BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Prutsert op 13 August 2014, 13:52:09
-
(http://i59.tinypic.com/f26dsn.jpg)
Het betreft hier een dieselloc vd de SNCF die frequent op de lijn Bourges - Montlucon is te vinden.
De loc is er een van het type BB 67xxxx Ik weet dat oa Lima en Jouef en later Piko deze hebben uitgebracht maar dan in de oude licht blauwe kleurstelling, dus niet in de donkerblauw,grijs zilveren uitvoering zoals op de foto.
Roco en Fleischmann hebben de CC 68xxx maar die is zes-assig en wederom niet de juiste kleuren,.
Wie weet of er fabrikanten zijn die de loc in deze uitvoering in H0 in het program hebben of hadden?
Alvast bedankt!
Robert
-
losse lok: Jouef hj2049 loknr: 567554
startset: piko 96950 loknr: 567554
losse lok: Piko 95156 loknr: 567547
losse lok: Piko 95156.1 loknr: 167412
losse lok: Piko 95173 loknr: 167441
losse lok: Piko 95253 loknr: 167445
let op diverse SNCF logo's voor de diverse tijdperken. laatste van piko lijkt die foto van jouw het best te benaderen.
-
Wauw!
Dank voor je snelle reactie, Thurbo. Je doet je naam eer aan ;-)
Die piko 95253 is idd aardig gelijkend. Die Joueff is trouwens ook fraai en komt ook in de buurt.
Nu ken ik jouef enkel die plastic troep van de 60-70 jaren. Is de kwaliteit intussen verbeterd?
Weet je overigens ook welke rijtuigen de 67xxx op sleep heeft op de foto?
Lijkt op Corail maar geen oranje deuren?
-
In het verleden bracht Jouef een gelijkende versie ? (degene die goederentrafiek rijdt op Gent-Zeehaven o.a ) een blauwe en die werd in het verleden aan 79 euro aangeboden en enkele van onze clubleden kochten die aan, misschien niet de fijnste van afwerking maar bleek goede loc voor heel weinig geld, trouwens in het verleden stond er een test in ModelSpoorMagazine en daar loofden ze de Prijs/Kwaliteit !
Trouwens zijn niet allemaal goedkope loc's,er zijn er een aantal die de prijs van een loco evenaren met dezelfde afwerking !
Trouwens Piko daar hoef je je tegenwoordig niet meer om te schamen eveneens kwaliteit voor je geld, met verschillende afwerkingsgraden aan aangepaste prijs !
Groeten Peter ;)
PS ondertss vastgesteld dat ik mij heb vergist, bleek ook een 6 asser te zijn, hier foto tijdens onze laatste opendeurdag : http://fotogalerij.amsac.be/#!album-6-20 maar de versie met 4 assen zal mijn inziens niet aan kwaliteit inboeten!
-
Als het je specifiek om het loctype van de foto gaat, moet je het Lima-model hebben.
Die heeft de 67300 uitgebracht. Jouef en Piko hebben een loc van de serie 67400.
Meest opvallende verschil de draaistellen.
Lima 208578 is in de kleurstelling van de foto.
Het moderne Jouef, zeg vanaf de jaren '90 is onvergelijkbaar met het oude spul. Al was de 67400 weer een vreemde eend in de bijt met twee motoren. Op zich reed ie wel goed, maar een gewone middenmotor met cardanaandrijving doet het toch net wat beter. Kan zijn dat die aandrijving later gewijzigd is, weet ik niet.
Het rijtuig is inderdaad een corail in een latere kleurstelling.
Huub
-
Top mannen!
Dank voor de input.
Ik koop al tijden geen nieuw materiaal meer. Mijn baantje is strikt tijdperk 1 met länderbahn materiaal.
Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en heb vorig jaar besloten ( wat klinkt dat gewichtig!) dat ik telkens een loc evt met wagens mag aanschaffen uit het land waar ik dan op vakantie ben en die ik in de streek daadwerkelijk zie rijden. Vorig jaar de E444 van Trenitalia (FS) en nu dus de BB 67xxx.
Volgend jaar gaan we naar de Malediven. Dat zal nog een uitdaging worden....
Robert
-
Hallo Robert,
Volgens mij betreft het hier een 2e klasse Eurofima (Corail) rijtuig. Zelf bezit ik een aantal 1e klasse versies met oranje deuren (ADE).
