BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: abootsma op 20 August 2014, 11:30:09
-
Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende:
Op 20 september wordt het 175 jarig bestaan van het spoor gevierd. Onder andere door het inzetten van historisch materieel op de lijn Amsterdam-Haarlem. Er rijden dan de hele dag historische treinen, wat waarschijnlijk best wat toeschouwers gaat trekken. De organisatie wil graag een mooie plek inrichten langs het traject voor fotografen en belangstellenden waar goed zicht is op de voorbijkomende treinen. Ook om te voorkomen dat er overal op willekeurige plekken mensen langs het traject gaan staan. Hebben jullie een suggestie voor een goede plek waar we dit kunnen inrichten? Andere tips en suggesties? En zijn er nog andere forums waar we dit op bekend zouden kunnen maken?
Meer info wordt binnenkort geplaatst op 175 jaar spoor.nl, onder andere over hoe je een plaats kunt reserveren voor deze ritten.
-
Ik zou je melding op Spoorforum.nl en op Somda.nl zetten. Met name Somda heeft veel spotters als aanhang.
Gr. Dieuwe
-
Ik vraag me af of de spotters zich allemaal op de zelfde plek gaan/laten verzamelen... Het staat ze natuurlijk helemaal vrij zelf een plek te zoeken, ipv op een aangewezen plek te te gaan staan.
Eelco
-
De bocht bij Halfweg geeft een mooi zicht op de te verwachten treinen.
En de voetgangersbrug bij Haarlemmerliede ( Oude Notweg) is ook goed , daar kan iedereen netjes naast elkaar staan en bij vertrek uit Haarlem Spaarnwoude mooie zijdelingse foto's maken waarbij niemand voor je lens staat.
-
Geuzeveld voor treinen uit Amsterdam:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/11727382935/
Haarlem Spaarnwoude, de loopbrug van het station voor treinen uit Haarlem:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/8699890314/
En probeer de treinen in Haarlem op spoor 3 te laten keren aan de zandvoortzijde:
https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/8698762925/in/photostream/
Maar misschien nog veel handiger, bekijk of een aantal treinen niet beter door kunnen rijden naar Zandvoort en/of Leiden, dan heb je ineens veel meer mogelijkheden voor de spotters en fotografen en spreid je het aantal mensen. Amsterdam-Haarlem blinkt nu eenmaal niet uit in talloze mooie fotolocaties voor grote groepen.....
Veel succes!
Jeroen
-
Ik ben daar helemaal niet bekend dus ik kan geen zinvolle bijdrage geven aan dit topic,
wel wil ik even kwijt dat ik het top vind dat de organisatie deze vraag hier (en elders) stelt!
Slim om de doelgroep in te schakelen! (y) (y)
Koen
-
En waar kan ik vinden wat er uberhaupt rijdt ? En wanneer?
-
Denk dat dat wel hier (http://175jaarspoor.nl/) bekend gemaakt gaat worden zoals de TS al aangeeft.
-
En waar kan ik vinden wat er uberhaupt rijdt ? En wanneer?
Wanneer? Zie de eerste regel in dit topic
Wat? Laat je verrassen (y)
Mvg,
Robin
-
Een tip, zet fotografen op een andere plek als de filmers maar wel met het zelfde en mooie
uitzicht. Dan hoor je het geklik van de camera's niet wat veel mensen dwars zit.
Grtjes Remy
-
ja, zet er een 'stilte coupé' bij :D
mvg, Erich
-
Dank jullie wel voor alle reacties! (y) Ik zie al een aantal bruikbare locaties voorbijkomen, daar gaan we ons even verder in verdiepen.
Ik zal de vraag ook zeker even op somda plaatsen. Ik kan jullie helaas nog niet precies vertellen wat er hoe laat rijdt, maar het programma komt snel online, het blijft nog even een verrassing. Wel kan ik vast aangeven dat doorrijden naar Zandvoort en Leiden niet in het programma past, maar ik denk dat er ook wel mooie plaatjes kunnen worden gemaakt op dit traject.
