BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: RudyB op 22 August 2014, 21:32:43
-
De Ecos is eindelijk binnen! Meteen maar uitpakken en een beetje aan het testen gegaan, wat ook betekent dat er weer wat activiteit op de blog is.
Video 1: Uitpakken. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/08/21/the-esu-ecos-ii-has-arrived/)
Nooit gedacht dat ik ooit een heuse 'unboxing' video zou doen :)
Video 2: 'Power on'. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/08/22/powering-up-the-ecos-2-for-the-first-time/)
Ben nogal teleurgesteld over het feit dat een nieuwe Ecos uitgerust is met firmware 3.5. Dat is een versie van 2012! Eerlijk gezegd zou ik verwachten bij aanschaf van een apparaat van tegen de €600,- dat de laatste firmware er in zit, of op zijn hoogst 1 versie terug. Maar toch niet 6 versies terug, van 2 jaar geleden!?
Betekent waarschijnlijk dat ie twee jaar lang bij de distributeur in het magazijn heeft gelegen(?). Die verdient zo te zien met dozen schuiven, niet met het verlenen van enige service om oude units te voorzien van de laatste firmware. Stel je bent geen 'computer geek' ... dan zit je nu toch met oud spul te kijken. De meegeleverde oplaadbare batterijen deden het trouwens ook niet. Ben over dit alles niet tevreden, heb de distributeur, Train Service Danckaert, hierover een email gestuurd. Wacht op een reactie.
Maar goed ... we zijn inmiddels 6 firmware versies verder, op 4.0.1. Helaas kan de upgrade niet in 1x. Upgrade naar versie 4 kan alleen vanaf versie 3.7, dus die moet er eerst op. Maar ook dat gaat dit weekend niet lukken, want om firmware te downloaden moet je je eerst aanmelden bij ESU. Die aanmelding moet eerst goedgekeurd worden. Daarna moet je je nog een keer aanmelden, nu met het serienummer van je Ecos. Downloaden gaat dan nog steeds niet, want ook die 2e aanmelding moet opnieuw goedgekeurd worden! Wat een onzin allemaal.
Video 3: We rijden! (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/08/22/ecos-2-the-first-test-drive/)
Afijn ... na alle frustratie met een glaasje appelsap weggedronken te hebben, dan toch video 3: de eerste rail ligt en de eerst loc rijdt! :) Project definitief gestart. Ben nu dan ook maar overgestapt van het hoofdstuk 'Baanplannen' naar hier, 'Banen of Diorama's'. Plan is namelijk om het ovaaltje en daarna de 'Curved Dogbone' nu werkelijk aan te gaan pakken.
-
Geen progressie met de software dit weekend helaas. De goedkeuring van de aanmelding bij ESU laat op zich wachten. De distributeur van de 'oude' Ecos had me toegezegd de software (link) te sturen, maar heeft dat niet gedaan.
Toch wel wat andere leuke dingen kunnen doen, zoals remote control met Touchcab.
Hier is een videootje ervan: Ecos - netwerk - iPad / iPod - Touchcab remote. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/08/24/ecos-2-network-ipad-ipod-touchcab-remote-throttle/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ecos_Touchcab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ecos_Touchcab.jpg)
-
Misschien wat fotootjes? Maakt een topic als dit direct een stuk aantrekkelijker.
-
Ronald ... daar heb je helemaal gelijk in. 't Is alleen dat ik slechts 1 stukje rechte rail heb liggen :). Leek me misschien iets te saai. Heb er nu toch een plaatje bij gezet (zie hierboven), geeft een indruk.
