van buiten, dus daar zou je een aparte kabel voor moeten leggen, en die moet dan op enige afstand van de overige draden komen.
Op mijn eigen baan werk ik nog analoog, dus de situatie is niet helemaal vergelijkbaar. Maar mijn railvoeding werkt volgens het Permaloog systeem. Daarbij staat er altijd een 20 kHz blokgolf op de baan. En dat drie keer. De overige draden dienen voor sturingen en terugmeldingen. Dat is allemaal 24V gelijkspanning die aan- of uitgezet wordt. Alle draden zitten in één bundel, op één plek zijn dat zelfs 64 draden. Nog nooit last gehad van overspraak.
PS: terwijl ik zat te typen heeft Bart ook een reactie geplaatst. Hij is blijkbaar wat voorzichtiger. :)
-
@Cristoph, je hebt gelijk. De eerste link was niet volledig. Nu werkt hij wel. De overige twee moeten wel werken (bij mij tenminste wel).
@ Bart en Klaas, bedankt voor jullie reactie. De 220V ligt voor een deel onder de baan, omdat de ruimte behoorlijk is volgebouwd en de wandcontactdoos aan de ene muur zit en mijn werkplek en de plaats waar de trafo's komen tegen de tegenoverliggende muur komen.
Maar als er inderdaad kans op overspraak is, zal ik de 220V voedingskabel maar langs de plinten laat lopen. Dan is een klein plintgootje voldoende.
Het is inderdaad de bedoeling op termijn S88 terugmelders te installeren, dus ik zal de voeding van baan en verlichting maar scheiden van die van de bezetmelders. Dat vraagt alleen 2x zoveel connectoren, maar dat is geen probleem. De toepassing van Cat 5 of 6 kabels is ook een goed idee. Dat ga ik zeker doen.
Allemaal veel dank. Ben
-
Hoi Ben,
Inderdaad is de 230 volt lang de plint een stuk beter al is het voor je eigen veiligheid (om verwarring te voorkomen).
@Klaas, ik ben met dit onderwerp inderdaad voorzichtig, in het verleden een cursus EMC gevolgd en ook vanuit mijn huidige werk (grote treintjes) zie ik en onderzoek ik vaak problemen die terug te herleiden zijn naar slechte aardverbindingen (afscherming) van signaal bekabeling of bekabeling die juist te dicht in de buurt ligt van 230V of 110V bekabeling.
VB. Ik heb het nu zelfs op mijn eigen baan gehad, het puntstuk van mijn wissel was nog niet aangesloten op de digitale spanning, terwijl ik dacht van wel. Loc komt tot stilstand op het puntstuk (logisch). Bij het meten blijkt er tussen de 10 en 12 Volt wisselspanning tussen het puntstuk en de andere rails te staan. niet goed of niet voldoende spanning. Puntstuk bedrading loopt 1,5 meter onder de baan naar het aansluitpunt (waar ik dacht dat het aangesloten zat).
Blijkt dan ook dat de spanning die ik meet opgepikt wordt op 1,5 meter bedrading. Als alles goed aangesloten zit merk je dit dus totaal niet. totdat je een losse verbinding hebt.
Succes met bouwen.
Gr Bart
-
@Klaas, ik ben met dit onderwerp inderdaad voorzichtig, in het verleden een cursus EMC gevolgd en ook vanuit mijn huidige werk (grote treintjes) zie ik en onderzoek ik vaak problemen die terug te herleiden zijn naar slechte aardverbindingen (afscherming) van signaal bekabeling of bekabeling die juist te dicht in de buurt ligt van 230V of 110V bekabeling.
Bart, ik heb in het verleden ook een EMC cursus gevolgd. Het is tamelijk ingewikkelde materie, en hoe dieper je er in duikt, hoe ingewikkelder het wordt.
Eén van de dingen die ik daar heb geleerd is: hou van een circuit de heen- en retourdraad altijd bij elkaar. Dan stralen ze zo min mogelijk naar de omgeving, en hebben tegelijk ook zo min mogelijk last van de omgeving. Een bekend, en al oud voorbeeld is een telefoonlijn. Die bestaat altijd uit twee getwiste draden.
