BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: stig op 02 September 2007, 02:02:18
-
Bij geen aanbod op eBay zelf maar de spuit ter hand nemen... Zie draadje "Show hier je nieuwe aanwinsten! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3556.msg87748#msg87748)" een loc gekocht van identieke uitvoering, maar met een ander schema. Die heb ik gedemonteerd en aan de alcohol geholpen. Na een opfrisbeurt met een tandenborstel was dit het resultaart:
(http://www.belderok.net/usa/proto_e9_kaal_640.jpg) (http://www.belderok.net/usa/proto_e9_kaal.jpg)
Gedemonteerd zijn de ramen en deuren (beweegbaar) en RVS ge-etste grille.
Nog ff het giet-tietje bovenop geplamuurd en morgen kan die naar de spuiterij.
-
Mooie loc! ben benieuwd hoe het zal uitpakken.
-
Stig,
Je weet ongetwijfeld dat BLI op dit moment een nieuwe reeks E8'en heeft uigeleverd in CB&Q. De fenomenaal fraaie SD24 van Atlas in Chinese Red is ook weer verkrijgbaar.
Cock Koelewijn - BNSF en "Q" fan.
-
Klopt, maar 135$ vind ik een beetje veel. De proto machines zijn net zo goed, missen alleen de "RVS panelen". Die finish hebben ze wel mooi gemaakt. Een 12-delige CZ heb ik wel, maar die vond ik voor een koopje.
Ik wil ook de Walthers Empire Builder, en heb daarvoor alleen al 3 E-units nodig...
Het ontbreken van de RVS panelen neem ik maar even voor lief...
Voor het doen van donaties kun je per PB contact opnemen ;D
-
Hallo heren,
jullie vergeten 1 ding!
Het zelf spuiten van je lok is onbetaalbaar, qua genot ;)
Wat betreft die donaties, verwacht van mij geen PB ;D
-
Ik wil ook de Walthers Empire Builder, en heb daarvoor alleen al 3 E-units nodig...
Je had al gezien dat Walthers eind dit jaar met de Hiawatha komt, inclusief nog 2 andere E-units? Blijven sparen ;D
Arjen.
-
Ja, maar de Hiawatha heeft gelukkig niet over Q tracks gereden... ;)
Ga het stuk tussen Chicago en Aurora daar ergens uitbeelden met het 3 sporige racetrack. Vandaar.
-
Dit dus:
http://www.flickr.com/photos/cklx/1085434872/in/set-72157601372262746/
http://www.flickr.com/photos/cklx/1085332454/in/set-72157601372262746/
De seinbrug is nog uit de CB&Q-tijd.
Ik heb de Empire Builder. Schitterend. De F's van Walthers zijn werkelijk fantastisch. De EB reed alleen kort na 1950 met E's. Er kwamen al snel F's voor omdat die meer trekkracht hadden op het bergachtige traject in Montana, Idaho en Washington.
Waar heb je het 12-pack van de California Zephyr op de kop getikt?
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Klopt helemaal, maar het traject Minneapolis-Chicago werd door Q E-units getrokken. 3 stuks om precies te zijn plus een extra Q baggage. Op het racetrack kan dat.
Die CZ heb ik van eBay, een Zwitser liep ermee te leuren. Wel jammer dat het alleen maar Q wagens zijn, want dat kwam zelden tot nooit voor. Misschien dat ik er nog eens wat WP en D&RGW wagens doorheen ga mixen.
Zijn dat jouw Foto's? Fraai hoor. Ik heb eens met google earth/maps het gebied bekeken, het is helemaal volgestampt met ruim opgezette buitenwijken nu.
Wat die EB betreft, ik ga voor een '66 consist van 13 wagens, en dan nog een Q baggage ervoor.
-
Volgens mij is de Racetrack alleen het stuk tussen Chicago Union Station en Aurora. Hoe het stuk tussen Aurora en de Twin Cities heet, weet ik niet. Er werd wel hard gereden, maar dat komt omdat de lijn op de oever van de Mississippi ligt en dus nauwelijks grote hoogteverschillen kent.