-
@Ronald
Die les heeft Ruud nog niet gehad van ons bij de EMV ;D
-
Gistermiddag nog wat zitten te hobbyen met de Zimo decoders. Shunting functies '1/2 speed' en '1/4 momentum' aan gezet en wat leuke icoontjes erbij gevonden op de Ecos bij F3 en F4. Vond o.a. een 'schildpad' en een soort grafiekje wat mooi de acceleratie voor kan stellen. Resultaat ... het werkt mooi.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/turtle.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/turtle.jpg)
Heb er een video van gemaakt, is via deze link te bekijken. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/08/25/shunting-with-zimo-and-ecos/)Voor de overgrote meerderheid van de forumleden is dit natuurlijk niks nieuws, maar wie weet is het toch leuke info voor enkele starters, de groep waar ik zelf toe behoor. (Ja Marcel ... er is nog veel te leren. :) )
Moet zeggen dat ik de Zimo's fijne decoders vind, ze hebben erg veel mogelijkheden. Ik heb verder alleen ervaring met de ESU Lokpilot 4 ... ook prima, maar de Zimo's kunnen toch net iets meer.
Overigens is het mogelijk dat sommigen een Zimo hebben zonder het zelf te weten, ze worden door vele merken als de standaard decoder ingebouwd in hun locs of als losse 'merk-decoder' verkocht, oa Roco en Fleishmann. Zie dit persbericht. (http://www.zimo.at/web2010/newsletters/ZIMO%20Newsletter%202010%20September_EN.pdf)
Via CV8 is het ID nummer te checken en deze lijst (http://www.nmra.org/sites/default/files/appendix_a2c_s-9.2.2.pdf) bevat de ID nummers per leverancier.
De mijne zijn zogenaamde 'Roco's' ... met een flut-handleiding waar nog geen 20% van de mogelijkheden in is beschreven!
-
Kunt wel weer een update plaatsen Rudy.
Hebt je les ondertussen gehad zo ik weet.
-
Heb mijn Ecos 50200 eind juni binnen gekregen vanuit Duitsland.
Had mijn leverancier Modellbahnshop speciaal gevraagd om de nieuwste software versie echter er bleek 3.7 op te staan terwijl de Ecos
rechtstreeks van ESU kwam volgens de verkoper.
Heb mijn computer man de updates er op moeten laten zetten kwam daar zelf niet uit.
Blijf je vorderingen volgen we zijn tenslotte twee nieuwe Ecos gebruikers in Brabant!
-
Hoi cbx. Wel ... dat is dan rechtstreeks van ESU, ondanks speciaal verzoek, toch niet de laatse software. Ik wens je natuurlijk veel plezier met de ECoS die nu dan toch op v4 staat.
Zelf zit ik inmiddels ook op versie 4. Het gaat me niet om de software upgrades ... dat lukt me wel (tenzij ie vastloopt) ... het gaat me erom dat als je een elektisch apparaat koopt van €600, zeg een niewe TV, of een camera, dat je dan toch ook niet wilt dat ie al 2 jaar oud is en software van 6 versies terug bevat!? Dat geldt wat mij betreft ook voor een ECoS.
Ik heb na mijn email wisseliing met de distributeur, die niets opleverde dan "gewoon de benodigde 4 upgrades doen, dan is ie als nieuw", nu ook een email gestuurd naar ESU zelf. Nog geen reactie. Op hun site staat dat het 2 weken kan duren. Het aanmelden om bij de ECoS pagina's te kunnen duurde 6 dagen. Trage klantenservice.
Ik had ook een email gestuurd naar Peco met een vraag. Binnen 1 dag was er een vriendelijke en duidelijke reactie ... kijk ... daar heb ik dan een veel beter gevoel bij.
Maar goed ... versie 4 zit er op en ik moet zeggen ... ik vind de VNC server die er nu in zit heel fijn! Ook het opstarten en afsluiten is 2x zo snel.
-
De kop is eraf ... het eerste ovaaltje ligt (vast)!
Het is een 'trainingsbaantje'. Afgelopen twee dagen heeft een vriend van de EMV me alles geleerd over het leggen van flex-track.
Hoewel het best wel bewerkelijk is ...
- aftekenen op de plank
- netjes buigen van de track
- met een tangetje en wat kracht vershuiven van de rails door de railhouders op de bielzen
- wegsnijden van enkele 'railhouders' (hebben die trouwens een 'officiële' naam?)
