BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Falcon10 op 17 August 2014, 18:11:04
-
Ben volop bezig met het plannen van mijn toekomstige modelbaan, en aangezien het men eerste digitale zal zijn, en het gezegde van "digitaal is minder draad" een mythe is, begin ik er graag ineens goed aan, zonder alles 4 keer opnieuw te maken en aansluiten en 5 keer terug afbreken wegens foutief of niet juist.
Ik had al speciaal het boek "Digitaal Modelspoor" aangeschaft, wat toch al enige wijsheid heeft gebracht.
Op men oude analoog spoor, had ik een baan van 4 x 2.5 meter, en met 1 transfo en aansluiting op de sporen kon ik heel de baan van spanning voorzien om de treinen te laten rijden.
Nu in het hierboven vermelde boek staat dat je voor digitaal best elke 1,5 meter ongeveer een paar draadjes aan het spoor soldeert om ervoor te zorgen dat de rijspanning en het digitaal signaal overal goed op de baan staat.
Ik ga er vanuit als je een boek schrijft dat dat toch al redelijk accuraat zal zijn, maar is het echt zo kort bij elkaar dat je zulke aansluitingen voorziet ?
Men nieuwe baan zal gans de zolder in beslag nemen, dus ik had al wel het idee dat ik wat extra voedingsaansluitingen moest voorzien, maar elke 1,5 meter is wel veel lijkt me.
Hoe hebben jullie dit opgelost ? Om de hoeveel meter of volgens welke (eigen) regeling voorzien jullie aansluitingen ?
De baan zal trouwens 2-rail gelijkstroom zijn.
-
Tip: Zoek es op dit forum op "ringleiding" (die overigens niet ringvorming hoeft te zijn) en er zal je veel duidelijk worden.
Een van de klassieke "beginnersfouten" is dat de stroomvoorziening niet degelijk wordt aangepakt en voor problemen zorgt.
Ook kan het handig zijn om je baan alvast in "baanvakken" of "blokken" te verdelen, voor als je later aan treindetectie wilt doen.
-
Dag HansQ,
Ik had inderdaad al regelmatig de ringleiding zien vallen, maar heb nog niet direct veel gevonden over om de hoeveel plaats of op welke bepaald eplaatsen emn deze ringleiding aansluit op het spoor zelf.
Ook het opdelen in baanvakken/blokken was ik van plan voor de treindetectie, maar kan me inbeelden dat bepaalde blokken langer dan 1,5 meter zijn, en deze dan vermoed ik, meer dan 1 stroomaansluiting krijgen op de ringleiding ?
-
Ikzelf zou zo iedere meter een paar draadjes aansluiten ja, en minimaal een keer per blok....
-
Op men oude analoog spoor, had ik een baan van 4 x 2.5 meter, en met 1 transfo en aansluiting op de sporen kon ik heel de baan van spanning voorzien om de treinen te laten rijden.
Dat kan nog steeds. Geen probleem.
Nu in het hierboven vermelde boek staat dat je voor digitaal best elke 1,5 meter ongeveer een paar draadjes aan het spoor soldeert om ervoor te zorgen dat de rijspanning en het digitaal signaal overal goed op de baan staat.
Dat kan, het is een mogelijkheid. Je doet het inderdaad om overal een wat gelijke spanning hebt.
Ik ga er vanuit als je een boek schrijft dat dat toch al redelijk accuraat zal zijn, maar is het echt zo kort bij elkaar dat je zulke aansluitingen voorziet ?
Ja, zelfs nog korter.... Kijk maar eens in mijn bouwdraadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg808974.html#msg808974)....
Hoe hebben jullie dit opgelost ? Om de hoeveel meter of volgens welke (eigen) regeling voorzien jullie aansluitingen ?
Zie hierboven :) Gewoon goed logisch nadenken. Een extra draadje solderen kost je de kop niet. Als het eenmaal vastligt kost het meer moeite om te herstellen. Dat zijn de verkeerde bezuinigingen. Zelfde geldt voor het gebruik van dunne draden.... In plaats van het boek kan je ook gewoon hier in de Encyclopedie kijken: Centrale voedingsleiding (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding)
Succes
Groet Ronald.
-
Bedankt Ronald.
Op de link naar jou bouwdraadje, heb je 3 aansluitingen lijkt het op 1 wissel ? Dat klopt ?
Wat is de logica daarachter ? Zou denken dat als die wissel binnen 1 blok ligt ofzo dat 1 aansluiting voldoende is ?
-
Nee, dat lijkt maar zo :) Gewoon twee aansluitingen op het wissel. Meteen achter het wissel en aan de zijkanten aansluitingen voor het volgende blok. Het wissel ligt buiten de blokken. Dit voorbereiding op eventueel later via de computer te kunnen rijden. Beter een paar draadjes teveel dan te weinig...
Groet Ronald.