BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 02 September 2014, 15:39:16
-
Zo te zeggen als bijvangst bij D236 Nord West Express (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60364.0.html) heb ik hier een leuke samenstelling met drie maatschappijen die straks mooi achter de nieuwe NS 1200 past. De Skandinavie Holland Express reed vanaf 1984 niet meer naar Hoek van Holland, maar naar Amsterdam. In Bad Bentheim werden de wagens voor Hoek van Holland afgekoppeld (deze reden met de D344 verder) en werd een ICR BKD bijgeplaatst. Daarna, dus de hele rit in Nederland, zag de trein er zo uit:
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d230-1985zo.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d230-1985zo.jpg)
zes wagens, net 2 meter lang.
dirkjan
-
Leuk treintje. Gaan we ook maar eens maken. Dank!
Arnold
-
Zeg dat wel, zeker een leuk treintje (y)
Gr. Patrick
-
Hele fraaie stam! Even een vraag voor de afwisseling : kon in 1985 de BDK ook nog een Plan E RD zijn en ik neem aan dat af en toe er ook nog een groen rijtuig in de stam voorkwam?
-
Een plan E RD heb ik op foto's niet gezien. Statistisch kon een groene DB voorkomen, maar ook die ontbreekt op de foto's.
dirkjan
-
Kunnen hiervoor ook Bm232's worden ingezet? Reden die door elkaar, of is het specifiek alleen Bm234?
Dito voor de ABm's: ook ABm 223 mogelijk?
Waarin verschillen de rijtuigen, behalve het grootteverschil in de ramen van de deuren?
-
Andere verschillen tussen de Am202/ABm223/Bm232 en Am203/ABm225/Bm234 zijn onder meer de deuren in de kopwanden: bij Am202 etc. waren dit 4-delige vouwdeuren, bij Am203 etc. waren dit tweedelige schuifdeuren. Dit had te maken met een sterkere kopconstructie van de Am203 etc. waardoor de vouwdeuren niet meer toegepast konden worden. Daarnaast hadden de oudere rijtuigen hoge sluitseinen (zoals de Mitteleinstiegwagen), terwijl jongere rijtuigen halfhoge sluitseinen hadden (zoals de Silberlingen), maar ik meen dat ook bij de Am202 etc. al halfhoge sluitseinen toegepast, dus dat is niet Bauart-afhankelijk. En er zijn zelfs rijtuigen geweest die zowel hoge als halfhoge sluitseinen hadden! Op het Drehscheibe-foren heb ik ooit een foto van een (blauw) A-rijtuig gezien waar dat nog op zichtbaar was, maar die kan ik nu niet zo snel terug vinden.
Verder zal er ook nog wel een massa technische verschillen geweest zijn die voor het blote oog niet zomaar zichtbaar zijn, de rijtuigen zijn immers meer dan 20 jaar gebouwd dus er zal nog wel eens wat veranderd zijn. ;)
Oh ja: draaistellen: Am202 etc. met blokremmen (140 km/u), Am202 (maar niet ABm223 en Bm232) ook nog met blokremmen+magneetremmen (160 km/u), Am203 etc. met blokremmen (140 km/u) of met schijfremmen (160 km/u) en Am203 en Bm235 (en Dms905) met schijfremmen+magneetremmen (200 km/u). En voor de energieopwekking waren ook verschillende systemen in gebruik: er waren in ieder geval generatoren haaks op de wielen (met zo'n schuine stang buiten langs het draaistel) en asgeneratoren in gebruik, en mogelijk meer.
-
Zo'n verhaal had ik ook al googlend al gevonden, maar dan zo uitgebreid dat ik er uiteindelijk geen touw aan kon vastknopen. Dit is al veel beter. Maar nu toegespitst op de inzet in de D230: werden de rijtuigen door elkaar ingezet, of uitsluitend één soort, dus uitsluitend òf Am202/ABm223/Bm232 òf Am203/ABm225/Bm234 in één stam? Maw sluit gebruik van bijv. een Bm234 uit dat er een Am202 in voorkomt?
-
Dat kan ik zo niet zeggen, daar is kennis van omlopen, stationeringen en dat soort dingen voor nodig, en die heb ik niet. Maar alle typen werden tot in de jaren '80 van/naar Nederland ingezet en de verschillende typen werden ook door elkaar ingezet, dus dat sluit niets uit.
-
Alle varianten werden door elkaar gebruikt. De treinen naar Denemarken hadden vaak oude rijtuigen. Ik heb meer Bm232 dan de 234 in deze treinen gezien.
Groeten,
Lolke
-
Nou, door de jaren heen zullen alle typen wel zijn ingezet, maar de ZP AU van 1984 geeft aan, dat de wagens die in de 230 reden van een centrale deursluiting moesten zijn voorzien en sneller konden rijden dan 140 km/h. Dat betekent alleen de typen Bm 234/5 en ABm 225, niet de oudere typen. Die konden qua omloop weer wel in de D236 naar Hoek vH.
dirkjan
-
Kijk, prettige info, dank!