BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Falcon10 op 18 August 2014, 12:11:23

Titel: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Falcon10 op 18 August 2014, 12:11:23
Blijkbaar kan je best enkele voedingen op je baan hebben voor allerlei aansluitingen van de ringleiding.
Iemand enig idee of volgende voeding hiervoor zou kunnen doorgaan :

http://www.elektronicawereld.nl/categorie/voeding_omvormer_netvoedingen/regelbare_voedingen/product/14684/compacte_voeding_30v3a/details

Kan je perfect de spanning en stroom op instellen die je nodig hebt ( bv voor voeding van de digitale decoders, verlichting gebouwen etc ).
Kan je deze ook gebruiken als booster voor de voeding van de digitale railspanning ?
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 August 2014, 12:24:35
Waarom moet je perfect de spanning kunnen instellen? Om van de stroom maar helemaal niet te spreken.
Digitale decoders vragen meestal een wisselspanning, dus pak daar gewoon een trafo voor.
Booster kan je helemaal vergeten. Dit is een gelijkspanningsvoeding, geen booster.
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Wim Ros op 18 August 2014, 12:32:30
Klaas, maar zelf opnieuw het wiel uitvinden is toch veel leuker. Waarom zou je dan eerst gewoon de manuel en de specificaties lezen, dat is toch helemaal niet leuk.

Groetjes
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 August 2014, 12:34:16
Wim, daar heb je ook weer gelijk in.
Maar ik zag dat dit een rechthoekig ding is, en wielen zijn meestal rond. ;D
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: RICROO op 18 August 2014, 12:47:27
Een simpele transformator is voldoende voor digitale componenten. Als je daarnaast ook nog een voeding wilt hebben voor andere zaken zoals verlichting, dan zou ik een regelaartje op print kopen die je met een wisselspanning voedt en die gelijkspanning afgeeft.

Die koop je via vage Chinese sites voor een paar euro. Heb net zelf weer een bestelling gedaan en het kost allemaal bijna niets.
Zelf bouwen kan natuurlijk ook nog, maar dan ben je aan componenten net zo veel kwijt en het kost je meer tijd.

Die voeding op je plaatje is leuk als je zelf veel met elektronika rommelt etc. Maar de echte hardcore liefhebbers gaan dan waarschijnlijk toch voor nog iets beters.

Richard
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Falcon10 op 18 August 2014, 12:59:32
OK, duidelijk :)

Het wiel dus niet nogmaals uitvinden :)
Thanks allemaal :)
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: bellejt op 18 August 2014, 14:14:49
die voeding is leuk maar tegen die prijs heb je er op de chinese sites bijna 3 voor.
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Bert van Gelder op 18 August 2014, 14:25:26
Met bijbehorende Chinese kwaliteit... :(

Gr, Bert
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Falcon10 op 18 August 2014, 15:12:09
Misschien gekke vraag, mareuh : welke voedingen raden jullie dan aan ?

Net ff op de Duitse Ebay gekeken, en de oude blauwe Marklin transfos kosten nog rond de 40 euro, om nog maar over boosters te zwijgen, die snel naar de 100 euro kruipen.
Hoe hebben jullie het gedaan ?

Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Bert van Gelder op 18 August 2014, 15:32:43
http://www.conrad.nl/nl/bv00026-krachtige-transformator-52-va-404288.html (http://www.conrad.nl/nl/bv00026-krachtige-transformator-52-va-404288.html)

€65,-, voor een 52W trafo. 12VAC EN 18VAC uitgangen.

Of iets soortgelijks..

Gr, Bert
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Ronaldk op 18 August 2014, 15:33:27
Gewoon voor het digitaal rijden heb ik 1 multimaus-setje (3A) uit de startset Dus gewoon helemaal compleet (trafo, versterker, maus) en daarnaast een los multimaussetje op een beurs gekocht als uitbreiding (weer 3A). Dat setje was iets van 75 euro destijds... De twee setjes zijn via een kabel te koppelen zodat je maximaal 6A op de baan kan verbruiken.

Voor de verlichting en wisselaandrijvingen gebruik ik een chinese voeding, 12volt 6A die bij de ledsstrips mee kwam. Voor analoog testen en de styro-snijder heb ik een kleine fleischmann-trafo en een lima-trafo...

Dus gewoon op zoek gaan naar een compleet startsetje gaan kijken. Niet te veel willen in één keer. Niet te moeilijk willen doen :)

Groet Ronald.
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Martin Hornis op 18 August 2014, 15:39:58
Hoe hebben jullie het gedaan ?
Transformator van Müt: 2 * 15 V~/3,15 A (gescheiden wikkelingen); Intellibox I + Booster van Märklin.
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: bellejt op 18 August 2014, 17:24:37
die opmerking is nou echt ronduit belachelijk.Het is identiek hetzelfde toestel ,alleen (soms) een andere naam.Identiek als de ledstrips.Kostprijs 29 euro hier en 3.19 euro rechtstreeks uit china.Heb hier een soldeerstation staan die hier 69 euro kost en verzonden uit China 29 euro.Identieke toestellen buiten en binnen.
Ps: heb in de verkoopwereld gezeten en 5 verschillende wasautomaten komen uit dezelfde fabriek.De duurste koste 1000 euro en de goedkoopste 250 euro.Enkel het frontpaneel is verschillend n je betaald de merknaam erbij. OLE = LEO. :D
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Bert van Gelder op 18 August 2014, 17:29:46
En ik werk ook in de kwaliteitscontrole... ;)

Spullen die niet door de kwaliteitscontrole heen komen, gaan via de achterdeur toch het pand uit.
Bovendien is het lastig een probleem onder garantie te verhelpen. 2 jaar in Europa. Gaat je niet lukken met eigen import uit China. En bijbehorende import kosten.

