BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MHS84 op 27 August 2014, 21:02:30
-
Nu ik met die nummers bezig ben valt me wat op. Ik zit voor de gein eens te checken of het controle cijfer klopt, maar het klopt niet... Wanneer je met het zes-cijferige nummer rekent krijg je een andere uitkomst dan wanneer je met het elf-cijferige nummer rekent. Hoe kan dat nou?
a) NS
186 001-? >> berekenen (http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=91&grp=810&ond=2551) >> 186 001-4
91 84 1186 001-? >> berekenen >> 91 84 1186 001-1
b) Railpool
186 101-? >> berekenen >> 186 101-2
91 80 6186 101-? >> berekenen >> 91 80 6186 101-2
Bij b) is de uitkomst wél hetzelfde.
-
186 911 Macquarie Rail 2009
186 912 Macquarie Rail 2009
186 913 Macquarie Rail 2009
186 914 Macquarie Rail 2009
186 915 Macquarie Rail 2009
Waren alleen gepland, nooit geleverd, dus die bestaan nu niet. Bovendien zijn de 186 321-332 nu allemaal van EuroCargoRail, ook al zijn ze nog rood. Akiem krijgt nog meer locs (186 19x en 26x), Railpool ook, alsmede nog twee vervoerders die binnenkort bekend zullen worden gemaakt.
Over de controlecijfers, het kan zijn dat die van de korte nummers (voor LZB/PZB van belang) nog volgens het Duiste systeem zijn opgezet? Klopt het met 91 80 6186 001 en 186 001 wel?
-
b) Railpool
186 101-? >> berekenen >> 186 101-2
91 80 6186 101-? >> berekenen >> 91 80 6186 101-2
Bij b) is de uitkomst wél hetzelfde.
Dat is toeval. Als je op het voorste stuk, dus 91 80 6, de rekentruc toepast, dan zie je dat het resultaat op 0 uitkomt. Dus logisch dat het voor het lange en het korte getal hetzelfde is.
-
Klopt het met 91 80 6186 001 en 186 001 wel?
Yes, beide geven controle cijfer 4. 't Zit 'm dus in de landcode.
-
Ja dan lijkt het er op dat ze de complete NVR-nummers wel hebben aangepast op Nederland, maar niet op zo'n manier dat deze bij de korte nummers past. Vaak zie je dat ze het getal voor 186 er op aanpassen, 1186 is dus niet juist
-
't Zit 'm dus in de landcode.
Bovenstaande is onjuist.
Vaak zie je dat ze het getal voor 186 er op aanpassen, 1186 is dus niet juist.
Het zit 'm in hoe je de "regels" toepast. Nederland en Duitsland hanteren andere regels. 1186 is wél juist.
Het vijfde cijfer is in Nederland gelijk aan het tweede.
Hele artikel. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC#Tractievoertuigen.2C_incl._alle_bakken_van_treinstellen_2)
Um die Umzeichnung für die Deutsche Bahn zu vereinfachen, wurde bei der Wahl der Baureihennummer für Bestandsfahrzeuge der DB die erste der vier Ziffern so gewählt, dass die bisherige DB-Nummer ohne Veränderung der Prüfziffer weiterverwendet werden kann.
Hele artikel. (http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Kennzeichnung_der_Triebfahrzeuge#Deutschland)
Conclusie: omdat controle cijfer 2 bij Railpool een "vast gegeven" is, wordt het cijfer vóór 186 aangepast naar een 6.
a) NS
91 84 1186 001-? >> 91 84 1186 001-1
b) Railpool
91 80 6186 101-? >> 91 80 6186 101-2
-
ja maar je kan bij x186 de x toch zelf kiezen? Daarmee zou je de controlenummers bij de korte nummers gelijk kunnen trekken aan die bij lange nummers. Dat bedoelde ik.
-
In Duitsland werden voorheen korte nummers met controlecijfer gebruikt.
In Nederland werden voorheen geen korte nummers met controle cijfer gebruikt (alleen nog kortere nummers zonder controlecijfer).
Voor Duitsland kan backwards compatibility een reden zijn om het controlecijfer van de lange nummers en korte nummers gelijk te houden.
In Nederland speelt dat niet, en is het dus ook niet van belang om dat compatible te hebben.
-
Even voor mijn beeld, maar de locs hebben bij het verkorte nummer toch helemaal geen controlecijfer? Ze heten alleen E 186 001. Dus wat is het probleem dan?
-
Probleem opgelost ;D
-
1186 is wél juist.
Grappig dat we de NS opvolger van de Beneluxlocs serie 11.8 nu 1186 gaan noemen. Die reed, toevallig, ook Benelux. ;D :D
-
Sinds wanneer hebben de locs een controle-getal? Dacht dat alleen de goederen- en rijtuigen dat hebben.....
-
Sinds alle (spoorgebonden) voertuigen volgens UIC regels van een EVN nummer voorzien moeten zijn.
Daarom hebben zelfs mat 64 nog nummers gekregen.
-
Sinds wanneer hebben de locs een controle-getal? Dacht dat alleen de goederen- en rijtuigen dat hebben.....
Dat is inmiddels enkele jaren verplicht binnen de EU
-
Waar is dat voor nodig dan? Zijn ze bang voor gecopieerde, of namaaktreinen? ???
-
Simpelweg omdat tegenwoordig krachtvoertuigen (Rijtuigen hebben het al veel langer) heel Europa door rijden en dan is een uniforme nummering wel zo handig, zodat doublures voorkomen worden en eenvoudig zaken zoals bv afkomst van de lok te zien zijn.
