BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 20 August 2014, 12:00:56
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC6425_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC6425_3.jpg)
Na 27 jaar werken voor Het Spoorwegmuseum verlaat directeur Paul van Vlijmen per 31 oktober as. het museum. De heer Van Vlijmen wordt vanaf dat moment directeur van de Stichting Defensiemusea.
Onder leiding van Paul van Vlijmen heeft Het Spoorwegmuseum een aantal belangrijke mijlpalen gerealiseerd waarbij de grote vernieuwing van 2005 de meest in het oog springende is. Met het baanbrekende museumconcept rond de vijf werelden van het spoor en als rode draad educatie door vermaak, zette Paul het museum nationaal en internationaal op de kaart als vooruitstrevend, vernieuwend en avontuurlijk.
Engelhardt Robbe, voorzitter van de Raad van Toezicht van Het Spoorwegmuseum: “Paul van Vlijmen heeft een sterk stempel gedrukt op het museum. Beginnend met de verbouwing in 1989 ter ere van 150 jaar spoorwegen, de opening van het vernieuwde museum in 2005 en recent nog met de prijswinnende attractie De Vuurproef. In de 27 jaar dat Paul bij het museum werkte organiseerde hij spectaculaire tentoonstellingen zoals Royal Class en Sporen naar het front en succesvolle evenementen als Winter Station. Paul laat een springlevend en financieel gezond museum achter waar jaarlijks ca 350.000 bezoekers genieten van de vele mooie verhalen over de trein. Als een directeur met het statuur van Paul van Vlijmen vertrekt kunnen we dat alleen maar betreuren, maar wij danken hem voor de vele jaren dat we van zijn inspirerende aanwezigheid, zijn inzet en zijn betrokkenheid mochten profiteren en wij wensen Paul heel veel succes in deze eervolle nieuwe functie.”
-
Zozo, dat komt toch wel als een verrassing.
-
Da's goed nieuws.. ;D
Tinus.
-
hmmmm ........ stichting Defensie Musea, hmmmmm .........., mompelt iets over Decauville museum
Groeten Kapitein Kniesoor
-
Wat moe'j d'r voor kunnen voor die baan ;) ;D
-
Je moet in ieder geval een vlinderstrikje dragen.
Ik ken 'm niet heel erg goed, maar ooit tijdens een programma hem bezig gezien en het lijkt me een betrokken persoon.
Ben benieuwd wat voor iemand er nu voor terug komt.
-
Wat moe'j d'r voor kunnen voor die baan ;) ;D
In ieder geval geen geknoei met groen.... ;D
-
Zo min mogelijk affiniteit met spoor lijkt in je voordeel te werken, dus het feit dat je BNLS volgt maakt iemand al ongeschikt
-
Wat moe'j d'r voor kunnen voor die baan ;) ;D
Beetje ongeïnteresseerd kijken, peuk roken en een biertje in je hand.
Zo nu en dan eens flink blaffen en wat aanwijzingen geven....
Komt wel goed, dacht ik zo... ;D
-
Da's goed nieuws.. ;D
Tinus.
Ik mag hopen dat je dat toch niet zo serieus bedoeld eigenlijk, van Vlijmen heeft zijn sporen echt wel verdiend en het is maar de vraag wie je ervoor terug krijgt.
-
Jammer, een hele bevlogen vent die Paul...
-
Dan kunnen we nu eindelijk de 6300 weer uitgraven........... ;D ;D ;D
-
En misschien komt er nu wel een mooie achtbaan in het nieuwe Nationaal Militair Museum.
-
Dan kunnen we nu eindelijk de 6300 weer uitgraven........... ;D ;D ;D
Misschien komt er wel een opvolger die in dezelfde stijl doorgaat. En een atractie bedenkt waar de 3737 in geplaatst kan worden. ;D
Zij we ook van dat verhaal verlost (y)
Groet,
Tjalling
-
Haha ;D
-
Hmm, van de Most misschien een serieuze kandidaat ;) ;D
-
Dan kunnen we nu eindelijk de 6300 weer uitgraven........... ;D ;D ;D
Helemaal mee eens Peter (y)
-
Wat moe'j d'r voor kunnen voor die baan ;) ;D
Ik zou zeggen: begin eens met een studie kunstgeschiedenis. Dan kom je al een heel eind in dezelfde opleidingslijn als de heer van Vlijmen.
Groetjes,
Emiel
-
Sinds wanneer is het modelspoor verheven tot kunst?
-
Sinds wanneer hoort modelspoor in een museum? Het moet lekker bij mij en jullie thuis, en soms op een beurs of zo :D
Walter
-
In het spoorwegmuseum is wel de werkplaats van een modelbouwer bewaard. Direct toegankelijk, zonder in allerlei attracties te hoeven zitten. ;D
Of dat deel uit hoort te maken van de collectie van het spoorwegmuseum weet ik niet.
