BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Wat zijn we aan het rijden? => Topic gestart door: SimonH op 14 August 2014, 21:51:18
-
hallo mede-forummers,
Sinds begin dit jaar bouw ik aan mijn baan Heußenstein. In dit draadje komen de verhalen die zich afspelen in en rond Heußenstein.
In mijn bouwdraadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57393.msg3221436348.html#msg3221436348) heb ik al iets geschreven over de historie van Heußenstein.
Ik kopieer het grootste stuk ervan even (gemak dient de mens)
Heußenstein
Een stukje geschiedenis
Heußenstein is een van oorsprong agrarisch plaatsje in het dal van het riviertje de Abu. Waar de naam Abu vandaan komt weet niemand meer. De eerste spoorwegen in Duitsland gingen ook nog ongemerkt aan Heußenstein voorbij. Sowieso zou het nog tot de jaren '60 van de 19e eeuw duren voordat de eerste spoorlijnen in de buurt van het Zwarte Woud kwamen. Het uitbreken van de Frans-Duitse oorlog deed de aanleg van verdere spoorlijnen uitstellen. Na de oorlog werd snel de Schwarzwaldbahn (1875) en het eerste deel van de Elztalbahn (1875) voltooid. Heußenstein zag zich nu aan drie kanten omringd door spoorlijnen. Door het toegenomen belang van de bouwbouw in de omgeving, vond Heußenstein dat het aansluiting op het spoorwegnet verdiende. Dit geschiedde al snel: in 1885 werd de Offenburg-Heußenstein-Bahn geopend. Deze lijn werd al snel zo succesvol, dat Heußenstein ontsloten werd met een tweede, doorgaande lijn. De Abutalbahn verbond voortaan de Rheintalbahn en de Schwarzwaldbahn.
In 1901 werd de Elztalbahn een stuk verlengd, naar Elzach, met het voornemen de lijn door te trekken naar de Schwarzwaldbahn. Dankzij de invloedrijke lobby en financiering van het Heußensteinse bedrijfsleven, werd de Elztalbahn uiteindelijk niet verlengd naar de Schwarzwaldbahn, maar naar Heußenstein. Dit betekende wel dat doorgaande treinen in Heußenstein kop dienden te maken - wat de Heußensteinse investeerders eerder als voordeel zagen (werkgelegenheid).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heuenstein.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heuenstein.png)
De spoorkaart van Heußenstein en omgeving.
3 = Schwarzwaldbahn
6 = Rheintalbahn
15 = Abutalbahn
16 = Offenburg-Heßenstein-Bahn
17 = Elztalbahn
Na de geallieerde inval tijdens de Tweede Wereldoorlog lag de frontlinie niet ver bij Heußenstein vandaan. De Abutalbahn was een belangrijke aanvoerroute voor het front. Dit bleef natuurlijk niet onopgemerkt tijdens de patrouilles van de RAF. Op een herfstavond bij volle maan werd een trein, beladen met munitie, met een voltreffer geraakt, terwijl deze net de lange gemetselde brug over de Abu passeerde. Van trein en brug was niets meer over.
Na de Tweede Wereldoorlog werd besloten dat de westelijke tak van de Abutalbahn, die nooit echt veel treinverkeer had gekend, niet meer te reactiveren. Delen van het spoor werden opgebroken om schade aan trajecten elders te herstellen.
Heußenstein nu
Anno 1957 is Heußenstein een regionaal belangrijke plaats. In de directe omgeving bevindt zich een grote steengroeve en veel bosbouw, wat de nodige banen oplevert. Bovendien is recent besloten dat de Abutalbahn weer wordt hersteld. Grote delen van het traject zijn opgebroken, welke eerst weer opnieuw moeten worden aangelegd, voordat begonnen kan worden met herstel van de brug - er is geen mogelijkheid de locatie van de brug over de weg te bereiken.
Het treinverkeer
Heußenstein is, zoals gezegd, een plaats met alleen regionaal belang. Doordat het westelijke gedeelte van de Abutalbahn niet meer in gebruik is, functioneert het station nu als kopstation, waar maar liefst drie lijnen samenkomen. In principe doen alleen regionale treinen het station aan. Op het moment wordt echter gewerkt aan het moderniseren en elektrificeren van de Rheintalbahn. Daardoor worden geregeld treinen omgeleid via Heußenstein. Deze treinen dienen kop te maken op het station van Heußenstein. Heußenstein heeft geen draaischijf – van oorsprong werd in Heußenstein eigenlijk alleen door tenderlocomotieven kop gemaakt. Net ver buiten Heußenstein ligt een grote steengroeve (Belle Werke) met in twee richtingen een spooraansluiting. Hier wordt door de locomotieven met getrokken tender gedriehoekt. Een wat omslachtige procedure, vooral voor doorgaande treinen. Soms wordt er simpelweg van locomotief gewisseld, zodat de trein snel weer verder kan rijden. De achterblijvende locotief heeft dan alle tijd om rustig te driehoeken en zich te laten verzorgen in het kleine depot van Heußenstein. Zodra de volgende trein arriveert, kan de loc, voorzien van verse voorraaden (en de machnist en stoker van verse koffie) deze trein weer trekken.
Alvast een paar plaatjes om een beetje in de stemming te komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9135_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9128.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9116.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9118_1.jpg)
Wordt (snel) vervolgd met meer...
groeten Simon
-
Top!!
Groet,
Ruud
-
weer een verhaal lijn en baa bouw (y)
-
Welkom bij het schrijversgilde, Simon. :)
Groet,
Bas
-
Ben benieuwd wat daar allemaal gaat gebeuren (y)
-
Overname van materieel
De particuliere spoorweg tussen Dreibergen en Tauben leidde al jaren een zieltogend bestaan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd, als gevolg van kolentekort, het reizigersvervoer zelfs geheel gestaakt. Destijds werden al enkele locomotieven overgenomen. Eén van de locomotieven kwam als reservelocomotief in Heußenstein terecht. De locomotief is nooit veel gebruikt. Alweer vele jaren geleden werd de ketel afgekeurd. Sindsdien staat de locomotief op een zijspoor, officieel in afwachting van een definitieve beslissing.
Kort na de Tweede Wereldoorlog werd de bediening van de lijn Dreibergen - Tauben definitief gestaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schwarzburg32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schwarzburg32.jpg)
[/i[Ligging van de spoorlijn Dreibergen-Tauben
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9236.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9236.jpg)
De locomotief van het type "3029". Het is duidelijk, dat de volgende bestemming de oudijzerhandel zal zijn. Zelfs het aandrijfwerk is al verdwenen.
Op de vroege ochtend van vrijdag 16 augustus staat Franz gereed op spoor 3 met de BR 86. De directie heeft besloten het nog rijvaardige materieel over te nemen van de ter ziele gegane spoorwegmaatschappij. Een deel van het materieel zal in Heußenstein worden gestald.
"Güte Fahrt, Franz. Je zult wel even onderweg zijn in de ochtendspits. Hopelijk kun je toch een beetje vlot doorrijden op de knooppunten", zegt Fahrdienstleider Gunther.
"Ik hoop het ook. We zien het wel. Ik heb het grootste deel van de dag voor dit klusje. Als het goed is staan de rijtuigen die we overnemen direct klaar, zodat het allemaal niet teveel tijd in beslag neemt".
"Wat gaat er hier eigenlijk met de rijtuigen hier gebeuren? Weet je dat?"
"Keine ahnung. Ik neem aan dat Vorsteher Paul wel een plannetje klaar heeft liggen".
"Natuurlijk heeft hij dat. Die laat echt niets aan het toeval over".
"Nou Franz, het is jouw vertrektijd. Tot vanmiddag"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9199.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9199.jpg)
De BR 86 staat op spoor 3, gereed voor vertrek
Aan het eind van de middag, uren later dan gepland, keert Franz weer terug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9200.jpg)
Binnenkomt van de trein op spoor 4. Op spoor 5 staat een BR 24. De locomotief heeft net kolen en water ingenomen, en zal straks de arbeidstrein naar Offenburg trekken.
Franz brengt de trein tot stilstand en informeert bij de Fahrdienstleiter van dienst, Helmut, wat er verder gaat gebeuren.
"Nou Franz, je zult wel moe zijn. Je kunt de rijtuigen afkoppelen en de loc op spoor 4a zetten, dan regelen wij het hier verder wel".
"Bedankt Helmut. Dat ga ik zeker doen".
"Geniet van je avond. Tot morgen denk ik?"
"Ja, morgen mag ik weer. Vroeg uit de veren voor de vroege dienst".
Franz laat er geen gras over groeien. Rangeerder Johann komt aangesneld om de rijtuigen los te koppelen, en Frans rijdt rustig naar het kopspoortje 4a.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9207.jpg)
De BR 86 op spoor 4a
Vorsteher Paul komt zich er persoonlijk mee bemoeien, om er zeker van te zijn dat alles in goede banen wordt geleid. De man heeft moeite met delegeren.
"Johann, we gaan het volgende doen. De rijtuigen zijn nog niet geschikt om bij ons dienst te doen. In de loods hebben de de ruimte om het benodigde werk zelf te doen. De directie heeft ons laten weten, dat het allemaal geen haast heeft. Wil jij met de Köf twee rijtuigen op spoor 5b zetten, en één rijtuig kan direct naar de loods. De werkplaats weet dat je er zo aankomt".
"Doe ik. Helmut had me al gevraagd de Köf klaar te zetten"
"Zo, dat het Helmut dus goed onthouden. Voor de verandering"
Hoofdschuddend loopt Paul weg.
"Wat heeft die nou opeens?", vraagt Johann aan Helmut
"Vorige week was ik een kleinigheidje vergeten. En je weet het, bij Paul blijft zoiets lang hangen"
"dat is zo ja"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9201.jpg)
Johann had de Köf al klaar gezet op spoor 1
Het spoor is vrij, waardoor Johann vlot naar spoor 4 kan rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9205.jpg)
De Köf wordt aangekoppeld
Nu is het nog even wachten totdat machinist Heinrich spoor 5 vrij maakt. Hij krijgt toestemming om te vertrekken naar Belle Werke. Hier zal hij driehoeken, om zo met de schoorsteen voor weer gereed te zijn voor de volgende rit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9212.jpg)
De BR 24 rijdt achteruit naar Belle Werke
Het spoor wordt nog niet vrijgegeven aan Johann. Eerst komt nog een goederentrein binnen. Zodra deze is gepasseerd, kan Johann vertrekken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9214.jpg)
De goederentrein passeert...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9215.jpg)
... en komt tot stilstand op spoor 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9218_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9218_2.jpg)
Johann rijdt achteruit richting de loods
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9223.jpg)
De achterste twee rijtuigen worden achtergelaten op spoor 5b
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9224.jpg)
En het laatste rijtuig gaat de loods in
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9226_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9226_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9231_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9231_1.jpg)
Na de gedane arbeid rijdt Johann weer weg met de Köf, de rijtuigen achterlatend.
Naar het schijnt wordt binnenkort ook nog een tweede locomotief van het type 3029 overgenomen en in Heußenstein gestald. De voorbereidingen voor dit transport zijn in volle gang. Deze 3029 is niet rijvaardig, waardoor het eventuele transport met een koude locomotief plaats zal moeten vinden. Geen gemakkelijke klus dus.
groeten Simon
-
(y)
Groet,
Ruud
-
Goed bezig! (y)
-
Ja, goed verhaal en mooie plaatjes! :D
-
Leuk verhaal. Als "buurman" hoop ik nog eens een trein heen en weer te kunnen laten rijden.
Succes met de verhalen .
