BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: jandcargo op 10 August 2014, 23:21:03
-
Ik heb een stel elektrische wissels van marklin m-rails gekocht. Een aantal klikt niet of zeer aarzelend om.
De magneet kan ze niet omtrekken. Heb al van alles geprobeerd om de (ws) omzetweerstand te verkleinen maar ik krijg het niet onder de knie.
iemand die hier ervaring mee heeft of een oplossing???
groet jandcargo
-
De bekende kat in de zak gekocht misschien :-X :-X
Groetjes
-
Hoi,
Ik heb zelf ook soms problemen met mijn M-rail wissels. Mijn vader heeft mij een aantal trukjes geleerd om ze beter om te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een druppeltje olie op het pinnetje op de lantaarn doen. Ook de pin waar de wisseltong mee vast zit en natuurlijk de plek waar de wisseltong de rails raakt kun je een druppeltje olie op doen.
Groeten Ferdinand.
-
Heel vroeger had ik een buurjongen die Märklin had met M-rails. De elektrische wissels werkten in nieuwstaat al twijfelachtig. Ik vond het een vaag mechaniek. En tot mijn spijt moet ik zeggen dat Märklin op het gebied van wisselaandrijvingen nog niet veel heeft bijgeleerd.
-
Mijn wissels van M-rails, ook de zeer oude, zijn zonder uitzondering bedrijfszeker. Het probleem dat je omschreef heb ik een keer gehad doordat het voltage niet hoog genoeg was. Ben je daar zeker van?
Het drupje olie van Ferdinand kan een goede oplossing zijn.
En anders kan het natuurlijk ook zomaar zijn dat het wissel aan het eind van de levensduur is.
groeten Simon
-
Vermoedelijk worden ze geschakeld met een voeding die of een te laag voltage geeft, of te weinig aan 'stroom' kan leveren. Gebruik minimaal een voeding die 20VA kan leveren, niet 1 van 10VA, die zijn net te ligt.
-
bedankt voor de tips. Het is ws een combinatie van hoge weerstand en evt te weinig spanning.
groet jandcargo
-
Ingeval van tweedehands M-wissels kan er ook juist TEVEEL olie op zitten, die oud is geworden en aangekoekt. Remedie is dan alle oude olie verwijderen (wasbenzine deppen met een wattenstaafje) en een klein drupje nieuwe olie aanbrengen, zeker niet teveel. Dan krijg namelijk weer hetzelfde: stofjes in de olie en in no time weer koek. Een M-wissel aan het einde van zijn levensduur lijkt me stug. Het enige dat slijt is het veertje en dat kun je vervangen. Een beschadigde behuizing oid kan wel, dan is het een kwestie van terugbuigen of soms zelfs uitdeuken. In sommige gevallen komt dat idd niet meer goed.
-
Jaren lang heb ik deze wissels gebruikt, vooral een flink aantal jaren in een schaduwstation (13 stuks) en heb nog nooit een weigering gehad. Als uitzondering hierop moet ik de kruiswissels (oa 5128 dacht ik) noemen, dat zijn ondingen.
Wel moet inderdaad heel goed op de draaipunten gelet worden dat deze niet vuil worden en je moet zeker niet teveel olie gebruiken.
Kortom ik ben heel lang zeer tevreden geweest met de wissels.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Veertjes nagelopen?