- afknippen, of beter, 'dremelen', van rails
- inbrengen van de ene rails in de open railhouders van de andere
- verbinden met de rail-connectors
- vastschroeven
... vind ik het resultaat mooi. Mooier dan met 'set-rail', zeker als je ook bedding gaat aanbrengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oval_test_drive.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oval_test_drive.jpg)
Meer info en een video van het resultaat via deze link. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/08/30/the-first-oval-is-laid/)
Volgende stappen (allemaal nog bedoeld als oefening):
- twee wissels erin en een buitenbocht aanleggen, netjes op steek
- servo motoren met een of andere mechanische overbrenging monteren
- servo decoder aansluiten en bedienen met ECoS en Koploper / Rocrail
- bezetmelder en optische detectoren, of stroommeting, da's nog niet besloten.
- besturen met Koploper / Rocrail.
-
heeft hier toevalig de nl handleiding van de ecos
-
@trein93: Google eens op Esu, tweede resultaat is de importeur van de Benelux. Heeft van alle Esu producten een Nederlandstalige handleiding. Hou er wel rekening mee dat de handleiding van de Ecos over een oudere firmware gaat. In grote lijnen voldoet dat prima maar om alles eruit te halen zal je de Duitse of Engelse handleiding van Esu moeten gebruiken.
@RudyB: Dat het nu allemaal wat langer duurt bij Esu komt ook door de vakantie. Normaal gaat het veel vlotter dan het tijdsbestek die jij aangeeft. Wat betreft het firmware verhaal, ik snap je standpunt maar bij veel technische apparaten die draaien op een firmware, loop je altijd achter op de nieuwste versie en is het juist fijn dat er regelmatig updates zijn. Zoek op het forum maar eens op Uhlenbrock updates en dan zal je zien dat Esu zo gek nog niet is. Ze brengen veel updates uit en houden oudere updates beschikbaar, omdat je niet altijd ineens naar de nieuwste versie kan updaten.
Het is wat anders als je met een leverancier een afspraak maakt dat zij de update voor je doen, maar uiteindelijk moet je zelf toch ook updaten. Versie 4 is een hele verbetering, de Ecos voelt veel sneller aan. (y) Ben ook bezig om met een testbaantje alles uit te proberen dus ik herken het proces wel.
Succes!
Marc
-
ECos firmware 4 bevat een 'VNC server' waarmee niet alleen het scherm op de PC of tablet getoond kan worden, maar waarmee de ECoS nu ook bediend kan worden! Dat is een heel mooie feature ... je kunt met je tablet rond de baan lopen en alles bedienen alsof je de ECoS in je hand hebt! Of als je met Koploper of RocRail zit te 'pielen', dan kan je meteen ook het ECoS window op je PC hebben en zien wat er gebeurt.
Het scherm van de ECoS en de PC / tablet is altijd 100% identiek. Het is geen vervanging voor bijvoorbeeld een Touchcab of WiThrottle, waarmee meerdere mensen tegelijkertijd verschillende treinen kunnen bedienen. Wel is het een geweldige verbetering t.o.v de voorgaande firmware waar het ECoS scherm slechts getoond kon worden voor bijvoorbeeld demo doeleinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ECoS_VNC.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ECoS_VNC.png)
Er zijn 2 manieren om het ECoS scherm op de PC te krijgen:
1. In de web browser, met als nadeel dat het scherm een vaste afmeting heeft
2. Via een 'VNC client', wat voorgaand nadeel opheft en daarnaast meer functies biedt
Op een tablet of smart phone moet een 'VNC client' geïnstalleerd worden. Er zijn verschillende gratis apps beschikbaar. Ik heb er een paar geprobeerd ... voor de PC is RealVNC prima, op de iPad vind ik Mocha VNC Lite fijn werken.
Hier is een video over het opzetten van en werken met de VNC verbinding. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/08/31/ecos-screen-on-pc-tablet-smart-phone-via-a-vnc-client/)
-
De bestelde wissels zijn nog niet binnen, dus werk aan de 'hardware' ligt even stil.
