BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: marcombv op 15 July 2014, 13:23:28
-
Hallo Allemaal,
Na mij in het juiste topic te hebben voorgesteld zal ik hier een reportage gaan bijhouden van de opbouw van mijn garagebaan.
Helaas kan ik niet de hele lengte van de garage gebruiken omdat mijn vrouw wat ruimte nodig heeft om haar tropische tuinplanten te laten overwindteren.
De garage is een voormalige kapsalon dus de achtergrond van de treinbaan bestaat compleet uit spiegels. ;D Weet alleen nog niet of dat zo blijft of dat er toch een mooie achtergrond tegenaan komt. Er zit voor de spiegels een brede plank en daar zal de baan aan de achterkant op komen te rusten.
Overzicht van de ruimte:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw01.jpg)
Hier de twee (van de drie) frames die er komen.
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw02.jpg)
De gemonteerde frames:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw03.jpg)
Maar eens met wat rails gaan rommelen:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw04.jpg)
En een overzichtsplaatje van het onderste niveau, het ovaal vooraan (links op de baan) wordt het klimspiraal naar het 2e niveau. Aan de achterzijde (rechts op de baan) zal ook nog een klimspiraal komen. Er zijn nu 10 opstelsporen maar er wordt een aansluiting gemaakt zodat er later eventueel nog 10 opstelsporen (onder het 1e niveau) bij kunnen komen.
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw05.jpg)
De bedoeling van de baan is dat er een kopstation op het bovenste niveau komt en er uitsluitend met stoomtractie gereden gaat worden. Eventueel is het plan later nog uit te breiden met een depot.
Groeten Marco
-
dat is een mooie ruimte
benieuwd naar de bovenbouw(scenery)
PS je kunt de planten snoeien zodat ze onder de tafel passen ;)
-
Planten snoeien is dus geen optie, tenminste als ik getrouwd wil blijven. ;D
Maar misschien volgend jaar een kas in de tuin, dan kan de baan nog 2 meter langer worden. :D
-
Zo weer een tijdje niks van me laten horen.
Maar ondertussen natuurlijk niet stil gezeten.
Als eerste twee foto's van het rijdend materieel:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw06.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw07.jpg)
En hoe de baan er op dit moment bij ligt.
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw08.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/opbouw09.jpg)
De eerste proefritten zijn gemaakt en er moeten nog wat kleine aanpassingen aan het traject worden gemaakt.
Volgende stap is de bovenbouw er weer af halen en alle wissel aandrijvingen gaan monteren.
Daarna met de Dremel alle secties maken en bedraden.
En een filmpje van de eerste proefrit:
http://www.venividivissie.org/foto/trein/testrit.mp4
-
Dag Marco,
Jij hebt veel ruimte ter beschikking. De sporen heb je kaarsrecht aangebracht, en de ondergrond is strak, geen "ontkoppel heuveltjes". Wat is je thema? En ga je ook aan scenery werken? Heb je aan ruimte voor de wereld rondom de sporen gedacht?
Groeten,
Hans
-
Die spiegel maakt de baan wel heel erg groot ;)
-
Je hebt veel rijlengte gerealiseerd. Het ziet er professioneel aangelegd uit. Op deze manier kun je naar hartelust met je treinen rijden. Zijn de opstelsporen op het onderste niveau goed bereikbaar als je de baan verder gaat aankleden?
Groet,
Ruud
-
@grazuli het thema moet een middelgroot grensstation worden met alleen stoomtractie. Als ik zo ver ben ga ik zeker aan de scenery werken. Boven de klimspiralen aan beide kanten komt in ieder geval bebouwing, aan de linkerzijde komt in ieder geval het stations deel en aan de rechterkant een stuk oude stad. En dan ook nog wat bebouwing om de sporen heen. 8)
@Feiko klopt maar dat maakt het straks ook lastig met de bebouwing voor de spiegel. Dus ik weet nog niet of de spiegels blijven zitten of dat er toch een fatsoenlijke achtergrond komt. ;D
@Ruud K de opstelsporen zijn redelijk goed bereikbaar maar ik heb toch besloten om de hele baan verplaatsbaar te maken. Dat maakt het werken aan de achterkant (voor de spiegel) toch wat makkelijker. Het station is maar door middel van 4 sporen verbonden met de rest van de baan, en daarom wil ik het bovenste deel ook opklapbaar maken. Daar zal ik met mijn landschapsaankleding dus wel rekening mee moeten houden.
