BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jowi op 26 July 2014, 10:21:47
-
Ik ben bezig om een Kuehn n045 in te bouwen in een Arnold Motorpost, min of meer volgens deze procedure: http://wejgheij.home.xs4all.nl/jeroen/inbouwmp.html
Bij die methode worden de ontstoringsspoelen weggehaald (zoals gebruikelijk begrijp ik). Echter in de manual van de Kuehn decoder staat expliciet dat ontstoringsmiddelen moeten blijven zitten, omdat anders storingspulsen vanuit de motor, de decoderfunctionaliteit negatief kunnen beinvloeden.
Heb ik 2 vragen:
1. Ik lees op het forum etc dat men er toch meestal voor kiest om alles weg te halen, ook al gaat dat tegen de adviezen in. Wat is wijsheid?
2. De spoelen zitten nu in serie met de motor, tussen de motor en de (rails)voeding + en - . Ik neem aan, dat als ik ze laat zitten, dat ik dan wel moet zorgen dat ze nu dus ipv tussen de stroomafnemers en de motor, ze dan tussen de decoder en de motor moeten komen?
-
Je kunt de spoelen laten zitten, maar wil je hun functie buiten gebruik stellen, dan moet je de spoelen overbruggen met een draad.
-
1. De fabrikant geeft een duidelijk advies. In dat geval gewoon opvolgen. Vaak wordt voor de ontstoorspoelen helemaal niet zo'n duidelijk advies gegeven. Dan haal ik ze er altijd maar uit.
2. Ja, dat klopt. De kern van decoderinbouwen is dat je de directe verbindingen tussen stroomafname enerzijds en motor en verlichting anderzijds verbreekt en de decoder daar dan tussenin bouwt.
-
De handleiding van Kuehn geeft duidelijke uitleg waarom de spoelen moeten blijven zitten. De genoemde site haalt ze weg zonder enige motivatie - mischien doet hij dat wel uit een soort blinde gewoonte omdat andere decoders wel aangeven de spoelen weg te halen.
Zoals Kuehn schrijft gaat het om de storingspulsen vanuit de motor de decoderfunctionaliteit negatief kunnen beinvloeden. Dus moeten de spoelen tussen de motor en de decoder zitten en niet tussen de decoder en de rails. De decoder zit dus rechtstreeks op de rails en de spoelen zullen het digitale signaal niet beinvloeden.
Sander
-
Ik kan wel de reden vertellen waarom ik de spoelen er graag uithaal. Dan heb je in één moeite door de verbinding met de stroomafname verbroken en je hebt in de regel mooie soldeereilandjes voor de motordraden van de decoder.
Over die Kûhndecoder kan ik niks zeggen, maar ja als de fabrikant zo duidelijk is.
-
Ok, duidelijk. Het weghalen van de spoelen maakt het inderdaad stukken makkelijker om eea aan te sluiten in dit geval. Als ik de spoelen laat zitten moet ik ook een of twee baantjes doorkrassen op de print. Maar goed, ook dat kun je later weer herstellen mocht dat nodig zijn... Ik ga er mee aan de slag :)
Overigens is de decoder op de genoemde site, een kuehn 025, en ook in die handleiding wordt expliciet vermeld eea aan ontstoringsmateriaal te laten zitten. Ik ben dus ook wel benieuwd waarom hij ze dan toch weghaalt. Misschien inderdaad wel uit gewoonte.
-
Als in het instructieboekje van je auto nu staat dat er ongelode benzine getankt moet worden, ga je er dan bij de pomp ook diesel bij gooien, omdat iemand anders dat ook gedaan heeft en daar verslag van heeft gedaan?
Waarom denk je dat een fabrikant de moeite neemt om een handleiding te schrijven? Niet om de adviezen die daarin staan dan maar gewoon te negeren denk ik zo maar.
De gouden regel is Read The Fine Manuel (RTFM) en dan het aller belangrijkste Doe Wat Er In Staat (DWEIS).
Groetjes
-
Nou nou... je weet ook net zo goed als ik dat veel maatregelen en waarschuwingen die zo'n fabrikant roept, geroepen worden omdat er mogelijk wellicht soms eventueel een hele kleine ienieminie kans kan zijn dat er wellicht misschien ooit iets mis gaat in sommige uitzonderlijke gevallen. Ik kan me voorstellen dat bepaalde fabrikanten motoren gebruiken die zo veel storing en troep teruggeven dat iets dergelijks echt noodzakelijk is, maar dat in 99 van de 100 gevallen, je er wel mee weg komt.