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bedankt voor jullie leuke reacties :)
Ook vandaag vielen er weer genoeg treinen te zien in Heußenstein.
Rijnbrug
Ooit overspanden maar liefst spoorbruggen de Rijn tussen Duitsland en Frankrijk. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de bruggen, vaak door de terugtrekkende Duitsers, verwoest. Kort na de oorlog werd al snel de Rheinbrücke Wintersdorf hersteld. Eén brug was natuurlijk wat weinig. De Frans-Duitse betrekkingen verbeterden, en ook de Navo vroeg Duitsland en Frankrijk zorg te dragen voor betere verbindingen. In 1956 werd de rijnbrug bij Strasbourg hersteld, in 1957 gevolgd door een geheel nieuwe brug: tussen Saint Laurent en Offenburg werd een tweede brug aangelegd, niet ver bij de brug bij Strasbourg vandaan.
Het is september 1957. De brug is feestelijk geopend met een luxe trein, vol met hoogwaardigheidsbekleders. De dagelijkse treindienst wordt hoofdzakelijk uitgevoerd door de DB, die hiervoor meestal een railbus inzet.
De railbus naar Saint Laurant (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59122.msg3221481422.html#msg3221481422) staat klaar voor vertrek. Volgens de dienstregeling zal eerst de BR 86 met donderbussen vertrekken, kort daarna gevolgd door de goederentrein. De gemengde goederentrein heeft enkele wagens uitgewisseld in Heußenstein en vertrekt weer richting Arbeitshove.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9247.jpg)
drukte in Heußenstein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9249_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9249_1.jpg)
(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59122.msg3221481422.html#msg3221481422)
[/i]De stoptrein naar Arbeitshove vertrekt[/i]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9251.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9251.jpg)
De Railbus wacht nog tot het tijd is om te vertrekken. Op de achtergrond vertrekt de goederentrein richting Arbeitshove.
Even later wordt ook aan Franz, die deze eerste reguliere rit naar Saint Laurant mag verzorgen, het vertreksignaal gegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9253.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9253.jpg)
Later op de dag keert Heinrich weer terug met de stoptrein
groeten Simon
-
Franz en zijn trein zijn veilig en volgens dienstregeling in Saint Laurent (Grensverkeer) aangekomen.
Gert-Jan
-
Grensverkeer
De eerste rit tussen Heußenstein en Saint Laurant is goed verlopen. Zo goed zelfs, dat in Offenburg in allerijl een bijwagen bijgeplaatst diende te worden. De railbus zat tot de nok toe gevuld met Duitsers, die gelokt werden door een advertentie in de Heußensteiner Zeitung waarin de Heußensteiners naar Saint Laurant werden gelokt met een verrassingspakket voor iedereen.
Terwijl de Duitsers zich vermaken in Saint Laurent, keert de railbus met Franz op de bok weer terug naar Heußenstein (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.0.html). Aan boord slechts een paar Fransen. In Offenburg wordt de bijwagen weer afgekoppeld om dienst te doen in een volgende trein.
Frans is in zijn nopjes dat hij deze treinrit mocht rijden, en al helemaal dat hij op het station ook een verrassingspakket kreeg. Hij had nog net even tijd om in het pakket te kijken, voordat het alweer tijd was om te vertrekken. Een flesje wijn, brie, camembert en een typisch Frans worstje.
Neuriënd nadert Franz Heußenstein. Daar wacht hem een onveilig sein. Franz ziet tot zijn verbazing dat spoor 2 bezet werd gehouden door een sneltrein. "waarom vertrekt deze niet gewoon vanaf spoor 3, zoals altijd?" vraagt Franz zichzelf af. "Nu zou het toch mooi zijn als ik even een telefoon kon pakken om naar Helmut te bellen. Maar ja dat zal er wel nooit van komen" zo mijmert hij verder. "en natuurlijk is nu net spoor 1 buiten gebruik. Hopelijk schiet het een beetje op met de werkzaamheden, dan hebben we dit soort gedonder niet meer. Nou ja, de sneltrein zal wel snel vertrekken. "
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9261_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9261_1.jpg)
Spoor 2 is bezet door de sneltrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9256.jpg)
De BR 24 met de sneltrein, die uit slechts twee rijtuigen bestaat
Niet veel later vertrekt de sneltrein. Geen zware klus voor de BR 24. Direct nadat de sneltrein is vertrokken, krijgt Franz een veilig sein, en rijdt hij rustig het station binnen. In de verte maakt is de sneltrein de Wisselstraat bijna gepasseerd waarna de snelheid kan worden opgevoerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9263.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9263.jpg)
Binnenkomt van de railbus uit Saint Laurent
Frans stapt uit en wordt op het perron begroet door Paul. "Hallo Herr Derks, wat een verassing u hier te treffen". "Franz, met jouw treinrit heb je Duitsland en Frankrijk weer iets dichter bij elkaar gebracht. Namens de directie wil ik je een kleinigheidje overhandigen". De verbaasde Frans krijgt een pakketje aangereikt met een aantal uitstekende lokale bieren. "zo, dat wordt een leuk weekend", denkt Franz bij zichzelf. "Nou bedankt, dit had ik niet verwacht. Even een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom vertrok de sneltrein vanaf spoor 2?". "Ja, dat was best vervelend", antwoordde Paul, "De trein uit Arbeitshove kwam binnen met een grote vertraging. Koeien op het spoor. Helmut besloot de trein op spoor 3 binnen te laten komen, en we hoopten dat de trein snel weer kon keren. Maar wat denk je, men wilde hier bunkeren. Nee, niet genoeg kolen aan boord voor de terugreis. Normaal gesproken is er natuurlijk voldoende tijd, maar ja nu natuurlijk niet. Terwijl de loc nog bij de kolenkraan stond, kwam de sneltrein alweer binnen." "Nou dat is inderdaad vervelend", vond Franz. "Nog een geluk dat de trein niet uit drie rijtuigen bestond, zoals gebruikelijk". "Ja, dat is inderdaad geluk. De sneltrein had dan niet op spoor 2 gepast. Het rijtuig eerste klas kon vandaag niet meerijden. Iets met de remmen. Goed Franz, bedankt. Je hebt even rust, pas over een uur is jouw volgende rit".
Franz loopt, met het Franse pakket onder zijn ene arm en het bierpakket onder de andere, naar de koffieruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8991_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8991_1.jpg)
De koffieruimte (rechts, links is een materiaalruimte)
-
Grensverkeer (2)
De regelmatige treinverbinding met Saint Laurent (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.0.html) loopt naar ieders tevredenheid. De Railbus is vaak goed bezet, en steeds meer Duitsers en Fransen weten de trein te vinden. Hoewel de trein nog maar enkele keren per dag rijdt, wordt nu al gesproken over een doorslaand succes.
Pogingen om te komen tot een doorgaande treindienst via Saint Laurent naar Strasbourg zijn voorlopig gestrand.
Wel wordt besloten een aantal extra slagen naar Saint Laurant in te leggen, waar aldaar aansluiting wordt gegeven op de trein van de SNCF naar Strasbourg. Voor deze ritten zal een getrokken trein worden ingezet. Meestal zal de oude 38-er, die sinds kort tijdelijk in Heußenstein is gestationeerd, de trein gaan trekken.
"Zo Wilhelm, ben je er klaar voor?" vraagt fahrdienstleiter Helmut aan de machinist van dienst, "klaar voor je eerste rit naar het verre Frankrijk?". "Nou eerste rit, ik ben er al vaker geweest hoor", zo moppert Wilhelm. "Ja, maar dat was nog de wegleerritten. Nu sta je er alleen voor". "Dat is zo ja. Maar ik ken de weg hoor, en ik ben niet helemaal alleen, Gunther heb ik ook nog!". De stoker komt net aangelopen. "Nou Gunther, ben je zo ver? Met een paar minuten is het tijd om te vertrekken". "Ja hoor, helemaal klaar. Ik liep net langs de trein, het is goed druk". "Nou dan zullen we de reizigers niet teleurstellen door te laat te vertrekken. Kunnen we op tijd weg Helmut?". "Geen probleem Wilhelm. Je zult bij deze rit soms op de goederentrein uit Offenburg moeten wachten, maar die is uitgevallen". "Nou dat is ook lekker gepland dan", antwoordt Wilhelm. "Meestal zijn er geen problemen Wilhelm, maar die goederentrein heeft nog wel eens een forse vertraging. Maar daarmee houden de hoge heren natuurlijk geen rekening".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9272.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9272.jpg)
De 38-er staat vertrekklaar op spoor 2
Na deze woorden stappen Gunther en Wilhelm in de cabine. Ze groeten machinist Franz, die aan de overzijde van het perron, op spoor 3, met de 86-er gereed staat met de trein naar Holzburg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9270_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9270_1.jpg)
Beide treinen wachten op het vertreksignaal langs het middenperron van Heußenstein
"Het wordt wel eens tijd dat ze dat verzakte spoor aan gaan pakken", zo vind Gunther. Wilhem denkt er zo het zijne van, maar past er wel voor op zijn mening tegenover de jonge Gunther te gaan verkondigen. Hem is al eens te verstaan gegeven dat hij zich niet met dingen moet bemoeien die hem niet aangaan.
Beide machinisten krijgen tegelijk het vertreksignaal, en de beide machines beginnen te stampen. Langzaam rollen de treinen het station uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9274.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9274.jpg)
Vertrek van de beide treinen vanuit Heußenstein
groeten Simon
-
Zaterdag
Vanuit Heußenstein vinden ritten plaats naar vele plaatsen in de omgeving. Naar Offenburg en verder naar het noorden wordt in de regel met een E41 gereden, alleen voor de ritten naar Saint Laurent wordt de railbus of, zoals onlangs, een stoomloc ingezet. Het grensbaanvak is nog niet onder de draad gebracht.
In Heußenstein zijn twee sporen geëlektrificeerd.
"Morgen, Franz!" bergroet Paul Derks de machinist, die duidelijk de slaap nog in de ogen heeft. "Morgen, herr Derks". "Franz, jouw rangeerdiensten vandaag vervallen. Heinrich had vandaag toch niet veel te doen, die kan de rangeerklussen wel uitvoeren. Wilhelm zit vast in Saint Laurent met zijn defecte loc (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221483808.html#msg3221483808)". "Nog steeds!" roept Franz uit. "Kunnen we niet gewoon even met de 86-er Wilhelm en zijn trein ophalen?". "Dat ligt wat gecompliceerd Franz. Gelukkig zit in Saint Laurent een oude stationschef, die nog goed Duits spreekt. Ik bel hem regelmatig, en hij drukt me op het hart dat ze het regelen." "Nou, hopelijk zijn Wilhelm en Gunther snel weer terug. Al deze ellende op zijn eerste rit naar Frankrijk". "Zeg dat wel Franz. Goed, je mag vandaag de rit naar Frankfurt rijden. Een mooi ritje op deze zonnige dag. Heinrich heeft de loc en de rijtuigen al klaargezet op spoor 1. Het vertrek is pas over een half uur, dus je kunt nog rustig even koffie gaan drinken".
Franz is in zijn nopjes met de nieuwe opdracht. Rangeerdienst is niet helemaal aan hem besteed, en rijden op de E 41 vindt hij het mooiste wat er is. Vooral van het geknal geniet hij enorm. Bijna huppelend loopt hij naar de kantine.
In de kantine treft Franz rangeerder Johann, die net het laatste slokje van zijn koffie drinkt. "Morgen Johann! Wat is het een mooie dag he!"zo begroet Franz Johann. "Jaja Franz, dat zeg je natuurlijk nu omdat je straks lekker op de Knallfrosch weg mag!". Iedereen kent de voorliefde van Franz voor de E 41. "Nog koffie, Johann?" "Nee, ik moet eens aan de slag. De Köf moet nodig worden getankt".
