BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jowi op 05 August 2014, 20:38:28

Titel: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: jowi op 05 August 2014, 20:38:28
Ik heb mijn NS1312 en NS1208 nu via de decoder cv's zo afgesteld dat ze op schaal zo'n 120 a 130 km/h max rijden, en ook de optrek en afremvertraging zodanig dat ze niet binnen 2 seconden op topsnelheid rijden, maar dat het wel een seconde of 10 a 12 duurt. Dat is natuurlijk nog steeds erg snel realistisch gezien, maar goed.

Nu vraag ik me af, als ik op een gegeven moment via itrain, koploper etc de boel automatisch wil laten rijden, laat je dan dat soort karakteristieken door de software bepalen, of door de decoder? En als je het door de software laat bepalen, heeft die dan 'last' van eventuele settings in de decoder, of programmeert de software de decoder gewoon opnieuw?
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: Ronaldk op 05 August 2014, 20:48:40
Nu vraag ik me af, als ik op een gegeven moment via itrain, koploper etc de boel automatisch wil laten rijden, laat je dan dat soort karakteristieken door de software bepalen, of door de decoder?

Ligt helemaal aan de software die je wilt gaan gebruiken. Je zal moeten kijken wat de software kan. Het ene pakket kan meer dan het andere. Je kan meestal gewoon de instellingen van de decoder wat ze zijn.

En als je het door de software laat bepalen, heeft die dan 'last' van eventuele settings in de decoder, of programmeert de software de decoder gewoon opnieuw?

Software maakt geen veranderingen of instellingen van de decoder.

Groet Ronald.
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: santerdam op 05 August 2014, 20:56:58
Jowi,

De handleiding van Koploper legt dit duidelijk uit. De optrek- en afremvertraging wordt door Koploper geregeld. De decoder moet je zonder of slechts heel minale vertraging instellen.

Zeker niet op beide plaatsen de vertraging instellen. Zou je dat wel doen, dan ontstaat het volgende effect :
- Koploper stuurt gedoseerd opdrachten naar de decoder, dus optrekken of afremmen is vertraagd.
- De decoder ontvangt opdrachten en voegt daar, zoals ingesteld, ook vertragingen aan toe.

Het resultaat is dat je een dubbele vertraging krijgt. Zoals de handleiding duidelijk schrijft : Geef de regie volledig in handen van Koploper.

Sander
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: jerrytrein op 05 August 2014, 21:11:45
aanvulling op sander
met koploper dus
de optrek en afrem vertraging van de decoder op 0 stellen
Dan in koploper de gewenste waardes zoeken
dit doe je in massa simulatie
probeer ergens met 0-50 in 5 sec en afremmen (is mijn ervaring) 3 sec
dan verder naar eigen inzicht aanpassen
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: jowi op 05 August 2014, 21:32:51
Duidelijk, de software is dus leading :)
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: Ronaldk op 05 August 2014, 21:35:00
Nee, ik zie dat de antwoorden naar Koploper geschreven worden terwijl je ook nog je oog laten vallen op Itrain, zie dit citaat:

.... Nu vraag ik me af, als ik op een gegeven moment via itrain, koploper etc de boel automatisch wil laten rijden, laat je dan dat soort karakteristieken door de software bepalen, ....

Dus je  zal in de handleiding van je pakket van keuze moeten kijken en lezen hoe het daar geregeld in is. Het zal dus wat leeswerk kosten :)

Groet Ronald.
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: jerrytrein op 05 August 2014, 22:51:54
ronald
volgens mij is het
of de software(programma)
of de decoder
je kan niet met appels en peren gelijk rijden
Maar ik kan het mis hebben
maar logischer wijze is dat wat er gebeurd
2 kapiteins op eenschip gaat niet(goed)
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: Wim Ros op 05 August 2014, 23:16:27
Ronald, algemeen antwoord is, stel de decoder zo in dat deze de optrek en afremvertraging een fractie van een seconde sneller verwerkt dan de software de volgende opdracht stuurt, zo heb je en krijg een soepel rijgedrag zeker als de opdrachten wat verder uit elkaar liggen. Hiermee voorkom je het bokkekar effect cq rijgedrag.
Het is heel veel fine-tuning, maar zeker de moeite waard. Het een en ander is sterk afhankelijk van de instellingen van de software en de gebruikte software.
Zet de optrek en afremvertraging zeker niet op nul.

Groetjes
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: RICROO op 06 August 2014, 00:18:46
Hallo Wim,

Gezien jou info heb ik nog wel wat te doen. Ik heb inderdaad een paar treinstellen die niet zo heel netjes optrekken. Je schrijft dat het zaak is de decoder zo in te stellen dat deze de optrek en remvertraging net iets sneller verwerkt dan de software de volgende opdracht verstuurt.

Die ging mij boven de pet want nu vraag ik mij de hele tijd hoe ik dat moet gaan bepalen. Heb je eventueel een ezelsbruggetje?

