BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Fred Eikelboom op 30 August 2014, 15:31:34
-
Geachte aanwezigen,
Heb al een uurtje gezocht op dit forum, maar ik kan de code van de schaal N rails van Fleischmann zo 1-2-3 niet vinden.
Iemand meer informatie?
-
80
-
Thanx. (y)
Kan ik de ency weer completer maken.
-
Voor de volledigheid dan maar even ;-)
(uit de catalogus)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piccolo_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piccolo_1.jpg)
-
Bij een railhoogte van 2,1 mm is de code: 2,1/2,54 = 83. In de tabel staat bij 2,7 mm: code 120. Ik denk dat het code 106 behoort te zijn.
-
Oftewel, snel Peco code 55 halen, ziet er super uit (y)
-
Bij een railhoogte van 2,1 mm is de code: 2,1/2,54 = 83.
Tja, zeg het maar. De standaard 2,1 mm rail in schaal n wordt ook voor de Europese merken (Fleischmann, Minitrix, Roco/Fleischmann) vaak als code 80 aangeduid (Amerikaanse standaardmaat) en soms als code 83 (afgerond). Martin Boogaard gebruikt het maar door elkaar met fouten tot gevolg.
http://www.nproject.org/nl/diversen/modelspoor-rails-in-schaal-n.-een-vergelijking.html (http://www.nproject.org/nl/diversen/modelspoor-rails-in-schaal-n.-een-vergelijking.html)
De oorzaak is natuurlijk dat de rails helemaal niet is ontworpen met de Amerikaanse aanduiding in het achterhoofd. Wat code 100 wordt genoemd in schaal H0 zou voor Europa eigenlijk code 98 (afgerond) moeten zijn, want 2,5 in plaats van 2,54 mm.
Fleischmann Modellgleis is inderdaad geen code 120, maar het gebruik van de Amerikaanse codering is voor die rails zo'n anachronisme dat ik het helemaal zou laten. Wat is er mis met 2,7 of 2,5 of 2,1 mm als dat precies klopt? Waarom moet er perse een net niet kloppende codeaanduiding bij?
-
Hoi,
Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60342.msg3221486190.html#msg3221486190
-
Hoi,
Heb een stukje uitleg toegevoegd, op aanraden van Henk. Verder is in tabel 1 t/m 15 een extra kolom toegevoegd (met de maten in mm). Zie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Raillassen_en_overgangsrails
-
Hallo Fred. Al een prima aanpassing. Ik zou wel de code afronden, zoals te doen gebruikelijk. Anders ontstaat maar verwarring. Rocoline krijgt in de regel de aanduiding code 83, hoewel het dat eigenlijk niet is, en dat werkt in de praktijk goed. Bij 2,5 mm rails zou ik of code 100 noemen of helemaal geen code. Je kunt code 100 rails in de praktijk zonder meer aan 2,5 mm schuiven.
Hoe spoor n materiaal moet worden aangeduid, moeten de n-spoorders maar zeggen. Code 83 komt het dichtst bij, maar code 80 is de meer gebruikelijke aanduiding. En in de praktijk is echte code 80 rails goed te combineren met 2,1 mm rails.
-
Hoi Henk,
Thanx.
Heb een-en-ander afgerond. Ook tabel 16 e.v. aangepast.
Zit nu nog een beetje over tabel 4 van de andere pagina te dubben. Daar staan Märklin M-rails, Märklin K-rails, Märklin C-rails en Trix C-rails. Zou beter zijn om daar de mm-maten te vermelden. Zijn die jou bekend?
-
En in de praktijk is echte code 80 rails goed te combineren met 2,1 mm rails.
In de praktijk is code 80 ook goed te combineren met code 40, alleen is een freesbankje of vijl (en wat printplaat dwarsliggers) dan wel makkelijk ;D
-
Of je gebruikt in een dergelijk geval overgangslassen.
Ben je in de praktijk een stuk sneller klaar. ;) ;D
-
Voor zover ik kan zien is k-rail 2,5 mm, c-rail 2,3 mm en Trix c-rail 2,1 mm.
M-rail weet ik zo gauw niet. Kilometertje of zo.
Aan code zus en zo doet Märklin denk ik niet.
-
Hoi Henk,
Die maten had ik zelf ook al zo ingeschat. Staan reeds in de tabel.
Voor M-rails heb ik maar 2,7 aangehouden. Kan altijd nog aangepast worden.
Heb die verwarrende tabel 4 gesplitst in tabel 4 en 5, zodat de merken met hoogtecode en mm-maten nu mooi gescheiden zijn. Ook Weinert "Mein gleis" toegevoegd.
De nieuwe tabellen zijn vannacht, na de synchronisatie om ongeveer 23:30 uur voor eenieder zichtbaar.
Dat stukje uitleg heb ik ook aan de pagina over spoorstaafhoogten toegevoegd.
Nogmaals thanx voor je hulp.
-
Of je gebruikt in een dergelijk geval overgangslassen.
Tja, als jij weet waar die leverbaar zijn ....... ik in ieder geval niet ;)
Code 40 is al nauwelijks leverbaar in Nederland :P
-
Indien een passende overgangslas niet verkrijgbaar is (zelf al eens meegemaakt), neem je de dichtstbijzijnde wel verkrijgbare maat. Met twee tangen kun je dan de overgangslas iets bijbuigen, zodat het zaakje aardig zuiver op elkaar aansluit (onder het motto: "Waar een wil is, is een (spoor)weg". :)