Groet,
Tjalling
-
Sinds wanneer is het modelspoor verheven tot kunst?
Kan even niet volgen waar dit op slaat?
-
Ik zou zeggen: begin eens met een studie kunstgeschiedenis. Dan kom je al een heel eind in dezelfde opleidingslijn als de heer van Vlijmen.
Groetjes,
Emiel
Die heb ik al gehad, met knoeien en kliederen erbij.. ;D Opleiding zegt niet alles over je werk en denk niveau...Sinds wanneer is het modelspoor verheven tot kunst?
Sinds ik me er mee bezig houd ;) ;D
-
Jammer, een hele bevlogen vent die Paul...
Wie ben ik om dat te betwisten ;D
-
Zo min mogelijk affiniteit met spoor lijkt in je voordeel te werken, dus het feit dat je BNLS volgt maakt iemand al ongeschikt
Grappig genoeg is dat iets wat je vaak bij 'het management' ziet. Je hoeft geen kennis van zaken te hebben, dat hebben je ondergeschikten wel. Aan jou als manager/leidinggevende de taak om de boel goed te laten lopen.
Voor een deel klopt dat natuurlijk wel. Want als de gemiddelde treinenliefhebber aan het roer van het NSM had gestaan, was het nog steeds die verstofte verzameling ouwe zooi die het 15 jaar geleden was...
Eelco
-
@Sobat; zie bericht Milocomarty 18:26
-
Grappig genoeg is dat iets wat je vaak bij 'het management' ziet. Je hoeft geen kennis van zaken te hebben, dat hebben je ondergeschikten wel. Aan jou als manager/leidinggevende de taak om de boel goed te laten lopen.
Voor een deel klopt dat natuurlijk wel. Want als de gemiddelde treinenliefhebber aan het roer van het NSM had gestaan, was het nog steeds die verstofte verzameling ouwe zooi die het 15 jaar geleden was...
Eelco
Precies! Een manager hoeft geen specifieke opleiding te hebben gevolgd inzake modelspoor. Een opleiding op middle-management of hoger is goed genoeg voor het vervullen van die functie, gecombineerd met een luisterend oor naar z'n ondergeschikten die de expertise hebben op het gebied van modelspoor.
-
........z'n ondergeschikten......
Zelf manager....? Kom je best ver mee onder collega's...
-
Hij heeft prima werk afgeleverd en kan dat misschien nog een keer doen. Het oude legermuseum in Delft en luchtmachtmuseum in Soesterberg brachten een nadrukkelijke stofgeur voort en veel leren deed je er ook niet.
-
Managers, dat zijn toch mensen die teveel lullen en te weinig werken ???
-
En misschien komt er nu wel een mooie achtbaan in het nieuwe Nationaal Militair Museum.
Kom ik wellicht ook eens in dat museum.
En daarna mag hij wel naar het Rijksmuseum gaan.
In een achtbaanwagentje door de Nachtwacht gaan lijkt me wel wat ;D
-
Het oude legermuseum in Delft en luchtmachtmuseum in Soesterberg brachten een nadrukkelijke stofgeur voort en veel leren deed je er ook niet.
Is het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg daarom vorig jaar uitgeroepen tot het leukste dagje uit in Utrecht? Dus boven het NSM?
Grtz,
Ton
-
Zou dat ook niet stiekum een beetje komen door de aanstaande sluiting toen vanwege de verbouwing van het museum?
-
Thom,
Het is de uitslag van een verkiezing die door de ANWB was georganiseerd. Waarom mensen gestemd hebben wat ze hebben gestemd, is gissen. Feit is dat veel mensen het MLM blijkbaar leuk vonden.
Ik bracht het vooral naar voren omdat ik vond dat de reactie van Henk het museum geen recht deed.
Daarnaast denk ik dat Dhr. van Vlijmen een prima directeur zal zijn voor het nieuwe militaire museum.
Grtz,
Ton
-
Het spoorweg museum is wellicht voor de puristen onder ons mogelijk niet geheel volgens de verwachtingen. De heer Vlijmen heeft zich ingespannen om veel publiek binnen te halen en dat is gelukt.
Het museum op Soesterberg is een geheel andere uitdaging, maar kan wel een opkikkertje gebruiken. Ik denk dat de heer Vlijmen dat uitstekend kan doen.
Richard
-
Als directeur zijnde, moet je het vooral hebben van een netwerk.
Naast aan alle eisen te hebben voldaan om de functie te kunnen vervullen, is het van levensbelang dat de sollicitant een heuse netwerk heeft opgebouwd.