-
Waar is dat voor nodig dan? Zijn ze bang voor gecopieerde, of namaaktreinen? ???
Tuurlijk joh ::)
Gewoon voor eenduidige registratie. Zeker bij het huidige grensoverschrijdende verkeer.
Dan is het wel zo handig als iedereen eenzelfde systeem hanteert.
Denk maar aan computersystemen, planningssoftware etc.
-
Tuurlijk joh ::)
Je kent het begrip sarcasme? Niet echt geloof ik.
Hoe dan ook, ik begrijp nog steeds niet waarom er dan een controle berekening in zou moeten zitten. Als er domweg een instituut is die unieke nummers uitdeelt, dan is dat voldoende. Controle berekeningen doe je normaal gesproken om fraude te herkennen of om (tik)fouten etc te onderscheppen, en dan met name bij gevoelige data, denk aan creditcards, bankrekeningnummers, maar ook bij computerdata ( crc checks etc). Ik snap dan ook niet waarom dit bij nummering van treinstellen/loks dan wel zou moeten, de noodzaak ontbreekt, of de reden waarom dit moet is nog niet boven water... er zit immers ook geen controlegetal in het kenteken van je auto...
Het enige is dat er iemand op elk station met een papiertje alle nummers van alles wat binnenkomt, met een potloodje opschrijft ofzo? Dan stel ik een rfid voor in elke wagen, en een sensor onder elk binnenkomend spoor ;) veel makkelijker.
-
Controle berekeningen doe je normaal gesproken ..........of om (tik)fouten etc te onderscheppen,
Dat is dan precies de enige reden waarvoor dat controlecijfer nodig is. Die nummers worden inderdaad vaak op een papiertje of telefonisch doorgegeven, en dan is het wel handig dat de computer kan herkennen of het wel een geldig getal is.
-
Je kent het begrip sarcasme? Niet echt geloof ik.
Ik wel ;D
En verder geef je zelf het antwoord al.
Het is nogal een verschil of je het hebt over internationaal inzetbare en overdraagbare voertuigen of over je auto.
Heeft niet zoveel nut om aan je kenteken een controle cijfer toe te voegen. Mijn auto gaat nou niet echt van hand tot hand waarbij het onduidelijk is waar hij uithangt.
Spoorwegmaterieel is dan echt wel van een hele andere orde.
-
Wie bepaald eigenlijk het (hoofd) nummer van de lok?
Want het verbaasd me eigenlijk dat 186 001 nog 'beschikbaar' is.
De loks die nu al rijden begonnen met 186 101.
Wat is daar de logica van?
Mogen de vervoerders dat zelf kiezen?
Dan zou de NS dus de 9184 x 186001 hebben en de DB de 9180 x 186001.
Dus hetzelfde lok nummer met alleen een ander landnummer.
Of bepaald de UIC ook het loknummer?
-
Nee het UIC nummer is het enigst geldige loknummer en met een verschillende landcode is dat dus feitelijk een verschillend nummer ;)
-
Wat is daar de logica van?
Ziemon heeft het al gezegd, maar ik kan het zo 1, 2, 3 niet meer vinden, maar de eerste 100 nummers waren bedoelt voor de eerste serie TRAXX 2 MS. Echter zijn daar alleen varianten van geleverd aan de SBB en MRCE, allen alleen bedoelt voor dienst op Zwitserland en Italië, dus is die hele serie helemaal nooit als 186 gekomen, maar alleen als Re 484.
De huidige 186's komen van het 2E platform, net als de DC's en de dieselvarianten. De AC variant komt nog steeds van het 2 platform.
-
Wie bepaald eigenlijk het (hoofd) nummer van de lok?
Want het verbaasd me eigenlijk dat 186 001 nog 'beschikbaar' is.
De loks die nu al rijden begonnen met 186 101.
Wat is daar de logica van?
Mogen de vervoerders dat zelf kiezen?
Dan zou de NS dus de 9184 x 186001 hebben en de DB de 9180 x 186001.
Dus hetzelfde lok nummer met alleen een ander landnummer.
Of bepaald de UIC ook het loknummer?
Hoi ,
Het UIC nummer kun je vergelijken met chassisnummer van een auto en die is uniek voor ieder rijdend materieel.
de vervoerder of leasemaatschappij bepaald of er nog een apart nummer komt of niet.
Bijvoorbeeld ,pak de klaas hoeveel eigen nummers hebben ze en aan de zijkant staat de UIC nummer,
of de 186,in België de 2800 in Zwitserland 484, maar het zijn de 186, er zullen er altijd voor zorgen om gelijke nummers te voorkomen.
Alleen België heeft een uitzondering op de regel,die gebruiken vaker de loc nummers meerdere keren,pak bv de Vectron,
1800,dit nummer is vroeger ook al gebruik geweest bij de meer systeem loc van Alsthom die naar Keulen reed. :) ;)
Hopelijk heb je hier wat aan ,
mvg
Jo
-
Niet alleen België, ook de DB heeft nummers dubbel gebruikt. Zo uit mijn hoofd in ieder geval 182 001-8, 182 011-7 en 182 021-6.
-
hoi Niels,
Dat klopt sinds de samenvoeging van DB en DR hebben ze er last van maar wordt steeds minder.
Doordat men met de nieuwe UIC nummers dit willen vermijden, om bij onderhoud de juiste lok met de juiste
onderdelen voorziet,want tijd is geld . ;)
Jo