Johann loopt naar de gereedstaande Köf en start de machine. Soepel slaat de dieselmotor aan. Johann loopt eens een rondje om de kleine locomotief heen, terwijl de motor warmdraait "klein, maar fijn" mompelt Johann. Na een paar minuten stapt Johann de Köf in, en rijdt naar de tankplaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9309.jpg)
De Köf bij de tankplaats
Een klein half uurtje later vertrekt Franz met de E 41 naar Frankfurt. Aan de haak slechts drie rijtuigen. Terwijl Franz rustig optrekt, is Heinrich bezig aan zijn eerste rangeerklus. Met de E 63 rangeert Heinrich op spoor 2 met een paar ketelwagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9292.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9292.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9293.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9293.jpg)
groeten Simon
-
Grensverkeer (3)
De defecte loc (1)
Met een kleine vertraging rijdt Franz het station van Heusenstein binnen. Terwijl de zon alweer laag staat zet hij met piepende remmen de E 41 tot stilstand op spoor 1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9326.jpg)
Vanuit zijn cabine ziet hij Vorsteher Paul Derks en Fahrdienstleiter Helmut al ongeduldig heen en weer lopen. "wat moeten die nou weer" mompelt Franz in zichzelf.
Franz klimt snel zijn cabine uit.
"Hallo Franz, ben je daar eindelijk" zo wordt hij begroet door Derks. "Hallo Herr Derks. Er waren wat problemen op het station van Frankfurt en daarna zat ik een hele tijd achter een trage kolentrein. Maar ik heb de vertraging daarna aardig in kunnen lopen! Gelukkig maar, dan heb ik nog wat uurtjes samen met Heidi." Nou Franz, dan heeft Heidi pech ben ik bang. Ik heb jouw hulp hard nodig!" Franz zag dit al aankomen en probeert zijn irritatie te verbergen. "Waarmee kan ik nog helpen Derks?" "Franz je weet dat Wilhelm met de 38-er in Saint Laurent is gestrand (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221483808.html#msg3221483808). Nu verzorgen de Fransen met een of andere lokale loc de tractie voor de rit tot Offenburg. Als je nu met de E 41 vertrekt, ben je precies op tijd in Offenburg om de rijtuigen daar over te nemen". Franz is er niet blij mee, maar zijn humeur klaart wel weer enigszins op dat hij weer met de Knallfrosch op pad mag. "Kijk Franz, Johann haalt de rijtuigen al op. Je rijdt samen met Heinrich naar Offenburg. Vanuit Offenburg sleept men de 38-er daar naartoe (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221484535.html#msg3221484535)." "Wat is er met de 38-er aan de hand?" "Dat weten we niet precies en ook Wilhelm kan de vinger er niet achter krijgen. Hopelijk kunnen we het probleem zelf verhelpen, en anders ben ik bang dat we de loc nog naar een beter toegerust BW moeten brengen".
Franz knikt, en bekijkt hoe Johann vakkundig de rijtuigen aankoppelt.
Plotseling vraagt Franz zichzelf af hoe Heinrich de rijtuigen in Heußenstein gaat krijgen. Hij draait zich weer om om de vraag aan Derks te stellen, maar die blijkt alweer verder te zijn gelopen. Franz ziet wel waarom: Vanaf de opstelsporen rijdt Heinrich met de 86-er spoor 1 op, richting de E 41.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9326.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9326.jpg)
Helmut ziet de verbaasde uitdrukking op het gezicht van Franz "Ja Franz, dit leek ons wel zo makkelijk. Het is druk op de lijn vandaag, dus jullie rijden als Lokzug naar Offenburg"
Wat een mooie, zwoele zomeravond zou worden voor Franz en Heidi, eindigt in een extra rit.
-
Grensverkeer (4)
De defecte loc (2)
Terwijl rangeerder Torsten aanwijzingen geeft, koppelt Heinrich rustig de 86-er achterop de E 41. Torsten koppelt de beide machines, Torsten klimt uit de cabine om even een praatje te maken met Franz. "hou de druk er op, Max!" roept hij naar zijn stoker, "we vertrekken binnen een paar minuten!" Max steekt zijn hand op ter bevestiging.
"Zo Heinrich, ga jij me douwen vandaag" grapt Franz. "Haha, nou Franz jij bent zeker de leukste thuis. Je hebt zeker drie keer zoveel vermogen in jouw loc! Ik dacht meer dat ik lekker rustig aan ga doen en dat jij het werk doet vanavond". Franz had ook al bedacht dat hij de meeste tractie zou gaan leveren bij deze rit. Zo gezegd, zo gedaan. De beide meesters bestijgen de machines. "Zijn we er klaar voor, zit de seinwachter te slapen" moppert Franz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9327.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9327.jpg)
Heinrich is het wachten ook al beu en geeft een fluitsignaal.
Plotseling komt Derks aangesneld."Zeg Franz, bist du verrückt?" Franz is zich van geen kwaad bewust en kijkt Derks vragend aan. "Je frontseinen man! De zon is al bijna onder!" Snel schakelt Franz zijn frontseinen in. He sein sprint op veilig, en Franz maakt rustig snelheid.
Na een voorspoedige rit naar Offenburg, keert Franz weer terug net de Donderbussen aan de haak. De aankomst is voorzien op spoor 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9329.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9329.jpg)
Franz brengt de trein vakkundig langs het korte perron tot stilstand.
Veel later komt Heinrich aan in Heußenstein. Wilhelm kreeg nog altijd geen druk op de ketel van de 38-er, waardoor besloten is om met lage snelheid te rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9337_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9337_1.jpg)
Heinrich brengt de beide locomotieven tot stilstand op spoor 1.
"Hallo Heinrich!" zo begroet Derks hem. "Herr Derks! Nog immer nicht zu Hause?". "Nee, ik heb besloten vanavond langer te blijven om persoonlijk toe te zien dat alles goed verloopt. Heinrich, je mag zo wel naar huis gaan. Johann, Max en ik regelen het hier verder wel. Waar zijn Wilhelm en Gunther? de stoker en de machinist van de 38-er zijn in geen velden of wegen te bekennen. "Zij zijn helemaal gesloopt door de gebeurtenissen vandaag Derks. Het vuur in de 38-er is gedoofd, en zij zijn achtergebleven in de übernachtung van Offenburg". "nou, mooi is dat" bromt Derks. "Morgen hebben ze wel gewoon dienst". "Ze vroegen me door te geven dat ze morgen met de vroege goederentrein meereizen, zodat ze ruim op tijd hier zijn". Derks is blij dat zijn personeel zo vooruit heeft gedacht, en knikt goedkeurend.
"Als je nu nog even de 86-er wegbrengt, dan zit het er wel op voor vandaag. Ha Max!" roept Derks naar de rangeerder, die aan komt gesloft. "Hup, opschieten. Koppel jij de 86-er even los?". Max knikt en doet wat hem is opgedragen. Heinrich rijdt met de 86-er naar een van de opstelsporen.
Johann komt met de Köf aangereden, om de 38-er naar de loods te brengen. Hier zullen de Heußensteinse technici zich verder over de loc bemoeien. Johann koppelt de kleine Köf aan de grote 38-er en begint aan de rit over het emplacement.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9344.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9344.jpg)
Tot slot bereikt Johann het verzorgingsspoor 5. hij duwt de loc langs de bezandingsinstallatie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9347_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9347_2.jpg)
En uiteindelijk wordt de loods bereikt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9352_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9352_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9355_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9355_2.jpg)
Johann rijdt de loc naar binnen. Derks is naar de loods toegelopen om te controleren of alles wel goed gaat. "Zo Johann, die staat hier netjes. Morgen werk voor Nico en zijn mannen." Johann knikt. "Hopelijk is het snel verholpen" "Dat hoop ik ook, Johann. Maar even tussen ons gezegd en gezwegen, als het goed is wordt morgen of overmorgen een V 80 bij ons gestationeerd". "Zo, dat is nog eens mooi! Goed geregeld Derks." Johann knikt goedkeurend. "En hoe zit het nu met die Fuchs, waar u het laatst over had? Krijgen we die nog" "Nou Johann, toevallig kreeg ik vandaag de bevestiging van de directie dat we een Fuchs krijgen. Mogelijk al heel snel!"
Zo, dit was het weer voor vandaag. Hopelijk vonden jullie het verhaal leuk.
groeten Simon
-
Hopelijk vonden jullie het verhaal leuk.
Nou, ik mag natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar: ja! Ik vond het verhaal leuk! Ik heb wel het gevoel dat het nog niet is afgelopen, dus ik verheug me op meer :D
-
Ja, een leuk verhaal.
Die Fuchsjes zijn net mieren. Opeens duiken ze overal op. ;)
Groet,
Bas
-
Simon, gelukkig is de 38 er weer terug in Heussenstein. Mooi verhaal en sfeervolle foto's.
Gert-Jan
-
Bedankt voor jullie leuke reacties (y)
@ Jan, eigenlijk was ik van plan binnenkort een eind aan dit verhaal te breien, maar ik zit al te broeden op een wat langer vervolg ;) Even bekijken welke defecten een stoomloc zoal kan hebben.
@ Bas, tsja ik zag de Fuchs in Dönsdorf en vond het meteen een leuk ding. Ik was wat spulletjes aan het bestellen en keek eens naar de prijs van de Fuchs, en nou ja daarvoor kon ik 'm niet laten liggen.
@ Gert-Jan, gelukkig wel. Ze zijn er voorlopig druk mee in de werkplaats >:(
Een V 80
Vorsteher Derks kondigde het al aan: na lange smeekbeden bij de directie, wordt in Heußenstein een V 80 gestationeerd.
Machinist Dolf vertrok 's ochtends vroeg als passagier met de trein naar Frankfurt, waar de V 80 op hem stond te wachten. Even later komt Dolf met de dieselloc aanrijden in Heußenstein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9360.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9360.jpg)
Ondertussen rangeert Wilhelm, die ook weer veilig terug is gekeerd vanuit Frankrijk, met de E 63 op spoor 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9362.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9362.jpg)
groeten Simon
-
Even bekijken welke defecten een stoomloc zoal kan hebben.
*Haalt pindaflips en jus d'orange en gaat er eens lekker voor zitten*
-
Is die stoel naast jou nog vrij, Jan?
Groet,
Bas
-
Die E 63 kan wel eens naar Schwarzburg rijden. Die V 80 trouwens ook.
Groet,
Ruud
-
Als je de E40 met donderbussen laat rijden mag die ook naar Schwarzburg met een tussenstop in Holzburg.
Mooie loc die V80, maar staat te laag op de prio-lijst om aan te schaffen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Leuk verhaal weer. (y)
Als het hier zover komt dan kunnen we t.z.t.in elk geval wel is wat donderbusen hierheen laten gaan,om dan door te sturen ri ?
Wie weet als ik de kans krijg om voor een leuke prijs een goede V80 te grijpen dat ook dat dan een mogelijkheid word.
-
Zo gisterenavond eens rustig zitten genieten van dit draadje (y).
Deze kom dus bij het volg lijstje, super verhalen.
Ik sluit me aan bij mijn mede modelspoorders in de hoop dat er eens wat treinverkeer de kant van Gösserbach op komt.
grtz
Arnold :D
-
@ Allen, bedankt weer voor de leuke reacties!
Met het treinverkeer naar Schwarzburg, Gösserbach en Holsburg komt het wel goed.