Mooie foto's van de Racetrack met reizigerstreinen in de jaren '50 en '60 staan in het vierde deel van the CB&Q in color van Michael Spoor (zo heet die man echt...) van Morning Sun.
De "Q" E7's en E8'en reden inderdaad tussen de Twin Cities en Chicago. Bij mijn weten kwamen de E7's van de GN daar nooit. Die reden - na te zijn verbannen van de EB - vooral korteafstandstreinen rond de Twin Cities en op andere vlakke lijnen.
Amerikaanse reizigerstreinen uit de jaren 30-60 zijn schitterend. Jammer dat er bij ons zo weinig belangstelling voor is. De afgelopen tijd zijn er heel wat mooie modellen verschenen. En als je ziet wat er allemaal nog op stapel staat...
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Cock en Stig, ik zit jullie verhaal met heel veel belangstelling te lezen, dus laat het mooie spul maar zien, zou ik zegge :D
Misschien met een paar mooie aktie foto's.
Even een vraagje, hoe hard werd er op het race traject gereden?
Groetjes, Ries
Die wel 1 "Q" lok bezit, maar dat worden er in de toekomst wel meer ;D
-
Ries,
Op het Atlas Forum staan wat foto's van de GN F's.
http://forum.atlasrr.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40529.
Bedenk dan dat deze uit dezelfde tijd stammen als de bruine diesels en de blauwe e-locs van de NS.
De lijn naar de Twin Cities ziet er ter hoogte van Savanna (IL) zo uit:
http://www.flickr.com/photos/cklx/619108397/in/set-72157600565602074/
http://www.flickr.com/photos/cklx/619108357/in/set-72157600565602074/
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Zie hier een goede map van Chicago area. Let wel, dit is een BNSF map, er zit dus wat AT&SF materiaal bij, maar goed deels vm. CB&Q spul.
http://www.bnsf.com/tools/reference/division_maps/div_ch.pdf
Vanuit Chicago naar Aurora, het zogenaamde "racetrack". Echter een term nooit door de Q gebezigd. Zij noemden het East End. Daar splitst de lijn tussen het deel naar Denver (west) en de Twin Cities (noordelijk)
Hier de overige systeem mappen, vind ik erg goed verzorgd door BNSF overigens.
http://www.bnsf.com/tools/reference/division_maps/?menu=5&submenu=0
Jouw vraag betreffende snelheden op het racetrack houd me bezig, ik kan er moeilijk info over vinden. Hier end aar lees ik van treinen die toen 70, 80 mph deden. Dat is niet echt hard. Maar is ook moeilijk met dinkys en freight tussendoor. Het is eerder een racetrack door de hoeveelheid treinen 140 per dag en de 3 sporen.
Verder vond ik nog wat info over de inzet van E-units (en dat vond ik al interessant genoeg voor mijzelf om te weten). De TCZ (Twin City Zephyr) had een strak schema aan te houden, die reed van Chicago naar de Twin Cities, dat is een dikke 400 mijl. En daar hing men dan een stel E5 of E7's aan. Waarom? Die hadden een hogere overbrenging van 52:25 en konden 117mph bereiken. De E8/E9 met 55:22 overbrenging met als top 102mph werd voor de overige treinen ingezet, zoals de CZ (tot Denver) en Empire Builder (tot de Twin Cities), waar een minder strak schema werd aangehouden. Verder was het de loc bij uitstek voor commuter dinkys. 3 Commuter Galleries werden in no-time op snelheid getrokken/geduwd door een E8/9.
-
Jammer dat het kunststof dezelfde kleur heeft als de primer. Maar hij staat dan eindelijk echt in de primer.
(http://www.belderok.net/usa/proto_e9_primer.jpg) (http://www.belderok.net/usa/proto_e9_primer.jpg)
-
Leuke site van Atlas, Cock, dat zouden meer mensen (fabrikanten) moeten doen.