Wil je het toch proberen, prima, succes. Maar ik ga zelf niet voor een dubbeltje op de eerste onbekende rang zitten.

Gr, Bert
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: tod op 18 August 2014, 18:36:34
Waarom voedingen kopen?
Ik gebruik gewoon oude wisselstroomstrafo's van HO en LGB treinen die respectievelijk 16V bij 3 A en 18V bij 5A leveren.
(wel even kijken wat de maximale spanning is die je centrale mag hebben).
Daarnaast voor de verlichting oude laptop trafo's, die leveren afhankelijk van het type een gestabiliseerde gelijkspanning van tussen de 12 en 19V bij vaak 2A.
Verder nog enkele oude regelbare treintrafo die max 12V bij ruim 1A gelijkspanning en 14V bij 1A wisselspanning geven (meestal voor testdoeleinden)
Daar kan je heel wat mee.
Alleen voor de centrale van mijn buitenbaan die max 22V bij 8A kan leveren gebruik ik een Conrad voeding die 18 V bij 8A wisselspanning levert, ja en die koste dan net even iets meer dan € 100,==
Hierop werkt alles prima.
ton
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: RICROO op 18 August 2014, 21:56:34
Bert,

Hoezo Chinese kwaliteit? Zij halen de onderdelen uit dezelfde fabriek als de leveranciers van het duurdere dus zogenaamd betere spul. Bovendien stelt het allemaal niets voor, gaat het stuk, koop je gewoon weer een nieuwe. Voordat jet het geld hebt uitgegeven voor wat je hier in een keer kwijt bent ben je al heel wat jaren verder.

Richard
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 03 October 2014, 17:28:24
Beste allemaal,

Met het gevaar dat mijn bijdrage voor menigeen niet interessant is..

Als elektronica / modelspoorhobbyist wilde ik een aantal modulaire voedingen bouwen met verschillende spanningen en vermogens. Hierbij werd ik geholpen met de aanwezigheid van zowel ringkern transformatoren als Sarel behuizingen. Aanvankeljk wilde ik voor de instelbare voedingen de analoge regelaar LM317 gebruiken; echter de voordelige en compacte schakelende voedingsunits 1,2-37Vdc met een hoog rendement brachten mij op andere gedachten.
Binnenkorte wil ik hier een aantal afbeeldingen achter laten die een indruk van het geheel geven.

Rob
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 11 October 2014, 15:23:24
Vervolg, deel 2.

De genoemde kunststof behuizingen van Sarel zijn circa 10 x 10 x 6 cm. Hierin kunnen ringkerntrafo's met aansluitbussen gemakkelijk ondergebracht worden. De kernafmetingen van deze trafo's zijn dusdanig compact dat zelfs een 180VA trafo daarin ondergebracht kan worden. Gezien de inschakelstroom van een transformator in het algemeen en een ringkerntrafo in het bijzonder moet er aan de primaire zijde een trage zekering ingebouwd worden.

Omdat ik naast 'treintjes' ook andere electronica toepassingen heb, zijn - om onherstelbare problemen te voorkomen - de contactbussen zowel in kleur als in positie verschillend. De beide ringkerntrafo's met 30 Vac uitgangsspanning leveren na gelijkrichting en afvlakking circa 40 volt gelijkspanning. Voor genoemde andere toepassingen kan deze spanning te hoog zijn; derhalve heb ik een lineaire step-down unit gebouwd die de 30 Vac omzet in 30 Vdc. De maximale stroom bedraagt 6,3 A.

Voor modelspoor doeleinden gebruik ik de voorhanden zijnde ringkerntrafo's (80VA/2x15 Vac en 100 VA/2x21Vac). De gelijkrichtmodules zijn voor beide trafo's ruim bemeten. Met deze gelijkrichting modules kunnen diverse compacte Vdc modules verbonden worden zoals Arduino toepassingen en verdere 5Vdc,  12Vdc & andere gelijkspanningen. De Verbindingsbussen zijn standaard 4 mm. aansluitbussen. Voor de verbinding gebruik ikzelf 4 mm. contactpennen; verbindingskabels passen ook vanzelfsprekend. De bijgaande foto's geven een indruk van de modulaire constructie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7760.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7760.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7761.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7761.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7762.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7762.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7765.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7765.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7764.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7764.jpg)

De eerder gememoreerde schakelende voedingsprintjes zijn compact opgebouwd, hebben een hoog rendement en kosten een paar Euro. De uitgangsspanning is met een 20-slag instelpotmeter goed te regelen. Gezien de hoge schakelfrequentie (150 kHz) zal ik nog nagaan of er enige hoogfrequent 'rommel' op de uitgang staat. Naast de standaard versies worden er ook printjes met een digitale voltmeter geleverd. Dit bracht mij ertoe om in de 80VA module daarmee een regelbare 0 - 14 Vdc voeding te integreren.
Op een stukje experimenteerprintplaat heb ik de dioden voor de gelijkrichting aangebracht; de afvlakelco (4.700 uF/ 50Vdc) is een 105°C type en 'hangt' binnen de ringkern. De instelpotmeter heb ik door een miniatuur enkelslag exemplaar vervangen. Door een weerstand parallel aan de potmeter te solderen is het spanningsbereik tot 15 Vdc begrensd. Dit regelbereik is daardoor universeel inzetbaar. De verticaal gemonteerde Shadow schakelaar zorgt daarnaast nog voor ompoling van de spanning. De uitgangsspanning is zowel van 2 mm. als 4 mm. contactbussen af te nemen. Alle interne verbindingen zijn met 1 mm. printpennen gemaakt en met krimpkous geïsoleerd.