De defecte loc (3)
Het is nog vroeg als Frans Derks aan komt rijden met zijn gele Kever. Aangekomen bij het BW, moet Derks even wachten op Franz, zie net een lading ballast elders naar het emplacement brengt. Aldaar zal men de oude ballast vervangen door nieuwe.
"Mooi, Franz is alweer hard aan het werk" zegt Derks tegen zichzelf. "Die flierefluiter leert het nog wel eens". Derks is nu eenmaal geen man, die snel tevreden is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9372.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9372.jpg)
Nadat Franz met de Köf is gepasseerd, kan Derks zijn weg vervolgen. Hij hobbelt over het straatspoor. "wie heeft bedacht dat de bestrating tussen de sporen lager kan liggen dan buiten de sporen, is een verschrikkelijke druif" zo moppert Derks. "Praktisch bij de aanleg zeggen ze dan, maar moet je nu eens kijken" mopperdemopper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9376.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9376.jpg)
Even later parkeert Derks zijn Kever ergens lukraak op het terrein. Parkeerplaatsen zijn aan hem niet besteed.
Hij stapt uit. Zoals altijd, gaat Derks onberispelijk gekleed. Hij pakt zijn koffertje en wil naar zijn kantoor lopen, als hij Nico, het hoofd van de werkplaats, ziet lopen.
"Nico!" zo roept hij naar de beste man. Nico was deze ochtend sowieso van plan Derks te spreken, maar iedereen weet dat je dat niet te vroeg moet doen. De lood zakt hem al in de schoenen. "Nico!" zo roept Derks nogmaals. Nico loopt naar Derks toe, ondertussen probeert hij wanhopig moed te verzamelen om Derks het slechte nieuws te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9377.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9377.jpg)
"Morgen, Nico. wie geht?" "Tsja, het gaat. Goed dat ik u hier tref Derks" "Ik was sowieso vanochtend van plan een praatje met je te komen maken, Nico. Hoe staat het met de verbouwing van de overgenomen rijtuigen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60101.msg3221482164.html#msg3221482164)?" "Dat ligt achter op schema" "Wat! Hoe kan dat nou. Zodra de zomervakantie voorbij is, gaan we de rijtuigen inzetten voor de nieuwe spitstreinen naar Freiburg!" "ja, dat weet ik wel. Mijn mannen doen hun uiterste best" "niet hard genoeg kennelijk". Maar Derks, daarover wilde ik u niet spreken. Het gaat over de P8.". "Ja, onze mooie P8. Hoe staat het daarmee? Heb je het kleine probleempje al opgelost?". "Klein probleempje? Was dat maar zo. De loc is uitgevallen, doordat de voedingspomp niet meer blijkt te funtioneren". "Nou Nico, ik heb er niet veel verstand van, maar dat moet toch snel op te lossen zijn lijkt mij". "Dat is wel zo, maar omdat we de loc toch in de werkplaats hadden, hebben we ook wat andere probleempjes bekeken die onze machinisten hadden gemeld. En er blijkt heel wat mis te zijn met de loc!" Nico laat even een stilte in het gesprek vallen. Derks kijkt hem aan met een blik die het midden houdt tussen boosheid en verontrustheid. "Goed, de voedingspomp moet dus worden vervangen. Maar we zijn er nu achter gekomen, dat de verse stoompijp lek is. Die moet ook worden vervangen. Er lekt ook een vlampijp. We hebben de andere buizen en pijpen gecontroleerd, en nou ja, om het kort samen te vatten: we doen er verstandig aan die allemaal te vervangen." "Nou Nico, dat is niet zo mooi allemaal" Derks kijkt bezorgd. "En dat is nog niet alles. Wilhelm meldde mij, dat hij bij de rit naar Saint Laurent al een mankement had geconstateerd bij een drijfas. Daar hebben we ook naar gekeken, en een vulplaat is aan het eind van de levensduur. Het is een ijzertje van niks, maar als we dit zo laten, kan er grote schade ontstaan aan de koppelstanglagers." "En dat vulplaatje, is dat snel te vervangen?" "Nee, helemaal niet. We kunnen dit niet vanuit de put doen. De loc moet worden gelicht met hefbokken" "En die hebben we natuurlijk niet in onze waardeloze werkplaats" Derks kijkt niet blij. "Nou Nico, ik weet dat jij er niks aan kan doen, maar ik ben hier niet blij mee. Je hebt de loc toch nog nooit voor onderhoud in de werkplaats gehad?" Nico schud zijn hoofd "we kregen de loc van het BW van Frankfurt, en men vertelde dat alles nog was naglopen. De loc heeft sindsdien trouw dienst gedaan. Maar wat doen we nu?" zo vraat Derks aan Nico. "De buizen en pijpen kunnen we zelf wel vervangen. De voedingspomp kunnen we hier naartoe laten komen en de verse stoompijp moet ook wel lukken. Maar voor de vulplaten, zullen we de loc naar een beter uitgeruste werkplaats moeten brengen". "Goed Nico, regel jij wat jullie kunnen doen. Ik ga eens bellen waar men die vulpennen kan herstellen". "Vulplaten" "Dat bedoel ik".
Derks beent weg naar zijn kantoor.
Rangeerder Johann, die toevallig in de buurt rondhing, hoorde het grootste deel van het gesprek. "Zo die was niet blij, Nico". "inderdaad Johann. Poeh. Ik ga eerst maar eens een bak koffie halen om bij te komen" "Goed idee, ik doe met je mee. Er is toch even niks te doen"
Samen lopen de mannen naar de koffiekamer.
"Weet je" zo gaat Johann verder, "waarom Derks zo boos is? Dat komt niet door die loc". "Is die man ooit vrolijk" zegt Nico, nog steeds aangedaan van het gesprek met Derks. "Haha, ja dat is een goeie. Maar ik heb iets gehoord over Derks". Plotseling is Nico een en al oor. Hij buigt zich over de tafel naar Johann toe. "Ik heb gehoord, dat Derks een loterij heeft gewonnen. Van het geld heeft zijn vrouw een auto besteld, in Amerika!" "Wat zeg je me nou" antwoord Nico verbaasd. "Heeft zijn vrouw een auto besteld, in Amerika?" "Ja, dat zeg ik net. Ze is nogal eigengereid. Goed, dus bijna al het geld is daaraan opgemaakt. Het was een dure auto en dan moet die nog op de boot naar Europa". "Ik ben benieuwd met welke auto Derks dan straks aan komt rijden. Waar waarom is hij dan zo boos?" "Nou Nico, dat zal ik je eens haarfijn uitleggen. Ten eerste schijnt het dat de kleur die ze heeft uitgezocht, niet de smaak van Derks is. Maar dat is slechts een gerucht. Verder had de auto allang hier moeten zijn, maar het schip heeft averij opgelopen en heeft een tijd in Liverpool in de haven gelegen. De wagon die Derks had gecharterd om de auto van Hamburg hier naartoe te brengen, is nu niet meer beschikbaar" Nico kan hier de humor wel van inzien, en barst in een schaterlach uit. "en wat doet Derks nu?" vraagt Nico, nog nahikkend van de lach. "Dat weet ik niet. We zien het wel, toch?" "Maar hoe weet jij dit allemaal Johann?" "De moeder van mijn vrouw, zit samen met Frau Derks in de bridgeclub".
-
De defecte loc (4)
"Morgen Nico!" zo begroet Vorsteher Paul Derks de chef van de werkplaats. "Mooi weertje, nietwaar?". Nico is stomverbaasd dat de man zoiets triviaals en vriendelijks zegt. Aarzelend stapt hij het kantoor van Derks binnen. "wil je koffie?" "Ja, bitte" antwoord de nog steeds aangeslagen Nico.
"Alles goed met u?" probeert Nico voorzichtig. "Kan niet beter. Je hebt het misschien al gehoord, ik krijg een nieuwe auto. Een Amerikaan. Het transport liep wat vertraging op, maar vandaag is het schip aangekomen in Hamburg!". Nico had inderdaad gehoord dat Derks, of beter gezegd: de vrouw van Derks, een nieuwe auto had aangeschaft. Er scheen nog een probleempje te zijn met de kleur... maar het lijkt Nico wijs daarover niet te beginnen. "Ik had al zoiets gehoord! Mooi werk Derks. En gaat u de auto uit Hamburg hierheen rijden?" "Welnee, dat is me veel te ver. Ik laat de auto op een wagon zetten, en die komt dan deze kant op. Deze week verwacht ik de auto hier. Maar goed, daarvoor zijn we hier niet, Nico. Ik heb je bij me laten komen om me even bij te laten praten over de 38-er. Hoe staat het daarmee?". "U weet dat de buizen en pijpen vervangen moesten worden. Nou dat was nog een hele klus, maar het is gelukt. De verse stoompijp en de voedingspomp worden vandaag bij ons aangeleverd, met een zending ander materiaal wat we nodig hadden voor de werkplaats." "En hoeveel werk hebben jullie er dan nog aan?" "O, hooguit een dag. Maar dan is er natuurlijk nog het probleem met de vulplaten". "Nou Nico, goed nieuws. Ik heb hierover contact gehad met Rudi Krähenfeld van het BW van Schwarzburg. Daar kunnen ze deze klus gemakkelijk klaren. Dus zodra jij de werkzaamheden af hebt gerond, kunnen we de loc klaar gaan maken voor transport naar Schwarzburg." "Dat is goed nieuws Derks". Nico kijkt op de wandklok. "als u het niet erg vindt, zou ik graag weer teruggaan naar de werkplaats. De wagonlading met materiaal is zojuist aangekomen op het Gbf, en ik wil graag persoonlijk de spullen in ontvangst nemen". "Natuurlijk Nico. Verstandig. We spreken elkaar morgen weer om het transport voor te bereiden".
Nico loopt snel terug naar de loods. Niets te laat, want Frans, die zeer tegen zijn zin in weer rangeerdienst heeft, komt al aangereden met de wagon. Snel loopt Franz nog achter de wagon langs naar Werner, die al klaarstaat om met de heftruck de wagon te lossen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9384_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9384_1.jpg)
"Die Derks met zijn nieuwe auto. Nou met zo'n grote Amerikaan wordt het nog wat. Die kever staat elke dag al schots en scheef hier op het terrein" moppert Nico tegen zichzelf, als hij de lukraak geparkeerde auto van Derks ziet.
"Hallo Werner, goed dat je al klaar staat. We moeten even goed opletten, er zitten nieuwe onderdelen bij voor de 38-er. Die moeten we even apart houden. De andere spullen kunnen gewoon zoals altijd naar binnen worden gereden, dat zoeken we dan nog wel precies uit.".
Zo gezegd, zo gedaan. Werner lost op vakkundige en snelle wijze de wagon, en Nico overhandigt persoonlijk de benodigde onderdelen voor de 38-er aan zijn personeel.
Zal de loc op tijd klaar zijn voor transport naar Schwarzburg?
-
De defecte loc (5)
Zoals in de eerdere afleveringen te lezen is, is loc 38 4619, die nog maar kort in Heußenstein is gestationeerd, defect geraakt. In de matig toegeruste werkplaats van Heußenstein zijn de meeste defecten verholpen.
Eén van de geconstateerde defecten betreft een vulplaat. Een klein, maar belangrijk onderdeel van de loc. De vuplaat voorkomt een te grote speling tussen de aspot en het frame. Zodra deze niet meer in goede conditie zijn, is het van belang ze te vervangen: afwezigheid van een vulplaat kan grote schade veroorzaken aan de hoofd- en koppelstanglagers.
