BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 22 July 2014, 21:42:41
-
Laatst een set ICK's uit een startset gekocht. De wagons open maken is geen probleem, maar dan begint het pas. Er zit per wagon twee setjes onderdelen bij. Één setje met slangen end en één setje met metalen staafjes en messing klips. Deze schijnen erbij te zitten tbv het inbouwen van verlichting. Ik kan alleen niet ontdekken hoe dat dan wel zou moeten :-\.
Wie heeft de tekeningen en kan mij aan een gescand kopietje helpen?
-
Schopje.....
niemand de onderdelen tekening voor de Roco ICK in bezit of een link voor de download van deze onderdelen tekening en hoe de verlichting in te bouwen?
-
Hoi Ruud
Ik heb er geen tekening van maar weet wel dat je die staafjes in de rijtuigbak kan steken.Ter hoogte van de draaistellen zitten er in de interieur bodem twee gaatjes daar steek je de staafjes in en die maken dan contact met de koperstrips tussen de bak en het draaistel. Hoe je de klips moet gebruiken ben ik ook nog niet achter. ik heb de staafjes er los ingestoken en daarna met een beetje lijm vastgezet en bovenop een draadje gesoldeerd. Bij de standaard asjes(met geisoleerd wieltje) heb je per draaistel contact met 1 rail en kun je de staafjes doorkoppelen. Ik heb ook een tweedehands rijtuig gekocht met sluitverlichting en hier zaten asjes onder met een geisoleerde as en dan pak je meteen van alle twee de rails stroom per draaistel en dus meer en beter contact. dan moet je natuurlijk in de lengte van de bak de staafjes door verbinden.
Mvg en succes Johan.
-
@Johan: Lijkt er wel op, maar die staafjes zitten dan wel behoorlijk los :(. Die klipjes zie ik ook het nut nog niet van in.
Weet iemand hoe de wielstellen onder de bak uit gaan?
-
De kap er maar eens in zijn geheel af gehaald, want de roco oplossing met die staafjes lijkt me niets. De constructie met de stroomafnemers lijkt me verder perfect (y). Dus vandaar gaan we verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6034.jpg)
Als we het draaistel voorzichtig verwijderen, zien we ook dat de beide contactlippen boven op het draaistel terecht komen. Prima, niets aan doen en het draaistel kan weer terug op zijn plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6035.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6035.jpg)
Dan maar eens de lippen in de breedte as van de wagon doorverbinden, zoals Johan al bedacht (Niet in de lengte, dat veroorzaakt sluiting!). Hiervoor moet er net een klein beetje plaats gemaakt worden tussen de wand en het metalen gewicht. Gewicht eruit en de dremel effe tegen de twee afstand houders gehouden en deze aan één langenzijde verwijderd. Let op, alleen de binnenste nok, de nok op de wagenrand laten staan, die is er om de boven bak op zijn plek te houden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6040.jpg)
Draadjes er tussen solderen, de overlengte niet afknippen! Gewicht terug in de bodem en de draden langs het gewicht geleiden en met een druppeltje Kristal Klear vast lijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6043.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6044.jpg)
De beide draadeinden door de gaatjes van het interieur steken (op de plaats waar de beroemde contactpennen horen te zitten). En het interieur terug op de bodem plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6042.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6042.jpg)
Nu aan het werk met de bovenbouw. Ik neem hier weer de Heufing lichtstrippen voor. Nu maar eens de langere versie. Trimpotmeter op max weerstand zetten. Zie het door mij op de strip gezette pijltje. Uit ervaring weet ik dat de strippen zo niet te fel branden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6036.jpg)
Zoals je wellicht al aan de foto's ziet, is de volgorde in het verslag iets anders dan de opnames. Dit om het verhaal logisch op te bouwen ;).
Nu zien we als we de strip boven op de bak leggen dat niet alle leds op de juiste plaats zitten. De buitenste twee zitten boven de dichte plastic.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6037.jpg)
De dremel lost dit probleem weer heel snel op. De kant waar de gelijkrichtbrug zit.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6038.jpg)
........en ook de andere kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6039.jpg)
Wordt vervolgd ;).
-
Ruud, als je gedeelde assen zou steken, dan kun je van elk draaistel links en rechts de stroom afnemen.
Jos.
-
Mooi opgelost zo Ruud. Ik had die staafjes ook vast gelijmd want ze zitten er inderdaad erg los in. Met de gedeelde assen waar Jos het over heeft is de stroomafname helemaal optimaal.