Voor de finishing touch moet ik in het deksel nog een uitsparing voor het display aanbrengen en een busje voor de regelknop draaien. De as van de potmeter heeft slechts een 2,8 mm. diameter. De print met display is voorzien van een schakelaar voor ingang / uitgangspanning en display off.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7766.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7766.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7767.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7767.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7768.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7770.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP7770.jpg)

Groet, Rob
(wordt vervolgd)
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Menno op 11 October 2014, 17:12:01
Omdat ik naast 'treintjes' ook andere electronica toepassingen heb, zijn - om onherstelbare problemen te voorkomen - de contactbussen zowel in kleur als in positie verschillend. De beide ringkerntrafo's met 30 Vac uitgangsspanning leveren na gelijkrichting en afvlakking circa 40 volt gelijkspanning.
Ik kan niet in jouw modelbaan kijken, maar waarom zo'n hoge spanning?
derhalve heb ik een lineaire step-down unit gebouwd die de 30 Vac omzet in 30 Vdc.
De maximale stroom bedraagt 6,3 A.
Wordt dat niet enorm warm bij die stroom? ik twijfel of je dat vermogen wel haalt met het betrekkelijk kleine koellichaam.
Gezien de hoge schakelfrequentie (150 kHz) zal ik nog nagaan of er enige hoogfrequent 'rommel' op de uitgang staat.
Reken maar ;) Elke ontstoring ontbreekt geheel op het printje.

Wat betreft de banaanstekkerbussen: Kon je geen verdiept liggende bussen krijgen? Ik ken de uitvoering van jouw kastjes totaal niet en ken alleen de iets verdiept liggende bussen (ik bedoel dus niet die super-aanraakveilige onzindingen waarbij de contactpen omgeven wordt door een plastic huls die aanraken voorkomt)

Gezien de vermogens vind ik aansluitbussen waarbij een vallend draadje of stuk gereedschap per ongeluk contact kan maken tussen beide geleiders niet zo'n fijn idee ;)
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 11 October 2014, 19:49:58
Hallo Menno,

Zoals ik al aangaf ben ik ook op andere gebieden met elektronica bezig (meet & regel, audio).  De beide 30 volt trafo’s bleven na een project over en ik vond het zonde om ze zo samen met de kunststof behuizingen op de plank te laten liggen.

Voor wat betreft de step-down unit heb je gelijk als het volledige vermogen continu afgenomen wordt. Bij de maximale stroom wordt in de 2N3055 eindtransistor 63 Watt gedissipeerd. Dit komt in mijn geval zelden voor. Een lagere zekeringwaarde is overigens zonder problemen mogelijk. De compacte schakelende voedingen kunnen een maximale ingangsspanning van circa 35 Vdc aan. Om deze niet te ‘stressen’ heb ik een lagere spanning aangehouden.

Of de schakelende voedingen ontstoord zijn weet ik nog niet. Storing op de middengolf  - de meest makkelijke indicatie – heb ik nog niet uitgetest. Zoals aangegeven wil ik mijn oude, vertrouwde Tek 465 oscilloscoop er eens aanhangen om te zien wat er uit de schakeling komt. Overigens zitten er wel degelijk ontstoringsomponenten op de print. Het zal overigens altijd wel beter kunnen.

Voor de keuze van de verbindingsbussen wilde ik zo compact mogelijk (en goedkoop) werken. Vandaar dat deze bussen geen beschermingsvoorzieningen hebben en nauwelijks uitsteken.  Voor mijn doel zijn ze echter goed toepasbaar. En als op de ‘contactpennen’ tussen beide modules nog een dunne, kunststof ring geschoven wordt is er van enige sluiting geen sprake. Bovendien zal in het meest extreme  geval de zekering zijn werk doen. De ‘kastjes’ zijn van ABS en standaard verkrijgbaar.

Wat ik met mijn bijdrage beoogd heb is om eens op het forum buiten de gebaande paden te gaan en ‘oude’ (lineaire) en ‘nieuwe’ (schakelende) techniek met elkaar  te verbinden. Mijn andere elektronica activiteiten waaronder audio buizen techniek met 450 Volt spanning, passen niet op dit forum.

In de volgende bijdrage wil ik ingaan op verschillende toepassingen moet de zoals wisselaandrijvingen en weerstand aandrijvingen (Brawa armsignalen). Ik verwacht dan ook wat storingsmetingen te kunnen geven.

Groet,
Rob
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Timo op 13 October 2014, 13:43:22
Mooi gedaan! Wel nog een paar opmerkingen  ;D

De draadjes van en naar de switchmode PSU lijken me wat dun voor 2A.

Ben zelf geen voorstander van 230V en laagspanning zo makkelijk intern te mengen. Zeker niet als het een stekker betreft waar zo makkelijk een los draadje bij in kan schieten.

De trafo heeft twee secundaire windingen van 21Vac? Zo ja, zou ik op de buitenkant even aangeven van welk van de je de regelbare voeding af tapt. Dit zijn van die dingen die je nu nooit nodig hebt tot je hem over 3 jaar eens wilt belasten en je niet meer weer welke wikkeling je nu ook al weer belast.

En dan nog iets over de secundaire wikkelingen. Heb je de contacten in fase gezet? En geef dit ook op de buitenkant aan. Weer voor de toekomst als je beide wikkelingen in serie wilt zetten voor één 42Vac voeding of één van 21Vac @ 4,4A. Nu weet je misschien hoe het zit maar als je het wilt gebruiken ben je het vergeten :p

Secundair afzekeren lijkt me ook geen overbodige luxe....