Om de vulplaten te kunnen vervangen, is het noodzakelijk dat de loc wordt gelicht met hefbokken. De werkplaats van Heußenstein beschikt alleen over een put. De loc zal daarom naar Schwarzburg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.2145.html) worden gesleept, waar men wel de mogelijkheid heeft de loc te lichten.
Voor Vorsteher Paul Derks is dit weer een mooie gelegenheid zijn kwaliteiten te tonen. Hij arriveert al vroeg bij de werkplaats. Nadat Werner per ongeluk met de heftruck een klein deukje in de auto heeft gereden, heeft Derks besloten zijn wagen voortaan naast de loods neer te zetten, in plaats van ervoor.
"Zo, Nico is er ook al" mompelt Derks in zichzelf, bij het zien van de auto van de chef werkplaats bij de loods. "Goede kerel is dat toch". Derks stapt uit en loopt met zijn koffertje naar zijn kantoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9397.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9397.jpg)
Op kantoor aangekomen, krijgt hij al snel bezoek van Nico. "Zo Nico, is alles klaar voor het transport?". "Wat mij betreft wel Derks. De loc staat klaar in de loods om te worden gesleept. We hebben het drijfwerk afgekoppeld. Ik zal zelf meerijden zodat ik zo nu en dan de conditie van de loc kan controleren". "Goed werk. Je hebt mazzel, je kunt straks lekker hoog en droog in de V 80 zitten". Nico is verrukt bij dit idee. De V 80 is nog maar kort in Heußenstein gestationeerd en Nico heeft, met alle perikelen rondom de 38-er, nog niet de gelegenheid gehad een ritje met deze loc te maken. Terwijl Nico overdenkt hoe het zal zijn om in de loc mee te rijden, wordt aan de deur geklopt en even later steekt Fahrdienstleiter Helmut zijn hoofd om de deur. "Ah, Helmut. Kom binnen. Nico, wij zijn wel klaar toch?". Nico knikt. "Helmut komt even het voorgenomen treinpad doornemen. Dolf komt zo ook binnen. Blijf je even zitten of heb je nog veel te doen?". "Als u het niet erg vindt, ga ik nog even naar de loods voor een laatste controle en voorbereidingen". "Dat begrijp ik. Tot straks". Nico loopt energiek het kantoor uit, terug naar de werkplaats. Onderweg komt hij Dolf tegen. "Morgen Dolf. Ook al vroeg aanwezig?". "Ja Nico. Sorry, ik moet even opschieten, Derks verwacht mij". "Ah, dan zitten wij strak samen in de V 80!". "Nou Nico" grijnst Dolf "Als jij voor onderweg een thermosflesje koffie kunt regelen, zou dat niet verkeerd zijn". Dolf loopt weg en Nico kijkt hem hoofdschuddend na. Koffie, koffie, koffie. Dat lijkt wel het enige wat telt bij die kerel, denkt Nico bij zichzelf. Een dieselloc loopt op diesel en Dolf op koffie.
Nico loopt terug naar de werkplaats om de laatste voorbereidingen te treffen. Daar aangekomen geeft hij de jongste medewerker de opdracht even een thermosfles koffie te regelen.
Niet veel later wordt hij joviaal op zijn rug geklopt. "Zo jongeman, is alles klaar?" vraagt de zojuist binnengeslopen Dolf. Dolf, die zelf zijn pensiondatum nadert, maakt natuurlijk een grapje: Nico is maar een paar jaar jonger. "Ik wel. Hoe is het met jouw loc? Hoef je niks meer te doen?". "Jongeman, dat heb ik allang gedaan. Olie pompen, de nodige controles, je weet hoe het gaat. Toch een half uurtje werk alles bij elkaar, maar natuurlijk is het beestje prima in orde. als jij zover bent, ga ik 'm even halen". "Prima, hier is alles klaar".
Dolf loopt naar de V 80 die al stationair staat te draaien.
Niet ver daar vandaan, bekijkt rangeerder Cristian de desolate staat van de koffieruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9398.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9398.jpg)
Dolf heeft de V 80 opgehaald en rijdt langzaam de loods binnen, waar de 38-er geduldig staat te wachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9386.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9386.jpg)
Met aanwijzingen van Christian komt de V 80 op exact de juiste plek tot stilstand. Christian koppelt de beide voertuigen aan elkaar en even later zet het konvooi zich in beweging. Christian kijkt, zoals meestal mijn zijn handen in zijn zakken, toe hoe de V 80 rustig de 38-er uit de loods trekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9388.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9388.jpg)
"Kijk Derrek, daar komt opa met zijn locomotief" zo zegt Erdmann tegen zijn zoontje. Samen bekijken ze het vertrek van het konvooi naar Scharzburg. Derrek zwaait zich een ongeluk zodra Dolf ze passeert. Bij wijze van afscheidsgroet tyfoneert hij even flink.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9391.jpg)
Rustig rijdt Dolf over het emplacement. De mannen van de bekolingsinstallatie kijken even op, zodra dit niet alledaagse transport passeert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9392.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9392.jpg)
Nadat een kort transport bestaande uit een kiepwagen, beladen met ballast, een een zelflosser met zand binnen is gereden, kan Dolf vertrekken naar Schwarzburg.
Het zal een lange rit worden. De maximumsnelheid bedraagt maar 40 km/u. Door het afgekoppelde drijfwerk is de 38-er niet stabiel meer. Onderweg zal men vaak lang moeten wachten op treinen die voorrang krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9395.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9395.jpg)
-
Dolf heeft de defecte Br 38 in Schwarzburg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.msg3221487940.html#msg3221487940) afgeleverd.
-
De 38 is ondertussen gerepareerd en weer op de terugweg vanuit Schwarzburg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.msg3221489111.html#msg3221489111) met Dieter op de bok.
-
De defecte loc (6)
De Heußensteinse 38-er is onlangs naar Schwarzburg gesleept om aldaar te worden gerepareerd. De werkplaats van Heußenstein was niet voldoende toegerust om de specifieke reparatie aan het drijfwerk uit te voeren.
Binnen enkele dagen had men in Schwarzburg de klus alweer geklaard. Met Dieter op de bok is de loc onderweg vanuit Schwarzburg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.msg3221489111.html#msg3221489111).
Een opgewekte Heinrich komt op zijn fiets in Heußenstein aan. zijn dienst vangt pas over een uur aam, maar hij vindt het heerlijk om even rustig rond te lopen en een praatje te maken. Vandaag wordt hij direct aangesproken door een onrustige Paul Derks. Heinrich ziet het gelijk, er is iets mis. "Goedemiddag Heinrich! Goed dat je er al bent. Jouw eerste rit valt in het water". Heinrich kijkt verbaasd. "Je zou straks met de 86-er wat wagens van het Belle Werke naar Offenburg rijden. Nou, die 86-er is er niet. Franz staat nog met de 86-er in Arbeitshove, vlakbij het station daar heeft een trein een auto aangereden. De Fahrdienstleiter daar kijkt nog of hij een andere route kan krijgen, via Holzburg of Vierheim. Voorlopig staat hij daar nog wel even." Heinrich ziet het probleem. Het dagelijks transport van Belle Werke naar Offenburg is belangrijk. Bij Belle Werke is weinig opstelgelegenheid, de wagens moeten worden opgehaald. "En Heinrich, ik had bedacht dat je dan wel met de 38-er kon rijden. Die had allang vanuit Schwarzburg hier moeten zijn. Maar Dieter zit op de bok, dus die zal wel ergens onderweg koffie zitten te leuten". Derks is nog niet uitgesproken of een stoomfluit klinkt. Heinrich en Derks kijken beiden om, en zien de 38-er rustig aan komen rijden. "En het probleem lost zich op" grijnst Heinrich. "Nou Heinrich, dit loopt dan goed af. Maar er zal wel water ingenomen moeten worden en ik weet niet hoe het met de kolenvoorraad staat. Wil je Dieter zo aflossen op de bok en ervoor zorgen dat de loc inzetbaar is voor de rit naar Offenburg?" Heinrich voelt er niet veel voor, hij had nog wel even koffie willen drinken en met Nico van de werkplaats willen praten over de voetbaluitslagen. Maar hij weet dat hij beter niet tegen kan sputteren. "Geen probleem Derks".
Even later rijdt Dieter rustig het verzorgingsspoor op. Fritz is net bezig bij het zandhuis. Vrolijk zwaait Dieter naar Fritz. Ooit woonde Fritz vlakbij Dieter in de buurt. Dat was voordat Fritz een rijke vrouw leerde kennen in Heußenstein en vanuit Schwarzburg naar Heußenstein verhuisde. Rjik, maar niet rijk genoeg om niet te hoeven werken, denkt Dieter bij zichzelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9761.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9761.jpg)
Op aanwijzing van Fahrdienstleiter Helmut zet Dieter de machine stil hij de bekolingsinstallatie. Heinrich begroet Dieter. "Hallo Dieter, dat is lang geleden!" en zo babbelen de beide mannen terwijl de 38 van nieuwe voorraden wordt voorzien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9767_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9767_1.jpg)
Even later krijgt Heinrich het seintje dat de tender weer vol verse kolen zit. Hij beklimt te machine en rijdt door naar de waterkraan.
Dieter ondertussen sloft over het verlaten emplacement van Heußenstein heen. "werkt hier niemand ofzo" mompelt hij bij zichzelf. Op spoor 2 ziet hij de V 80 klaar staan met enkele donderbussen. Een man loopt om de V 80 heen en Dieter ziet hoe deze, wat kalende, man, het oliepijl controleert. "Verrek, dat is Dolf" zegt Dieter tegen zichzelf. Met stevige pas loopt hij naar de machinist toe. "Hee Dolf!" roept Dieter al van grote afstand. De beide mannen begroeten elkaar joviaal. "Je gaat me toch niet vertellen dat je straks met deze mooie diesel naar Schwarzburg gaat rijden he". "Nou Dieter, dat ga ik je toevallig wel vertellen. En laat me raden, je moet ook weer die kant op? Rij je mee in de cabine?" "Nou graag!" grijnst Dieter, helemaal in zijn nopjes. "Als jij er nou voor zorgt dat er een thermoskannetje verse koffie komt, dan hoeven we onderweg niet te verdorsten". Dieter beklimt de loc en pakt de lege thermoskan van Dolf. In de kantine vult hij de kan met verse koffie en hij loopt terug naar Dolf. "Goed werk, Dieter. Nou ik zie dat er al aardig wat reizigers zijn ingestapt. Nog een paar minuten, dan kunnen we gaan". Dieter en Dolf nemen plaats in de cabine en wachten op het vertreksignaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9771_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9771_1.jpg)
Niet veel later krijgt Dolf toestemming om te vertrekken. "Toe Dolf, laat eens zien wat deze loc kan" bedelt Dieter. Dolf geeft graag gehoor aan zijn verzoek, en laat de motor flink brullen. De omgeving laat hij in een rookgordijn achter.
-
En die arme stoker?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ja die stoker... arme kerel. Het verhaal is duidelijk nog niet ten einde.
Groeten Simon
-
hoe het verder ging
Dolf en Dieter keuvelen gezellig in de prettige cabine van de V 80. Dolf schenkt nog eens koffie bij. "Zeg Dolf, ik bedenk me opeens iets." Dolf kijkt Dieter vragend aan. "Waar is jouw stoker nu?" Dieter kijkt nu verschrikt. "Gerhard! Ehh geen idee!" Dieter heeft Gerhard eigenlijk niet meer gezien sinds Dieter op de bok af werd gelost door Heinrich. "Nou ja, die zal wel ergens in een rijtuig zitten". Dolf denkt er het zijne van, maar vindt dat het zijn probleem niet is. "Dat zal wel ja".
Dieter zat er ver naast.