Verder is het plan om aan de rechterkant waar nu mijn werkbank staat een depot te gaan bouwen. De hoofdbaan en het depot zullen dan door middel van een uitneembare brug met elkaar verbonden worden zodat ook nog de bijkeuken en de tuindeur bereikbaar blijven. Maar ik heb voorlopig met dit deel van de baan genoeg te doen dus dat gaat nog wel even duren. Verder vind mijn baas het ook wel prettig om circa 40 uur per week tegen mijn gezicht aan te kijken. :D
-
Zo begonnen met het parade traject eens aan te kleden:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/parade_1.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/parade_2.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/parade_3.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/parade_4.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/parade_5.jpg)
Opmerkingen zijn van harte welkom. :)
-
Weer een stapje verder. Aan de linker en rechterkant begonnen met de spanten voor de bergen. De klimspiralen aan beide kanten zijn hierdoor nu aan het zicht ontrokken. Links bovenop komt het stationsgebouw met plein en aan de rechterkant komt de oude stad. Vermoedelijk komt er ook nog (verhoogd langs de achterwand) een tram te rijden tussen het stationsplein en de oude stad.
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/update_1.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/update_2.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/update_3.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/update_4.jpg)
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/update_5.jpg)
-
Kan niet anders zeggen dan:
:o (y)
Mooie gedaan zeg!
-
Zo afgelopen week eens met horrewngaas en gips in de weer geweest.
Het hoorengaas aan de linkerkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel4.jpg)
En aan de rechterkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel2.jpg)
En met een gipslaagje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gips1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gips2_2.jpg)
En een lijkje verf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verf1.jpg)
-
Lekker bezig Marco (y) dat zijn lekkere rijmeters en ik begreep dat assortiment uit alleen? Of bijna alleen uit stomers bestaat en van Fleischmann als ik me niet vergis.
Hoe groot is jou treintafel als ik vragen mag? De diepte kan ik wel gokken gezien de plaat underlaymend dus ergens tussen 122cm of 125 cm maar lengte ??? ;D
Ik blijf dit even volgen en wellicht doe ik mijn vrouw ook een voorstel om de kapsalon op te heffen :o
Gr robin
-
Het assortiment bestaat nu inderdaad nu alleen uit 7 Fleischmann stomers.
Het plan is om deze zomer er een digitale startset met Z21 van Fleischmann bij te nemen.
Dan kunnen we ook beginnen met digitaal rijden, overigens 3 van de 7 huidige locs zijn ook al digitaal.
De breedte van de baan is inderdaad 120 cm en de lengte is 490 cm.
Zoals ik in een eerder bericht als schreef is de breedte net iets te veel om fijn te kunnen werken, dus wordt de baan verijdbaar.
Tsja, weet niet wat de opbrengsten van een kapsalon zijn?
Toen we vorig jaar dit huis kochten was deze in ieder geval failliet dus dat was geen probleem.
Moet alleen wat voor de overwintering van de tropische planten/bomen verzinnen, dan kan ik er nog 150 cm baanlengte bij pakken. En zelfs bij de 150 lengte nog een L vormige uitbouw van 280 cm! Dir kan dan alleen maar 80 cm breed worden maar daar kunnen we ook wat mee.
Groeten Marco
-
Hoi Marco,
Een uitbreiding is altijd mooi natuurlijk (y) en de keuze is reuze in stomers ;D
Laat je even goed uitleggen over de Z21 want daar zijn 2 varianten in en ik heb ze beide gehad ;)
maar als eerste had ik de Ecos 50200 en heb daarna voor de Z21 gekozen maar heb daar toch spijt van dat ik Ecos weg gedaan heb en heb nu uit een erfenis de CS2 van Märklin en dat bevalt me veel beter.
Mijn bevindingen over de Z21 waren minder dan ik had verwacht maar dat is mijn mening en die zal niet iedereen met mij delen ;D maargoed informeer je goed in voor je een aankoop doet.
Verder lekker verder bouwen (y)
Gr Robin
-
Afgelopen dagen de bergen bekleed met een laagje gips.
De linkerkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gips_links.jpg)
En de rechterkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gips_rechts.jpg)
Nu de tunnelportalen netjes in het gips verwerken, de bedding van de rails weer op kleur brengen (ondanks het afdekken toch gips gemorst) en daarna lekker kliederen met verf om er een mooi rotslandschap van te maken.
Het gips is vermengd met een scheutje bruine acryl verf (dan hou je tenminste geen spierwitte vlekken over mocht er een stukje gips afbreken). De de linker en rechterkant hebben bijna dezelfde kleur. Op de foto's is dat echter moeilijk te zien.
Groeten Marco
-
Da's voorwaar geen klein baantje Marco!
Ziet er strak uit. En je gaat behoorlijk snel.
Ruud.