Rob
-
Dank Robert.
..... dat ik telkens een loc evt met wagens mag aanschaffen uit het land waar ik dan op vakantie ben en die ik in de streek daadwerkelijk zie rijden.
MAG aanschaffen (y) dat klinkt gewichtig !! ;D ;D
-
Lok aanschaffen... Dit doet mij denken aan een afspraak uit mijn "vorige leven".
Ein Lok = ein Kleid. Tot mijn 'ex' er achter kwam dat de prijs van deze locs (Ferro Suisse bouwpakketten) in de richting van de haute culture gingen...Bij de echtscheiding heb ik mijn verzameling moeten saneren.
Rob
-
Een samenlevingscontract doet wonderen voor je verzameling ;)
-
...net zoals trouwen op huwelijkse voorwaarden. Vaak kom je er iets te laat achter.
-
haha, of dure loc kopen per land!! volgende jaren dus niet meer naar Frankrijk?
Jouef komt dit jaar met n nieuwe uitgave, met idd die draaistellen van de foto, met draaiende ventilatoren ect ect, staat hier ook hoog op de lijst ;D
-
De Jouef HJ 2049 is echt een aanrader. Qua uiterlijk in ieder geval. Qua rijeigenschappen heb ik geen idee, ik heb de machine in de vitrine staan. Hij is overigens in deze Multiservicekleuren alleen nog 2e hands te vinden. Wordt wel flink zoeken. Het kostte mij een half jaar.
Piko heeft prima Corail rijtuigen in dr kleurstelling zoals op je foto. Zoek maar eens op Piko 58612. Het rijtuig 58612C (met fietsenafdeling) rijdt niet tussen Paris Austerlitz - Bourges - Montluçon. Maar de A en de B dus wel. Overigens worden de rijtuigen momenteel in het Carmillonjasje gestoken en deze versie heeft Piko (nog) niet. De 58612A en B en de Carmillons rijden momenteel door elkaar in een stam van zes rijtuigen. Hou de komende periode mijn wereldbolletje maar in de gaten voor foto's van deze treinen tussen Bourges en Montluçon. Eerdaags konen ze online te staan.
Jeroen
-
Ik heb zo'n grijs vermoeden dat op de foto de trein Tours- Lyon te zien is. Vorige week heb ik er nog een foto van gemaakt ter hoogte van Roanne, illustratie volgt. Leuk trouwens dat deze nog het casquette-logo heeft en niet ontsierd is door die paarse flap (die overal mee vloekt) a.k.a "logo carmillion"
-
- even in mn camera gekeken en kan alvast wel verklappen dat op mijn foto de 67523 voor de trein staat (in "livrée d'origine" met noedels-logo), dus het recente Hornby/Jouef model is prima in te zetten op dit traject.
-
De afgelopen drie weken werden de 67338, 67357 en 67376 ingezet. Maar 674xx en 675xx kan net zo goed, want de locs op dit baanvak komen uit depot Nevers en die hebben 673xx, 674xx en 675xx. De Jouef 67554 is niet van depot Nevers, maar ik weet niet hoever de vraagsteller hierin wil gaan.
Jeroen
-
Leuk zo' n enthousiaste discussie hier over een loc die ik nauwelijks kende.
Mijn voornemen is dus om een loc te kopen die daadwerkelijk op een bepaald traject dienst doet op het moment dat ik (wij, mijn betere helft is ook van de partij) daar mijn vakantie doorbreng. Nu dus bij Vallon en Sully. Ik snap dat waarschijnlijk niet de juiste nummervariant te verkrijgen is, maar het zou wel het leukste zijn! Ik neem dan ook zeker genoegen met andere locnummers.
Robert
-
Dan zou ik in ieder geval voor de loc de Jouef verkiezen boven de Piko. Ik ben bij de Piko volledig afgeknapt op de opgeschilderde sluitseinen. M.i. doet dat echt afbreuk aan het model.
Erg leuk Robert dat je bij Vallon en Sully op vakantie was. Ik zat een stationnetje noordelijker: Urçay.
Jeroen
-
Als je nog iets kan/wilt wachten, komt REE Models met een 67300 die zowel de piko als de jouef ver achter zich laat. Ik heb nu zelf de Jouef, maar de REE komt er zeker bij.