Terwijl Dieter en Heinrich over koetjes en kalfjes stonden te babbelen, was Gerhard nog druk bezig het machinistenhuis weer een beetje toonbaar te maken. Na de gedane arbeid, klimt hij de loc af. Net op dat moment ziet hij een man met een gigantische fotocamera aanlopen. "Bent u de stoker?" vraagt de fotograaf. Gerhard knikt bevestigend en kijkt de man vragend aan. "ik maak wat foto's hier op het emplacement van Heußenstein. Vindt u het goed als ik een foto van u maak voor de loc?" Gerhard begint gelijk te stralen. "Ja natuurlijk! Graag zelfs". De fotograaf vraagt Gerhard even zijn schep te pakken en even later poseert hij trots voor de loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9782_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9782_1.jpg)
De foto is nog niet gemaakt, of Gerhard hoort het kenmerkende gebrom van een dieselloc. Hij kijkt verschrikt op als hij de trein naar Schwarzburg ziet vertrekken. In een paar krachttermen maakt Gerhard duidelijk hoe hij erover denkt. "Die Dieter zit natuurlijk lekker in de loc en ik sta hier". Gerhard besluit even naar de kantine te lopen om daar te vragen wat hij het beste kan doen. Voor de kantine treft hij Joachim aan. "Hier is toch de kantine?" vraagt Gerhard aan de werkplaatsmedewerker. Vertwijfeld heft Joachim zijn handen ten hemel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9794_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9794_1.jpg)
"Was, kun je beter zeggen. Alles is hier weg voor verbouwing. Wie ben je eigenlijk? Volgens mij heb ik je nog niet eerder gezien". "Ik ben Gerhard, stoker uit Schwarzburg. Ik zou mee terug rijden met de trein naar Schwarzburg maar die heb ik gemist." Joachim begint te lachen. "Wat is er zo grappig? vraagt een getergde Gerhard. "Een stoker die zijn trein gemist heeft. Ik zie de ironie er wel van in". Gerhard eigenlijk ook wel en de beide mannen schieten in de lach. Deze gebeurtenis zou H.G. Hoekstra later aangrijpen om zijn bekende liedje "De stoker en de machinist die hebben de trein gemist" te schrijven.
"Gerhard, volgens mij vertrekt er straks een goederentrein naar Schwarzburg. Loop even naar het kantoor van de Fahrdienstleiter, waarschijnlijk kun je wel meerijden".
Gerhard volgt de tip op en zoekt het kantoor op. Ondertussen ziet hij op het emplacement een paar fraaie sneltreinrijtuigen staan. "Ooit hebben we geen stoomlocomotieven meer. Zal er dan een moment komen dat deze rijtuigen samen met een 38-er in het museum staan?"
Hij kopt aan bij het kantoor van Helmut. "Ja, bitte" hoort Gerhard, en aarzelend stapt hij naar binnen.
-wordt vervolgd-
-
Heeft nu minstens een douche en in rit in de rijtuigen verdient.
Groet,
Gerard van der Sel (niet met een H ;D)
-
heerlijk die verhalen en mooie foto's (y)
-
Er is een goederentrein onderweg naar Heussenstein vanuit Saint Laurent, Saint Laurent (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.0.html)
Gert-Jan
-
@ Gerard,
Elke gelijkenis met bestaande gebeurtenissen en/of personen berust op louter toeval ;D
Ein auto für herr Derks (grensverkeer (deel 5) / hoe het verder ging (deel 2)
Gerhard loopt aarzelend het kantoor binnen van Fahrdienstleider Helmut.
"Goedemiddag. Ik ben Gerhard Von der Schnellen, stoker uit Schwarzburg. Enne, nou om het kort te zeggen: ik heb de trein gemist." Helmut kijkt de stoker verbaasd aan. "De trein gemist? Hoe kan dat nou? Een trein kan toch niet zonder stoker vertrekken?!". Gerhard verteld hem het hele verhaal. "De meester zou de terugreis regelen, en die zit dus lekker in de trein en ik sta hier!". "Geen nood, Gerhard. Je kunt wel even naar de Übernachtung toe gaan om je even op te frissen. Elk uur vertrekt vanaf hier een trein naar Schwarzburg, ik overleg even met mijn chef of je met drie trein mee kunt".
Een opgeluchte Gerhard loopt naar de Übernachtung. "Zo, ouwe zooi hier dit station, maar dit ziet er mooi uit" mompelt Gerhard, bij het zien van het gloednieuwe personeelsverblijf. "Ze hebben hier een douche! Wat een luxe. Dat hebben we in Schwarzburg niet". Gerhard neemt het er even lekker van.
Helmut legt het verhaal over de arme Gerhard uit aan Vorsteher Paul Derks. De zo wispelturige man blijkt in een uitzonderlijk goed humeur. "Geen probleem Helmut. Hij kan straks zijn kaartje 2e klas ophalen bij het loket. Of nee, doe maar 1e klas! De kosten zijn toch voor Schwarzburg". "Prima, Herr Derks. Goed weertje he?" Probeert Helmut de reden van het uitzonderlijk goede humeur van Derks te achterhalen. "Inderdaad Helmut. En belangrijker nog: je hebt waarschijnlijk wel gehoord dat ik mezelf een nieuwe auto aan heb geschaft. Een Amerikaan! Hij is lang onderweg geweest, maar vandaag komt hij met de goederentrein hier aan". Helmut knikt. "Dat had ik inderdaad gehoord. Goed nieuws!" Bij het uitspreken van deze woorden hoort Helmut een stoomfluit en hij snelt naar buiten. Door al het gedoe met Gerhard was hij helemaal vergeten dat de trein uit Saint Laurent (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221490355.html#msg3221490355) op het punt stond binnen te lopen.
"Het wordt nog druk hier, met al die treinen uit Frankrijk" zegt Helmut tegen zichzelf. En inderdaad, de 38-er, die weer helemaal tiptop in orde is, komt binnen met een goederentrein. In Offenburg heeft de trein een tussenstop gemaakt. Hier zijn enkele wagens verder gegaan met de trein uit Frankfurt naar Basel, en uit dezelfde trein zijn enkele wagens in de goederentrein naar Heußenstein geplaatst.
Langzaam rolt de trein het station binnen op spoor 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9803_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9803_1.jpg)
Helmut bekijkt samen met de pauzerende machinist Franz de grote verscheidenheid aan wagens. "Wat is dat nou voor een kermisding" zegt Helmut, tegen de machinist, bij het zien van een bontgekleurde wagen uit Denemarken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9804.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9804.jpg)
"DSB, die wagen zal wel uit Denemarken komen" zo merkt Franz op. "Nou wat importeren we nou uit Denemarken? Weet jij het Franz?" "Geen idee" Franz haalt zijn schouders op, het kan hem niet echt wat schelen.
De andere wagens rollen aan de heren voorbij. "Evian, dat is toch Frans spuitwater?" vraagt Franz aan Helmut "Ja, inderdaad. De gifmengers. Doe mij maar een Duits biertje!" Frans knikt lachend. "Ja inderdaad!".
"Wat is dat nou?" Helmut wijst naar de autowagon. "Een roze auto?" Franz kijkt en proest het uit van het lachen. "ik had al gehoord dat Frau Derks de auto uit had gekozen en dat Derks niet blij was met de kleur. Maar dit!" de beide mannen liggen dubbel van het lachen. De laatste wagon, met de voor Heußenstein bestemde Fuchs, zien ze amper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9805_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9805_1.jpg)
Nadat de trein tot stilstand is gekomen, komt Heinrich met de 86 aanrijden om de laatste twee wagens op te halen. Rangeerder Johann geeft aanwijzingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9806.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9806.jpg)
Rustig duwt Heinrich de twee wagens spoor 5 op. Bij de loods zullen de beide voertuigen van de wagens worden gereden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9807_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9807_1.jpg)
De goederentrein, met Wilhelm op de bok (die weer helemaal bijgekomen is van zijn eerdere Franse avontuur (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221483808.html#msg3221483808), rijdt langzaam achteruit naar het Gbf. De Evian-wagen zal in Heußenstein achterblijven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9809.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9809.jpg)
Vervolgens rijdt Wilhelm weer terug spoor 2 op. De loc wordt afgekoppeld om even verderop bij de steengroeve Belle Werke te gaan driehoeken. Met nog slechts vier wagens aan de haak, vervolgt Wilhelm zijn rit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9810.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9810.jpg)
Hoe het verder gaat met de auto van Derks en met stoker Gerhard valt uiteraard te lezen in een volgende aflevering van "Treinverkeer in Heußenstein"
groeten Simon
-
De volgende Fuchs.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ja weer een Fuchs erbij :o Ik had de Fuchs al een paar keer voorbij zien komen in o.a. Dönsdorf, en voor de prijs kon ik 'm niet laten liggen. Al was het in elkaar freubelen van de bekabeling nog een hele klus.
Ein auto für Herr Derks (2)
Bij de loods is Heinrich aangekomen met twee wagens, de eerste beladen met de nieuwe Amerikaan voor Derks, de tweede met de Fuchs. Johann en Horst discussiëren over de manier waarop de auto gelost moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9831_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9831_001.jpg)
Uiteindelijk worden de mannen het eens. Uit de loods worden twee rijplaten gehaald, waarna de auto met een lier en een katrol voorzichtig de wagon uit wordt gereden. Eenmaal op vaste bodem, bewonderen Johann en Horst de auto. Derks, die zeer tegen zijn zin in nog een zeer belangrijk telefoontje af moest handelen, komt aangesneld om zijn nieuwe aanwinst te bewonderen.
In zichzelf vervloekt hij zijn bazige vrouw, die buiten zijn medeweten in een roze auto aan heeft geschaft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9833_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9833_1.jpg)
Derks kijkt strak naar de gezichten van Johann en Horst, op zoek naar maar de minste lach. De mannen kijken onbewogen bewonderend naar de auto, ze kijken wel uit om Derks tegen de schenen te schoppen. Zonder er verder veel woorden aan vuil te maken, loopt Derks naar de auto.
"Derks, wat gaat u nu als eerste doen met de auto?" vraagt Johann. "Als het goed is, is de auto helemaal rijklaar. Ik ga er direct mee naar huis rijden om de auto aan mijn vrouw te laten zien". Zo gezegd, zo gedaan. Derks start de ingewikkelde procedure om de auto te starten. De motor slaat aan en Derks luistert goedkeurend naar het geluid. Voorzichtig rijdt hij het emplacement af, op weg naar Frau Derks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9834_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9834_1.jpg)
Heinrich rangeert de autowagon naar spoor 5a en rijdt weer achteruit naar de loods. Tijd om de Fuchs te lossen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9835.jpg)
Nadat de Fuchs is gelost, rijdt Heinrich met de twee lege wagens het verzorgingsspoor af
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9837.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9837.jpg)
De wagens worden tijdelijk gestald op spoor 4.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9841.jpg)
-
Op zijn weg naar huis fluit Derks het deuntje van THE Pink Cadillac 8)
-
Volgens mij is het meer dit: Roze auto (http://www.youtube.com/watch?v=IX4p9nKW8JA)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Een prachtige pooierbak!
Maar zie ik het nou goed? Heeft die slee een inklapbare voorruit?
-
Ein auto für Herr Derks (3)
Derks rijdt zelfgenoegzaam naar huis. Onderweg fluit hij een deuntje van een bekende Schlager. Derks denkt bij zichzelf "misschien dat deze auto iemand wel inspireert er een film over te maken, of een liedje te schrijven. Wie weet, over een jaar of dertig".