-
Klopt, met gedeelde assen mag je de lippen uiteraard wel in de lengterichting van de wagon doorverbinden. Maar ik verwacht dat de kleine elko die op de lichtstrip komt voldoende moet zijn. En om nu gelijk 4x4 assen te gaan kopen.... :-\.
-
Dit ga ik volgen Ruud, goed bezig!
Zelf heb en had ik ook problemen met de sluitverlichting. Die gaat vaak uit bij het uitschakelen van de baan en moet ik opnieuw inschakelen. (decoder schijnt geen geheugenfunctie te hebben).
Eigenlijk moet die decoder dus omzeild gaan worden denk ik, zodat de verlichting standaard brandt.
Ben jij hier ook al mee bezig of ga je je er mee bezig houden?
Groet,
Michiel
-
@Michiel: Ik heb één 1st klas en drie 2de waarvan inderdaad één met een decoder. Ze komen allemaal aan de beurt. Ik heb nog géén ervaring met de decoder die er in zit. Bij alle andere reizigerstreinen die ik heb brand de verlichting en dus ook het sluitlicht constant Dus.......is die decoder er snel uit als hij inderdaad géén geheugenwerking heeft. We gaan het zien ;).
-
Decoder eruit, gelijk aan de assen aansluiten, dan brandt de verlichting wanneer het prik(stroom) krijgt (y)
Heb nooit het nut gezien dat Roco bij 1 rijtuig een decoder heeft geplaatst, ja wisselen met andere rijtuigen, maar de rest heeft geen sluitverlichting.
-
Hallo Ruud,
Als ik het goed zie wordt de stroom afgenomen van de wielen van het draaistel en niet van de assen. Indien dit het geval is krijg je, zoals de verbindingen nu gelegd zijn, volgens mij kortsluiting. Of heb ik het verkeerd?
Groeten
Wim
-
Dat zie je inderdaad niet goed Wim, de geleiders zitten op de assen en niet op de wielen. De wielstellen bevatten links en rechts een metale houder waarin de assen draaien. Deze loopt door tot boven op het wielstel. Daarop drukken de contactlippen. Neem je gedeelde assen, dan moet je de verbinding in de lengte maken, heb je de originele assen met één geïsoleerd wiel per as, dan moet je de verbinding in de breedte maken (Ik had nl sluiting en heb het aangepast ;) ).
Nu de bak open ligt, gelijk maar de rest maar effe pimpen. Eerst de banken eruit door aan de onderzijde effe tegen de lipjes te drukken. Hoofdkussens en armleuningen zijn bruinig, bekleding blijft rood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6045.jpg)
Gelijk ook even een kwastje grijs over de vloer. Banken er weer in en de bak kan dicht. Gelijk wat chineesjes erin, voeten moeten er ook hier weer af. Gelijk wat stukjes dubbelzijdige tape op de tussen strippen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6046.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6046.jpg)
Het verschil bij de banken is subtiel, maar geeft net dat beetje extra.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6047.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6047.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6048.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6048.jpg)
Nu kunnen de draden aan de gelijkrichtbrug van de ledstrip worden gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6049.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6049.jpg)
Een kleine elco van 100uF kan nog net boven op de strip. Volgende keer maar eerst eentje in het toilet verstoppen. Daar kom je niet meer bij als de bak er weer op zit :-\. De strip wordt nu op de dubbelzijdige tape gedrukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6050.jpg)
En het dak terug op zijn plek en effe op het test spoortje voor het resultaat. Blijft altijd wat moeilijk om daar een goede foto van te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6051.jpg)
Er zijn twee coupés die iets minder licht krijgen. Dat ligt aan het aantal leds op de strip. Bij deze belichting valt het iets meer op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6055.jpg)
De strip brand op zijn zwakst en dat geeft, vind ik, het mooiste resultaat. In deze wagon brand het licht in het toilet. Bij een volgende zal ik het raan aan de binnenzijde blinderen. Ik vind het niet uit zien als overal iemand op de pot zit. Verder hebben ook de lichtgeleiders naar de sluitlichten een kwastje verf gekregen zodat het in het rijtuig aanwezige licht de sluitseinen niet laat oplichten. Dat wil je alleen bij de laatste zien.
Wordt vervolgd ;).
-
Hallo Ruud,
Duidelijk :)
Groeten
Wim
-
Misschien een tip, bedek het hele dak van de ICK aan de binnenkant met alumniumfolie en daarna met plakband. Plak daarna de lichtstrip met de LED's naar boven met secondenlijm op de bak vast. Dan heb je gegarandeerd egaal licht in de hele bak.