Timo
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 13 October 2014, 14:40:12
Beste Timo,

Dank je voor je opmerkingen.
In mijn audio activiteiten is het door elkaar laten lopen van 230Vac netkabels met laagspannings- en signaalverbindingen zo ongeveer een doodzonde. Het effect daarvan hoor je overigens direct...
De professionele 230Vac stekerverbinding is van AMP en uitermate betrouwbaar. Alle verbindingen hebben trekontlasting en zijn tegen aanraking afgeschermd. Ik kan ze een ieder aanbevelen.

Aan de binnenkant van de deksel komt een schema met alle coderingen zodat ook na langere tijd deze informatie beschikbaar is. Dit geldt ook voor de fasering van de beide wikkelingen.
Documenteren is overigens een eigenschap die ik vanuit mijn professie meedraag.

De geëmailleerde secundaire bedrading van de trafo is 0,85 mm. diameter; de flexibele litze verbindingsdraden (ca 1 mm. diameter) zijn individueel verzilverd en van een teflonmantel voorzien. Normaal gesproken worden ze in industriële stappenmotor toepassingen gebruikt. Ik gebruik deze bedrading ook in buizenversterker toepassingen.

Omdat veiligheid bij mij altijd voorop staat - heb je wel eens de hoogspanning bij een CRT buis gemeten? - wordt elke module afdoende gezekerd. Ik zie soms zelfgebouwde apparatuur die de wenkbrauwen doet fronsen. Alhoewel de schakelende voedingsprintjes 'short circuit protected' zijn worden alle in- en uitgangen extra afgezekerd. Iedereen kan tenslotte een foutje maken nietwaar? En 'short circuit' is niet identiek met 'continuous overload', iets wat ook vaak vergeten wordt.

Groet, Rob
 
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Bert van Gelder op 13 October 2014, 14:49:43
Als je een banaanstekker (of welke stekker dan ook) in één van de secundaire aansluitingen steekt, heb je dan geen kans dat deze een component aan de binnenkant raakt op de print? Een soldeerverbinding, of een pootje van een component? Lijkt zo dicht bij elkaar te zitten.

Gr, Bert
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 29 November 2014, 23:43:50
Hallo Bert,

Inmiddels ben ik met het modulaire voedingsproject weer een paar stappen verder en zag ik dat ik op jouw opmerkingen niet gereageerd heb.
Het probleem met de foto's is dat ze 2-dimensionaal zijn en je - zeker als ze van bovenaf genomen zijn - geen diepte kunt zien. Ik kan je verzekeren dat de afstand tussen de contactbussen en de prin zodanig is dat er nooit enig contact met een banaanstekker of zo gemaakt kan worden. Overigens gebruik ik op dit moment messing pennen voor de doorverbindingen welke op termijn ook 'verend' worden uitgevoerd.

Gr, Rob

Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Krijn op 03 December 2014, 20:42:40
Hoi allemaal,

Beetje laat op dit draadje maar Okee, ik reageer op het betsellen in china. Heb dat ook 1 keer gedaan daarna niet meer. Het betrof een voedingkabeltje voor een asus tablet. Kabeltje koste 7,99 euro. Dat was de goedkoopste op internet. De site was nederlands en betalen kon met ideal alleeen de levertijd was wel wat lang n.l. 3 a 4 weken. Aan de deur kwam de aap uit de mouw ik moest 4,50 euro invoerrechten betalen en 13,50 euro admin kosten, Goedkoop dus??????? Ik bestel niet meer in China.

Krijn
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Timo op 03 December 2014, 21:46:51
Tja, dat is het risico van het vak. Zeker met DHL is het vaak raak. Maar de normale pakketjes via Hong Kong post naar Post NL is vaak geen probleem zolang het niet zo veel waard is. Naar dan nog, veel van dat soort dingen zijn in NL vaak nog steeds duurder dan de Chinese prijs + invoer-afzetterij. Ik krijg vaak meerdere pakketjes uit China per week, geen probleem ;D


Timo
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Krijn op 03 December 2014, 22:01:10
Hoi Timo,

Het werd gebracht door postNL en het kwam van de site "mini in the box"
Je hebt ook "light in the box"
Beiden zijn nederlandstalig alleen aan de levertijd kun je zien dat het ver weg komt.

Krijn
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Wim Ros op 05 December 2014, 13:04:26
Krijn,

Dan ben je dus bij de beer gedaan.

Stukje uit de algemene voorwaarden van deze site.
Citaat
Betalingen binnen de EU

Indien u zich in een land bevindt dat tot de Europese Unie behoort, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u een LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED. Volgens deze overeenkomst zullen goederen en/of diensten worden geleverd ia LIGHTINTHEBOX (UK) LIMITED) als een vertegenwoordiger van LIGHT IN THE BOX LIMITED of door LIGHT IN THE BOX LIMITED, afhankelijk van de betalingsmethode gebruikt voor de aankoop van de goederen en/of diensten. Indien u zich in een ander land bevindt, dan vormen deze voorwaarden een overeenkomst tussen u en LIGHT IN THE BOX LIMITED en goederen en/of diensten zullen direct door LIGHT IN THE BOX LIMITED worden geleverd.

Groetjes
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: M. Regensburg op 06 December 2014, 13:01:17
Krijn,

Dan heb je dus pech gehad.

Heb zelf een tijd geleden een IP-camera via Light in the box gekocht en kwam er (na definitief bestellen) ook achter dat er misschien invoerrechten en btw betaald moesten worden.
Heb gelijk gereclameerd bij Light in the box maar de bestelling was al definitief en verzendklaar gemaakt.