De volgende dag rijdt Derks weer met zijn Cadillac Eldorado naar het depot. Daar aangekomen, wil hij de auto zoals gewoonlijk ergens lukraak voor de loods parkeren. Dan ziet hij Werner met de heftruck rijden, en hij bedenkt bij zichzelf "hmm, misschien toch verstandig de auto ergens anders te parkeren. Een deukje, daar heb ik geen zin in". Hij wil de daad bij het woord voegen, als Nico, de chef werkplaats aan komt gesneld.
"Derks, we hebben een idee. Laten we de auto vandaag tussen spoor 1 en 2 in zetten, dan kan iedereen de auto vandaag bekijken".
Zo gezegd, zo gedaan. Het heeft al lange tijd niet geregend, voor modder hoeft Derks niet bedacht te zijn. Voorzichtig wordt de auto op de bedachte locatie neergezet.
Eenmaal daar aangekomen, trekt de auto al snel veel bekijks. Of in ieder geval, bekijks. Echt storm loopt het nog niet, als de Railbus binnenloopt. Horst bewondert in stilte de auto. In de Railbus stoten reizigers elkaar aan "kijk eens wat een vreemde auto!" zegt Laura tegen haar vriendin Michelle.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0034_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0034_8.jpg)
Michelle kijkt goedkeurend. "Mooi he, met zo'n neerklapbare voorruit". Nu kijkt Laura verbaasd. "Hoe zie jij dat nu weer zo snel?". Ze zijn de auto allang gepasseerd, en met piepende remmen komt de Railbus langs het perron tot stilstand. "Mijn zwager, je weet wel, Jan, is toch zo'n autogek. Nu liet hij me laatst wat foto's zien van Amerikaanse auto's, en je raadt het nooit, één van die auto's had een neerklapbare voorruit. Ik dacht nog, dat wil ik ook wel!"
Niet veel later vertrekt de sneltrein naar Schwarzburg. In het rijtuig 2e klasse zit een mokkende Gerhard, stoker uit Schwarzburg. "Altijd hetzelfde, beloven ze me een kaartje voor de 1e klasse, zit ik alsnog in de 2e klasse".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0037_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0037_10.jpg)
Gerhard passeert met zijn trein de Cadillac. Horst staat nog altijd met zijn handen in zijn zakken de auto te bewonderen. De hond, waarvan niemand weet waar die vandaan komt of van wie die is, heeft genoeg gezien en gaat op zoek naar een vuilnisbak.
-
;D
-
Grensverker (6)
Na de aanvankelijke snelle groei van het treinverkeer op de lijn Heußenstein - Offenburg - Saint Laurant, valt de belangstelling de laatste tijd wat tegen. Aan Franse zijde roept een oud-verzetsstrijder en invloedrijk zakenman op tot een boycot, met als gevolg dat veel Fransen de trein mijden. Het goederenaanbod varieert ook sterk van dag tot dag.
De DB heeft besloten om minder goederentreinen in te leggen, vaak worden gewoon enkele wagens meegegeven aan de reizigerstrein. De langere reistijd en het mindere comfort door het gerangeer onderweg, moeten de reizigers maar voor lief nemen. Ook komt het voor dat aan de railbus één of twee goederenwagens worden meegeveven.
Zo ook op deze zonnige dag.
Het aanbod bestaat vandaag uit slechts één wagen.
Stipt op tijd arriveert Franz met de railbus vanuit Saint Laurent (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221501256.html#msg3221501256) in Heußenstein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0293_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0293_5.jpg)
Met piepende remmen zet hij de trein langs het perron tot stilstand. De enkele reizigers aan boord stappen uit. Franz, wiens dienst er opzit, sloft over het stille perron.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0295_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0295_4.jpg)
Al snel wordt hij opgemerkt door een jongeman. "Pardon, u was toch machinst op de trein uit Saint Laurent?" vraagt de jongeman aan Franz. "Jazeker. Net vers teruggekeerd!" "Op de heenreis was mijn vriendin aan boord. Ze is onderweg naar haar zieke oma, die al heel lang in Saint Laurent woont. Nog van de tijd dat het Duits was. Ze maakte zich nogal zorgen over de reis, weet u of alles goed met haar is?" "Hoe zag ze eruit?" zo informeert Franz, aan wie vrouwelijk schoon meestal niet ontgaat. "Ze heeft blond haar en droeg een blauwe jurk". en of Franz die heeft gezien. "Ja die heb ik gezien. Ik zag dat ze door de douane aan werd gesproken toen ze de trein verliet. Sorry jongen, ze moest mee naar het bureau". Franz ziet dat de jongeman het huilen nader staat dan het lachen "Ach weet je" zo probeert Franz nog "Die Fransozen, doen altijd wel stoer, maar uiteindelijk is er niks aan de hand". Nauwelijks gerustgesteld knikt de jongeman. "Weet je wat" zegt Franz, "die stationschef van Saint Laurent, dat is zo'n slechte niet. En bovendien spreekt hij goed Duits. Loop even mee naar het bureau, dan kunnen we misschien even bellen met Saint Laurant om te vragen of ze toevallig iets weten". Opgelucht loopt de jongeman mee naar het stationsgebouw. Franz legt het verhaal uit aan Martin, de stationschef van Heußenstein. Martin pakt de telefoon om met zijn collega in Saint Laurent te bellen. "Ach so. Ja. Hmm. Schade. aha. Oke, danke sehr". "Hij weet het niet. Meestal komen de douaniers wel even een praatje maken als alle reizigers gecontroleerd zijn, maar hij heeft ze nog niet gezien. Hij heeft wel gezien dat jouw vriendin mee moest naar het bureau. Na enig aandringen heeft mijn collega me toegezegd dat hij mij belt als hij iets weet. Kom zitten, dan krijg je een kop koffie".
Schoorvoetend gaat de jongeman zitten en neemt gretig de kop dampende koffie aan. Hij bedankt Franz, die zo langzamerhand wel naar huis toe wil.
Buiten aangekomen, ziet Franz hoe zijn collega Wilhelm, die rangeerdienst heeft, aan het werk is met de 86-er.
Zojuist is de wagen afgekoppeld en Wilhelm rijdt langzaam achteruit naar de goederenloods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0300_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0300_6.jpg)
Hierna is het werk nog niet gedaan voor Wilhelm. Er moeten nog enkele wagens worden meegegeven aan de goederentrein, die klaar staat voor vertrek naar Frankfurt. De twee lege wagens, die na het lossen van de Fuchs en de roze auto nog altijd op het emplacement staan, worden meegegeven aan de goederentrein.
Rustig duwt Wilhelm de beide wagens over het wissel, naar spoor 3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0307_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0307_6.jpg)
Vervolgens moet nog een lege ketelwagen worden opgehaald. De ketelwagen, die beladen was met diesel, staat inmiddels leeg bij de tankplaats te wachten op het transport terug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0309_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0309_4.jpg)
Om daar te komen, moet Wilhelm eerst achteruit rijden over spoor 4, langs de goederentrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0308_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0308_3.jpg)
En vervolgens gaat het vooruitrijdend over het verzorgingsspoor 5, naar de tankplaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0310_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0310_6.jpg)
Om natuurlijk later dezelfde manoeuvre in omgekeerde richting uit te voeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0311_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0311_6.jpg)
De ketelwagen wordt ook op spoor 3 geplaatst. Na het aankoppelen van de drie wagens aan de goederentrein, staat de trein klaar voor vertrek. Nu is het wachten nog slechts op een veilig sein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0313_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0313_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0315_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0315_7.jpg)
Hoe het afloopt met de jongedame in Saint Laurent? Het wordt ongetwijfeld vervolgd!
-
Mooi Simon! Hier ga ik eens diep overna denken :)
Wordt vervolgd.
Gert-Jan
-
Grensverkeer (7)
In de vorige editie van Treinverkeer in Heußenstein was te lezen, hoe een Duits aandoende man redelijke staat van ontreddering werd opgevangen door het stationspersoneel van Heußenstein, nadat hij te horen kreeg dat zijn vriendin in Saint Laurent door de douane werd opgepakt.
Tenminste, dat was het verhaal zoals hij dat aan de buitenwereld presenteerde.
wat voorafging
In werkelijkheid betrof de vriendelijk aandoende man de bekende Hatzummer crimineel Boris Jelsema. De crimineel vluchtte, samen met zijn maîtresse Natasja, naar Duitsland. In Duitsland aangekomen, wist het paar door slim reizen naar het zuiden van het land te reizen, zonder te worden opgemerkt. In Heußenstein verblijven Boris en Natasja bij de bekende Gaststätte "Zur Bahnhof". In de Suddeutsche Zeiting las Boris, dat de Duitse politie jacht maakte op een bekende Nederlandse crimineel. Hoewel Boris in de laatste weken aanmerkelijk was afgevallen en zijn uiterlijk had veranderd, maakte hij zich geen illusies dat hij de politie voor kon blijven.
Boris en Natasja kwamen al snel tot een plan. Net zoals veel Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog deden, zouden ze via Frankrijk naar Spanje vluchten. In het Spanje van de Generalísimo achtten zij zich veilig voor de politie, bovendien leek het Natasja wel wat om lekker aan de Zuid-Spaanse kust van de zuur verdiende centen te gaan leven.
Boris maakte zich geen zorgen over de Franse politie, maar wel over de Franse douane. Natasja, die weliswaar onschuldig oogt maar achter de schermen het meesterbrein van het gangsterduo is, kwam met een idee. De jonge serveerster van de Biergarten, die een opvallende gelijkenis met Natasja vertoonde werd, met een maandsalaris aan Deutsche Marken in het vooruitzicht, gevraagd om in de kleding van Natasja wat spulletjes naar Frankrijk te brengen. Wat de inhoud van het koffertje was werd haar natuurlijk niet verteld. Het enige dat zij wist, was dat ze een koffer bij de oma van Natasja af moest geven. Natuurlijk kreeg ze het paspoort van Natasja mee.
De Franse douane bleek erg alart (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221501256.html#msg3221501256). Zo kwam het, dat de zogenaamde vriendin van Boris op werd gepakt in Saint Laurent.
het vervolg
Met een kop koffie zit Boris in staat van ontreddering bij het stationspersoneel. Hij twijfelt wat hij moet doen. Natasja mocht zich natuurlijk een tijdje niet meer vertonen, zoveel was wel duidelijk. In de koffer zat, verstopt tussen flink wat kleding, een flinke voorraad contant geld, valse paspoorten en de eigendomsbewijzen van wat Hatzums vastgoed. Geen zaken die Boris zomaar wilde laten gaan. Maar hij wilde het risico eigenlijk ook niet lopen, dat hij op werd gepakt: zoveel was het hem natuurlijk ook weer niet waard. "de alertheid van de douane testen, hoe komt ze erbij" zo moppert Boris bij zichzelf.
Terwijl Boris zijn mogelijkheden overdenkt, komt Vorsteher Derks de koffieruimte binnenlopen. Hij kijkt Boris met een vorsende blik aan. Voordat Derks iets kan zeggen, komt de stationschef snel aangesneld en legt het verhaal aan Derks uit.
"Die verduivelde Fransozen ook altijd" zegt Derks, "niets dan last met die lui. Nou, wat je moet doen is heel simpel.Je hebt zeker geen paspoort op zak?" Boris, hoewel niet voorbereid op deze vraag, beseft dat het beter is de waarheid te ontkennen. Hij schud nee. "Woon je vlakbij?" Nu knikt Boris. "Je gaat als de bliksem jouw paspoort ophalen, met een half uur vertrekt er weer een trein naar Saint Laurent. Dan ga je daar gewoon naartoe om haar bij die idioten vandaan te halen". Boris, die vrijwel accentloos Duits spreekt, maar moeite heeft deze spraakwaterval te volgen, duizelt het nog een beetje. Derks kijkt hem indringend aan, op zoek naar een antwoord. "Eh ja, doe ik. Goed idee!". "Nou, laat je spullen maar even hier. Kun je het lopen naar huis?". Boris knikt weer. "Tot zo dan". Zich tot de stationschef wendend, zegt Derks "zorg jij ervoor dat er zo een kaartje klaarligt".