Ik had trouwens een email gestuurd aan Peco met de vraag of het klopt dat tegenwoordig aan de elektrofrog wissels het draadje waaraan je de verbinding moet solderen precies bij de rand is afgeknipt. Het steekt werkelijk nog geen 0.1 mm uit, je kunt nu niet meer vanaf de zijkant aankomen met een draad ... alleen nog van de onderkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Electrofrog_no_excess_wire.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Electrofrog_no_excess_wire.png)
Antwoord was dat dit inderdaad het nieuwe design is, het draadje steekt niet meer uit, terwijl het vorige design ongeveer een inch extra draad had. Ben (degene die het antwoord stuurde) meldde dat hij zelf ook vond dat het nieuwe design misschien 'iets te ver doorgeschoten' was en dat het beter zou zijn als er in ieder geval nog iets uit steekt. Dat gaat ie nu opnieuw met het design team bespreken :)
Wel tijd gehad om weer wat verder te spelen met diverse software. Deze keer JMRI aan de tand gevoeld. Hier een video over hoe JMRI en ECoS te 'connecten' en en met enkele highlights van het programma. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/09/01/ecos-2-connected-to-jmri-java-model-railway-interface/)
Overigens ... hierbij een oproep aan alle ECoS bezitters om op het ECoS forum een reply te geven op het draadje voor de vraag of ESU het mogelijk wil maken om met ProgrammerPro te connecten! Hoe meer verzoeken hoe groter de kans dat ESU misschien overstag gaat?
-
Ik zie een X links boven bij je batterijen staan, als je vier NIET oplaadbare batterijen aan de achterzijde inbrengt is dit weg.
Is voor het geheugen va de Ecos.!
-
Een nieuwe video is beschikbaar, deze keer over hoe de ECoS gekoppeld kan worden aan het PC modelbaanbesturingsprogramma (3x woordwaarde :) ) Rocrail.
Deze link gaat naar de blog post en de video. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/09/18/connect-ecos-to-rocrail/)
-
Let wel op.
Wanneer je GEEN oplaadbare batterijen gebruikt, zullen, als de batterijen leeg zijn, en de ECos niet op het stroomnet is aangesloten, de ingevoerde magneetartikelen en eventuele baanplannen verdwijnen.
Dit komt omdat oplaadbare batterijen alles wel zullen vasthouden als de ECoS niet op het stroomnet is aangesloten.
Gr, Arie
-
Er is een nieuwe video uit over het aansluiten van de ECoS aan Koploper.
Deze link gaat naar de blog post met de video. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/09/19/connect-ecos-to-pahasoft-koploper/)
-
Even t.a.v. de batterij discussies:
1. Geadviseerd wordt (blz 5 van de handleiding) er geen gewone (niet-oplaadbare) batterijen in te doen. De ECoS probeert ze op te laden en dat zou ongewenste gevolgen kunnen hebben. De ECoS heeft overigens wel een setting om het opladen uit te zetten ... dat is dan toch wel het minste om te doen.
2. De batterijen zijn niet nodig om baanplannen en andere gegevens in de ECoS te bewaren. De ECoS schrijft alles weg in flash geheugen. De batterijen worden alleen gebruikt om de status van de baan weg te schrijven bij plotseling uitvallen van de voeding. Bij 'netjes' uitschakelen (enkele seconden op power-off drukken) wordt, ook zonder batterijen, alles eerst opgeslagen, waarna de melding verschijnt dat je hem veilig van de stroom kunt halen.
-
Met betrekking tot batterijen staat in de handleiding van de Ecos (I) het volgende:
Verwenden Sie nur hochwertige Batterien oder Akkus. Die
Kontaktfläche des Minus-Pols der Batterie muss über den Mantel
der Batterie herausstehen!
Die ECoS beinhaltet keine Ladeelektronik. Verwenden Sie für
wiederaufladbare Batterien (Akkus) ein externes Ladegerät.
Diese erhalten Sie im Fachhandel.
Bij de Ecos (II) moeten oplaadbare batterijen worden gebruikt en worden ook door de Ecos opgeladen. Voor het gebruik van gewone batterijen is het dus van belang om te weten of er een Ecos (I) wordt gebruikt of een Ecos (II).
