BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: zuylen op 10 August 2014, 17:36:02

Titel: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
Bericht door: zuylen op 10 August 2014, 17:36:02
Beste mensen,

Op een Engelse site zag ik dat Hornby rijtuigen van batterijverlichting voorzien werden. De verlichting dooft nadat de trein een tijdje niet gereden heeft. De verlichtingstrip heeft niet de functies van digitale verlichtingsstrips maar toch lijkt het me wel wat om een keer uit te proberen. Je hebt immers geen last van slecht wielcontact, ook al is dit via een condensator te ondervangen.
Wie weet hier meer van? Het is natuurlijk een Engels product.......
Titel: Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
Bericht door: Menno op 10 August 2014, 18:50:43
Dit was voor het tijdperk van digitale treinerij een heel gangbare methode om rijtuigen van licht te voorzien (naast HF-generatoren)

Er heeft ooit zelfs een schakeling in de Elex gestaan (een toegankelijker tijdschrift dan Elektuur, uit de jaren 80 en 90)

Ik zou er nu niet meer aan beginnen, 3 Volt is errug krap voor witte LEDs. Als je spanning enkele tienden van Volts zakt, is het over met de verlichting. Tel daarbij een vrij lompe accu op die je ergens kwijt moet zien te raken (als het je wat minder uit maakt of je dat ziet is er geen probleem) en nog wat hulpelektronica op en het weegt naar mijn mening niet op tegen de voordelen van digitaal rijden.

Daarnaast zijn er tegenwoordig goldcaps in allerlei soorten en maten, waarmee veel makkelijker enorme capaciteiten in kleine formaten ingebouwd kunnen worden om slechte stroomafname te ondervangen.
Titel: Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 August 2014, 19:43:35
Het kan wel met een 3V batterij, het kan zelfs met een 1,5V batterij. Alleen moet je er dan een boost-convertor tussen zetten. Dan wordt het natuurlijk wel ineens een stuk gecompliceerder.
Titel: Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
Bericht door: zuylen op 11 August 2014, 12:12:13
Ik heb de verlichting ooit gezien met een 3 volt batterij die ook wel eens gebruikt worden om het computergeheugen van een computer aan de gang te houden. Er schijnt een fabriekje te zijn die dit special voor Hornby rijtuigen fabriceert. Oudere Hornby rijtuigen zijn meestal niet ingericht voor verlichting. De verlichtingset kan dit veranderen. De batterij schakelt automatisch uit nadat de trein een tijdje stilstaat. Hoe dat gekoppeld is aan de wielen, is mij een raadsel. De lichtkleur is volgens mij gewoon geel. Maar het zou kunnen dat ze ook warmwhite of wit verkopen. Dan zou je de problemen kunnen krijgen die Menno beschrijft. Maar ik neem aan dat de ontwerper van het product er goed over nagedacht heeft. (y)
Titel: Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
Bericht door: Menno op 11 August 2014, 12:38:00
Voor zover ik me de Elex schakeling herinner, was dat een schakeling met een op-amp of iets dergelijks, geschakeld als comperator met uiteraard wat extra onderdelen.
Zodra er rijspanning was, steeg de spanning boven de accuspanning, waardoor de lampjes gingen branden. Vervolgens, als de rijspanning wegviel, werd er overgeschakeld op de accu, en liep een elco, verbonden met de comperator langzaam leeg, net zolang tot de comperator omklapte en de verlichting uitschakelde. Hoe langzamer de elco leegliep (en hoe groter de elco) hoe langer je lampjes bleven branden, waarbij de elco overigens niets direct van doen had met de brandduur. Het was puur een RC-tijd voor de comperator.

[/technische praat]

@ Klaas, natuurlijk, maar dat bedoelde ik vooral met 'weegt niet op tegen'.
Als je analoog rijdt is een kleine batterij of flinke goldcap naar mijn mening een prima oplossing, maar als je twijfelt of je digitaal wil rijden, zou ik meteen voor digitaal kiezen.