Daarom snap ik ook niet goed waarom een 230V kabel een probleem zou geven. De fasestroom en de nulstroom zijn gelijk, dus heffen hun magneetvelden elkaar op. Dat wil nog niet zeggen dat ik 230V en overige spanningen in één bundel zou stoppen. Die hou ik liever uit elkaar, maar dat is dan voornamelijk om veiligheidsredenen.
-
Bart, die spanning op het puntstuk heb je waarschijnlijk gemeten met een DMM en zonder verder belasting. Meetresultaten als je een analoge (onversterkte) meter gaat gebruiken, of wanneer je een belasting van een paar kOhm erbij aansluit, zijn direct ernstig anders.
-
Ik sluit me geheel bij de vorige sprekers aan.
Van de 230V heb je qua invloed niet veel te vrezen, maar voor de veiligheid mooi gescheiden houden van de baan, is deel van de huisinstallatie ;)
Op zwakstroom vlak kan je het meeste problemen verwachten met digitale, pulsvormige signalen, het gebruik van twisted pair kabel, zoals UTP is een goede optie omdat te beperken.
Het achtergrondverhaal is pittig maar op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar) staat een mooie uitleg.
@Dirk Je was me net voor, daarom pak ik vaak toch mijn ouwe analoge draaispoelmeter in plaats van zo'n digitaal "leugendoosje" ;)
-
Hoi Dirk,
Klopt helemaal, met belasting was hij ook nul, maar het geeft wel aan dat ondanks zo'n klein stukje je een hoop oppikt, er zit echter geen vermogen achter.
@Klaas. Alle leidingen die parallel langs elkaar lopen gaan elkaar beïnvloeden door zogenaamde capacitiare werking (afhankelijk van soort spanning gelijk of wissel hoog of laag frequent). Het is dus zeker iets om rekening mee te houden.
Met EMC is het zo dat het in de praktijk meestal goed gaat. Maar als het fout gaat ben je tijden bezig om het goed te krijgen.
Gr Bart
-
Als ik mijn DDM alleen maar vasthoudt pikt hij al een heleboel op, in de mV stand. Als ik dat soort dingen wil meten hang ik altijd een weerstand over de ingang van de DMM die vergelijkbaar is met de normale ingangsweerstand van de gebruikte schakelingen, en dan blijft er gewoonlijk niets over. Of ik pak m'n ouwe draaispoel AVO meter.
-
En ik heb naast mijn digitale multimeter gewoon een test lampje.
Heb ik gellerd van mijn MTS leraar in 1957 (!) die eens had gedacht dat een leiding 220V voerde ,omdat het spanningzoeker neonlampje brandde.Dat was ook opgepikt.
Gewoon een lampje gebruiken dat stroom trekt. ;D
Vr Gr,
Peter
-
Nog een voordeel van een lampje (wel een gloeilamp) is dat hij het doet op alle spanningssoorten. Gelijkspanning, wisselspanning, enkelzijdig gelijkgericht, digitaal, hoogfrequent, maakt allemaal niet uit. Als er maar genoeg power beschikbaar is.
-
Ach ja, de DMM (Digitale Multi Meter voor de niet kenners) werkt goed bij 50 Hz zoals je huisinstallatie. Maar de digitale uitgang is een hoog frequent wisselend signaal en daardoor met de meeste digitale Multi meters niet zonder filter te meten.
Maar het ging hier over overspraak. Mijn verwachting is dat de 230Volt aansluiting niet voor problemen gaat zorgen, tenslotte ligt de 50Hz ver van de digitale frequentie en is zodoende geen relevante harmonische frequentie.
Eerder verwacht ik wat problemen met de draden die vanaf de voeding naar de rails lopen, dus langs de data draden van de bezetters. Maar het twisten van de voedende draden is een mogelijke oplossing.
Groeten,
Christoph
PS. ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke werking en of de overspraak nog heeft plaats gevonden.
-
De 50 Hz zal ook vrijwel nooit het probleem zijn (ok, in versterkers kan het een groot probleem zijn)
Het zijn de stoorpulsen op het net die het probleem zullen zijn en met hun stijgtijden veel meer kans hebben op het introduceren van problemen en signalen op draden waar je dat niet wil. Het twisten van voedingssnoeren is vaak al afdoende. Eventueel kan er nog een ferrietring om de kabel of aders heen en bij ernstiger problemen kun je de draad er ook nog een keer met een lus doorheen voeren.