Wel heb ik bij hun voor elkaar gekregen na een paar mailtjes dat zij de kosten, indien nodig, voor hun rekening zouden nemen.
Uiteindelijk bleek het niet nodig te zijn want ik heb niets bij hoeven te betalen.

Groet,
Michael
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 06 December 2014, 19:05:27
@Krijn

Ik heb rechtstreeks op ebay.de bij emall-foryou besteld. Zij leveren zonder portokosten. Zolang het bedrag 'laag' blijft zul je geen invoerrechten en BTW betalen. Ga je echter op een attractief aanbod bij grotere hoeveelheden in dan loop je het risico dat jouw pakket ineens belast wordt. Betaling geschiedt via PayPal wat ook nog een garantie geeft dat de bestelling aan komt.

Mijn volgende bijdrage over voedingsmodules komt binnenkort.

Groet,

Rob
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 08 December 2014, 17:24:41
@Krijn,

Ik heb op 28 november op ebay.de bij gc-supermarket een aantal onderdelen (panelmeters, opto reflectie sensors en dual Schottky dioden) gekocht voor 28 Euro. hierbij werden geen verzendkosten berekend. Afgelopen zaterdag werd het pakketje zonder extra kosten afgeleverd.

Gr, Rob
Titel: Voedingsmodules voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 17 December 2014, 14:47:23
Vervolg deel 3.

Inmiddels ben ik weer een paar stappen verder met de modules. Naast de beide trafo modules met 27 Vac uitgangsspanning met de daarbij behorende gestabiliseerde step-down modules met 30 Vdc uitgangsspanning heb ik de opbouw van een 2 x 21 Vac trafo module met ingebouwde 0-15 Vdc gelijkspanning beschreven. Zoals eerder beschreven is de 20-slag instelpotmeter op de print door een miniatuur cermet potmeter van Contelec vervangen. Door een weerstand aan de potmeter parallel te zetten is het regelbereik tot 15 Volt beperkt. Inmiddels is de deksel van een transparant venster voorzien zodat de uitgangsspanning goed is af te lezen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_1087.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_1087.jpg)

Ook de 80VA trafo met 2 x 15 Vac uitgangsspanning is inmiddels ingebouwd waarbij de contactbus posities gelijk zijn aan de 2 x 21 Vac module. Na gelijkrichting en afvlakking zijn de gelijkspanningen weliswaar verschillend maar dit maakt voor de compacte schakelende voedingsmodules geen probleem. De ingestelde uitgangsspanning blijft constant zolang deze maar niet in de buurt van de ingangsspanning komt. Vanwege de dubbele Vac uitgangsspanning is de gelijkrichtmodule ook  dubbel uitgevoerd; beiden met een brugcel en 2 x 2200 µF/40V elco's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_816.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_816.jpg)

Voor de 230 Vac netspanningverbinding van de trafo modules heb ik AMP connectors gebruikt zodat eventuele demontage gemakkelijk uitvoerbaar is. Schema's zijn aan de binnenkant van elk deksel aangebracht zodat deze informatie ook altijd aanwezig is.

Na completering van de gelijkspanningmodules kon er een begin gemaakt worden met de schakelende voedingsmodules. Zoals bij de aanvang van het artikel beschreven is ben ik in eerste instantie van een aantal schakelingen op basis van de LM317 familie uitgegaan. Het hoge rendement van de schakelende voedingsmodules alsmede de lage prijs deden mij van mening veranderen. Schakelende voedingen geven in principe altijd storing op de uitgangsspanning maar door de hoge schakelfrequentie en de op de print aanwezige filtering blijft het storingsniveau beperkt en in millivoltbereik.   

Als eerste staat test module voor ADE & Röwa wisselaandrijvingen alsmede Brawa signalen met memory aandrijving op het programma. Voor vele modelspoor hobbyisten zeggen deze namen niet veel; Brawa is weliswaar als modelbouwfabrikant bekend maar van de beide andere namen gaat er voor model rails geen bel rinkelen. Derhalve een korte geschiedschrijving.
Röwa, ADE en Wiad zijn creaties van Willy Ade die in 2011 op 87 jarige leeftijd gestorven is.  Willy Ade was een pionier op kunststof spuitgiet producten in de modelspoor wereld. Ruim 50 jaar geleden (!) produceerde hij voor Trix o.a. de Adler en de Hondekop, de laatste op basis van de  DB VT08. Ook de 2-assige goederenwagons (NS Ucs) en de 1:100 rijtuigen die toen nog door Trix verkocht werden en nu deels nog in het Roco programma zitten, zijn creaties van Willy Ade. De kortkoppelingshouder welke nu standaard is, is door Ade ontwikkeld en als eerste op de markt gebracht.
Na het faillissement van Röwa in 1975 heeft ADE onder eigen naam rijtuigen op 1:87 lengte schaal ontwikkeld waarvan de detaillering (en de materiaalkeuze !) ook nu nog ongeëvenaard zijn. Rijtuigen met beweegbare(!) vensters zijn alleen door ADE geproduceerd.
 