-
Doorrijden naar Zandvoort en Leiden was er 175 jaar geleden ook niet bij ::) :P ;D
-
Volgens mij wordt er hier een beetje vergeten dat dit evenement niet alleen voor hobbïsten alsin fotograven en videoten bedoeld is, maar misschien juist veel mee bedoeld is voor de doorsnee Nederlander die hier wel wat van wilt zien en wilt beleven...
-
Die kunnen dan mooi in de treinen gaan zitten en met hun koppen uit de ramen gaan hangen om zo de fotografen en filmers te irriteren.... :P
Jeroen
-
Een speciale plek "maken" voor foto en film figuren gaat waarschijnlijk niet werken.
Ten eerste niet omdat veel mensen op 1 plek zorgt voor irritaties en mensen voor je snuffert op het moment dat er iets voorbij komt.
Dat is zowel voor foto als film liefhebbers.
Ten tweede werkt het niet omdat niet iedereen dezelfde plek mooi zal vinden en dus kiest voor iets wat hij of zij wel mooi vind staan voor een foto of filmpje.
Wat wellicht een optie is als dat kan,uitvissen wat mooie plekken kunnen worden,en daar dan bv is bomen/struiken/gras/onkruid weg werken.
Er zullen hier en op somda vast wel mensen zijn die het stuk spoor goed genoeg kennen,en opties kunnen aanreiken,wellicht dat er dan een top 5 gemaakt kan worden van potentiele plekken die mooi zouden zijn.
(Daar zou je dan aan de slag kunnen gaan om een mooi plek te creeren)
Dat verspreid de massa's ook weer een beetje meer,en je weet gelijk waar je mensen zou kunnen verwachten als je met een trein onderweg bent.
-
.... daar dan bv bomen/struiken/gras/onkruid weg werken. ....
"Ja meneer agent, die bomen moeten omgekapt worden omdat ik een foto wil gaan maken" ???
-
Heel wat fotografen die dat doornormaal vinden. :)
Een speciale plek "maken" voor foto en film figuren gaat waarschijnlijk niet werken.
Ten eerste niet omdat veel mensen op 1 plek zorgt voor irritaties en mensen voor je snuffert op het moment dat er iets voorbij komt.
Ja, ik ga gegarandeerd kijken. Niet zozeer naar de treinen, maar veel fotospotters bij elkaar is een garantie voor topamusement. (y)
Ik zou wat ME regelen.
-
Nu ja
Ik heb me zojuist geregistreerd voor de opendag van Nedtrain, leek me wel een leuke combi, vandaar de vraag.
En verder idd niet goed gelezen.
M
-
Veel spotters bij elkaar,dat kan inderdaad "vermaak" opleveren,maar dat is niet de reden dat ik het idee opgooide ;)
Het idee is simpelweg gebracht om wellicht niet 500 man op 1 plek te proberen zetten,maar om meer optie's te bieden,zodat het geen rel wordt.
En oom agent heeft weinig te maken met een boom kappen hoor,tenzij je m gelijk een kettingzaag in z'n handen stopt ;D
TS vroeg om suggesties,en die dienen sommige dan in,of het een goed of slecht of een niet uitvoerbaar idee is,daar zal TS meer van kunnen zeggen op termijn dan ik of welke doorsnee willkeurige persoon alhier,toch ?
-
Je kan verwachten dat minstens half treinspottend Nederland hierop af gaat komen, alsmede een flink deel van de gewone bevolking van de noordelijke Randstad die in en rondom Amsterdam en Haarlem woont. Dus wie denkt een rustig fotootje of filmpje zonder mensen te kunnen maken kon weleens lichtelijk bedrogen uitkomen, ik ken het baanvak slecht maar erg veel mogelijkheden biedt het spoor tegenwoordig niet meer. Gelukkig heb ik al wat leukers te doen dat weekend :D
-
Een speciale plek "maken" voor foto en film figuren gaat waarschijnlijk niet werken.