-
Christoph,
als je PS voor mij bedoeld was: ik ben zover nog niet. Ik ben nog materiaal aan het verzamelen en begin pas volgende maand aan de onderbouw van de segmenten. Ik heb al wel besloten de 230V langs de plinten te voeren i.p.v. door de segmentbakken. De voedingsdraden van de baan zal ik ook maar twisten en via een andere connector doorverbinden dan de bedrading van terugmelders.
Je schreef dat je zelf nog niet zo ver bent. Hoe wil jij de bekabeling van je baan uitvoeren?
Ben
-
Hallo Ben,
ik wil ook een losse kast maken, waar de terugmelders en de twincenter op staat. Eventueel aangevuld met 1 of 2 boosters.
Onder mijn (modulaire) baan wil ik geen electronica onderdelen hangen, via een connector met een afgeschermde kabel waarin de aders getwist zijn wil ik een verbinding maken tussen de bedien kast en de baan.
Hetgeen ik mij een beetje zorgen over maak, is dat de bezetmelders onterecht een bezetting kunnen melden.
Groeten,
Christoph
-
Vanuit mijn werk gezien, laten wij voedingskabels (230V) en stuurkabels
nooit door dezelfde mantelbuis lopen. Omdat het "wel eens" storing
heeft gegeven. Om dat te voorkomen worden er tegenwoordig 2 mantelbuizen
van portaal naar portaal gelegd. Daarbij is het ook netter als je je kabels
gescheiden houd, en makkelijker met het zoeken naar bv een storing.
-
Christoph,
Wel vaker zie ik bouwverslagen met plaatjes van apparaten- en electronica kasten. Of uitgevoerd als een lade onder de baan. De centrale, de boosters, alle bezetmelders en wisseldecoders keurig bij elkaar en grote bundels draden naar de baan.
Iedere keer vraag ik me af waarom iemand het zo doet. Bij een digitale installatie heb ik altijd geleerd dat je de melders en decoders juist gedistribueerd op de baan plaatst, zo dicht mogelijk bij de plaats van de secties of wissels. Vanuit de centrale loopt een relatief dikke ringleiding waar de electronica op wordt aangesloten. Dat is een lange kabel. Vanaf de melders en decoders ga je vervolgens met dunnere en veel kortere draden naar de aansluitpunten.
Alles samenvoegen in een aparte kast is juist het tegenovergestelde : De ringleiding is uitermate kort naar de electronica en vandaar gaan hele lange bundels naar de aansluitpunten.
Je vraag over het risico van onterechte bezetmeldingen begrijp ik. En juist om dat te voorkomen is het beter de draad van de melder naar de rails kort te houden - jouw kastidee vraagt om hele lange draden.
Bij S88-melders is het risico op storing nog verder teruggedrongen door S88-n toe te passen, de melders zijn onderling via relatief lange cat5 kabels verbonden - jouw kastidee heeft hele korte cat5 kabels.
Waarom wil je eigenlijk geen melders en decoders op diverse plaatsen op je baan monteren ?
Sander
-
Is dat zo Sander?
Ik worstel daar ook mee wat betreft de terugmelders. Het lijkt me dat vooral de datakabel tussen de terugmeldprinten gevoelig is voor storing, ook nog bij S88-n. Het lijkt me dan beter die datakabel zo kort mogelijk te houden en de terugmeldprinten dus ergens centraal bij elkaar te plaatsen. Dat betekent weer dat de voeding van alle terugmeldsecties op de baan (bij bezetmelding door stroomdetectie) via lange draden vanuit dat centrale punt gaat lopen, maar die lijken me minder gevoelig. Of zie ik dat verkeerd?
Het is in ieder geval het een of het ander: hoe korter de datakabels, hoe langer de voedingskabels.
Anders toch maar Loconet. ;D
-
Sander,
Ik beantwoord je vraag ook maar even.