Terug naar het railprogramma want daar gaat het n deze bijdrage om. Begin 70-er jaren bracht Röwa een in concept uitgekiend railprogramma uit. Rails met 2mm profiel op een zeer natuurgetrouwe bedding met bodemplaat waarbij de wisselaandrijving in de bedding ondergebracht was. 10° Wissels met 890 mm boogstraal en enkele & dubbele spoorverbindingen (zgn. Hosenträger) waren zeker in die tijd uniek te noemen. Na het faillissement van Röwa ging het railprogramma over naar Conrad (later Hartel) maar bleek het bodemplaat patent persoonlijk op naam van Willy Ade te staan.
Onder de naam ADE werd vervolgens een nog gedetailleerdere versie van het railprogramma op de markt gebracht welke technisch gezien met het Röwa programma gecombineerd kon worden.
Vanwege de cosmetische verschillen - de kleuren van de bedding verschillen, het railprofiel van Röwa is zwart, Ade roestbruin en ADE rails heeft een oliespoor in de bedding - is het door elkaar combineren zonder nabehandeling niet aan te bevelen. Helaas zijn zowel bij Röwa als bij ADE de geplande meegebogen wissels met bijbehorende hartstukken nooit uitgeleverd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_417.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_417.jpg)

Alhoewel de wissels qua afmetingen vrijwel gelijk zijn is de aandrijving totaal verschillend. Röwa gebruikte een permanente gelijkspanningsaandrijving met hoogohmige wisselspoelen. Bij ca 15 Vdc is de stroomopname ca 60 mA. Vanwege dit permanente karakter kunnen hartstukken, seinen e.d. door meerpolige schakelaars of relais eenvoudig aangestuurd worden.

Ade heeft bij zijn wissels een pulsgestuurde wisselaandrijving met bijbehorende wisselcontacten in de railbedding ondergebracht; een unieke constructie die echter bij het uittesten behoorlijk storingsgevoelig bleek te zijn. Miniaturisering heeft ook hier zo zijn prijs... 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_289.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_289.jpg)

De foto's tonen het Röwa wissel met 2-draads aansturing en de ADE versie met 3 draden. Bij het getoonde ADE wissel bleken de contacten voor de eind afschakeling in de lucht te zweven zodat de aansluitdraden voor de test direct met de wisselspoelen verbonden zijn. Blijft het pulscontact om één of andere reden hangen dan is het wissel niet meer aan te sturen. Mocht het contactprobleem niet naar tevredenheid opgelost worden dan is een andere aansturing wellicht nog een optie.

Met de enkelvoudige en dubbele spoorverbinding alsmede de wissels en kruispunten kunnen fraaie, compact opgebouwde combinaties gerealiseerd worden. De foto met de enkele spoorverbinding geeft een goede indruk hiervan. Forumlid 'Cor B' heeft op zijn modelbaan een van mij overgenomen ADE dubbele spoorverbinding met wissels van Tillig gecombineerd. Wie interesse in deze spoorverbinding heeft kan contact met mij opnemen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_164.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_164.jpg)

Brawa heeft jaren geleden een aantal gedetailleerde arm- en voorsignalen met geheugendraad uitgerust om een langzame, natuurgetrouwe beweging te realiseren. De benodigde spanning om hiervoor is 1,1 volt. Helaas zijn deze signalen niet meer in het Brawa programma te vinden.

De testmodule bevat 3 schakelende voedingsprintjes. Voor elke print zijn 2 testposities aangebracht. De printjes worden uit een spanningsrail gevoed; tevens is een diode in het voedingscircuit opgenomen. De groen/blauwe bussen (14 Vdc) zijn voor de Röwa wissels; op de rood/geel/blauwe bussen (20 Vdc) worden de ADE wissels aangesloten. Op de geel/blauwe bussen (1,1 Vdc) worden de memory seinen van Brawa aangesloten. In eerste instantie zijn dubbelpolige printschakelaars voor de Röwa ompoling gebruikt. In de uiteindelijke versie zijn deze door dubbelpolige tuimelschakelaars vervangen tevens een neutrale middenstand hebben. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_617.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_617.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_124.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_86.jpg)

Om de spanning van elke uitgang af te kunnen lezen is in het deksel een digitale voltmeter met keuze schakelaar ingebouwd. De voltmeter is een 3-draads uitvoering waarbij de voeding en meting gescheiden zijn. De voedingsspanning is met een 24 Volt zenerdiode vastgelegd. De keuze schakelaar is een speciaal dubbelpolig type met middenstand welke als een enkelpolige driestanden schakelaar geschakeld kan worden. De interne bedrading van de printjes naar de testbussen is met flexibel siliconendraad uitgevoerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_68.jpg)

Voor de verbinding tussen de diverse modulen heb ik zowel korte draadverbindingen als messing verbindingspennen gemaakt. Als basis hiervoor is 4 mm messing buis met 1 mm wanddikte gebruikt. Aan beide zijden is een sleuf ingezaagd om daarna de benodigde voorspanning voor een goed contact te kunnen geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_69.jpg)

De foto's geven een indruk van het geheel.