Het zou dan waarschijnlijk een goede eerste stap zijn de decoders terug te zetten op de fabriekswaarde.

Gaat een druk weekend worden  ;D en het is toch al lekker warm op zolder :-\.

Bedankt voor de informatie Wim.

Richard
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: phdirk op 06 August 2014, 15:11:19
Hi All,

Ik stel in al mijn locs CV3 en CV4 in op 2, op advies van andere ervaren Koplopergebruikers. Dit zorgt ervoor dat Koploper de treinen nog netjes kan laten optrekken en laten afremmen, maar ook dat bij een noodstop de trein ook nog netjes stopt, bijvoorbeeld als een trein met te hoge snelheid de stopsectie binnenrijdt of in blokken waar het netjes remmen in Koploper is uitgeschakeld.
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: zuylen op 06 August 2014, 17:02:16
Maar hoe zit het dan met geluidslocs? Als je de remvertraging op 0 zet, speelt de sounddecoder het remgeluid niet meer af, heb ik gemerkt. Of kan dat toch wel via Koploper?
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: PietB op 06 August 2014, 17:19:10
Ik stel in al mijn locs CV3 en CV4 in op 2, op advies van andere ervaren Koplopergebruikers.
Ik doe het zo:
CV3 staat van (ESU) fabrieks wege op 32 en CV 4 op 24.
Ik begin met beide altijd op de helft, dus 16 resp 12.
Dan krijg je de situatie dat je door een stopsectie heen kan schieten.
Als dat gebeurt stel is de waarde van CV 4 op 6 in en test daarna nog eens.
Met alle aandacht op de stopsectie waar het doorschieten zich manifesteerde.
Is het remmen dan te heftig dan hoog ik CV 4 op met stapjes van 2
En zo zoek ik per loc/treinstel het optimum, zoals Wim schrijft.
Met CV3 die ik eigenlijk het zelfde, maar het optrekken is pas echt mooi als de loc aan het einde van zijn karakteristiek is en koploper besluit er een tandje bij te doen.
Het is wat werk, maar het is echt de moeite waard.
Je zult zien dat je voor bijna iedere loc andere waardes krijgt, goed documenteren of het locprofiel in de Lokprogrammer opslaan, is hier erg belangrijk.

grt Piet.
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: jowi op 07 August 2014, 16:42:34
Wat is een mooie optrek/afrem tijd op schaal? De topsnelheid is mooi realistisch in te stellen, maar zelfs met een hele hoge cv3/4 (optrek/afremvertraging) zit je nog in 10 a 12 seconden ofzo op de 120/130km/h. Hoe lang doet een gemiddelde reizigerstrein er over om van 0 tot ca 120/130 op te trekken? Ik vermoed dat op schaal dat te langzaam zal zijn, maar gewoon om een idee te krijgen?
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: Remunj op 07 August 2014, 19:03:45
Gewoon een beetje mee spelen tot een voor jou acceptable waarde.
Sowieso is een (omgerekende) schaalsnelheid van 120-130 km/h al aan de vrij hoge kant. Dan heb je al gauw een racebaan zoals je vroeger vaak op modelbanen zag.
Ik ga zelf niet verder dan zo'n 50-60 km/h en soms nog wel iets lager om een gevoelsmatige mooie snelheid te krijgen. Je hebt in model toch geen lange stukken waar de snelheid tot zijn recht komt. De trein "scheurt" van bocht naar bocht.
Het gaat uiteindelijk om het totale plaatje waarin een trein mooi rustig door het landschap rijdt.
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: jowi op 07 August 2014, 19:30:29
Mwaah... 120km/h is 4 seconden voor zo'n 80cm, dat is niet 'scheuren over de baan' hoor. Als je daar 8 a 10 seconden over zou doen (50/60km/h op schaal N) lijkt me dat juist veel te langzaam. Met 4 a 5 seconden over 80cm maakt de trein ook het typische kedeng-kedeng geluid over de rails.

Maar goed, hoe lang doet een echte trein er over om zeg maar op 100km/h te komen?
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 August 2014, 19:42:54
Hangt er een beetje vanaf wat voor trein. Een treinstel zal er tussen 1 en 2 minuten over doen. Maar een ertstrein met 40 volgeladen wagens doet er misschien wel 5 minuten over.
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: jowi op 07 August 2014, 19:48:06
Ja dat zijn inderdaad geen praktische tijden voor op een gemiddelde baan...
Titel: Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
Bericht door: JAB van Ree op 08 August 2014, 09:21:10
@Klaas : menig machinist zou graag treinen rijden met een door jou gedacht acceleratievermogen :)

Een 3-delig Plan U diesel treinstel heeft er meer dan 4 minuut voor nodig ; een zware goederentrein met dieseltractie al gauw 6-8, beetje afhankelijk van hoe ruim bemeten de tractie is.