Nog nooit een F of E in het echt gezien, maar met de Belgische reeks 52 in het hoofd, moet het "pretty impressive" zijn geweest :P
80 mph is toch nog zo'n kleine 130 km/h, lijkt me wel wat om dat langs te zien schuiven :o en dan nog aardig wat treinen die langskomen.
Wat zijn trouwens Dinky's, ik neem even aan geen speelgoed autootjes, ah speelgoed, kleine stoptreintjes misschien???
Zie nu ook staan commuter dinky's, getrokken of geduwd, you have picture please? Commuter galleries ??? Wat een leuk taaltje, but what does that mean?
Voor de rest, I love Primed Mean Machines ;D
-
Ries,
Dinky's is de naam voor commuter trains. Zie: http://www.flickr.com/photos/cklx/1085293852/
De drie lijnen van de Race Track zijn alle geschikt voor dubbelspoor. Mede daardoor is de capaciteit van de lijn vrij hoog. Via overloopwissels kunnen langzame en snelle commuter treinen elkaar passeren.
De rijtuigen van de commuter treinen lijken wel dubbeldekkers, maar het zijn 'gallery cars'. De reizigers boven zitten op een soort balkon, waardoor de conducteur de kaartjes vanaf de begane grond kan controleren.
Stig, welke verf gebruik je voor het zilver? Schijnt een lastig kleurtje te zijn.
Decals van Microscale?
Ik heb zelf 3 E7's en een E8 van Proto2000. Die staan voor twee treinen met in totaal circa 20 reizigersrijtuigen uit de Walthers-collectie.
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Learning every day, thanks!
Ries
-
Cock, ik gebruik Tamiya chrome-silver. Ik heb er reeds een E5B mee gespoten en de finish lijkt goed op dat van een Proto E7 of E8/9. Ik heb vannacht toch nog het zilver gespoten, maar met een grotere naald dit keer, de 0,4. Vorige keer de 0,15 en dat ging beter. Veel stakkere finish Nu is het te korrelig zilver. Ik laat het maar zo, anders blijf ik bezig met strippen en spuiten. Ik zal de volgende E7 (die bruine Illinois Central) weer met de dunne naald spuiten.
De decals betrek ik van Microscale inderdaad.
Je hebt er aardige foto's gemaakt Cock, leuk. 'K zou er best nog wel eens heen willen...
Heb je ook een baan voor die treinen van je? En welke Walthers treinen heb je, de EB kennelijk, en wat nog meer? Ik heb een 6 tal Budd wagens, maar als je een CZ van BLI in je handen hebt, zijn die Walthers wagens nergens meer... 't zijn bovendien generieke wagens. Misschien dat alleen de Slumbercoach op een Q prototype is gebaseerd...
'K eb nu een E5B staan uit een E6B. De E5A staat in de steigers, ook uit een Proto E6. Verder heb ik 2 E7's en 3 E8'en. Fijne machines.
-
Stig,
Ik heb helaas (nog) geen baan. Alles zit in dozen. Ik spaar hoofdzakelijk BNSF, maar inmiddels ook alle predecessors, dus ATSF/BN, GN, NP, SP&S en CB&Q. Mijn collectie "Q"-materieel bestaat uit de diverse locs die tot nu toe door de grote fabrikanten zijn uitgebracht, zoals de Kato SD40/GP35, de Atlas GP40/SD24, de Proto2000 GP7/9, SD7/9, GP30/GP20, de E's, enkele F's van Proto en Stewart, de Pioneer Zephyr 9900 van ConCor (vierdelig), een Doodlebug van Bachmann (best aardig model) en dus iets van 20 rijtuigen van Walters. Van PS heb ik slechts 3 rijtuigen. Ik vond het een beetje te gek om de hele CalZephyr te kopen, zeker gezien de toenmalige adviesprijs. Nu zie je af en toe losse rijtuigen voor 30-40 euro, dan is het wel te doen. Bovendien komt er een nieuwe oplage. Toch nog maar eens over denken...