Rob
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Menno op 17 December 2014, 19:31:10
Zoals ik al aangaf ben ik ook op andere gebieden met elektronica bezig (meet & regel, audio).  De beide 30 volt trafo’s bleven na een project over en ik vond het zonde om ze zo samen met de kunststof behuizingen op de plank te laten liggen.
Das een bekend probleem ;)
Voor wat betreft de step-down unit heb je gelijk als het volledige vermogen continu afgenomen wordt. Bij de maximale stroom wordt in de 2N3055 eindtransistor 63 Watt gedissipeerd. Dit komt in mijn geval zelden voor.
Goed, dan gaan we uit van 1/6 van dat vermogen. Dat is nog steeds zo'n 10 Watt en met dat koellichaam gaat dat echt niet goedkomen. Begrijp me niet verkeerd, ik kan niet in jouw toepassingen kijken, maar omdat je kastje van ABS is, kun je geen gekke dingen doen met je koellichaam: bij een graad of 50 ga ik 'm dan wel een beetje knijpen...
De 2n3055 is gewoon geen efficiënte tor, dus die gaat gewoon veel stoken.
Of de schakelende voedingen ontstoord zijn weet ik nog niet. Storing op de middengolf  - de meest makkelijke indicatie – heb ik nog niet uitgetest. Zoals aangegeven wil ik mijn oude, vertrouwde Tek 465 oscilloscoop er eens aanhangen om te zien wat er uit de schakeling komt. Overigens zitten er wel degelijk ontstoringsomponenten op de print.
Dan mag je me vertellen waar die zitten ;) Ik zie 2, zo te zien, piepkleine diodes, die waarschijnlijk als ompoolbeveiliging dienen en aan de andere zijde de regelaar beschermen als de uitgang boven ingangsvoedingsspanning getild wordt door lasten met een flinke lading elco's aan boord. De een zal bij 'correcte' werking, finaal uitfikken, de ander blijft heel en beschermt de regelaar zoals het hoort.
Het is een chinees gevalletje: ontstoorcomponenten zijn over het algemeen de duurste onderdelen, dus die ontbreken gewoon.
Voor de keuze van de verbindingsbussen wilde ik zo compact mogelijk (en goedkoop) werken. Vandaar dat deze bussen geen beschermingsvoorzieningen hebben en nauwelijks uitsteken. Voor mijn doel zijn ze echter goed toepasbaar. En als op de ‘contactpennen’ tussen beide modules nog een dunne, kunststof ring geschoven wordt is er van enige sluiting geen sprake.
Die sluiting bedoel ik ook niet: het gaat mij om onbedoelde aanraking door gereedschap of draad. De buitenkant van die bussen is aanraakbaar.
Ik vind de messing pennen overigens een bibberatie-gevalletje... Ik geloof echt niet dat die goed contact (gaan) maken, het spijt me.
Ben zelf geen voorstander van 230V en laagspanning zo makkelijk intern te mengen. Zeker niet als het een stekker betreft waar zo makkelijk een los draadje bij in kan schieten.
Idem...
In mijn audio activiteiten is het door elkaar laten lopen van 230Vac netkabels met laagspannings- en signaalverbindingen zo ongeveer een doodzonde. Het effect daarvan hoor je overigens direct...
En dat is het in de kastenbouw ook... Dat heb ík dan weer meegekregen vanuit mijn professie. Let wel: het is in de kastenbouw toegestaan (binnen grenzen), maar met een aantal zaken uiterst af te raden en liever wordt het helemaal niet gedaan, ook om de eindgebruiker te beschermen (laagspanning behoeft in de kastenbouw doorgaans niet afgeschermd te worden vanwege het maximale vermogen)
De professionele 230Vac stekerverbinding is van AMP en uitermate betrouwbaar. Alle verbindingen hebben trekontlasting en zijn tegen aanraking afgeschermd.
Hij zal vast hartstikke betrouwbaar zijn, dat is echt het probleem niet (waarom je overigens voor deze betrekkelijk dure AMP-connector kiest en weer bezuinigt op connectoren waar flinke stromen doorheen gaan is mij een beetje een raadsel)
Het enige is dat deze connectors weinig belemmeringen opleveren voor losgeschoten dunnere bedrading: die kan via de achterkant, bij de draadingang van de connector, de netspanning bereiken. Daarom ben ik ook niet zo'n voorstander van deze connector op deze manier, ook al zijn het verder prima dingen.
Ik zie soms zelfgebouwde apparatuur die de wenkbrauwen doet fronsen.
Helaas doet dit project dat ook een beetje bij mij...
Alhoewel de schakelende voedingsprintjes 'short circuit protected' zijn worden alle in- en uitgangen extra afgezekerd. Iedereen kan tenslotte een foutje maken nietwaar? En 'short circuit' is niet identiek met 'continuous overload', iets wat ook vaak vergeten wordt.
Als de voeding van een betrouwbaar merk zou zijn, zou ik niet bang zijn voor een kortsluiting: zo goed als elke schakelende voeding 'ziet' dat zelf en schakelt zijn uitgang na een korte controlepuls, direct weer af. Omdat er in de uit-tijd echter niet 'geschakeld' wordt, wordt er ook niets verstookt.
Let wel, nogmaals: bij dit spul zou ik het risico niet durven nemen, daarvoor blijft het Chinees.
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Silvolde op 18 December 2014, 02:46:58
Beste Menno,

Ik zie dat je in  jouw reactie veelvuldig op mijn eerdere bijdrage terugkomt. Ik heb in een eerder stadium al op gereageerd. Wellicht is het goed om op een aantal punten een verduidelijking te geven.
 
1.  De transformatoren met 28Vac uitgang. Ik heb deze niet specifiek voor modelspoor doeleinden bedoeld; ik wil alleen de mogelijk hebben om ze universeel toe te passen.  Ik heb daarbij ook aangegeven dat het vermogen niet continue afgenomen wordt en de dissipatie in de eindtransistor derhalve ook niet continue  is. Hoe jij in jouw reactie aan de factor 1/6 komt is mij een raadsel. Ook de waarde van de zinsnede dat de 2N3055 transistor niet efficiënt is ontgaat me. De dissipatie wordt bepaald door de spanningsval tussen collector en emitter en de collectorstroom.  Aangezien de transistor als emittervolger is geschakeld is de stroomversterkingsfactor niet van belang.