-
Begonnen met schilderen van het gips, de 1e laag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e_laag.jpg)
En de verdere afwerking met wat verf geklliedert:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_laag.jpg)
Daarna met wat strooisel aan de weer geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gras_9.jpg)
Nu nog wat verder afwerken en wat boompjes planten en eventueel wat wandelende Preisertjes. >:(
Groeten Marco
-
Zo weer even verder aan het kleideren geweest, en de linkerkant is nu zo goed als klaar. Alleen nog wat andere kleurtjes er door en wat boompjes planten. De linkerkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_links.jpg)
Dan de rechterkant, alleen geschilderd, hier komt een stuk minder groen omdat dit een redelijk steile helling is. Bomen komen er dus zo goed als niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_rechts.jpg)
Verder vast een voetgangersbrug in elkaar geknutseld die ik reeds had aangeschaft. Zal nog een tweede moeten aanschaffen om ook het derde perron te kunnen verbinden en er dan 1 mooi geheel van te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_1_4.jpg)
Verder ook twee waterpunten naast het hoofdspoor geplaatst. De lantaarns moeten nog in de goed kleuren geschilderd worden en uiteraard komen er straks in het depot (tje) ook nog twee waterpunten. Het eerste waterpunt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waterkraan_1.jpg)
En de tweede:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waterkraan_2.jpg)
En de palen van de ontkoppelseinen geplaats, vermoedelijk zullen deze toch nog naar de linkerkant van de baan verplaatst gaan worden, want rijtechnisch gezien is het handiger om aan deze kant van de baan het depot te localiseren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heuvel_sein.jpg)
Overigens staan alle steunmuren nog los, dus ziet dat er eeen beetje chaotisch uit. 8)
Groeten Marco
-
Via dit forum een mooie Piko loc en wat Roco rijtuigen aangeschaft:
De rotswand achter het parade traject begint nu ook vorm aan te nemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_06_16_205404.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_06_16_205419.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_06_16_205428.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_06_16_205437.jpg)
Verder nog 2 Faller voetgangersbruggen (te zien op een eerdere foto) aangeschaft, om een dubbelle brug (breder dan normaal) te kunnen maken. Je zie op de foto duidelijk dat de brug niet midden op het perron staat. Dat gaan we dus oplossen. ;D
-
Hier wat foto's van de aangepast voetgangersbrug en de nieuwe seinpalen. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0040_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0041_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0076_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0077_13.jpg)
-
Goed bezig (y)
-
tnx. (y)
De verlichting die in de loopbrug (en wellicht andere items) moet komen, 15 € voor 5 meter bij de Action. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0061_12.jpg)
Te knippen in stukken van 3 ledjes, zou dit ook voor rijtuig verlichting te gebruiken zijn?
-
Ja heel goed zelfs! Mits het maar de 12v uitvoering is.
-
Het is inderdaad een 12 V uitvoering.
Inmiddels een stukje van 6 ledjes afgeknipt en op de trafo aangesloten.
Nu even pielen met weerstandjes wat de beste (natuurgetrouwste) verlichting geeft. ;D
-
Ik heb de ledstrip op de zwarte en witte uitgang van de Fleischmann trafo aangesloten.
Nu heb ik het idee dat ze heel snel knipperen?
Ik had er nog geen voorschakelweerstand tussen gezet.
-
Kan goed kloppen. Zijn wit en zwart niet de wisselstroom kant? Dan brand je led strip maar 50 halve periode per seconden ;D. Zet er maar een gelijkrichtbrugcel en een condensator (https://fischertechnik.files.wordpress.com/2011/01/gelijkrichter.jpg) van ca 2200uF tussen, dan is het geknipper over.
-
Marco,
Dat het knippert klopt precies 50 keer per seconde
Je hebt de led strip nu op de wisselspanning uitgang aangesloten.
Edit, Ruud gaf ook de zelfde reactie
Groetjes
Arthur
-
Aha duidelijk, Wel een beetje vreemd van Fleischmann dan?
Een zwarte en een witte aansluiting voor wisselstroom.
En twee gele aansluitingen voor gelijkstroom.
Maar ik weet nu in ieder geval wat ik moet doen. :D
-
Kan goed kloppen. Zijn wit en zwart niet de wisselstroom kant? Dan brand je led strip maar 50 halve periode per seconden ;D. Zet er maar een gelijkrichtbrugcel en een condensator (https://fischertechnik.files.wordpress.com/2011/01/gelijkrichter.jpg) van ca 2200uF tussen, dan is het geknipper over.
Let wel op dat het dan snel over kan zijn met je LEDstrip, omdat de spanning ongeveer een factor 1,4 omhoog gaat. Mijn beste gok is dat je dan ongeveer 16 Volt krijgt (dit omdat ik de trafospanning niet weet)
Een extra voorschakelweerstand wordt dan echt noodzakelijk!
-
Helemaal duidelijk, ik heb hier nog zat 10 en 12 volt gelijkstroom voedingen liggen, die moesten dan maar eens hun nut gaan bewijzen. ;D