BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: zuylen op 20 August 2014, 11:54:47
-
Beste mensen,
Niet echt een bouwverslag, maar meer een soort van "werk in uitvoering" aan bestaand materieel.Iemand heeft voor mij nieuwe transfers aangebracht op mijn stoomloc NS8826. De transfers zijn inmiddels behandeld met microsol en microset en zitten al op de locomotief. Toch wil ik een extra beschermende finishlaag opbrengen. Daarvoor heb ik Phildie transparante lak gekocht. Normaal nam ik daarvoor altijd blanke lak op thinnerbasis. Deze is nu niet meer verkrijgbaar. De nieuwe blanke lak op waterbasis is spuitbaar (via airbrush) op te brengen.
Waar moet ik op letten bij het opbrengen van de lak?
De lak is melkachtig. Dat blijft toch niet zo na het opbrengen? Ik neem aan dat het zo dun mogelijk opgebracht moet worden? Want ik ben bang dat als de lak te dik wordt opgebracht (ik ben geen meesterspuiter) de lak niet blank blijft.
Graag jullie ervaring met deze lak!
Alvast hartelijk dank,
André
-
@André: fijne lak (y). Spuiten en verdunnen conform de handleiding van Phildie. Echt aan de verdun voorschriften houden die erbij zitten en ook op hun site staan!
Droogt terwijl je je omdraaid (y).
-
Hallo Andre,
Ik heb onlangs een N-spoor Minitrix 1100 voorzien van botsneuzen en deze afgewerkt met Phildie transfers.
Daarna heb ik de finish laag van Phildie (op waterbasis) aangebracht.
Ik kan niet anders zeggen dat het goed verwerkbaar is met een airbrush. Het droogt snel, zodat je al snel een tweede laag kunt aanbrengen indien je dat nog nodig acht. Eenmaal droog heb je een mooie zijde matte laag.
Ik zou me geen zorgen maken over de melkachtige waas, die wordt al snel transparent tijdens het drogen.
Het zit er bij mij nu een paar maanden op en ik zie nog geen slijtsporen o.i.d.
Groeten,
Pieter
-
André,
Het is prima spul. Ik gebruik het nu een tijdje en ik wil niets anders meer. Gewoon spuiten volgens de aanwijzingen op de verpakking en niet te veel zorgen maken. Het droogt mooi strak op en geeft een egale zijdeglans finish aan je model.
Grtz,
Ton
-
Dezelfde ervaringen heb ik met deze lak. Het enige waar je wel op moet letten is het goed schoonmaken van je airbrush. Bij mij blijft er anders veel rommel in zitten, die niet makkelijk weggaat. Mijn oplossing is een medicijnbekertje water door je airbrush spuiten na afloop. Dat helpt voldoende.
mvg,
Ivo
-
Ivo, ik ben benieuwd of jij c.q. iemand anders hier ervaringen heeft met de 4636 flat clear finish (acryl) van Model Master. Ik heb deze destijds bij H&H Gouda gekocht als alternatief voor Floquil en/of Weinert. De flat clear finish is ook melkachtig en op waterbasis.
Rob
-
Rob,
Graag je vraag in een nieuw draadje plaatsen, en niet een draadje van een ander 'kapen'. (y)
Gr, Bert
-
Elke blanke matte lak is melkachtig, matteringsmiddel is wit namelijk. Alleen op diepzwart wordt het iets zichtbaar, het zwart wordt dan wat "grijzer"..
-
Een prima lak die zich gemakkelijk laat spuiten. De aanbevolen verdunning in acht nemen. Is bijna appeltje eitje en mocht je op een bepaalde plek iets meer gespoten hebben dan zie je daar na droging niets van.
Vr. Groet,
Wiebe
-
Na jullie bevindingen gelezen te hebben, ga ik mijn stoute schoenen aan trekken en mijn lok in behandeling nemen. Helaas kan mijn zeer hi tech spuitcabine (nl een papieren doos ;D) alleen bij mooi weer gebruikt worden. Spuiten doe ik liever niet binnen vanwege de agressieve dampen.
-
Ik heb de loc inmiddels behandeld met lak van Phildie. Hoe lang moet het goedje drogen eer dat ik de loc weer kan monteren? Moet het een dagje uitharden?
vr gr Andre
-
Ik had hem al na een paar uur weer in elkaar zitten. Wil je helemaal zeker zijn, wacht je wat langer.
-
Goed, ik heb het apparaat dan ook maar in elkaar gezet. Ging niet helemaal goed...de verf begon onder een beetje te schilferen op de voorste bufferbalk. Toch vind ik dit niet echt een groot problem. In ieder geval komen de transfers niet meer los.