Ten eerste niet omdat veel mensen op 1 plek zorgt voor irritaties en mensen voor je snuffert op het moment dat er iets voorbij komt.
Dat is zowel voor foto als film liefhebbers.
Ten tweede werkt het niet omdat niet iedereen dezelfde plek mooi zal vinden en dus kiest voor iets wat hij of zij wel mooi vind staan voor een foto of filmpje.
Wat wellicht een optie is als dat kan,uitvissen wat mooie plekken kunnen worden,en daar dan bv is bomen/struiken/gras/onkruid weg werken.
Er zullen hier en op somda vast wel mensen zijn die het stuk spoor goed genoeg kennen,en opties kunnen aanreiken,wellicht dat er dan een top 5 gemaakt kan worden van potentiele plekken die mooi zouden zijn.
(Daar zou je dan aan de slag kunnen gaan om een mooi plek te creeren)
Dat verspreid de massa's ook weer een beetje meer,en je weet gelijk waar je mensen zou kunnen verwachten als je met een trein onderweg bent.
Leest nou even goed de vraag die gesteld wordt en denk even iets verder dan je eigen omgeving.
Dit evenement is bedoeld voor de gewone Nederlander en de fotograferende hobbyist is in verhouding maar een klein deel ervan.
De spotplaats die gevraagd wordt is dan ook bedoeld voor jan-met-de-pet die wil genieten wat er allemaal voor moois voorbij komt, daar is het voor bedoeld. Die fotografen vinden toch hun eigen plekje wel, die gaan niet op een kluitje staan en daar hoef je die tribune niet voor op te bouwen....
-
De gewone Nederlander gaat vaak gewoon op het station naar een trein kijken.
Dus mijn suggesties zijn: station Haarlem, station Spaarnwoude, station Halfweg, station Sloterdijk en station Amsterdam Centraal. ;D
-
Amsterdam Centraal is nog geeneens zo gek met een stoompluim. ;) (y)
Grtjes Remy
-
Als ik me niet vergis mag die stoompluim niet onder de kap...
-
Stoom wel, rook niet :)
-
Als ik me niet vergis mag die stoompluim niet onder de kap...
Goh dan vraag ik me toch af hoe de SSN 01-1075 dat heeft gedaan recentelijk met een trein vanuit Duitsland die een dagje op bezoek kwamen.
Daar werd zowel heen en terug toch echt gestoomd/gerookt onder die kap.
Ik denk dat men het tegenwoordig niet meer waardeert/heeft verboden als een stoomloc onder de kap staat daar en dan alles onder de rook/stoom gooit,voor de duur dat deze niet beweegt.
Bij wijze van 15 min moet wachten voor een rood sein,en dat onder die kap.
DAn zou je kunnen zeggen plaats dan de loc net buiten de kap zodat niet alles blank staat van de damp en rook en weet ik veel wat.
(maar das even een wilde gok)
-
Als ik me niet vergis mag die stoompluim niet onder de kap...
