BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: sbeetje op 27 July 2014, 12:13:08
-
beste modelspoorliefhebbers
heeft iemand een idee hoeveel mA een fleischmann 7171 loc verbruikt? Waar kan ik dit terugvinden zonder met een voltmeter aan de slag te gaan?
bedankt
Sam
-
Hallo Sam,
Ik ben bang dat je met een voltmeter multimeter aan de gang mag. Ligt namelijk helemaal aan de leeftijd en (oud) gebruik van de lok, baan ( vlakte ligging, hellingen e.d.) en natuurlijk of er iets achter hangt of niet. Maar waarom wil je het weten?
Groet Ronald.
-
Ik denk niet dat het meer dan 500 mA zal zijn, maar dat zul je nergens in documentatie vinden, behalve als je achterhaalt wie de fabrikant van het motortje is dat Fleischmann gebruikt heeft en daar de type gegevens van te pakken krijgt.
En dan nog is het enorm afhankelijk van de belasting, dus zelf meten met een flinke sleep wagons erachter bijvoorbeeld lijkt me de enige oplossing.
Tenslotte moet je je realiseren dat een electromotor een inductieve belasting is, dus wat je voltmeter aangeeft is een gemiddelde en zeker niet maatgevend voor piekbelastingen zoals bijvoorbeeld bij het starten....
-
Sam, ik denk eigenlijk dat je met een voltmeter niet echt ver komt, een amperemeter daar kom je verder mee denk ik. ;)
Mvg
Wim.
-
Daar heb je gelijk in wim (y) De multimeter op amperé zou wel handig zijn ;)
Groet Ronald.
-
Hartelijk dank mensen. Ik had een decoder op het oog die een belasting aankan van 1 A en een piekbelasting van 1,25 A. Maar twijfel of dit voldoende is, vandaar mijn vraag. Ik zal dus eens de amperemeter moeten gebruiken
bedankt
Sam
-
Voor een loc in schaal N is een decoder die 1A kan leveren ruim voldoende.
-
Ik heb een groot aantal Fleischman locs (leeftijd van 2 tot 20 jaar). Ze zitten allemaal rond de 400mA. De decoders die ik gebruik zijn alle 1A decoders. Geen van alle heeft nog de geest gegeven, doordat de motor teveel stroom trok.
Dus gewoon een 1A decoder toepassen. Maak de boel bij het inbouwen meteen schoon als het geen nieuwe loc is. De locomotief is nu toch open.
Groet,
Gerard van der Sel.