BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: ex-DR V100 op 04 August 2014, 19:12:37
-
Nu het 100 jaar geleden is dat WW1 uitbrak is, is hier uiteraard weer vol aandacht voor. Het programma gaat over de rol die de spoorwegen hierbij speelden. Vanavond 1e van 5 series. zie: http://www.bbc.co.uk/programmes/b04ddmt3
Gr, Marc
-
Eens kijken of er gevorderde SS 1200'den voorbij komen ;D
-
Nederland was neutraal in WWI, dus ik denk niet dat je gevorderde 1200 tegenkomt.
gr Hans
-
Je kent het verhaal van de SS 1200'den in aanbouw bij Beyer Peacock die werden gevorderd voor dienst bij de ROD?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6100_in_noord_frans_kanaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6100_in_noord_frans_kanaal.jpg)
-
Zo te zien met een SS/ NS rookkastdeur
-
Zeer zeker. Pas nadat de locs in dienst kwamen bij de Nord, kregen ze een afwijkende rookkastdeur. De laatste voor de SS bedoelde loc heeft tot 1953 dienst gedaan in noord Frankrijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1511_bewerkt_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1511_bewerkt_2.jpg)
SNCF 232 TB 5 te Lille, 8 juni 1952 (opname uit mijn collectie)
Eelco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6100_in_noord_frans_kanaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6100_in_noord_frans_kanaal.jpg)
Niet zo raar dat ie eruit loopt, het spoor was veel te smal. ;)
V.w.b. de rookkastdeur, wat is afwijkend bij de fransen, behalve die driehoeksophangbevestiging. De deur lijkt wat meer naar voren, wat boller te zijn, is dat het?
Groet,
Michel
-
Ik heb ooit een lijstje gezien met aanpassingen, wat ik zo uit mijn hoofd nog weet is dat de schoorsteen een stukje werd ingekort.
-
ik ga eens op zoek naar dat lijstje.
Groet,
Michel
-
Er zijn nog veel meer zeldzame en onbekende zaken opgedoken omtrent de 1200-en aan het westelijk front. Komt allemaal in het 6000 boek.
Frank