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Vorige week kwam de bestelde Arduino met toebehoren binnen. Leuk ... spelen! :)
De bedoeling is om te proberen de Arduino in te zetten als 4 voudige servo decoder en als 16 voudige S88 bezetmelder (ook in 'chain', net als echte S88 borden). Als dit gaat werken is het voordeel het veel lagere prijskaartje ... een Arduino heb je al voor ongeveer €6,-.
S88 is inmiddels gelukt. Hier een video (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/10/03/arduino-used-as-an-s88-occupancy-detector-board/) met de bijbehorende Arduino software download.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ECoS_Arduino.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ECoS_Arduino.jpg)
-
Hallo Ruby.
Ik wil later misschien gebruik maken van een Ecos systeem. Ik vind het zeer interresant hoe het allemaal werkt.
Ik heb net je filmpje gezien met de Arduino. Ik heb zelf ook een digitale baan (of wel weer in de opbouw fase). Ik zag in de filmpje dat je de arduino gebruikte. Is dat printplaatje met die drukknopjes een S88?
Groetjes Sebastiaan
-
Hoi Sebastiaan,
De Arduino is hier de S88. De functie van de elektronica die normaal op een S88 board zit wordt nu verzorgd door de software die in de Arduino geladen is.
Het printje met de drukknopjes is niet meer dan dat ... een printje met drukknopjes. :) Die had ik even in gebruik om bezetmelders te simuleren.
De ECoS is een fijn ding als je het geld er voor (over) hebt. Als je iets minder uit wilt geven, dan is een Z21, of nog goedkoper een z21 (met kleine z), een heel goed alternatief, met zelfs meer interface protocollen aan boord dan de ECoS.
-
Hallo Ruby.
Dank je wel voor de uitleg. Ik snap hem nu.
Gr Sebastiaan
-
Er is een nieuw videootje uit over IR detectie met de Arduino S88 terugmelder.
Naar de video. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/10/04/using-an-ir-sensor-for-train-detection-arduino-s88-ecos/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ir_sensor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ir_sensor.jpg)
-
Waarom zijn de filmpjes in het engels gesproken, we leven tenslotte in Nederland.
-
Ik gebruik de Hall effect TLE4905 in combinatie met een neodymium schijf magneetje.
Het magneetje is 1,5mm dik en 7mm rond met een drupje twee componenten lijm onder de trein geplakt indien gewenst kan dat ook onder elke wagon.
De reden voor deze oplossing was geen gepruts met reed relais, geen mechanische onderdelen, drie aansluitdraden +, - en de schakeldraad deze gaat direct op een arduino pin.
Zelf heb ik eerst ook naar IR detectie gekeken echter voor licht inval moet je maatregelen nemen (had nog niet van de andere oplossing gehoord) en ook de lenzen moeten schoon blijven.
Voor de montage de drie draden aan de TLE solderen krimpkousje over elke aansluitingdaarna verwarmen totdat het goed zit.
Pootjes direct na de kunststof behuizing 90 graden ombuigen. Gaatje van 4 mm boren tegen een biels aan.
Draadjes door het gaatje drupje twee componenten lijm op de biels en erop drukken.
De vorm van de TLE is trapezium vormig wat niet mis staat.
-
Hoi ROn30,
Ja, een hall sensor lijkt me ook de moeite waard om te proberen. Zo te horen bevalt het jou goed. Ik heb ook nog wat reed schakelaars hier liggen om endustje mee te doen. Wat alleen nog ontbreekt zijn magneetjes. Wel even gezocht op internet, maar schrok een ietsiepietsie van de prijzen. Heb je een tip waar die enigzins betaalbaar te verkrijgen zijn?
-
Voor magneetjes :
Zie https://www.mecktronics.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000023&lang=NL
Sander
-
Bedankt voor de link.
Hehe, ja, ik had niet goed gekeken ... zag net ook 200 stuks voor 6 euro, genoeg for a lifetime. Hall sensors zijn ook te krijgen onder de 20 cent. Dat maakt het financieel een aantrekkelijke optie.