-
@Sander: heb je dat geprobeerd? Er zitten nl nogal brede verstevigingstrippen tussen de zijwanden. Verder wordt het licht ook tegen gehouden door al die schotten van de compartimenten. Als je dit zo maakt als jij voorstelt, dan krijg je ook weer schaduw van de strip zelf. Ik had al extra een langere strip genomen zodat er twee extra leds op zitten.
-
Hoi
Die strippen kunnen erwel tussen uit , dat hier ook gedaan en de verlichting komt beter tot zijn recht .
De zijwanden worden dan wel iets slapper maar dat verschil merk je niet meer als het dak erweer opzit .
Je kan er ook voor kiezen om er een paar uit tehalen .
Mvg Jan .
-
Ik zal nummer twee eens anders aanpakken ;).
-
Nah, gaan we dan....
Eerst de 2de klas getript en de twee busjes die niet gebruikt worden van de vloer gesneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6062.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6062.jpg)
De 2de klas banken hebben geen vaste kopsteunen aan de rugleuning, maar de hoofdsteunen zitten aan de wand gemonteerd. Dit effect van de zichtbare wand heb ik optisch gemaakt door er met een witte verfstift een streep tussen te zetten zodat het "los" lijkt te komen. Verder de dremel in de steunstrippen gezet. De berg slijpsel rechts is het weg gedremelde plastic. Banken en tussen wand op zijn plaats en de figuren erin. Het zijn er wat weinig, maar er zijn er staan er nog 100 bij de douane ;). De vloer ook hier weer grijs gemaakt en de sluitlichten verduisterd door de binnenkant van verf te voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6063.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6063.jpg)
De bak terug op zijn plaats en de dikkere elco kan nu ook netjes door het gat in het toilet. Het toiletraam is aan de binnenzijde van een stukje karton voorzien voor de verduistering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6064.jpg)
Nu nog eens testen hoe de lichtverdeling wordt zonder de brede verstevegingstrippen.
Wordt vervolgd ;).
-
En nog even de rest afmaken.
Eerst de elco en de voeding aan de lichtstrip solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6065.jpg)
Dan de strip in de lengte omklappen en de elco in het toilet laten zakken. Ook gelijk wat stukjes dubbelzijdige tap tegen de vlakke stukken in het dak plakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6066.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6066.jpg)
Hop,......strip in het dak tegen de tape drukken............en vast zit tie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6067.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6067.jpg)
Dak dicht schuiven en testen..........de lichtverdeling is er duidelijk op vooruit gegaan (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6068.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6068.jpg)
Je kunt op deze laatste twee foto's, die bij een andere belichting genomen zijn, ook goed zien dat het toilet donker is terwijl er in de doorloop wel nog licht schijnt.
Zelf vind ik dat de eerste van van deze twee laatste foto's de werkelijkheid van wat ik waarneem het beste benaderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6072.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6072.jpg)
Ik ben tevreden en ga na het aanpassen van de laatste twee wagons ook de eerste (1ste klas) weer verder aanpassen aan dit concept.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6074.jpg)
Hebben jullie nog te goed, de ombouw van een 2de klas met de sluitlichten, maar eerst moet ik nog effe wachten op de aankomst van de nieuwe passagiers.
Wordt vervolgd ;).
-
Netties (y)
Mvg Jan .
-
Nu de beurt aan de ICK met decoder en sluitlicht.
Dak eraf schuiven en de draden van de decoder los solderen. Die is onzinnig in een trein waarin de binnenverlichting constant brand, bovendien mag de ICK alleen getrokken en niet geduwd worden, dus mag het sluitlicht ook gewoon constant branden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6103.jpg)
Even eraan trekken en de dubbelzijdige tape laat los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6104.jpg)
Nog maar eens in hispeed dan.......bak er af, banken, gangpadwand en sluitlichtprintje eruit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6105.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6105.jpg)
Bij dit rijtuig zitten er gedeelde wielen onder, vandaar dat de contactlippen mbv bedrading in de lengterichting waren verbonden op de decoder aansluiting.
Ik heb ook hier weer de nokjes naast het metalen plaatje verwijderd om ruimte te maken voor de bedrading. Verder deze op de contactlippen aan de rechterzijde door verbonden. De decoder komt er immers niet meer in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6106.jpg)
Even een witte verfstift over de banken zodat de kopsteunen "los" komen van de banken. Je kunt het effect duidelijk zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6107.jpg)
De bedrading netjes langs het metale plaatje en de rand van de bodem vast zetten met wat Kristal Klear en wat cellotape.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6108.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6108.jpg)
Vloertje bekleden met grijze verf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6109.jpg)
Banken en tussenwand weer op hun plek drukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6110.jpg)
En als laatste voor vandaag..............de dremel in de verstevegingribben zodat het licht van de ledstrip straks minder schaduw werpt in de compartimenten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6111.jpg)
Morgen, sorry, vanmiddag zullen de passagiers arriveren en met een kleine aanpassing plaats nemen in het rijtuig.
