BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 03 September 2007, 22:42:32
-
Hoi allemaal.
Ik heb een vaag of er behalve getrokken trein( IC-treinen )nog treinstellen dienst deden richting Zanvoort aan zee?
Ik kan hier niet veel info over vinden wie kan me helpen aan info, foto,s ect.
groetjes edwin
-
Hallo Edwin, er reden vooral in de 80er jaren vooral tussen Haarlem en Zandvoort behalve de intercity's vanuit Heerlen en Maastricht ook nog mat 64 en sprinters tussen Haarlem en Zandvoort. Later ook de ddm vanuit Amsterdam cs. Vooral op zonnige zomerdagen, waren de extra treinen meestal bovengenoemd materieel.
Groeten Jan
-
In het boek electrische treinen in nederland deel 2 van de Alk staat een foto van een Mat54(hondekop) 4tje en een Mat40 5je als leeg materieel trein naar Amsterdam in Zandvoort. De foto is van 23-6-1963, dat setje zal dus als strand trein gereden hebben aangien er bij de foto vermeld staat dat het strabd vol was.
Groetjes Michiel
-
Waarom praten we hier in de verleden tijd? Heb ik iets gemist of zo? ???
Volgens mij rijden er nog steeds treinen naar Zandvoort, meestal Sprinters en op drukke zomerdagen ook DDm-stammen.
MfG, Arjan
-
hoi hoi
Ik ben blij met deze info maar ik bedoelde eigenlijk of er tusen de intercity,s nog stoptreinen reden richting Zandvoort aan zee.
Met name in de periode dat de serie 1200 heer een meester waren op deze lijn met intercitytreinen richting Maastricht en heerlen.
groetjes edwin
-
Volgensmij reden er geen stoptreinen want de IC stopte overal, extra strandtreinen zullen er denk ik altijd wel gereden hebben bij heet weer.
Groetjes Michiel
Ps; een race evenement kan natuurlijk ook reden zijn voor extra trein verkeer 8)
-
Eigen ervaring:
In de jaren ´80 reed op "rustige"zondag vaak een Plan T van Z´voort naar Heerlen en/of Maastricht.
Rob
-
Ik kan mij nog vaag Mat '46 (groen) herinneren en verder kwamen er ook Hondekoppen in de jaren '70/'80 naar Zandvoort.
-
Het strandverkeer werd traditioneel met het spitsmaterieel uit Amsterdam CS gereden. Na de spits ging op normale dagen dit materieel in de stalling. Op stranddagen werden tussen de ochtend- en avondspits slagen Amsterdam CS - Zandvoort gemaakt. Alles wat op de Gooise en Zaanse lijn in de spitsdienst reed, kwam ook in Zandvoort.
Zo ging het 20 jaar geleden, ik neem aan dat er geen enkele reden is om het nu anders te doen.
-
Zie hier:
http://www.flickr.com/photos/cklx/599955501/sizes/l/
In de tijd van de getrokken treinen reden er eigenlijk alleen treinstellen in de zomermaanden voor extra vervoer. Het ging dan om stellen die in Asd overstonden uit andere diensten. In principe reed alles wat voorhanden was.
Op dit moment rijdt er T/V en DDAR naar Zandvoort.
Ik zal tussen de oude foto's kijken of ik nog ander materieel kan vinden, zoals Sprinters (niet de 2014!) en Hondekoppen.
CKLX
-
In de vijftiger jaren reden er de Blokkendoosstammen tussen A'dam en zvt.
Later, eind vijftig begin zestiger jaren werden dit mat 46.
In die tijd reden de 1200 met plan E als stoptrein naar A'dam/Amstel om dan als Intercity (toen nog niet als zodanig bekend) naar Maastricht of Heerlen.
Die treinstellen waren, zoals eerder aangegeven, strandtreinen en gingen op een gegeven moment niet verder dan Haarlem.
Verder zal het bekend zijn.
Als je het emplacement wil na bouwen, neus is in wat oude Miniatuurbanen, waar H.F. Enter een uitgewerkt ontwerp heeft gemaakt, compleet met treinsamenstellingssuggesties (3x woordwaarde ;) )
Gr
Dirk
-
Op dit moment rijdt er T/V en DDAR naar Zandvoort.
Aangezien ik dagelijks voor mijn studie op dit traject reis (a'dam cs-overveen) kan ik eigenlijk wel met zekerheid zeggen dat er in principe alleen maar met DD-AR word gereden (Een half-uur dienst).
Tijdens de zomer wordt dit aangevuld met een sprinter (meestal 1 treinstel) tussen Haarlem en Zandvoort, zodat er in een kwartier-dienst tussen Haarlem en Zandvoort wordt gereden.
Ferry
-
er heeft toen ook een strandsprinter gereden. Dit heeft alleen niet lang geduurd.
-
Zie hier:
http://www.flickr.com/photos/cklx/599955501/sizes/l/
WOW
Ik krijg bijna heimwee als ik dit zie.
-
Heren,
Nog wat extra foto's, gemaakt op een bloedhete zondagmiddag in juli 1984:
Sprinters:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3112255399/sizes/l/
Hondekoppen (en op de achtergrond Sprinters):
http://www.flickr.com/photos/cklx/3113086460/sizes/l/
Plan T/V:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3112255029/sizes/l/
CKLX
-
Mooie foto's, bedankt! Trouwens, ik zie dat er overdag ook veel mensen actief zijn op bnls, ben dus niet de enige met 3 weken kerstvakantie? ;D.