Boris loopt snel terug naar zijn hotel. Daar aangekomen, legt hij het verhaal aan Natasja uit. Eerst wil Natasja Boris niet laten gaan, maar al snel ziet ze het voordeel van de situatie in. Als het Boris lukt de kostbare koffer terug te halen, dan is dat mooi. Als Boris ook werd opgepakt, had zij er alleen maar voordeel bij! Ze kon wel wat beters krijgen. Bovendien was dit een goede kans een vervalst paspoort te testen. Ze pakte een van de vervalste exemplaren, en samen met wat Marken drukte ze de spullen in handen van Boris. "Hier schat, ga maar snel. Succes!" Een kus ten afscheid, en weg was Boris weer.
Op het station aangekomen, staat de trein naar Saint Laurent al gereed voor vertrek. Meestal wordt deze rit, die in Saint Laurent aansluiting geeft op de trein naar Strasbourg, gereden met een 38-er. De Heußensteinse 38-er is een paar dagen voor regulier onderhoud in de werkplaats, de V 80 neemt de rit vandaag voor zijn rekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0367_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0367_3.jpg)
Bij het loket lag het kaartje naar Saint Laurent al klaar. Boris loopt snel naar het perron, en ziet dat het aanstonds tijd is voor vertrek. Hij neemt plaats in één van de twee rijtuigen, en ziet tot zijn schrik dat er maar een paar andere reizigers zijn. Hij had gehoopt op drommen medereizigers, waardoor de douaneformaliteiten snel zouden worden afgehandeld.
Wat Boris niet ziet, is dat de machinist en de conducteur druk in gesprek zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0368_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0368_3.jpg)
"We krijgen nog geen toestemming voor vertrek, Klaus" zegt machinist Wilhelm tegen de conducteur. "Enig idee waarom?" vraagt Klaus. "Nee, geen idee. De Fahrdienstleiter is net gebeld dat er een probleem is op het spoor. Hij geeft ons geen toestemming voor vertrek totdat hij weet wat er aan de hand is".
Even later komt Fahrdienstleider Gunther met ferme pas naar de beide mannen toegelopen. "Wilhelm" zegt hij, zich tot de machinist wendend, "wit haben ein problem". Wilhelm kijkt de Fahrdienstleiter vragend aan. "Helemaal precies weet ik het nog niet, maar er is een probleem in Frankrijk. Er schijnt een ontsporing te zijn, waardoor de Fransen nu geen treinen toelaten. Het fijne weet ik er nog niet van".
Klaus loopt snel de trein in om de reizigers te informeren over het uitgestelde vertrek. Boris loopt somber de trein uit, en loopt met zijn handen in zijn zakken naar de rand van het perron.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0370_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0370_5.jpg)
Even later wordt Gunther door zijn collega van het grensstation Offenburg geïnformeerd over de ernst van de situatie (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221506809.html#msg3221506809). Een verzakt spoor, en naar het schijnt ligt de Heußensteinse railbus naast het spoor! Dat ziet er niet goed uit.
Gunter informeert Wilhelm en Klaus. De laatste informeert op zijn beurt de teleurgestelde reizigers.
Vorsther Derks is al snel van het nieuws op de hoogte. "Die verdomde Fransen ook, ze kunnen niet eens een spoorlijn goed onderhouden" zo moppert hij. Dan beseft hij dat die aardige man, wiens vriendin in Frankrijk op was gepakt, nu niet kon reizen. "Dat laat ik niet gebeuren". Derks loopt het perron op en ontvouwt zijn plan aan Boris. "Het is mooi weer, en ik heb thuis een prachtige Amerikaanse open wagen. Heb je zin in een ritje met de auto naar Saint Laurent?" Boris kijkt de man met open ogen aan, en ook machinist Wilhelm luistert met stijgende verbazing. Is dit de anders zo humeurige Derks? "Ik wil u niet het onmogelijke vragen, maar... " "niets te maren". Zo onderbreekt Derks Boris. "Spring maar achterop mijn motor, dan rijden we naar mijn huis en dan gaan we met mijn roze auto (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60101.msg3221491535.html#msg3221491535) naar Frankrijk!
De twee mannen lopen naar de motor van Derks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0371_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0371_001.jpg)
Zonder helm sprint Boris achterop. Met volle vaart stuiven ze het terrein af, net voor de neus van de rangerende 24-er langs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0373_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0373_10.jpg)
Bij Derks' bescheiden huis aangekomen, wordt snel de motor verwisseld voor de Cadillac. Op naar Saint Laurent! Zullen Derks en Boris hier veilig aankomen? Je leest het binnnenkort in de verhalen over Saint Laurent! (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60170.msg3221483105.html#msg3221483105)
-
In alle vroegte is een E41 onderweg met een nachttrein uit Italië.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6581-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6581-001.jpg)
-
Helga
Op het station van Borsdorf staat een eenzame vrouw met haar kind en hond te wachten op een trein. Het is Helga, één van de bekendste inwoners van Borsdorf.
Maar waarom staat zij hier alleen?
Zijn er geen andere reizigers?
Geen spoorwegbeambten?
(https://c6.staticflickr.com/1/266/31418320373_79ff7b8aab_k.jpg) (https://flic.kr/p/PSk73R)IMG_6621-001 (https://flic.kr/p/PSk73R) by Simon H.2009 (https://www.flickr.com/photos/38752975@N02/), on Flickr
Helga met haar dochter Frederika en haar hond Wodan op het perron
De tijd zal het leren wat Helga op het perron doet.
En waar blijft de trein?
Plotseling hoort zij de tyfoon van een elektrische locomotief.
Even later dendert een trein voorbij. Ze bekijkt de hagelnieuwe elektrische locomotief. Ze heeft er niet veel verstand van, maar ook aan haar gaat de indiensttreding van de neubau e-locs niet voorbij. Als ze ook op de samenstelling van de trein had gelet, had ze gezien dat er direct achter de locomotief een slaaprijtuig hing. Op klaarlichte dag! Zij wist niet dat de trein al een hele reis had afgelegd en bijna bij de eindbestemming Schwarzburg was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6649_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6649_3.jpg)
De D-trein rijdt voorbij het station van Borsdorf
(Binnenkort meer over de avonturen van Helga)
groeten, Simon
-
Helga (2)
Helga staat nog steeds op het station van Borsdorf. Verlangend kijkt ze in de verte. Haar armen doen zeer van het tillen van haar dochter. "waar blijft die trein nou toch?" mompelt ze in zichzelf. En "had ik nou maar de kinderwagen meegenomen".
Kort daarna gevolgd door
"Wodan, niet zo dicht bij het spoor!"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6680.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6680.jpg)
Wodan, niet zo dicht bij het spoor!"
Wodan neemt weer het profiel van vrije ruimte in acht en gaat wat verder van de perronruimte zitten.
Niet veel later hoort Helga het gebrom van een dieselmotor. Ze draait zich om en ziet een trein met piepende remmen langs het perron tot stilstand komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6682_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6682_1.jpg)
De trein stopt hij het station en zal daarna verder rijden naar Schwarzburg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.2400.html)
De stationschef loopt het stationsgebouw uit.
Met kordate passen en een kort commando "Wodan volg" loopt ze op de stationschef af.
Zou hij weten waar haar trein blijft?
groeten, Simon
-
De trein heeft Schwarzburg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.msg3221716904.html#msg3221716904) aangedaan.
Groet,
Ruud
-
Hier zie je dat in een filmpje:
https://youtu.be/kyjhhlgZhjE
Groet,
Ruud
-
Leuk, Ruud!
-
Helga (3)
Helga wacht nog steeds op haar trein.
"Günter, waar BLIJFT die trein?" vraagt ze aan de stationschef.
"A, frau Frankenstein. Welke trein bedoelt u?"
"Wat denk je zelf. De stoptrein naar Schwarzburg natuurlijk! Die had allang weg moeten zijn"
"Maar weet u niet dat we een nieuwe dienstregeling hebben? De trein naar Schwarzburg vertrekt tegenwoordig een kwartier eerder. De volgende vertrekt pas op het hele uur. Kom, dan drinken we binnen even koffie. Elk moment kan er een V200 langskomen die een proefrit maakt, nagelnieuw uit de fabriek! Zodra die loc is gepasseerd, ga ik koffie zetten"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6775.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6785.jpg)
Helga in gesprek met de stationschef
Nauwelijks is hij uitgesproken, of de V200 nadert. Günter steekt zijn nek uit om de loc te aanschouwen. Met een sukkelgang komt de loc aanrijden en stopt langs het perron.
"Wat is er aan de hand?" Vraag Günter aan de machinist, zodra die is uitgestapt.
"Geen beweging meer in te krijgen. Kan ik hier even bellen?"
De machinist en Günter lopen het stationsgebouw binnen en schakelen hulptroepen in.
Langs het perron bekijkt Helga en haar inmiddels ook gearriveerde vriendin de loc.
"Het is toch wat he met dat moderne spul", zegt Helga.
"Nou. Ben jij eigenlijk al bij dat nieuwe garen-en-bandwinkeltje geweest? En hoe is het met jouw man, druk in zijn dokterspraktijk?"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6772_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6772_1.jpg)
De dames denken er het hunne van
Per auto arriveren een paar monteurs van Krauss-Maffei. Na inspectie van de loc ontstaat een geanimeerde discussie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6770.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6770.jpg)
In discussie
Ook de stationschef begint zich er nu in te roeren: "hallo leute. Stop er eens mee. Die loc moet hier weg, ja? Of jullie zorgen ervoor dat hij zelf verder gaat, of ik bel dat de loc afgesleept moet worden. De hele dienstregeling loopt zo in het honderd!"
De monteurs doen nog een laatste poging en geven op.
Al snel arriveert een loc van een naburig station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6773.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6773.jpg)
Een loc arriveert om de gestrande V200 weg te slepen
Vlot wordt de V200 aangekoppeld waarna de reis begint naar de fabriek van Kraus-Maffei. Gelukkig zat er garantie op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6774_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6774_3.jpg)
groeten, Simon
-
Het transport komt langs Schwarzburg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.msg3221719403.html#msg3221719403).
Groet,
Ruud
-
Leuk om te volgen (y)
-
Leuk om te volgen je weet de spanning er in te houden :)
-
Helga (4)
Helga en haar vriendin Frederika staan nog altijd op het perron te wachten. Het is inmiddels goed druk geworden. Een knecht van de naastgelegen boerderij haalt een ontsnapte koe terug.
"Ach, in Lümmeln (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42704.msg3221718458.html#msg3221718458) lopen er constant paarden op het spoor" mompelt de boerenknecht na een tirade van de stationschef.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6953.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6953.jpg)
Drukte op het perron
"Frederika, wist jij dat de treinen tegenwoordig op andere treinen vertrekken?"
Helga kan er nog altijd niet over uit. Wachten is niet zo aan haar besteed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6954.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6954.jpg)
Helga en Frederika bestuderen het bord met vertrektijden
Ondertussen houdt Rob het bijna niet meer droog. "Man man man, wat duurt het lang" moppert hij. "kansloos dit".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6955_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6955_1.jpg)
Hoge nood
groeten, Simon
-
(y) leuk ga zo door Simon