Dirkjan
-
Prachtig dat REE spul!
Zouden ze de 67xxx ook in haar gemoderniseerde livrei uitbrengen?
Kan er op de site niets over terugvinden.
R
-
Erg leuk Robert dat je bij Vallon en Sully op vakantie was. Ik zat een stationnetje noordelijker: Urçay.
Jeroen
Wij zaten in een mooie verbouwde oude schuur op een groot stuk land waarbij je schitterend uitzicht had op de lijn Bourges-montlucon. Urcay zijn we slechts doorheen gereden op weg naar St Amand.
Mooi gebied, heerlijk rustig en fijn weer. Aanrader voor iedereen die de disco gestolen kan worden ;-)
-
REE heeft m al in Fret kleuren/vorm aangekondigd. Dan is een Multiservices kleurstelling niet moeilijk als volgende variant.
Dirkjan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140807__DSC9845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140807__DSC9845.jpg)
BB67500'en met noedels- (of "spaghetti" of "nouilles") logo rijden dus nog steeds rond! (y)
Dit is de middagtrein Lyon - Tours van 7 augustus jongstleden, te Roanne.
@Jeroen, waar vind je die info over welke locnrs waar worden ingezet?
-
Mooie foto, Diederik!
Goed om te zien dat ze dus nog in originele jurkjes rondrijden.
Echter hier tussen Bourges en Montlucon zie ik enkel de moderne " multiservice" varianten rijden.
We zitten net te ver van het tracé om de exacte locnummers te kunnen zien.
-
Dank je! Gek ik dacht dat deze trein ook langs Bourges en Montluçon kwam... toch een andere route dus? Ben van plan hem over een paar weken te nemen, deze Transversale, retourtje Roanne - Moulins of zo, gewoon voor de lol, straks rijden er alleen nog maar treinstellen en kan je nooit meer door de deurramen van het achterste rijtuig naar buiten kijken...
Voor je oorspronkelijke vraag: die Hornby/Jouef locjes zijn echt best wel fraai en de laatste tijd flink in prijs gedaald na de aankondiging van REE. Als je français goed genoeg is (neem aan van wel) : op ebay.fr komen ze soms tweedehands langs en gaan dan voor zo'n 130 euro, de oudere pre-digitale Lima's voor 100 - ook die kunnen prima gedetailleerd zijn. De recente H/J in Multiservices is dan trouwens weer wat zeldzamer... gewoon kwestie van een bookmark van je zoekopdracht maken en geregeld checken.
Er was ergens een site met alle locnrs die Lima / Jouef / Rivarossi van dit model in de jaren '80, '90, '00 hebben gemaakt, met 'depôt titulaire' en bijzonderheden. Was echt een enorme lijst, zo'n 50 nrs?
-
Had Fleischmann hem ooit niet eens gemaakt?
-
Er was ergens een site met alle locnrs die Lima / Jouef / Rivarossi van dit model in de jaren '80, '90, '00 hebben gemaakt, met 'depôt titulaire' en bijzonderheden. Was echt een enorme lijst, zo'n 50 nrs?
Was het deze? http://lestrainsjouef.free.fr/fr/dies_fra/hj-bb67400_sncf.html (http://lestrainsjouef.free.fr/fr/dies_fra/hj-bb67400_sncf.html)
-
Woow das een hele lijst.. (y)
-
Had Fleischmann hem ooit niet eens gemaakt?
Dat was bij mijn weten de 68xxxx, artnr 4280.
Overigens lees ik net dat er ook locs van het type CC 72xxx op het traject gereden hebben. Daar is weliswaar makkelijker aan te komen, echter ik heb ze niet gezien dus valt ze af in mijn categorie "vakantieloc".
-
Dat klopt Robert. De CC72100 reden op deze lijn tot een aantal jaren geleden. Deze machines rijden nu alleen nog op fe beroemde Ligne 4 (Paris Est-Belfort) en eentje maakt een uitstapje voor een slag vanuit depot Chalindrey naar Reims. De 67000 heeft de 72100 tussen Bourges en Montluçon vervangen. Overigens komen er ook blauwe exemplaren op het lijntje voor. Ik had het geluk er eentje te treffen.