Eerlijk gezegd voel ik veel voor een hall sensor test ... ben je mooi helemaal af van extra printjes voor de 38kHz optosche detectie. En die hall sensor output kan zo, met 1 draadje, de Aruino in! Simpeler kan niet, nou ja, nog twee voedingsdraden nodig natuurlijk, maakt samen 3. Een reed switch is nog net iets simpeler, die heeft maar twee daden, maar die is weer wat meer in het oog springend.
-
De snelle opto-couplers waren afgelopen weekend binnen. Tijd om de Arduino te proberen in te zetten als DCC decoder. Met dank aan de mensen achter de site mynabay (http://www.mynabay.com/arduino/2-uncategorised/14-arduino-dcc-monitor) die de DCC software beschikbaar stellen. Toegevoegd heb ik de combinatie van aansturen van 16 Arduino uitgangen, naar wens al of niet tegelijkertijd met max 6 servo uitgangen.
Dit is zodoende een gecombineerde 16x functiedecoder met 6x servo decoder met een prijskaartje van nog geen €5,- (de opto-coupler meegeteld).
Hier een video waar het geheel werkend te zien is. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/10/06/arduino-as-a-combined-dcc-servo-and-function-decoder/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030185.jpg)
-
heb je nog wat aan mijn code gehad? ;)
je zou ook eens kunnen kijken naar de Arduino mega, meer I/O voor meer mogelijkheden :) al kan het ook handig zijn om meerdere kleinere arduino`s te hebben om zo op verschillende plaatsen een module te hebben
-
Hoi Auke,
Nog bedankt voor het sturen van je code. Is een mooi samenspel van de DCC monitor code met je eigen toevoegingen. Ik heb uiteindelijk toch ook zelf iets geknutseld. Ben uitgegaan van de 'mynabay' DCC decoder, zodat het geheel meteen ook als functiedecoder werkt en heb dat uitgebreid met de servo besturing.
Inderdaad heeft een 'mega' heel veel IO, maar meerdere Arduino's op verschillende plekken is waarschijnlijk toch iets handiger, scheelt een heel stuk bedrading. Voor de prijs van nog geen 5,- kan er hier en daar best eentje extra ingezet worden, zelfs als ie niet vol bezet gebruikt wordt.
-
Wat alleen nog ontbreekt zijn magneetjes. Wel even gezocht op internet, maar schrok een ietsiepietsie van de prijzen. Heb je een tip waar die enigzins betaalbaar te verkrijgen zijn?
Probeer eens bij de plaatselijke bloemist ze worden ook gebruikt voor corsages te bevestigen.
Vroeger deden ze dat met een veilgheidsspeldje tegenwoordig met een magneetje dat is een stuk vriendelijker voor de feestelijke kleding.
-
Misschien is het een idee om de verschillende S88 modules aan elkaar te koppelen met I2C.
I2C zit standaard op een Arduino board hier (http://arduino.cc/en/Tutorial/MasterReader) een voorbeeld van een master reader en slave writer.
Je kan daarna de master reader de data kunnen laten converteren naar S88.
Het grote voordeel is dat je een veel eenvoudiger bus krijgt en dus minder kans op fouten en dus ergernis.
Hier (http://www.instructables.com/id/I2C-between-Arduinos/) een demo van wat mogelijk is inclusief een bus layout.
-
Afgelopen 2 weken op de club kunnen werken aan de montage van 8 tafels.
Het fijne van de club is dat er materialen zijn, gereedschappen, werktafels, maar vooral ... clubvrienden met kennis en ervaring die graag helpen om er iets moois van te maken.
Ik wil met name Frans bedanken, die heel veel heeft bijgedragen (onder andere verdwijnen in een wolk van houtstof bij het cirkelzagen :) ) aan de tot standkoming van de tafels.
Een kleine impressie met wat foto's staat op de blog. (http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/10/16/fabrication-of-the-tabletops/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Table04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Table04.jpg)
-
Verplaatst naar http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61093.0.html