Voor mij geldt als argument dat ik ook nog een kleine baan heb, waarop ik beurteling analoog en digitaal wil gaan rijden. Op deze manier kan ik beurtelings de grote en de kleine baan besturen met dezelfde elektronica. Deze vereniging http://www.digimrc.nl/ heeft dat concept ver uitgewerkt. Zij hebben alle elektronica centraal en kunnen naar believen modules met gelijkstroom, wisselstroom of digitaal besturen, enkel door het 'ompluggen' van een aantal centrale kabels.
Ik heb het in de praktijk gezien en het werkt fantastisch.Wel hebben zij al hun kabels getwist.
Ben
-
Henk,
Bij de 1e generatie S88 datakabels, de lintkabels, had je inderdaad last van storingen. Zeker als die wat langer waren en onderweg kruisten met allerlei andere kabels/spanningen. Ook op dit forum kun je daar in de historie berichten over vinden.
Sinds de komst van de 2e generatie, de S88-n bekabeling, lees je daar bijna niet meer over. De netwerkkabel is uitgevoerd met getwistte aderparen en is minder storingsgevoelig.
Het draadje van de melder naar de rails is in verhouding wel gevoelig. De bedoeling is immers dat bij weinig stroom, globaal 10 mA, de melder al reageert. Dat wil je dus kort houden, minder kruisen met andere bedrading en niet in bundels om overspraak te voorkomen.
Dit was destijds de uitleg waarom S88-n een fikse verbetering gaf.
Sander
-
Ben,
Ja, ik weet dat de vereniging http://www.digimrc.nl/ alles op een enkele plaats heeft staan en kan ompluggen naar verschillende systemen. Op een open dag ben ik een keer gaan kijken - het ziet er allemaal keurig uit.
Mij werd toen uitgelegd dat die keuze voornamelijk was ingegeven om te kunnen omschakelen. Daarin gaat Digimrc erg ver, dit speelt zeker bij thuisbanen bijna nooit een grote rol. Ik kreeg het idee dat Digimrc op dit punt een beetje uniek is. Was dat omschakelen destijds ook niet de reden dat Digimrc werd opgericht ?
Sander
-
De bedoeling is immers dat bij weinig stroom, globaal 10 mA, de melder al reageert.
Sander, ik neem aan dat je het hier over stroomdetectors hebt. De meeste zijn nog gevoeliger, ergens rond de 1 à 2 mA. Zo'n lange draad gaat als antenne fungeren, die uit de omgeving allerlei rottigheid oppikt. Maar dat kan je eenvoudig wegfilteren door een condensator parallel over de diodes van de detector. Waarde ergens tussen 10 en 100nF voldoet.
Bij s88 melders voor massadetectie is de stroom nog veel lager, minder dan 0,1mA. Ook daar zie je op de ingang een condensator van 10nF.
-
Hallo,
Niet alleen een condensator ,maar ook een weerstandje van 1/4 Watt , van 100 Ohm.
Die maakt het circuit wa"t laag ohmiger ,en daardoor wat minder gevoekig voor het oppikken van storing "üit de lucht ".
Peter
-
Christoph,
Waarom wil je eigenlijk geen melders en decoders op diverse plaatsen op je baan monteren ?
Sander
Hallo Sander,
dat de communicatie kabels beter beschermend zijn tegen EMC weet ik.
Waarom ik de digitale attributen in een aparte kast wil maken, is voor mij eenvoudig. Ik wil een modulaire baan maken, waarbij ik ook naar evenementen kan. Ik wil voorkomen dat bij de bezetmelders, waarvan er meestal meerdere op één print zitten, door gekoppeld moeten worden onder de modules.
Tevens als ik dan ooit weer een nieuwe baan gemaakt heb, wil ik niet de te gebruiken onderdelen opnieuw kopen. Ook wil ik mijn modulaire baan in een grotere vaste baan inpasbaar maken, hierbij kan ik dan ook diverse bezetmelders/terugmelders combineren in het gebruik.