Jeroen
-
bij Lippe in de aanbieding:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Jouef/24-4-004001-165338-0-0-0-14-8-2-0-gatt-de-t-0/ein_produkt.html
de Jouef 67229 voor € 269 of de Piko 567590 voor € 74.69
Heb verder geen verstand van het Franse nummersysteem.
mvg, Erich
P.S. geen verzendkosten naar NL
P.S.2 en ook geen verstand van Franse prijzen blijkt nu dus......
-
Pittige prijzen daar, met of zonder verzendkosten!
http://www.jura-modelisme.fr/locomotives/diesel.html?jura_fabricant=105&p=2
-
- of er moet een typefoutje zijn en het gaat om de DCC/sound versie. Catalogusnr is in ieder geval voor de gewone DC, prijs is voor de sound.
-
misschien leuk voor degenen die Frans kennen (die Frans spreken ;D) , Karel kennen is geen optie of de vertaalfunctie : http://forums.lrpresse.fr/viewtopic.php?f=45&t=74987&sid=bdad3cf9654638cc8c9ea6c44c93d253
Groeten Peter ;)
-
Hier een NOG uitgebreidere lijst van de uitgebrachte en nog te komen 67x00: http://gamos81.altervista.org/Estero/Loco_diesel/SNCF/BB67000.htm (http://gamos81.altervista.org/Estero/Loco_diesel/SNCF/BB67000.htm)
-
leuke link Peter! - wist niet dat Parijs gare du Nord - Laon ook nog door locs getrokken werd. Stukje dichterbij, leuk voor een weekendje uit!
Zou in dat draadje mn eigen foto's erbij willen zetten, heb me geprobeerd in te schrijven bij dat forum maar technisch onmogelijk, lang en stom verhaal. Dan maar hier nog eentje, ter inspiratie (on topic!!!) van eventuele kopers van het 1:87 model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091006__MG_9095.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091006__MG_9095.jpg)
Roanne 10/6 '09. Achter de loc een Rame Reversible Regional, een regionaal omkeerbaar treinstel zogezegd, onlangs erg mooi in model uitgebracht door EPM
-
Al weer twee jaar geleden was ik ook in die regio aan het vakantie vieren. Gelukkig kon er toen naast gewoon family zaken ook wat aan de fraaie 67000 gedaan worden. En ook ik kwam toen diverse keren een blauwe variant tegen.
Hierbij een plaatje van een Blauwe loc met intercity in het pitoreske station van Vallon en Sully!
FOTO (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/7731125226/in/photostream/)
Ook de moderne kleurvariant kwam ik een aantal keren tegen overigens:
FOTO (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/7731133144/in/photostream/) en FOTO (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/7731129330/in/photostream/)
-
Goeie platen. En die lage perrons!
-
leuke link Peter! - wist niet dat Parijs gare du Nord - Laon ook nog door locs getrokken werd.
Let op: dat is inmiddels niet meer, ze zijn onlangs vervangen door Regiolis treinstellen. Je hebt ze nog wel tussen Boulogne sur Mer en Amiens.
Jeroen
-
Mijn ervaring met modellen van de serie 67000/67200/67300/67400: Lima heeft eind jaren negentig een groot aantal modellen en kleurvarianten uitgebracht (blauw, multiservice-rood, experimentele multiservice-blauw, FRET, experimentele Infra-geel), die qua detaillering voor die tijd uitstekend waren. Rij-eigenschappen redelijk goed, maar natuurlijk nog niet digitaal voorbereid.
Als opvolger heeft Rivarossi nog enkele 67000 en 67400 modellen uitgebracht, verpakt in prachtige rode dozen met veel reserve-onderdelen. Kleine verbeteringen ten opzichte van de Lima modellen, en makkelijker te digitaliseren.
De 67400 modellen van Hornby-Jouef waren een flinke stap vooruit en ook digitaal (voorbereid). Wel jammer dat de blauwe kleur bij Hornby-Jouef sterk wisselde van model tot model, dan weer te licht, dan weer eens te grijs. Helaas hadden deze modellen ook nog geen kortkoppeling, hetgeen bij het nabootsen van dubbeltractie op de modelbaan erg opvalt. De recent uitgebrachte Hornby-Jouef 67000/67200/67300 hebben gelukkig wel een kortkoppelingsmechanisme.
Met Piko locs heb ik geen ervaring, en ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de nog uit te brengen REE modellen.