-
er heeft toen ook een strandsprinter gereden. Dit heeft alleen niet lang geduurd.
Een paar jaar naar ik meen, maar dit was niet 'toen' maar al een jaar of tien terug.
-
Afgelopen augustus nog diverse malen in een citypendel gezeten tussen Haarlem en Zandvoort. Kan me niet herinneren of er ook een vlaflip tussen zat.
Gerard.
-
Afgelopen augustus nog diverse malen in een citypendel gezeten tussen Haarlem en Zandvoort. Kan me niet herinneren of er ook een vlaflip tussen zat. Gerard.
Ja hoor, van Haarlem naar Zandvoort was mijn eerste kennismaking met de vlaflip [om in te reizen bedoel ik], ik weet het zeker want ik moest nodig plassen en dat kan in die dingen niet meer.
Plas ze,
Frederico
Dat is jammer hoor als je de oude mannen kwaal cq plasproblemen heb.
-
Gelukkig is het maar een kort stukje ;).
Gerard.
-
Gelukkig is het maar een kort stukje ;).
Gerard.
Zelfs dat korte stukje kan voor mij al te lang zijn, hoor ;)
en TENA man is niet te doen,
Frederico
-
@ CKLX
Wat een onwijs mooie foto's zeg, vooral die van die Hondekoppen met de Sprinters op de achtergrond. Is ook een mooi stukje baanvak om foto's te maken. Jammer dat die beroemde bovenleidingsmasten zijn vervangen in 1987. Heb je ook nog foto's van getrokken materieel op dezelfde plek uit 1984?
Gr. Sander (uit Zandvoort...)
-
Jawel, maar het ging hier om treinstellen. ;D
Ik zal morgen weer wat scannen.
Ik heb ook nog wat dia's van de ombouw van de lijn naar moderne bovenleiding, maar dat is zoveel, dat ik eerst wat moet selecteren.
CKLX
-
Heren,
Hierbij twee getrokken treinen. Let op de geringe lengte van deze IC's: slechts 4 ICR's en een Plan W. LS Models en Artitec zullen blij zijn met deze foto's.
De 1316:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3115566788/sizes/l/
en de 1645
http://www.flickr.com/photos/cklx/3114739359/sizes/l/
CKLX
-
@ CKLX
Wederom weer prachtige foto's! Ik weet dat dit onderwerp treinstellen naar Zandvoort moet zijn, maar ik zat zo in die mooie foto's verwikkeld dat ik me afvroeg of je ook foto's hebt met getrokken treinen.
Mooie foto van die 1316, heb je toevallig ook een foto met de 1200 voor een intercity?
Gr. Sander
-
Eigenlijk reden er dus allerlei treinstellen naar Zandvoort: Mat '46, Hondekop, Plan-V, Plan-T, Sprinter, Koploper, IRM, DDAR.... Tegenwoordig rijdt er hoofdzakelijk DDAR, maar ook geregeld Plan-V, Plan-T, Sprinter, Koploper en IRM.
Jaren geleden heeft er ook nog een DE-2 in de gele huisstijl gestaan op het rangeerterrein, maar wat die kwam doen is mij eigenlijk niet bekend.
-
Dank zij het schopje omhoog van Sander dit draadje onder ogen gekomen.
Er staan echt prachtige foto's tussen van zowel rijtuigen als treinstellen.
Roepen bij mij mierzoete herinneringen op aan dit station en het liedje "we gaan naar Zandvoort aan de zee". Heimwee naar het gekraak van de wielen van de mini-bar over de zandkorrels in het gangpad op bloedhete dagen in een met roodverbrande terugkerende badgasten afgeladen ICR rijtuig met alle ramen open.... (y)
-
Jaren geleden heeft er ook nog een DE-2 in de gele huisstijl gestaan op het rangeerterrein, maar wat die kwam doen is mij eigenlijk niet bekend.
Zo lang geleden was dat niet, hoor. Een beetje Google'n of zoeken in dit forum had al snel het antwoord opgeleverd; deze is van de HIJSM en is pas geleden na vandalismeschade (heeft lokale, regionale én landelijke pers gehaald) naar een veiliger plaats gebracht. De dieselstellen waren oorspronkelijk bedoeld voor ritten tussen Haarlem en IJmuiden.
-
En laten we niet de rondrit van de Stichting Mat'54 hondekop-vier met de 766 op 27 mei 2000 vergeten.
Nog recenter was de rondrit met sprinter "oude-stijl" 2014 waarin ook Zandvoort werd aangedaan.
-
Heren,
Hierbij twee getrokken treinen. Let op de geringe lengte van deze IC's: slechts 4 ICR's en een Plan W. LS Models en Artitec zullen blij zijn met deze foto's.
Die geringe lengte was alleen buiten de spits. 's Ochtends zorgde een Hippel (jarenlang de 648 en daarna enige jaren de 683) ervoor dat van de binnengekomen IC's een aantal wagons werden weggehaald, 's middags (vanaf een uur of 3 geloof ik) werden deze wagons weer gebruikt om de treinen te verlengen. In de tussentijd stonden ze stil op het, inmiddels onder huizen verdwenen, rangeerterrein.