-
En dat heeft van Vlijmen wel :)
-
Waarom mensen gestemd hebben wat ze hebben gestemd, is gissen. Feit is dat veel mensen het MLM blijkbaar leuk vonden.
Misschien dat de vele stemmen voortkomen uit het feit dat het MLM gratis te bezoeken is. Tja, en dan komen de Ollanders wel...
-
Voor een deel klopt dat natuurlijk wel. Want als de gemiddelde treinenliefhebber aan het roer van het NSM had gestaan, was het nog steeds die verstofte verzameling ouwe zooi die het 15 jaar geleden was...
Eelco
15 jaar geleden was het de situatie hiervoor en dat was heel erg....,nu is het wel leuker,maar voor 1989 was het een verstofte verzameling ouwe zooi,toen vond ik het op z'n mooist!!! ;D
gr Ed.
-
Eigenlijk was het NSM in 1956 op zijn mooist...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5148749713_5e16dfcdc2_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5148749713_5e16dfcdc2_o.jpg)
(foto uit eigen collectie)
Met die half verdwenen kap ;D
Eelco
-
Is het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg daarom vorig jaar uitgeroepen tot het leukste dagje uit in Utrecht? Dus boven het NSM?
Grtz,
Ton
Kan zijn, met het onderwerp kan je ook moeilijk misperen, maar op mij kwam het behoorlijk gedateerd over. Overigens bleek die populariteit nooit erg uit de bezoekersaantallen of de waardering tot 2013 (toen het museum halverwege het jaar sloot). De gecombineerde bezoekersaantallen van de gratis musea in Delft en Soesterberg waren 200.000 per jaar en het is denk ik aan Van Vlijmen om daar bovenuit te komen. Nu is er 160 miljoen euro voor uitgetrokken, dus mogelijkheden genoeg om er wat van te maken. En de persoon Van Vlijmen helpt echt, al was het maar omdat de pers komt aanrennen als hij zijn mond open doet. Ik denk dat we de nodige publiciteit kunnen verwachten. De bouw moet overigens al een heel eind zijn gevorderd.
-
Misschien dat de vele stemmen voortkomen uit het feit dat het MLM gratis te bezoeken is. Tja, en dan komen de Ollanders wel...
Misschien is dat het eerste wat Paul gaat veranderen? ;D
-
Het museum op Soesterberg is een geheel andere uitdaging, maar kan wel een opkikkertje gebruiken. Ik denk dat de heer Vlijmen dat uitstekend kan doen.
Dat lijkt mij een beetje moeilijk. Een nog niet geopend museum opkikken. Of het moet zijn zoals bij het rijksmuseum, dat men een totaal verkeerde weg is ingeslagen. Maar die indruk heb ik niet als ik de website van het museum bekijk.
groet Ron
-
Zeker in deze tijd van slechte economie kijken de overheidsinstanties naar alle mogelijkheden om de kas te spekken.
Van Vlijmen lijkt mij in deze de meeste geschikte persoon om het militair museum een (economische) boost te geven.
Zoals eerder vermeld behoeft hij geen militaire achtergrond te hebben, alleen een goed ontwikkelde netwerk, zodat het militair museum er profijt van heeft.
Alleen die vlinderdas.........past helemaal niet bij het militair museum.
-
Bij mijn weten is dezelfde route als bij het spoorwegmuseum gevolgd. Defensie gooit er nog één keer een klap geld tegenaan en daarna moet het museum in beginsel de eigen broek ophouden. Dat besluit is overigens al ver voor de recente bezuinigingen op defensie genomen, maar momenteel kan de krijgsmacht zich al helemaal geen structurele subsidies meer veroorloven. "Dat kunstje heeft die Van Vlijmen al een keer geflikt", zullen ze wel hebben gedacht.
-
Managers, dat zijn toch mensen die teveel lullen en te weinig werken ???
Klopt, en ze werken kunnen 2 dingen........naar boven likken en naar beneden trappen ;D
-
Alleen die vlinderdas.........past helemaal niet bij het militair museum.
Maar wel bij hem ;)
-
Ik vind dat de heer van Vlijmen met zijn medewerkers,best wel goed werk gedaan heeft. Het museum heeft veel meer bezoekers dan voor zijn grote verbouwing. Ook al vind ik het jammer dat een hoop in Nederland vervaardigde (pronk) stukken , zielig in een hoekje of op een sokkel staan. Dat was ook vaak een standaard discussie punt op de jaar vergaderingen van de vrienden van het spoorweg museum. Aan de andere kant moet je ook reëel zijn. Het NSM heeft niet de ruimte om met die dingen te rijden. Het is omsloten door het drukke Utrecht wat ook geld kost om op dat spoor buiten het museum te rijden. De treinen die ze buiten het museum laten rijden is de pendel tussen NSM en Blerick.