Wordt vervolgd ;).
-
Het is een hoop werk, maar het ziet er goed uit! (y)
Iets duurder, maar dan perfect passend (zonder dat je iets hoeft aan te passen) zijn overigens de binnenverlichtingen van E-Modell (http://www.e-modell.eu/product_info.php?products_id=8). Die kunnen ook voor ICK worden gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
@Dennis: nette ledstrip, zo te zien met decoder. Wel meer dan 2x zo duur als de Hufing (overigens zonder decoder). In het geval je er een decoderstrip in wil zetten, zou je ook voor de Digikeijs (http://www.digikeijs.nl/modelspoor-led-strips-dr800gold.html) kunnen gaan, krijg je er gelijk 20 figuren, slepers (bij deze niet nodig) en een antiflikker elco bij. Voor goedkope figuren in rijtuigen kun je ook terecht bij Hottreinenshop (http://www.hotreinen.com/nl/category/aanbiedingen/#prettyPhoto) 100 zittende figuren.
-
Figuren zijn binnen, dus aan de slag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6113.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6113.jpg)
Nu het printje. Het blijkt dat de smd-leds parallel zitten met elk een serie weerstandje van 1K5. Dat pas ik aan omdat ik de leds te fel vind branden. Je kan ze met een kleine ingreep gewoon in serie zetten en dan tellen ook de weerstanden op tot 2 x 1K5 = 3K. Lijkt me beter. Ook gelijk wat langere draden aan het printje zetten zodat ze straks aan de brugcel van de ledstrip vast gesoldeerd kunnen worden.
Er worden twee spoortjes door gekrast en één verbinding tussen twee spoortjes gemaakt. Op deze foto blijkt het bruggetje veel meer naar links te moeten, zo dicht mogelijk tegen de ledbehuizing, omdat het printje vlak tegen het glaswerk aan de achtezijde moet komen te liggen. De twee slobgaten in de print komen nl op twee uitsteeksels op het glaswerk te zitten. Zit dit niet vlak, dan schiet de print van het glaswerk en dus uit de gaten van de sluitlichten >:(.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/print_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/print_7.jpg)
Dan het printje terug in de bak, lichtgeleiders in de sluitlichten en de slobgaten op pinnen van het glaswerk drukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6116.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6116.jpg)
Dan de bedrading op de ledstrip solderen. Bij een korte test bleken de sluitlichten toch nog te fel naar mijn zin. Dat kan dan op twee manieren worden opgelost. Of een weerstandje in serie er bij, of de rode draad niet op de gelijkrichtbrus +, maar op de + van de elco. Deze zit nl achter de potmeter en die staat al op minimaal. Voor dit laatste heb ik gekozen. Prima, net genoeg licht naar mijn zin (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6118.jpg)
Strip omklappen en weer met een paar stukjes dubbelzijdige tape in het dak plakken. Dak er op schuiven en niet vergeten de tranenplaat om te draaien op de achter kant. Deze is maar aan één kant voorzien van profiel en aangezien het de laatste wagon is, staat de plaat rechtop. Ook de koppeling uit de houder getrokken. Helaas is het geen Artitec en zitten er dus ook geen slangen bij voor de achterzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6119.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6119.jpg)
Dan nog het eindresultaat. Camera's zien niet graag rood licht, daar raken ze van in de war qua belichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6120.jpg)
Dus nog een met wat handmatige instellingen en wat geknoei met Painshop voor het resultaat zoals ik het zie zonder camera ::).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6123.jpg)
Het laatste en vierde rijtuig wordt weer een tweede klas en is dus gelijk aan het tweede rijtuig uit deze rapportage. Die zal ik dus lekker zonder camera aanpassen. Bedankt voor jullie interesse, hulp en tips en veel plezier met de eventuele ombouw van jullie ICK's ;).
-
Waar kan je die geleiders kopen? bij de wielen die stroom oppakken?
-
???
Dit klinkt als, kan ik brood bij de slager kopen.
-
Waar kan je die geleiders kopen? bij de wielen die stroom oppakken?
Deze zitten standaard in dit type rijtuigen van Roco.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Welke geleiders? Die in de ICK's? Die zitten er standaard in ;)
-
Ik bedoel deze dingen:
(http://i.imgur.com/yNg8bRy.png)
-
Dat zit er allemaal standaard in ;).