2. Schakelende voedingsmodulen.  De schakelfrequentie van deze modulen ligt bij ca 150 kHz. Daardoor kan het LC filter met compacte componenten uitgevoerd worden. Dat deze niet 'mil-grade' zijn moge duidelijk zijn. Voor 'normale' toepassingen zijn ze goed inzetbaar.  Als je de moeite neemt de printjes te bekijken zul je de inductor kunnen ontwaren...Verdiep je anders ook eens in de specificaties en toepassingen van de toegepaste chip.
Jouw opmerking omtrent een "boost" van de spanning  vat ik niet. De uitgangsspanning  blijft altijd enkele volts beneden de ingangsspanning. Bovendien hangt er geen capacitieve belasting aan de uitgang. Ik heb mijn Tektronix 465 oscilloscoop aan de print gehangen en om te zien of er onrustbarende storing op de uitgang stond. Dit bleek niet het geval te zijn.
Anders dan bij lineaire regelaars blijft het rendement van schakelende regelaars hoog wat in dissipatie goed te merken is. Zoals eerder aangegeven is dit - samen met de andere genoemde voordelen - voor mij doorslaggevend geweest om deze modules toe te passen. De indicatie dat het "Chinese junk" zou zijn werp ik verre van mij omdat op dit moment meer dan 90% van alle elektronische componenten uit China  afkomstig is. Dit geldt ook voor de (sound)decoders  in de modelbouw.

3. Verbindingsproducten. De reden dat ik AMP connectoren voor de primaire 230Volt verbindingen gebruikt heb is ...omdat ik ze gewoon beschikbaar heb (net zoals de kunststof behuizingen). Ik had ook gewoon een kroonsteen kunnen gebruiken. ..Van losgeschoten bedrading is geen sprake om dat deze goed gesoldeerd op de print zit, dan wel in de terminals vastgeschroefd is.
Jouw opmerkingen omtrent de keuze van de laagspanningsbussen heb ik in eerder stadium al beantwoord.  Als de modules met elkaar verbonden zijn zal er normaal gesproken "geen gereedschap of draad" tussen kunnen vallen. De opmerking dat de buitenkant van de bussen aanraakbaar zou zijn klopt gewoonweg niet. De afstand tussen de modules in geschakelde toestand is ca. 8 mm. Menno, ik weet niet waar je in deze op zinspeelt maar ga uit van een "normale "hobby omgeving. Voor een IP67 omgeving zijn andere eisen van toepassing....

De in mijn laatste bijdrage getoonde verbindingspennen zijn in feite gelijkwaardig met de polen van  een normale steker. Neem even de moeite om naar de laatste afbeelding te kijken; dan zul je begrijpen dan de "contactpennen" gewoon goed contact maken.

Menno, resumerend hoop ik hiermee jouw opmerkingen beantwoord te hebben welke ook bij de andere forumleden  duidelijkheid geven .

Groet,
Rob
 
Titel: Re: Regelbare voeding voor treinbaan
Bericht door: Menno op 28 December 2014, 21:04:14
1. De factor 1/6de was gewoon een aanname en die leek mij niet zo heel ver gezocht. Ik had alleen gemist dat dit niet persé modelbouw-gerelateerde voedingen zouden zijn, waardoor het, samen met een als emittervolger geschakelde tor, minder krap wordt.

2. Wélk LC filter dan? Wáár zitten die componenten dan? Er zit helemaal geen filter op die dingen. Wat je ziet zijn de componenten die broodnodig zijn om het IC überhaupt te laten werken en te voorkomen dat het gaat oscilleren. Zonder spoel geen schakelende voeding, punt uit.

Die 'boost' van de spanning bedoelde ik als opmerking op de ontstoorcomponenten waar JIJ op doelde: ik zie ze niet en dacht dat jij de 2 (zo te zien) diodes bedoelde. Daarvan legde ik vervolgens uit wat ze waarschijnlijk doen en waar ze voor beschermen. Niet dat dat dus voorkomt, maar dat ze er zitten in het geval het voor zou komen.

Wat betreft componenten uit China: ik zeg nergens dat dit troep is. Alleen hou ik in dit geval een slag om de arm. Het zal niet de eerste keer zijn dat er her en der een component buiten z'n toleranties gebruikt wordt (of gewoon kwalitatief niet in orde is) of dat het soldeerproces helaas niet zo goed bleek te zijn.

3. Dat vind ik een erg gevaarlijke aanname ;). Ik ga er altijd vanuit dat er, door welke oorzaak dan ook, een draad los zou kunnen komen. Niet omdat ik m'n eigen werk niet vertrouw, maar omdat ik de risico's weg wil nemen. Daarnaast zie ik op m'n werk geregeld dingen voorbij komen waarbij het enige wat je als eerste denkt 'hoe is het mogelijk' is. Dan heb ik liever een veilige scheiding tussen laag- en hoogspanning.

Als je modules maakt, heb je dus ook een module die aan het eind van de keten hangt en aan de onder- zo u wilt - bovenzijde dus nergens mee verbonden is en dan heb je dus het gevaar van onbedoelde verbindingen, of begrijp ik jou idee van een module verkeerd?
Ik snap jou aanname van IP67 weer niet, want ik doel gewoon op dit soort banaanbussen:
http://www.muco-amsterdam.nl/show_product.php?self=index.php&products_id=4335778&lang_id=1&lc=
Zelfde idee, maar dan zonder metalen ring direct aan de buitenkant.

Wat betreft de verbindingspennen: vroeger hadden stekkers inderdaad dergelijke pennen. Echter zijn deze verantwoordelijk geweest voor menig uitgefikte contactdoos, omdat na een tijd de veerkracht gewoon afnam. Het is niet voor niets dat stekkerpennen tegenwoordig een metalen huls op de plastic pen zijn of van massief metaal zijn.