BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NS1717 op 08 August 2014, 12:14:09
-
Een buitenlandse kennis van mij heeft in Frankrijk dit model op de kop getikt. De verkoper wist er niet veel over te vertellen, anders dan dat het waarschijnlijk voor een expositie was gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nr1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nr1.png)
Het model is gemaakt in schaal 1:15. Totale lengte: 160 cm.
De aanduiding 'Werk Spoor' doet in ieder geval vermoeden dat het model niet in Nederland is gemaakt, want dan had er wel gewoon Werkspoor gestaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nr_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nr_2.jpg)
Wie kan er iets zeggen over dit model? Wie of welk merk heeft het gemaakt? Werd het inderdaad voor een expositie gemaakt en zo ja, voor welke dan. Alle inlichtingen zijn welkom.
-
Dit is een (niet 100% correct) model van een loc uit de serie SS 1001-1020 van de Staatsspoorwegen op Java, later de serie C5301-5320 van de Indonesische spoorwegen. Inderdaad gebouwd door Werkspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS1015_werkspoor_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS1015_werkspoor_3.jpg)
Kun je meer foto's van dit model online zetten? Ik ben, als liefhebber van de Nederlands Indische spoorwegen, erg benieuwd naar hoe het er verder uit ziet.
Waar het model voor gemaakt kan zijn? Geen idee. Het waren de paradepaardjes van de SS op Java, dus een tentoonstelling zou kunnen. Geen idee overigens welke en wanneer. Omdat het model niet 100% correct is, kan het ook "gewoon" een stukje huisvlijt van deze of gene zijn. Engeland zou dan een logisch land van herkomst kunnen zijn, gezien de interesse voor Indonesische stoom aldaar.
edit: ik besef me net dat op het bordje het locnr C 5308 staat, dat betekent dat het model sowieso van na 1945 is, en waarschijnlijk van na 1949 (Indonesische onafhankelijkheid). Deze locs werden in de jaren vijftig en zestig nog wel ingezet, maar niet meer voor sneltreinen. Paradepaardjes waren het daarom al lang niet meer. Een dergelijk model lijkt me daarmee eerder het resultaat van huisvlijt (modelbouwexpositie in het VK wellicht) dan een officieel model.
Eelco
-
met stone coal en far distance? lijkt me niet dat een engelsman het er zo op zet.
-
Stonecoaldutch. Dus toch een Nederlander. ;D
En even gecheckt maar Werkspoor is idd een enkel woord:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitzoeken_376_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitzoeken_376_3.jpg)
;D
Fabrieksplaat van de SS 1006 / C 5306- Uiteraard in mijn collectie ;)
Eelco
-
Inderdaad vast geen Engelsman, maar vanwege dat 'werk spoor' ook geen Nederlander.
Dus is het model vermoedelijk elders gebouwd.
Als het voor een expositie is geweest, welke expositie zou dit dan kunnen zijn geweest?
Wellicht een wereldtentoonstelling? Was die niet ooit ook in Parijs?
Zijn er andere 1:15 modellen bekend van de Indonesische spoorwegen?
-
Zoals gezegd vermoed ik niet dat dit model voor een wereldtentoonstelling is gebouwd. Daarvoor is het "te laat" gebouwd, na 1949 in elk geval. Voor een grootse tentoonstelling zou ik moderner spoorwegmaterieel verwachten en niet een relatief oude stoomloc.
In het spoorwegmuseum staan enkele grote modellen van Indonesische locomotieven en ik ken enige live-steam modellen.
Eelco
-
En dan bestaat er ook nog de mogelijkheid dat de bouwer van de loc en het bordje niet dezelfde zijn en/of er enige jaren tussen de productie van beide ligt. 8)
-
Ook dat nog.
Gezien het feit dat de loc qua maatvoering niet klopt, krijg ik steeds meer het gevoel dat dit een (overigens fraai) stukje huisvlijt is. Maar geen presentatiemodel op bijvoorbeeld een grote internationale tentoonstelling.
Eelco
-
met stone coal en far distance? lijkt me niet dat een engelsman het er zo op zet.
Eerder een hele slechte vertaling van nederlands naar Engels
-
Dus de eindconclusie is dat het een stukje huisvlijt is van een buitenlandse modelbouwer die het model mogelijkerwijs vooreen expositie heeft gebouwd?
-
Dat lijkt me inderdaad het geval te zijn.
Eelco