Groeten,
Christoph
-
Sander e.a.,
DigiMRC is met hun concept inderdaad uniek. Ze bieden - voor zover ik weet - als enige de mogelijkheid om hun banen aan te sturen met verschillende systemen. Ik heb een aantal malen met de mannen gesproken en was onder de indruk van hun weldoordachte concept. Technisch is het nu zover doorgevoerd dat z.g. ' vrije rijders' (mensen met treinen, maar zonder baan) voor een kleine vergoeding op de DigiMRC banen kunnen rijden. Je geeft op of je 2- of 3 rail analoog of digitaal wilt rijden en de baan wordt daarvoor voor je ' bekabeld'.
Bovendien kunnen ze hun banen aansturen met Dinamo en iTrain. Je wordt er stil van (als je - zoals ik - alleen maar iets weet van + en - en de wet van Ohm) :-)
Het heeft mij wel op het idee gebracht om de elektronica centraal in een kast te installeren die ik met mijn beide banen kan verbinden.
Ik leer ondertussen heel veel van deze discussie. Blijkbaar is er inderdaad een risico van overspraak, maar is dat door twisten van bekabeling en filtering beheersbaar.
Heeft het overigens zin om de bedrading van ferrietkernen te voorzien?
Ben
-
Ben (Bjor),
Op geen enkele manier wil ik me kenner van ferrietkernen noemen. Als ik naar de werking van die kernen kijk, dan kan ik hooguit vermoeden dat dit geen goed idee is.
Een wisselstroom zal het ferriet om en om de ene kant en de andere kant op magnetiseren. Iedere wisseling kost energie. Die energie wordt geleverd door de stroom. De wisselstroom zal dus worden gedempt.
Een digitale spanning is natuurlijk geen echte wisselspanning, het is meer een blokvormige spanning met een niet regelmatige wisseling. Maar nog steeds zal iedere wisseling door de ferrietkern worden gedempt. Hoe hoger de frequentie, hoe meer demping.
Digitale baanspanning heeft een frequentie van >15 kHz. Of dat echt hoogfrequent is, weet ik niet. Maar het is zeker hoger dan laagfrequent. Dus op een of andere manier zal de ferrietkern de digitale spanning negatief beinvloeden.
Je zult dus zeker wat rommel weggooien met zo'n kern, maar je maakt ook digitale spanning een beetje kapot - per saldo verlies je dus digitale spanning. Tot zover mijn theorie, maar ik laat me graag corrigeren door specialisten.
In de kantlijn : Jouw beschrijving van de activiteiten van DigiMRC komt overeen met mijn indruk tijdens mijn bezoek aan de club. Door de prominente mix van alle systemen inclusief een soort 'huwelijk' met Dinamo en iTrain voelde ik me toen niet echt thuis. Ik was overigens wel onder de indruk van jullie schitterende lokatie, voor mij echt ideaal gelegen - 10 minuten van huis. Andere verenigingen bevinden zich diagonaal aan de andere kant van Den Haag !
Sander
-
Ferrietkeren moet je nooit om individuele draden leggen, maar om een aderpaar of een kabel. En dan moet je dat aderpaar of die kabel zo kiezen dat de stroom daarin in balans is, dus de stroom in de ene richting moet op elk moment gelijk zijn aan de stroom in de andere richting. Dan doet die ferrietkern dus niks. Maar hij komt pas in actie bij een z.g. common mode puls, dus een beínvloeding van buiten die de stroom in de kabel in één richting wil stuwen.
Ik heb het idee dat zo'n maatregel bij de bedrading van een modelspoorbaan overbodig is. Ik zou niet weten in welke situatie zoiets zinnig is.
-
Helemaal mee eens Klaas.
Ook het plaatsen van een ferrietkern is geen eenvoudig iets. Ook ferrietkernen moeten uitgerekend worden en het zomaar plaatsen van een kleine of grootte versie als ook de verschillende materiaaltype voor een ferrietkern kan juist averechts werken.
Ik denk dan ook dat het voor onder de modelbaan onzinnig is.
Gr Bart
-
Klaas, Bart,
Ferrietkernen kan ik dus achterwege laten. Mooi. Daar ben ik ook blij mee, want ik besteed mijn tijd liever aan de bovenkant van de baan. Ik besteed liever tijd aan scenerybouw dan aan elektronica. Allemaal veel dank voor de uitgebreide commentaren en adviezen.
Ben