De Zephyrs van Railway Classics zijn ook schitterend, maar dan moet ik eerst de hoofdprijs in de Staatsloterij winnen...
Je kunt op diverse plekken leuke foto's maken van de Racetrack. Ik heb er hoofdzakelijk dia's van. Dit jaar voor het eerst een digitale camera meegenomen. Er rijden behalve BNSF en Metra ook enkele Amtraks.
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Het zilver van de E9 is niet goed gegaan, veel te korrelig, het leek wel of de metallic splinters allemaal omhoog stonden... Misschien eerst de loc statisch ontladen? ;D Die ligt alweer in een bak alcohol.
Dan maar verder gaan met de E7 en dat ging beter. (nu weer met 0,15 naald gespoten, ipv. met de 0,4) Daarna de onderste en bovenste klinknagelband gemaskeerd (eromheen eigenlijk) en dat viel niet mee. Handiger is een ongedecoreerde loc, omdat alle onderdelen er dan los bij zitten. Nu had ik ook de handgreepjes los kunnen maken, maar dan krijg je ze nooit meer goed erop... Ze zitten namelijk "gesoldeerd" (plastic gesmolten van achteren)
Maar goed, het resultaat is netjes. De pijl (zie loc onder) en de neusstrepen komen straks wel van een transfervel.
(http://www.belderok.net/usa/proto_e7_gespoten.jpg) (http://www.belderok.net/usa/proto_e7_gespoten.jpg)
-
Gaaf hoor Ewout!
Spuiten blijft een moeilijk klusje. De ene keer gaat het perfect en de andere keer lijkt het nergens op. Kwestie van volhouden..
Nu weet ik eindelijk wat dubbeltractie is. ;)
Groet Jaap
-
Die loc is zeker speciaal voor double stack containers ;D
Menno
-
Weer eens wat anders als "back-to-back" of "elefant-style" ;D
-
Ziet er heel netjes uit. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om die lijsten met klinknagels af te plakken. Maar het lijkt de enige mogelijkheid om ze mooi rood te krijgen. Of heb je nog gedacht aan decals?
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Als ik zo'n strakke lijn met decals zou moeten doen, zou je het of in onderdelen moeten doen, of ik zou de zenuwen hebben met het plaatsen terwijl het nat is, overal en nergens aan wil plakken. Nee, ff wat monniken werk met afplakken is dan fijner. Ik doe wel het uiteinde zoals gezegd van de bovenste lijn naar de kop als transfer uitvoeren, daar zit een pijlachtig iets aan. Hoewel dat ook nog gespoten zou kunnen worden, maar eerst maar eens de andere kant doen straks.
Die rooie friemeltjes aan de skirting heb ik gewoon met penseel gedaan natuurlijk.
-
Nee, ff wat monniken werk met afplakken is dan fijner
Now you're talking! ;D
-
Nou ja, je hebt dan beter controle over het eindresultaat, omdat je de maskering kunt aanpassen tot je een ons weegt, en tot die tijd kun je het niet verprutsen... ;)
-
En dat hebben we vannacht voor de andere kant ook gedaan, met dit maal wat fotootjens voor de liefhebbers die zich afvragen, goh, hoe doe je dat nou. Goed, het is heel simpel, kijk maar...
(http://www.belderok.net/usa/maskeeractie_1.jpg) (http://www.belderok.net/usa/maskeeractie_1.jpg)
Let op bij maskeren dat je de tape goed de contouren laat volgen zoals hier te zien. Het maakt niet uit of je vanuit het begin, of het midden werkt, belangrijk is dat je niet de hele tape in een keer opplakt, maar begint met een diep deel en dan van daar uit steeds verder werkt, anders krijg je de tape niet zo scherp in de hoeken. Gebruik geschikte tape. Ik gebruik bijvoorbeeld KIP 308. Tamiya maskeer tape kan ook en er zullen wel meer voorbeelden zijn. Welke kan bv niet? Die witte papiertape van de bouwmarkt, die is niet glad (crepe papier) en vreet je lak op. Leuk om thuis je ramen af te plakken...