Daarom vraag ik het ook aan de ervaren mensen hier, uit de praktijk, om te zien of dit inderdaad echt verstandig is op te volgen, of dat het een soort voorzorgsmaatregel is die je, met een beperkt risico zou kunnen negeren.
-
Jowi,
Het is je eigen loc en je eigen decoder. Dus ga vooral je gang en doe wat je wilt. Laat je zeker niet tegenhouden door adviezen.
Het is mogelijk wellicht soms eventueel een hele kleine ienieminie kans kan zijn dat er wellicht misschien ooit iets goed gaat in sommige uitzonderlijke gevallen.
Sander
-
maar wil je hun functie buiten gebruik stellen, dan moet je de spoelen overbruggen met een draad
Dan kun je ze er net zogoed uithalen.
@Jowi gewoon de handleiding volgen.
grt Piet.
-
Ik probeer te achterhalen waarom velen de spoelen etc weghalen.
Maar om iedereen gerust te stellen, ik zal ze gewoon laten zitten. Moet ik wel eea aan de print doorkrassen maar ja. Dat moet dan maar.
-
Ik kan me de vraag wel voorstellen. Natuurlijk zijn er adviezen van de fabrikant en ook ik wil iemand daar nog wel eens fijntjes op wijzen. ;)
Maar hele volksstammen w.o. ik bouwen die dingen helemaal niet in. En ik heb daar na 100'den ombouwtjes nog nooit iets negatiefs van gemerkt. Het is eerder andersom: motorregelingen werken vaak niet optimaal door de spoeltjes. Ik heb ze er regelmatig uitgeknikkerd, toevallig gisteren nog voor een forumvriendje met een Piko lok en een Esu V4.0.
Gr, Ben.
-
Ben,
Wat je gedaan hebt bij de inbouw van de LP4 was dus precies wat erin de beschrijving staat.
6.8.6.1. Connecting DC and Coreless Motors You may use all DC motors commonly used for model trains pro- vided they do not exceed the current limit of the decoder. In some cases with the 5-pole High Performance Drive by Märk- lin®, you may find three anti-interference capacitors. The two capacitors connected directly to the motor leads and the motor housing MUST be removed (also refer to Fig. 14).
Bron: Manual ESU Lokpilot 4.0
En iedereen die het beter denkt te weten dan de fabrikant, doet de inbouw verder op eigen risico.
Groetjes
-
De lok rijd inmiddels, ik heb de spoelen laten zitten, zoals de handleiding zegt, en zoals jullie hier ook adviseren, dus waar nu dat idee vandaan komt dat ik eigenwijs ben en oogkleppen op heb mag Joost weten maar goed. Hebben we het niet meer over.
Wel een probleempje, de verlichting brand aan 1 kant, en wisselt niet mee met de rijrichting. Als ik de verlichting uit zet via de multimaus, gaat de verlichting knipperen ten teken dat er iets niet in orde is. Enig idee?
-
Wat je gedaan hebt bij de inbouw van de LP4 was dus precies wat erin de beschrijving staat.
Bron: Manual ESU Lokpilot 4.0
Wim,
We hebben het over de spoeltjes, niet over de condensatoren.
Dit is wat Zimo schrijft in haar manual:
Haben Entstör-Komponenten in der Lok
einen schlechten Einfluss auf die Regelung ?
Ja, manchmal . .
Zur Erklärung: Üblicherweise sind die Motoren von Modellbahn-Lokomotiven mit vorgeschalteten
Drossel-Spulen und Kondensatoren ausgestattet. Diese sollen Funk-Störungen (z.B. Behinderung
des Fernsehempfangs) durch das "Bürstenfeuer" des Elektromotors verhindern.
Solche Komponenten verschlechtern die Regelbarkeit des Motors. ZIMO Decoder kommen an sich
vergleichsweise gut damit zurecht, d.h. es besteht kaum ein Unterschied, ob diese Entstör-Komponenten
nun belassen oder beseitigt werden. Aber in den letzten Jahren werden mehr und mehr größere
Drosseln in die Loks eingebaut als früher üblich (aus Vorsicht gegenüber den aktuellen EMVBestimmungen)
- und diese beeinträchtigen das Fahrverhalten bisweilen doch merkbar.
Die potentiell "schädlichen" Drosseln sind meistens erkennbar durch eine Bauform wie ein Widerstand
mit Farbringen (im Gegensatz zu einem drahtumwickelten Ferritstab). Das heißt aber nicht,
dass solche Drosseln in allen Fällen sich tatsächlich negativ auswirken.
Typische Erfahrungen und Maßnahmen . .
ROCO, BRAWA, HORNBY – bisher keine Probleme, keine Maßnahmen notwendig.
