BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rockerbox2 op 01 August 2014, 14:05:24
-
Hoi
Ik kwam bij het doorbladeren van Het Geheugen van Nederland het archief van Stork Hengelo(O) tegen. Deze Twentse Multinational die aan de wieg stond van de Hollandsche welvaart in de 19e en 20e eeuw, had op het eigen 2,5 Km lange terrein een aantal Rangeer loks rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_03_1923.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_03_1923.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_Opname_van_het_verzenden_van_kranen_voor_een_stoomschip_naar_Amsterdam_1923.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_Opname_van_het_verzenden_van_kranen_voor_een_stoomschip_naar_Amsterdam_1923.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo.jpg)
Bron: historischcentrumoverijssel.nl
Wie weet welk type rangeerlocomotief dit is en door wie het gebouwd is? O&K, Henchel of misschien Schwartzkopff?
En nog één
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_Opname_van_het_transport_van_een_Turbine_en_een_Ketel_voor_SS__Soekaboemi__van_de_Rotterdamse_Lloyd_1923_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_Opname_van_het_transport_van_een_Turbine_en_een_Ketel_voor_SS__Soekaboemi__van_de_Rotterdamse_Lloyd_1923_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_04_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_Stork_Hengelo_04_1.jpg)
Bron: historischcentrumoverijssel.nl
Heb je enig idee of een vaag vermoeden, ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties.
Ride On
Rino
-
http://industriespoor.nl/AanvullingenNormaalStoom.htm#Stork (http://industriespoor.nl/AanvullingenNormaalStoom.htm#Stork)
-
Tenzij die man op de eerste foto ontzettend klein was, lijkt het erop dat het omgrenzingsprofiel een stuk groter was dan het nu is.
- Peter
-
Volgens mij is het een Orenstein en Koppel met een vermogen van 30 PK
vr. groet,
Wiebe
-
heb een aardig artikel gevonden
http://www.industriespoor.nl/Stork%20OdR%201987-11.pdf
vr. groet,
Wiebe
-
Bedankt
De lok op de onderste 2 foto's is dus een O&K 4425 en de lok op de bovenste 4 ?
@ Peter: Ik denk dat de ketels via het water vervoerd werden. De Fa Stork had een eigen los- en laadkade aan het Twente kanaal met een kraan van eigen fabricaat. En een omgrenzingsprofiel op het Stork terrein? Misschien. ;D
-
@ Wiebe (y)
-
Wat een schatje! ;)
-
Jullie hebben het allemaal fout, het is een Fleischmann "Anna" ;D
Zonder gekheid, de "Anna" komt dicht in de buurt, ideaal voor een ombouwprojectje (y)
@Stedahult, mooie site, mooie foto's. Als je naar beneden scrolt, kom je nog meer lieve lokjes tegen. Jammer dat ze in de smeltkroes zijn beland :'(
Groet, Roelof
-
Lijkt ook erg op de stoomlok die vroeger hier in Rotterdam Kralingen op de gasfabriek reed, van en naar de Admiraliteitskade voor kolen. Lok 30 die nu dus in Medemblik rondtuft: http://www.museumstoomtram.nl/nl/stoomlocomotief-30-hoorn-van-de-gasfabriek-rotterdam
-
Jowi,
De 30/31 van de Gasfabriek is van een totaal andere order van grote als deze loc
-
Ik weet ook dat Van Ducroo & Brauns uit Weesp ook normaalspoorlocs fabriceerden. Het Nederlandse bedrijf met vestiging in Nederlands Indië was normaal gespecialiseerd in smalspoorlocs. Toch weet ik dat deze fabriek normaalspoorlocs gebouwd heeft. Dat wil zeggen, een smalspoorketel werd op een normaalspoor drijfwerk gezet. Ik moet erbij vermelden dat de locs weinig trekkracht bezaten, waardoor de eigenaren ze al gauw bij het schroot zetten.