(http://www.belderok.net/usa/maskeeractie_2.jpg) (http://www.belderok.net/usa/maskeeractie_2.jpg)
Zo is het compleet. Ik doe een lijn per keer, scheelt gedoe.
Hieronder de resultaten, waaronder de foutjes, welke ik niet zal verbloemen, maar wel kan herstellen met een penseeltje.
(http://www.belderok.net/usa/spuitactie_1.jpg) (http://www.belderok.net/usa/spuitactie_1.jpg)
Dit is nog van de onderste lijn. Het was door de opstaande rand moeilijk de tape goed aan te laten sluiten. Herstel is gemakkelijk doordat het rood niet super dekkend is. Bovendien is de gespoten rand opstaand. Is dat niet het geval, simpel de rode lijn afplakken en het zilver nog maals spuiten, of penselen. Wacht wel tot het rood voldoende droog is, anders heb je alsnog kans dat je zo de verf met het verwijderen van de tape optilt.
(http://www.belderok.net/usa/spuitactie_2.jpg) (http://www.belderok.net/usa/spuitactie_2.jpg)
Niet echt een maskeerfoutje, het is gewoon ondoenlijk de tape goed om de handgrepen te krijgen. Gemakkelijker is de handgrepen te verwijderen, maar ja, ik ben gewoon lui. Ook dat is met het penseel en wat zilver goed te krijgen zoals je straks zult zien.
(http://www.belderok.net/usa/spuitactie_4.jpg) (http://www.belderok.net/usa/spuitactie_4.jpg)
Ook niet echt een foutje, de lijn komt op de scheve lamel en lijkt daardoor dunner.
(http://www.belderok.net/usa/spuitactie_3.jpg) (http://www.belderok.net/usa/spuitactie_3.jpg)
En als je de tape goed hebt aangedrukt kan dit het resultaat zijn. En da's fijn, want nabewerken kost weer moeite...
(Ik zie nu pas de beschadiging op de deur. Lekker is dat...)
(http://www.belderok.net/usa/spuitactie_5.jpg) (http://www.belderok.net/usa/spuitactie_5.jpg)
Ook hier lekker strak gewerkt.
(http://www.belderok.net/usa/spuitactie_7.jpg) (http://www.belderok.net/usa/spuitactie_7.jpg)
Onderzijde handgreepjes bijgewerkt. Steekt goed af zo.
(http://www.belderok.net/usa/spuitactie_6.jpg) (http://www.belderok.net/usa/spuitactie_6.jpg)
En het resultaat van een uurtje klooien. Dit bericht tikken plus foto's maken en opsturen kost bijna meer tijd...
Hoe noemen we dit standje? ;D
-
Hoe noemen we dit standje? ;D
E77? ::)
Mooi werk. Welke lak spuit je over de lok om verf en decals te sealen?
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Pledge Parket Plus!
-
Verkleurt dat niet sterk?
-
'T schijnt juist van niet. Zoek eens op dit forum, er is al over geschreven. Ik vond ook aanwijzingen op het modelbrouwers forum. De tip voor mij kwam van Rob, ook op dit forum te vinden.
-
Deze foto stond nog op het kaartje. (toestel stuk nu) :'(
Spuitwerk is klaar, de rest met decals. Ja, enkel de verwering en blanke lak natuurlijk.
(http://www.belderok.net/usa/proto_e7_spuitklaar.jpg) (http://www.belderok.net/usa/proto_e7_spuitklaar.jpg)
-
Hulde Stig,
Wetende hoe lastig het is en metallic en dunne biezen te spuiten...
( Ben overigens benieuwd of een enamel metallic ook zo mooi, of mogelijk nog mooier, wordt :-| )
Grtzz,
Karst
-
Daar ben ik ook heel benieuwd naar en die test wil ik wel eens doen, maar dan wil ik echt een "spuitcabine cq redelijke afzuiging" hebben.