FLEISCHMANN H0 - Rundmotor – Drosseln stören nicht; Kondensatoren sollten bei Bedarf
entfernt werden, insbesondere jene zwischen Chassis und Motor (Gefahr Decoder-Zerstörung) !
Neuere Bühler-Motoren – bisher keine Probleme.
TRIX H0 – Drossel zwischen Schiene und Decoderstecker sollte entfernt werden !
MINITRIX, FLEISCHMANN PICCOLO – sehr uneinheitlich; Entfernen der Kondensatoren
häufig vorteilhaft; Drosseln schaden hingegen nach bisherigen Erfahrungen nicht.
Indikatoren für die tatsächliche Schädlichkeit im konkreten Fall sind neben einer generell unbefriedigenden
Regelung (Ruckeln, Anfahren nicht bei Fahrstufe 0, sondern erst viel später, ...):
- geringe Ausregelkraft der Lok; Aufschluss gibt ein Test, wo versuchsweise auf Niederfrequenz -
CV # 9 = 200 - umgeschaltet wird und kontrolliert wird, ob dabei die Regelung kräftiger wird; wenn
dies der Fall ist, sind wahrscheinlich die Drosselspulen schuld daran.
- wenn ein Unterschied in der Regelung zwischen 20 und 40 kHz (durch CV # 112 / Bit 5 wählbar)
feststellbar ist.
Abhilfe: Drosselspulen überbrücken (oder entfernen und durch Drahtbrücke ersetzen), Kondensatoren
entfernen ! Kondensatoren haben seltener einen negativen Einfluss auf die Regelung.
Gr, Ben.
-
Ok, de motorpost is in orde, problem solved. Alles werkt inmiddels naar behoren. In de manual stond dat je de verlichting op 2 manieren kon aansluiten, op een gezamenlijke massa samen met of rood óf zwart (zo had ik het dus, en zo had de persoon op de website het ook gedaan...) of gele verlichting aan zwart en de witte verlichting aan rood. Dat heb ik nu gedaan met een extra draadje en het doorkrassen van een printbaantje.
-
Ben,
Ontstoor componenten zijn een samenstelling van spoeltjes en condensatoren, wat ook duidelijk in je eigen citaat te lezen is.
Verder vind ik het wel best deze discussie is al zo vaak gevoerd dat het een beetje vervelend wordt deze iedere keer weer opnieuw te doen.
Mvg
Wim.
-
Als een fabrikant zo duidelijk is en je bent toch met de soldeerbout bezig, dan maar gewoon laten zitten. Per slot van rekening laat je ze ook zitten bij een loc met stekker. Als daar problemen mee zijn, lijkt het me aan Zimo om dat op te lossen Ben. Misschien is het wel de reden dat de ingebouwde Zimodecoder het zo beroerd doet in de Roco plan V. Maar een ESU doet het perfect.
-
Als een fabrikant zo duidelijk is en je bent toch met de soldeerbout bezig, dan maar gewoon laten zitten. Per slot van rekening laat je ze ook zitten bij een loc met stekker. Als daar problemen mee zijn, lijkt het me aan Zimo om dat op te lossen Ben. Misschien is het wel de reden dat de ingebouwde Zimodecoder het zo beroerd doet in de Roco plan V. Maar een ESU doet het perfect.
De Esu doet het inderdaad perfect. Maar ook met de Zimo krijg je de plan V/T prima aan het rijden. Alleen de decoder is nogal complex met veel instelbare variabelen. En dat vraagt best veel inspanningen.
Maar goed, ik heb mijn zegje gezegd en maak er geen wedstrijd van. Misschien ligt de waarheid wel in het midden om het credo van Wim maar eens te gebruiken. ;)
Gr, Ben.
-
Daarom vraag ik het ook aan de ervaren mensen hier, uit de praktijk, om te zien of dit inderdaad echt verstandig is op te volgen, of dat het een soort voorzorgsmaatregel is die je, met een beperkt risico zou kunnen negeren.
Dit vind ik wel een grappige opmerking. Als er op dit forum één persoon is met ervaring op digitaal gebied, dan heet die Wim Ros. Dus je vraagt om advies aan ervaren mensen, en je krijgt het nog ook. Wat kun je meer verlangen? :)
-
Dit onderwerp gaat, tijdelijk, op slot.
Na het saneren van de berichten gaat het weer open. Hopelijk dan in een iets andere toonzetting
Paul Bender, team BNLS moderatoren
-
Er heeft enige opruiming plaatsgevonden. Discussie kan weer verder, echter gaarne met respect naar elkaar.
Paul Bender, team BNLS moderatoren