BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 06 August 2014, 00:11:51
-
In de nieuwste versie van Anyrail is ook het fraaie "Mein Gleis" van Weinert opgenomen.
De prachtige zeer lange wissels kunnen prima gecombineerd worden met H0/OO Peco Steamline code-75.
In de praktijk blijkt het ontwerpen met Peco SL en MG echter moeilijker dan bijvoorbeeld het ontwerpen met Fleischman Profi. Dat komt omdat FL werkt met een vaste rastermaat.
Zie onderstaande afbeelding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail_issue.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail_issue.png)
De wissels lijnen, al of niet met toevoeging van standaard tracks precies uit op het raster.
De grens tussen de wissels is ook precies haaks. Bij Peco SL en MG is dat echter niet het geval. Je ziet dat er kleine stukjes ontbreken.
Nu leveren Peco SL en MG so wie so geen standaard lengtes, dus je moet e.e.a. opvullen met (delen van) een flexrail. Welnu dat is in Anyrail wat lastiger als de stukjes zo klein zijn.
Ik gebruik de bovenstaande figuren om de standaard h.o.h. afstanden in te stellen bij het ontwerpen van een baanplan. Voor FL is dat 63,5 mm., voor Peco SL en MG slechts 50 mm.
Handiger zou een ruler zijn, waarbij je die afstanden zou kunnen instellen.
Als zo'n ruler ook in een bepaalde hoek gedraaid kan worden, zou dat helemaal mooi zijn.
Grzz,
Hans
-
En wat is nu de vraag ?
(ik snap t geheel effe niet meer ??? :-[)
-
Kan je in Anyrail dan geen parallelle sporen ingeven of wisselharpen en dergelijke.
Daar heb ik in Winrail helemaal geen problemen mee. Gelijk op de goede afstand, zo weinig of zoveel ik zelf wil.
-
@Frans,
Geen idee. Ik maak ze zelf - en gebruik ze steeds opnieuw.
De oplossing van Winrail is er misschien wel, maar bij mij nog onbekend.
In de wereld van CAD kun je parametrisch ontwerpen. In plaats van een tekening van een vierkant geef je dan op: vierkant, 4mm breed, 8mm lang - enter. Bijvoorbeeld door de parameters in een tabel op te geven. Met de rulers die ik bedoel is het wellicht mogelijk om op een zelfde manier de PC het werk te laten doen bij het ontwerpen van een track.
Bijvoorbeeld:
Rechts komt een eindstation met 3 sporen. De ruler stel je in met schaal/type/merk, aantal tracks, de onderlinge afstand, en de hoek waaronder de toegang van het station benaderd wordt.
Links begint een dubbelspoor traject op ongeveer een meter afstand. Daar wordt een tweede ruler voor ingesteld. Bijvoorbeeld:
Ruler: 01
Position: x= .. / y= ..
Hoek: 45 graden
Schaal: H0
Type: code-75
Merk: Peco Streamline
Aantal tracks: 3
Afstand a-b: 100mm
Afstand b-c: 50mm
Ruler: 02
Position: x= .. / y= ..
Hoek: 30 graden
Schaal: H0
Type: code-75
Merk: Peco Streamline
Aantal tracks 2
Afstand a-b: 50mm
Nu zou het PC programma de opdracht kunnen krijgen een verbinding te maken tussen beide rulers.
Daarbij gebruik makend van het beschikbare assortiment van de gekozen schaal/type en merk.
Maar het aantal tracks op de rulers is verschillend: 3 t.o.v. 2. Tracks.
De computer moet dus ook nog weten voor welke wisselverbinding gekozen wordt.
Bijv.: verbind 01-a met 02-a, 01-b met 02-a, 01-c met 02-b
En ook de positie van de wissel zul je moeten ingeven.
Als je het niet begrijpt, zal ik er een tekening van maken.
Een heel andere manier van werken. Misschien dat David er wat mee kan.
Grzz,
Hans
-
Ik begrijp het nut wel van parametrisch ontwerpen.
Ik vermoed ook dat achter het gebeuren bij Winrail zit.
Maar of dat zo zijn voordeel geeft bij het ontwerp van een volledige spoor-layout roept bij mij toch twijfels op. Het gaat hem toch enkel over een paar plaatsen waar je zoiets toepast.
Voor het totaalbeeld gaat het hem voornamelijk toch om een logistiek zo goed mogelijk verkeers-verloop te krijgen dat dan op je oppervlakte moet passen en dus de nodige consensus vraagt.
-
@Frans,
Ik zie het ook meer als aanvulling op de bestaande mogelijkheden van Anyrail.
Vroeger heb ik ook met Winrail gewerkt, maar dat is te lang geleden om me daar nog een goed beeld van te vormen.
Grzz,
Hans