BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: NSR849 op 20 July 2014, 19:42:18
-
Beste mensen,
Misschien dat een aantal van jullie het nog wel weten, ik ben al een tijdje bezig met het nabouwen van een cabine.
Nu heb ik veel dingen al aan de praat gekregen alleen heb ik een probleem en dat is dat ik de manometers ook wil aansluiten.
Ik wil ze niet met lucht aansluiten want dat werk niet echt makkelijk aansturen, eigenlijk wil ik die dingen opgebouwd hebben zodat ik
ze met de computer kan aansluiten. Heeft iemand een idee waar ik ze kun laten ombouwen?
Met vriendelijke groet,
Laurens Oudenaarden
-
Er bestaan eenvoudige compressortjes om bijv. een autoband op te pompen mbv de 12 Volt uit een accu.
Zo'n ding lijkt me ideaal, maakt het juiste geluid en die 12 Volt is weer te regelen.
Mvrgr
Koopmans
-
Dan zit je nog met het probleem dat zo'n compressortje doorgaans geen 5 t/m 8 bar aan kan. Dat is namelijk de druk die deze meters moeten aangeven (treinleiding en hoofdreservoir). Tevens is de remcilinderdruk-meter dan nauwelijks regelbaar, terwijl die normaal juist zeer regelbaar is middels de remkraan.
Groetjes,
Emiel
-
Wat voor meter is het? Zit er een aansluiting op voor een luchtslang, of een elektrische aansluiting?
-
Nee die zijn helemaal pneumatisch aangestuurd.
Kan ik de remcilindermeter wel goed aansturen met de remkraan?
Groeten,
Laurens
-
D'r zitten op een remkraan een aantal aansluitingen, waaronder de hoofdresevoirleiding en treinleiding.
De druk in de treinleiding is een gevolg van de acties die je met de remkraan uitvoert. De hoofdreservoirdruk is in principe een vaste waarde, maar deels afhankelijk van de max. druk die je compressor kan leveren. Voor een goede simulatie heb je dus een compressor nodig die minimaal 8 bar kan leveren. In jou geval is het debiet minder van belang omdat je maar een heel klein systeem zal hebben.
Voor de remcilinder moet je dus ook een remcilinder, tripleklep ed hebben om het paneel goed te laten werken. Dat wordt dan al snel redelijk gecompliceerd, maar niet ommogelijk
-
Als je niet perse op lucht wil werken, wat belet je om er een servo achter te zetten?
-
Of je zet het wijzerplaatje over op een analoge voltmeter. Dan kan je makkelijk met een potmeter of een trafo de juiste stand aangeven.
Groeten, Mark
-
Met het nadeel dat voltmeters met een dergelijke uitslag betrekkelijk zeldzaam zijn. Het is in ieder geval geen gangbare uitvoeringsvorm.
De V-A en kW meters zijn wel standaard.
Het geheel door een servo vervangen lijkt me inderdaad de oplossing als compressor-techniek je te ver gaat.
-
Dan zit je nog met het probleem dat zo'n compressortje doorgaans geen 5 t/m 8 bar aan kan. Dat is namelijk de druk die deze meters moeten aangeven (treinleiding en hoofdreservoir). Tevens is de remcilinderdruk-meter dan nauwelijks regelbaar, terwijl die normaal juist zeer regelbaar is middels de remkraan.
Groetjes,
Emiel
Wel, ik kwam met dit idee omdat ik er zo eentje heb liggen die volgens de papieren 7 bar druk levert.
Mvrgr
Koopmans
-
Hoofdreservoir-treinleiding druk is veelal een dubbele manometer met twee wijzers. Dus die vervang je niet 1-2-3 door een voltmeter
-
De Servo ertussen zetten lijkt mij een prima idee alleen hoe moet ik dan twee wijzers apart aansturen?
Ik heb een stukje gelezen over een metrorijtuig die ook op de simulator is aangesloten en waar ze het zelfde probleem hadden, hiebij de tekst
De techniek welke is gebruikt komt ook voor in de modelbouw, te weten het aansturen van servo's middels pulsbreedte-modulatie. Middels een PIC18F252-I/SP is de elektronische schakeling opgebouwd. Dit IC is vrij programmeerbaar en is zodanig geprogrammeerd dat het twee uitgangen afgeeft met de juiste signalen voor de miniatuur modelbouwservo's. De aansturing vanaf de PLC's is geprogrammeerd tussen 0 en 5VDC, dat op beide naalden zichtbaar wordt als 0 t/m 10 Bar. Voor de voeding van het printje wordt de 24VDC spanning gebruikt. De schaalverlichting is mede geheel vervangen, omdat de servo's in de wegzitten. U ziet dat de ledjes ook schuin staan om zodoende de gehele schaal te kunnen bestrijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5111_drukmeter_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5111_drukmeter_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5111_drukmeter_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5111_drukmeter_003.jpg)
Kunnen jullie mij wat meer informatie geven hoe ik die twee wijzers apart kan aansturen.
Groeten, Laurens
-
De voorste met een asje, de achterste met een buisje dat om het asje van de voorste heenvalt? Op beiden een hefboom aan de achterzijde, en daar de servo op aansluiten.
Groet,
Tjalling
-
Als je het mij vraagt is het wel enorm overdreven om daar zo'n enorm zware processor voor te gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat een PIC16Fxxx met wat slim prorgrammeren dat niet af kan. Let wel: ik heb ooit wat met die dingen geklooid, beschouw ze voor mezelf als te ongrijpbaar en ben er dus mee gestopt. Daarnaast weten we niet wat er met de PLC's (? bedoelen ze geen PIC's?) gecommuniceerd wordt wat deze serie misschien noodzakelijk maakt.
-
PLC is Programmable Logic Controller, is een iets uitgebreider apparaat dan een PIC 😉
-
Deze meter bestaat feitelijk uit twee meters met elk een eigen aandrijfdoos. Deze doosjes worden door de luchtdruk opgeblazen. Ze zitten aan één kant vast op het frame en aan het andere uiteinde mbv een mechaniekje aan de wijzer. Het doosje moet je dus verwijderen en vervangen door een koppeling met de arm van je servo's. Lekker makkelijk hè, in theorie ;D. Op de foto kun je dit aardig goed zien.
-
PLC is Programmable Logic Controller, is een iets uitgebreider apparaat dan een PIC 😉
Ja, dat weet ik ;) Maar ik vind de uitleg wat vaag om met zekerheid te zeggen dat de PIC weer aangestuurd wordt vanuit een PLC. Dat LIJKT mij ook wat onlogisch, omdat je vanuit de PC veel makkelijker een interface maakt met een PIC dan met een PLC (vermoed ik... veel verder dan enkele ervaringen met Moeller's Easy's in verschillende vormen, gaat mijn kennis niet)
Vooral dit gedeelte vind ik verwarrend:
'Dit IC is vrij programmeerbaar en is zodanig geprogrammeerd dat het twee uitgangen afgeeft met de juiste signalen voor de miniatuur modelbouwservo's. De aansturing vanaf de PLC's is geprogrammeerd tussen 0 en 5VDC.'