Misschien is een uitwisseling handig om op die manier rijdend erfgoed in conditie te houden. Wat zou er mis zijn als de 3737 een uitstapje maakt van een paar maanden bij de ZLSM. Ik noem dit maar even als voorbeeld. Ik weet ook dat die lok op dit moment niet meer rij vaardig is.
Misschien een idee voor 200 jaar Nederlands spoor
Vriendelijke groeten Juust
-
Even voor de gein, maar hoeveel van de pronkstukken (er van uitgaande dat je stomlocs bedoelt) zijn nu daadwerkelijk in Nederland gebouwd? ;)
De Arend
NS 3737
SSJ 1622
And that's it...
Eelco
-
Streep de Arend maar door, is replica, heeft niet eens "A-status"
Groeten vanuit een nu zelfgecreëerd mijnenveld,
Kniesoor
-
En van die dan resterende twee Nederlandsche producten valt de helft al af qua eventuele museum inzet omdat de SSJ 1622 alleen bij het RTM kan rijden ;D
Eelco
-
Mbt Arend: Best raar die "niet A-status".
Ding is uit 1939, dus best wel historisch en gebouwd door de NS (en die hebben wel meer loc's gebouwd). Verder heeft er geen enkele NS gebouwde loc een A-status (even zo gauw op NMLD kijkend). Staat me zelfs bij dat er binnen de SHM ooit gekscherend is gezegd dat er voor de 288 op deze gronden een A-status aangevraagd zou kunnen worden.
Als ik dan moet kiezen tussen een Sik en een Arend ...........
Iets voor de nieuwe NSM Dikke Deur (y)
-
Niet alleen stoomloks . Er staat ook een diesel treinstel DE-III , die het heen en weer krijgt. Tussen museum en depot. Dat soort dingen kunnen toch via een uitwissellings programma gebruikt worden om de spullen die rij vaardig zijn in conditie te houden. De meeste museum lijnen hebben geen dure beveiligingen, want vaak is dat ook een probleem.
Tja en Nederlandse producten ,ach jullie weten wel wat ik bedoel. Het gaat niet alleen om stoomloks
prettige avond , Juust
-
Een rijdende NS 27, dat is iets dat nog heel hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik weet dat er naar gekeken is en naar verluid heeft Maibach aangeboden de motoren te reviseren, maar waren de kosten te hoog.
Begrijpelijk maar zonde, want het is een zeer fraai stuk design.
Eelco
-
Alleen die vlinderdas.........past helemaal niet bij het militair museum.
Maar wel bij hem ;)
Nou, Churchill staat ook vaak op de foto met een vlinderdas... En da's de meest militaire belangrijke leider van WO2.
Dus voor het uiterlijk hoeven we er bij Paul van Vlijmen alleen nog maar een sigaar in te stoppen :) Dingen die roken hoort 'ie nu wel wat verstand van te hebben, toch?
Reinout
-
Een rijdende NS 27, dat is iets dat nog heel hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik weet dat er naar gekeken is en naar verluid heeft Maibach aangeboden de motoren te reviseren, maar waren de kosten te hoog.
Begrijpelijk maar zonde, want het is een zeer fraai stuk design.
Eelco
Als de dieselmotoren nou het enigste zouden zijn... ;D
Nee dat stelt eigenlijk maar weinig voor met alle andere problemen die je tegen gaat komen bij een volledige revisie.
Tel daarbij op dat er nagenoeg helemaal niets aan reserve delen is voor het apparaat en wat er allemaal in zit zeker niet in fantastische staat is en soms verre van compleet.
Als je nu kijkt naar het project van de 252, daar loopt men al regelmatig tegen allerlei problemen aan en daar is juist in het verleden een aardige reserve voorraad voor aangelegd.
Nee, een rijvaardige 27 zie ik persoonlijk technisch al enigsinds somber in, laat staan of je het uberhaupt wel moet willen...
-
Dromen mag ;)
-
Amen
-
In Engeland worden diverse historische loks niet meer rijvaardig gemaakt omdat er dan te veel origineel materiaal moet worden vervangen... Ook een punt om mee af te wegen als je een lok/treinstel/rijtuig/wagen wilt gaan restaureren..
Michael
-
Dromen mag ;)
Oh zeker hoor, we dromen ook regelmatig mee ;D
-
Waarom heb ik nu ineens een liedje van Marco Borsato (https://www.youtube.com/watch?v=3tcHzIcrdms) in mijn hoofd :-\
-
Ja zeg, daar gaan onze dromen ;D