Even een stukkie doortrekken zodat de pijp buiten de kap komt ;)
-
Ben redelijk bekend langs de lijn, als kijklocatie voor het niet-fotovolk is bij uitstek geschikt het graslandje tussen Hlmwph en Hlms in. De zon staat hier voor fotografen amper goed, maar de treinen zijn met het blote oog heel goed te zien en de werkplaats vormt een leuk decor op de achtergrond. Als ik me niet vergis is dat de Jan van Krimpenweg, nabij Hlmvam dus. Om het helemaal af te maken kun je natuurlijk nog de NZH inschakelen met busvervoer naar de tribune, maar dat ligt bij jullie natuurlijk. Voor fotografen is station Haarlem een must, maar met als voorwaarde dat de treinen ruim binnen de kap staan (3a + 3b is ideaal, of midden op spoor 1 met als bijkomst tegenlicht), en dat er wellicht één fotomoment per treinstel wordt georganiseerd waarbij het publiek even opzij wordt gedirigeerd. Dat laatste is best onmogelijk overigens, denk ik. Schuif je wat verder op, dan heb je voor de kleurrijke treinstellen (Plan U en DE1, en evt 1300) de fotostek vanaf de Koude Horn met in de verte de Spaarnebrug. Nog verder naar het westen is de loopbrug op Haarlem Spaarnwoude, die alleen s'morgens bruikbaar is. Hoe later hoe meer tegenlicht, maar het perron van Sp'woude is ook fotogeniek mits er geen reizigers zijn. De brug over de Liede is de volgende stek, en zo kun je doorgaan tot aan Halfweg (ligt ook een fietspad langs het spoor, dus dat is makkelijk). Rond station Halfweg zijn de nodige steks, waarbij de puntjes perron aan de zuidkant voor treinen uit Amsterdam het mooist zijn. Na Halfweg ben ik minder bekend, maar fraaie stek is de omgeving van Geuzeveld nabij Sloterdijk.
-
Is er echt maar één kijkdag op de 20ste september? Bij 150 jaar spoorwegen kon je weken lang bekijken. Of heb ik het verkeerd begrepen.
-
De ritten tussen Amsterdam en Haarlem op 20 september, zijn eenmalig. Alleen die historische dag. Niet te vergelijken met NS 150.
-
Is er echt maar één kijkdag op de 20ste september? Bij 150 jaar spoorwegen kon je weken lang bekijken. Of heb ik het verkeerd begrepen.
Is maar 1 dag. Maar ik zou zeggen kijk eens op de website dan vindt je alle activiteiten ivm 175 jaar spoor.
-
Als ik me niet vergis mag die stoompluim niet onder de kap...
Stoomlocomotief rijdt door totdat deze niet meer onder de kap staat, gebeurd wel vaker in Amsterdam centraal
-
16 tm 21 oktober wordt 175 jaar gevierd. Nou ja, dan ga ik daar maar voor, omdat ik de 20ste verhinderd ben :(.
-
Als ik me niet vergis mag die stoompluim niet onder de kap...
Stoomlocomotief rijdt door totdat deze niet meer onder de kap staat, gebeurd wel vaker in Amsterdam centraal
Zie mijn foto, genomen 21-06-2014:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSN_01_1075_Amsterdam_CS_21_06_2014zw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSN_01_1075_Amsterdam_CS_21_06_2014zw_1.jpg)
Groet,
Marcel
-
Uitzonderingen bevestigen altijd de regel :o
-
Een plek kan ik niet noemen, maar een idee is het wellicht tribunes in te richten zoals Prorail wel gedaan heeft bij werkzaamheden waar het publiek comfortabel een zitplaats kan vinden, dit zou dan ook goed commercieel uitgevoerd kunnen worden met koek en zopie en evt toegangskaarten, Publiek is voor comfort vaak wel bereid wat centjes neer te leggen, mooi info boekje er bij of commentaarstem... misschien wat laat om nog te organizeren op zo n korte termijn...
-
Een plek kan ik niet noemen, maar een idee is het wellicht tribunes in te richten zoals Prorail wel gedaan heeft bij werkzaamheden waar het publiek comfortabel een zitplaats kan vinden..
Prima idee, daar zou ik zeker een voorstander voor zijn, geeft iedereen een kans om foto's te maken
zonder dat ze elkaar in de weg staan.
-
Is er echt maar één kijkdag op de 20ste september? Bij 150 jaar spoorwegen kon je weken lang bekijken. Of heb ik het verkeerd begrepen.
Maar toen reed er geen historisch materieel tusen Asd-Hlm en was het een afgesloten evenementen terrein.
4 weken met alleen museummaterieel tussen Asd en Hlm rijden wordt wel erg intensief :p