BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: djharry op 18 August 2014, 19:48:39
-
Ik heb de startset van roco de 51224. http://www.roco.cc/en/product/178741-0-0-1-4-0-0-001001/products.html (http://www.roco.cc/en/product/178741-0-0-1-4-0-0-001001/products.html)
Nu zag ik dat er 1 slipbandje van af was gelopen.
Nu heb ik al zitten zoeken hoe ik dit kan vervangen maar heb geen beschrijving van deze loc.
Is er iemand die dit wel heeft of weet hoe ik dit het makkelijkst kan vervangen.
mvg Harry
-
Hallo Harry.
Het nummer van de antislipbandjes =40066.
Wim
-
Harry, een tip: op de link die je gaf kun je dit zelf vinden.
Klik op Spare parts, bij ET-Blatt klik je op pdf, en dan kom je vanzelf bij het onderdelenblad.
-
Wat ik altijd doe is de slipbandjes zelf maken van krimpkous. Je koopt een stuk krimpkous met een iets grotere diameter dan het wiel. Je snijdt hier de juiste breedte af en legt hem om het wiel. Vervolgens laat je het wiel langzaam draaien en je houdt de soldeerbout er net zolang tegen aan totdat de krimpkous voldoende gekrompen is. Nog beter is het om het wiel te demonteren maar dat is niet bij alle modellen even gemakkelijk.
In tegenstelling tot de fabrieks bandjes heb ik nooit meer versleten bandjes en deze verteren ook niet en ze laten geen spoor van rubber achter op de rails. Bij Piko en Rivarossi moest ik jaarlijks de bandjes vervangen omdat ze totaal vergingen.
Groeten,
Henny
-
Hebben die krimpkousbandjes net zoveel grip als de originele bandjes?
-
Ja meetbaar is dat niet echt natuurlijk maar bij mij hebben ze zeker voldoende grip. Alhoewel ik heb wel een veerspanningsmeter misschien ga ik eens proberen voor en na ombouw dit te meten, dus mogelijk toch wel meetbaar.
Groeten,
Henny
-
Dat is juist vrij makkelijk meetbaar. Monteer een stuk rechte rails op een plankje, zet de loc er op en til één eind van de plank op.
Maak de helling geleidelijk steiler en meet bij welk hellingspercentage de loc naar beneden begint te glijden.
Het enige meetinstrument wat je nodig hebt is een duimstok.
-
Ik ben direct maar eens aan het meten gegaan en dat gaat boven verwachting. Ik heb de indruk dat origineel of krimpkous elkaar niet veel ontloopt. De ICE3 scoort het hoogst met krimpkous maar een vergelijking kan ik pas maken als ik voor en na ombouw ga meten. Zodra ik weer ga ombouwen ga ik eens voor en na ombouw meten. Dat er zoveel verschil in meting is komt volgens mij hoofdzakelijk door het gewicht van de locomotieven en het aantal slipbandjes. De Piko ICE3 is bijvoorbeeld vrij zwaar vanwege extra geplaatst lood en heeft 4 slipbandjes.
Voorzien van krimpkous:
Piko Hondekop 60 gram
Piko ICE3 175 gram
Voorzien van originele slipband:
Piko 6400 55 gram
Fleischmann V200 150 gram
Roco 2400 50 gram
Roco 1100 100 gram
Roco 1700 125 gram
Groeten,
Henny
-
Dit wil ik ook eens gaan proberen. Bij mij lopen die bandjes er ook nog al eens af. Eens op zoek gaan naar juiste maat krimpkous.
Roelco
-
bedankt voor alle reactie , maar ik bedoelde eigenlijk hoe vervang ik die zelf wat ik heb daar geen beschrijving van hoe ik dat onderstel los moet halen om het bandje te verwisselen.
mvg Harry
-
Je kan vrij eenvoudig de hele draaistelbekleding (dat kunststof raam om het draaistel heen met imitatieaspotten, -veren enzo) verwijderen. Daarna kan je de hele as met wielen gewoon uitnemen en op je gemak nieuwe antislipbandjes plaatsen.
Dat raam is nummer 15 op pagina 2 van deze tekening en het wielstel met asb is dan nummer 10.
http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/51224_200626.pdf (http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/51224_200626.pdf)
-
dank Uw
zal ff gaan proberen(voorzichtig)