BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jowi op 10 August 2014, 14:48:09
-
Ik zit wat te experimenteren met een Digikeijs drc 1600 setje, dat is een klein printje met daarop 3 gele leds als frontverlichting en 2 rode leds als sluitverlichting. Eea is uiteraard met de witte en gele draad van de decoder, keurig afhankelijk van de rijrichting, te schakelen.
Nu zit er ook via een aparte, groene draad een mogelijheid op om de bovenste van de gele frontlichten aan te zetten als rangeerverlichting. Echter ik vraag me af, als een lok rangeert, brand er dan alleen aan de voorkant een front lamp, of tegelijk aan beide kanten?
Of brand er aan de voorkant 1 frontlamp, en aan de achterkant beide rode lampen?
Of alleen aan de voorkant 1 lamp en verder de achterkant donker?
-
Rangeersein op loc is in principe een enkele lamp, maar wel aan beide kanten van de loc
Het was/is gewoonte om dat met een enkele lamp links- of rechtsonder te doen, echter volgens mij is een enkel top lamp niet verboden.
-
Dat zou mooi zijn, dan heb ik om de rangeerverlichting aan en uit te zetten maar 1 functiedraad nodig die beide kanten tegelijk aan- of uit zet.
-
Oh €&%#$£ het zal even moeten wachten... er schoot een draadje los van de decoder, die meteen begon te roken >:( ;D eerst maar even een nieuwe bestellen... en de volgende keer voorzichtiger werken...
-
Succes met de nieuwe decoder! Voor de toekomst, dit stond ook in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Front_en_sluitseinen#Meer_informatie) ;)
Timo
-
Ik had er echt naar gezocht, ook met google... maar het staat dus onder front en sluitsein en niet onder 'rangeerverlichting'...
-
Ah, ja. Men noemt het ook een rangeersein (het heeft echt een betekenis, geen random verlichting). Daarmee had je het wel gevonden ;D
Timo
-
Mcn 1986 schreef het volgende:
" Een rangeersein word beschreven als "aan beide zeiden van het krachtvoertuig 1 witte of gele lamp" er is dus niet werkelijk voorgeschreven wat gebruikt word.
Het gevaarsein in Nederland is normaal gesproken 1 witte of gele lamp in combinatie met 2 rode sluitseinen.
Kan niet vaak genoeg herhaald worden.
Knar46
-
Theo, het gaat hier over rangeerverlichting.
Wat heeft jouw opmerking over gevaarsein er dan mee te maken ???
Vaak genoeg herhalen heeft dan ook totaal geen nut.
En wat rangeerverlichting is daar waren we al uit. 8)
-
Het is mij in ieder geval duidelijk :) ik heb inmiddels een Kuehn N25 aan het lokje (Minitrix NS1100 in blauw) verbonden om toch het ding digitaal te testen, echter daar zitten geen extra functies op, daarvoor moet ik even de zojuist bestelde nieuwe N45 afwachten.
Zouden jullie trouwens voor een dergelijke loc, als je zou moeten kiezen, voor rangeerverlichting kiezen, of voor schakelbare sluitlichten? Beiden tegelijk kan niet zonder er extra electronica bij te bouwen. Ik zal er denk ik hoofdzakelijk rond mee rijden met wagons, dus dan zou je kiezen voor schakelbare sluitverlichting?
Of... als het niet als storend wordt ervaren dat de lok sluitverlichting heeft terwijl hij trekt, dan is rangeerverlichting natuurlijk wel een grappig extraatje... hoe zien jullie dat?
-
Als hij toch altijd wagonnetjes trekt aan een kant en je af en toe wilt rangeren zou ik hem voorzien van front/sluitseinen aan één kant en de andere kant alleen van rangeerverlichting. Heb je aan één kant normaal werkende verlichting zoals je wilt met rijden maar als je hem los koppelt kun je mooi met rangeerverlichting rijden. Gebruik je de printjes van Digikeijs dan sluit je op de gekoppelde zijde de gele en witte draad niet aan (mss een beetje zonde van het geld, je zou ook een los ledje kunnen knutselen. Enige nadeel is dat je dan niet kan besluiten om de wagonnen eens aan de andere kant te koppelen.
Timo
-
Of... als het niet als storend wordt ervaren dat de lok sluitverlichting heeft terwijl hij trekt, .....
Ik heb in het wild ongeveer iedere combinatie wel zien voorbij komen, incl een gevaarsein zonder dat daar ook maar enige reden toe was.
In meer dan 90% van de gevallen is het domweg een mcn die z'n werk niet goed doet / serieus neemt.
In principe hoort bij een trekkende loc de frontverlichting te branden en de verlichting aan de trekkende kant (dus ook sluitseinen) uit te zijn. Het zelfde geldt voor sluitverlichting op getrokken personenrijtuigen, die hoort (behalve bij het achterste rijtuig) ook uit te zijn.
Waarom: een frontsein geeft het begin van een trein aan en een sluitsein het einde. Zie je dus een begin of einde zonder verlichting dan is er iets niet goed. Heb je bij de loc de sluitverlichting aan en je trein breekt los dat toon je dus (onterecht) een complete trein aan de overige waarnemers.
Het is allemaal wat gezocht met de moderne overige beveiligingszaken, maar toch ..............
Net zo iets als het inhangen van de ongebruikte koppelingen:
- in de trein de ongebruikte koppelingen "achterover" in de framehaken hangen
- voor en achter op in de trekhaak hangen
Ook dat was een indicatie dat je trein heel was. Onnodig heden ten dage. Zeker ..... totdat je het fout doet bij een geduwde trein :-X