Bedankt voor het compliment. Echter, metallic is op zich best fijn, omdat je zorgeloos het spuitwerk of bijtippen kunt uitvoeren, zonder dat je het ziet. Het "blend" heel goed in. De metallic is wel zodanig lastig dat ik alleen met de kleine spuit 0,15mm goede nevel krijg, maar de spuit is dan niet meer regelbaar. Ik moet telkens op volle toeren. want het verstopt als de neten. Verder verdunnen helpt niet, dan krijg je ook geen mooie laklaag meer. Anyway, ik ben er content mee. ;)
Ben benieuwd hoe NS geel straks gaat ;D
-
Ben benieuwd hoe NS geel straks gaat...
Ja stig, deze is nu lang genoeg zilvergrijs geweest ;)
-
Die koppies lijken wel op een Plan U natuurlijk. Of eigenlijk andersom!
-
Ahaaaaaah...
Nu snap ik het ::) Je bent stiekem aan het oefenen ;D
Grtzz,
Karst
-
Nou hij's klaar hoor, de E8. Pffffff, knallende koppijn van die neusstrepen. Je ziet, het zit ook niet helemaal zuiver. Maar goed, het is weer een stukje baanvulling toch? Ik moet zeggen, het valt me niet tegen, afgezien van die neusstrepen. De E7 staat op de afmontage nu.
(http://www.belderok.net/usa/cbq_e8a_9938b.jpg) (http://www.belderok.net/usa/cbq_e8a_9938b.jpg)
Ik ga de pilot trouwens body-mounten, want die naad stoort mij enorm. Gek genoeg hebben mijn andere E8-en daar geen last van, maar kan niet ontdekken waar het klemt. Bij de E7 (die later uitgegeven is had Lifelike dit zelf ook al bedacht.)
-
Heeel acceptabel Stig ;D
btw, ik heb vorige week even wat alu-enamel in de spuit gegooid om een aantal NS 2200 uitlaatkasten een kleurtje te geven.
Trekt ook heel mooi strak, prima oppervlak ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
schitterende lok is dit geworden ;D
Zoiets zou ik ook wel op mijn baan willen, ziet er alleen zo raar uit tussen al dat duits ::)
Bart
-
De "Q" heeft er weer een mooi trekpaard bij Stig.
De rode strepen zijn inderdaad lastig, I know all about is ;)
-
En hier is de E7.
(http://www.belderok.net/usa/cbq_e7a_9935a.jpg) (http://www.belderok.net/usa/cbq_e7a_9935a.jpg)
Overigens zie je het zwarte stipje onder de "N"?
(http://www.belderok.net/usa/macro1.jpg) (http://www.belderok.net/usa/macro1.jpg)
;D
Het boortje is 1,2mm. Het nummer is van het origineel, die had ik al gefotografeerd, van deze vergeten, vandaar dat het nummer niet overeenkomt.
En ja, ook hier weer de nodige hoofdbrekens om de neustransfer erop te krijgen. In 11 stukken opgebracht door de opstaande nummerborden. Bij de E8 ligt ie teminste vlak met de neus.
-
Het blijft een leuke hobby, die Burlington loks ;D
Je hebt die lok goed op z'n nummer gezet :o
-
Hij ziet er weer lekker strak uit . Heb je geen last van los komende lagers. Bij die van mij vallen er steets twee uit. :-[
Groetjes Franz
-
Ik heb er nu 7 en een vreemde Southern unit en tot nog toe is alleen bij 1 exemplaar tijdens transport van Duitsland naar hier er eentje uitgevallen. Ik dacht nog nee he, kwijt, en niet vermeld door de verkoper, maar het lag los in de verpakking te rammelen. Teruggeklikt en het zit er nog. Moet wel zeggen dat ze bij mij nog geen run-time hebben. Maar hij klikte duidelijk terug in de platen, ik heb er nog wel vertrouwen in.
Heb jij geen intresse in mijn Southern Pacific E8? 'K zag dat jij een E7B had gekocht.
-
Dat Heb Ik zeker , zullen we het hier verder over spreken in een PB-je.
Groetjes Franz.