BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: trein93 op 28 August 2014, 13:01:37
-
heey allemaal
ik wil een ophaal brug gaan maken
en ik heb wel een idee ongeveer
maar vroeg me af of iemand tips had
evt. met foto's om extra ideeën op te doen
-
Google eens op met de zoekteremen "ophaalbrug" en "tekeningen".
Dan krijg je al veel basis info, ook hoe zo'n mechaniek werkt.
Vervang "tekeningen" door "afbeeldingen" en er komen héél veel foto's van ophaalbruggen...
Er zoek eens hier op het forum met "ophaalbrug".
Dan komt er ook van alles tevoorschijn.
Voorbeelden vlak bij jou in de buurt: de Zuid Willemsvaart...
-
gaat niet zo zeer om daadwerkelijk een bepaalde brug na te bouwen
wil een brug bouwen
alleen weet niet goed waar ik op moet letten
en de brug wordt een meter lang denk ik
dus vroeg me af of iemand tips had hoe dit te maken
-
Dan zul je wat specifieker moeten zijn: komt er spoor op die brug te liggen of wordt het puur een brug ten behoeve van asfaltverkeer?
Een meter lang is HEEL lang: reken het eens om naar echte maten en je komt er achter dat het beweegbare deel maar liefst 87 meter lang is. Er zijn maar weinig (geen?) bruggen in Nederland waarvan het brugdek zo lang is. Het kan natuurlijk dat je twee delen van pakweg 44 meter (50 centimeter in H0 dus) wil maken en er een dubbele brug van wil maken, maar zelfs dat lijken me vrij optimistische maten voor een ophaalbrug, wat voor zover ik weet een basculebrug genoemd wordt.
Het kan echt, maar ik denk dat je beter na moet gaan of de maten niet wat overdreven zijn. Ik denk dat er aardig wat technisch inzicht bij komt kijken om zo'n grote brug te maken: stevigheid wordt bij die afmetingen ook ineens van een geheel andere orde.
-
ik wil er inderdaad rails op leggen
en ik wil hem over zoon grote afstand maken
omdat dit de doorloop wordt
-
Komt er dan een rivier onder of wat anders, dit ivm ophaalbrug. Anders krijg je zoiets, zie foto, met een gedeelte dat omhoog kan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_21.jpg)
-
naja bedoelde meer een brug die gewoon open kantelt :$
dus dat is mijn fout maar
hij moet open kunne zodat ik er doorheen kan lopen
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Treinbaan-3-024.jpg)
Zoiets?
Zie: http://modeltreinbaan.nl/?p=1035
Groet Jaap
-
Voordat je begint te timmeren, even een advies. Maak geen brug die ''open kantelt'', want dan kun je er nog niet doorheen lopen. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantelbrug
Het handigste is het om zoals, al aangegeven, een echte ophaalbrug (één- of tweedelig) te fabriceren.
-
DAT bedoelde ik:D
-
De BRug op de foto lijkt me een normale brug die je uit de baan kan halen om vervolgens bij een deur of raam te kunnen,en als dat zo is dan is daar niks "ophalerigs" aan ;)
Ook ik zou zeker over die lengte niet gaan denken aan een ophaal brug van een meter ? lengte.
Twijfel zelfs of dat met "normale" modelbouw middelen te doen is.
Wat is eigenlijk de bedoeling,dat je een ophaalbrug van zo'n lengte wilt maken ?
Het komt nu over dat je t leuk vind om te doen maar dat het geen noodzaak is,dit omdat er verder geen info wordt aangedragen.
-
Hallo,
Ik heb ook de situatie dat ik een stuk uit de baan wil kunnen halen ,om doorheen te lopen.
Ik maak hem ca 60 cm lang, dat is mss beter te doen.( Dat is wat minder dan de deurbreedte bij mij )
Je kan hem ook helemaal uitneembaar maken ,i.p.v. kantelen met scharnieren.
Vr Gr,
Peter
-
Ook ik zou zeker over die lengte niet gaan denken aan een ophaal brug van een meter ? lengte.
Het is wel een ophaalbrug! Zelfs geheel elektrisch en 1 mtr. lang
De basis bestaat uit 2 aluminium hoekprofielen van 10 x 10 mm. Simpeler kan het niet.
Gr. Jaap
-
ik denk dat ik het inderdaad zo ga maken
zoals in de link staat sterk systeem
en ik wouw hem zo ie zo al elektrisch gaan maken
-
Het is wel een ophaalbrug! Zelfs geheel elektrisch en 1 mtr. lang
De basis bestaat uit 2 aluminium hoekprofielen van 10 x 10 mm. Simpeler kan het niet.
Gr. Jaap
Knap gedaan,kan niet anders zeggen (y)
-
Jaap, ik heb de reportage over je brug gelezen, maar daar mis ik nog iets, nl. de constructie aan de scharnierzijde.
Daar kan een beginneling makkelijk fouten maken door de positie van het scharnier t.o.v. de railaansluitingen verkeerd te kiezen. Als je het niet goed doet kan de zaak daar gaan klemmen. Kun je nog wat details van die kant laten zien?
-
Misschien helpt dit stukje uit mijn H0 tijd, een ander voorbeeld van een ophaalbrug.....
Succes
Ferry
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22157.15.html
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_22.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ophaalbrug.jpg)
Het scharnierpunt is inderdaad, zoals Klaas al opmerkte, een punt van aandacht. Bij mijn brug zijn de rails langer dan de brug zelf en bewegen bij het ophalen naar beneden. Zowel de vastliggende als de bewegende rails zijn iets afgeschuind waardoor de rails netjes op elkaar aansluiten.
Groet Jaap
-
weer iets waar ik op moet letten
dankjewel allemaal voor de goede info