BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 13 July 2014, 21:34:05
-
Allen,
Enkele jaren geleden een Power4 booster geïnstalleerd naast mijn intellibox. Daarover toen een lang draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22110.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22110.0.html) met lastige aspecten, onder andere met Wim Ros gehad. Uiteindelijk werkte het zeker 4 jaar naar wens.
De laatste tijd enkele malen gehad dat de intellibox oververhit raakte. Ik ben ervan uitgegaan dat dat kwam doordat er langzamerhand steeds meer loks op de baan zijn gekomen. Ook al rijden er Max 3-4 tegelijkertijd (via Koploper) bepaald, ook stilstaande treinen (stuk of 20) gebruiken stroom, zeker als een deel ook verlichting heeft.
Mijn bedachte oplossing: een deel van de baan afscheiden en een 2e P4 erbij met een losse trafo.
Van middag de trafo aangesloten ( aan de secundaire zijde zijn al de drie trafo's gezamenlijk op een uitgang verbonden (common ground).
Vervolgens de nieuwe P4 even "alleen" aangesloten met de bijgeleverde loconet kabel en geprogrammeerd (LNCV...0=...2 en LNCV..3=...94, obv de bevindingen van enkele jaren geleden). De eerste P4 heeft adres 1.
Het groen lampje bleef netjes branden. Ik dacht nog: appeltje -eitje...
De intellibox tijdelijk even helemaal geen directe voedingstaak meer gegeven door de oude sectie die door de intellibox werd gevoed aan te sluiten op de nieuw P4. Zodoende dus nog steeds 2 secties, beiden via een P4. Alleen de hoofdkabel dus omgezet.
Vervolgens de oude loconet kabel met de oude P4 en een loconet bezetmelder (rosoft) in de 2e aansluiting geprikt en ik dacht te gaan rijden.
Echter,
in deze situatie regent het valse bezetmeldingen. Enkelen per seconde, maar gek genoeg alleen in dat deel van de baan waar de bezetmelders via loconet werken.
Even wat uitleg over de bezetmelders op mijn baan: op de "onderbaan/schaduwstations" gaan deze nog via de klassieke S88, op de rest Vd baan via loconet. Dit ooit zo aangelegd omdat ik tijdens de bouw van het bovenliggende deel Vd baan steeds meer valse meldingen kreeg op de s88. Om dit tegente gaan dus toen (met goed resultaat) over op loconet.
Alleen, wat er nu gebeurd snap ik niet meer...
Graag advies.
Grtzz en alvast dank
Nico
-
Nico,
Lijkt erop dat de Common-Ground niet is aangesloten en dat de melders nu zweven.
Even alles volgens de beschrijving aansluiten en dan zal het euvel voorbij zijn.
Groetjes
-
Op welke adressen staan de LocoNet bezetmelders ingesteld? Kan het zijn dat er overlap is tussen de adressen op de s88 bus en de adressen van LocoNet?
Groeten,
Rauke
Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
-
Rauke,
Als je goed leest, dan lees je dat het altijd gewerkt heeft, dus dat is helemaal niet aan de orde. Het is zoals gewoonlijk een kwestie van op de juiste manier aansluiten en dan zal deze opstelling ook weer werken zoals hij op talloze plaatsen ook probleemloos werkt.
Als je weet hoe terugmelding werkt over LocoNet, dan weet je ook dat wat je schrijft niet kan.
Groetjes
-
Oke, was mij niet helemaal duidelijk of hij 'toen' overstapte op LocoNet of 'toen' de problemen ontstonden.
Verder ben ik dan wel benieuwd waarom de overlap niet kan, aangezien de bezetmeldingen die via S88 binnenkomen vervolgens ook via LocoNet 'uitgestuurd' worden door de centrale. In principe kan elke LocoNet gebruiker alle 2048 bezetmeldadressen vrijgeven en bezetmelden, net als de s88 string dat kan (niet willekeurig, maar alsnog).
Groeten,
Rauke
-
Rauke,
Ook dat zeg ik niet dat overlapping niet kan, maar ook dat is hier niet aan de orde, en is alleen maar vervelende ruis in dit onderwerp.
Maar overlapping van s88 met LocoNet melders geeft nooit het probleem wat hier beschreven wordt.
En zoals je kunt lezen is er in dit verhaal geen sprake van s88 via de Intellibox, maar is het aangesloten via s88LN oftewel via het LocoNet.
Groetjes
-
Even een update: ik dacht even dat Wim inderdaad weer gelijk had en een niet goed aangedraaide common ground de oplossing van het raadsel was. Echter, niet dus.
Ik lees dat er meer mensen zich over mijn probleem buigen. Fijn, want meedenken is misschien handig.
- Toch een korte uitleg over de oorspronkelijke situatie: ik had een P4, en een gedeeltelijke meldingen via een S88LN adapter, naast een klassieke S88 string, die nog gewoon via de vlakke band kabel werkte. Dit ging goed. In de instellingen van de intellibox het aantal units S88 gedefinieerd als 3. De andere bezetmelders via LN schijn je daar verder niet te moeten vermelden.
- nu dus een 2e P4 erbij. In dezelfde LN string als de andere en de S88LN. Uiteraard de nieuwe booster een ander adres gegeven als de 1e. Getuige de discussie hierboven kan dus volgens Wim dit geen interactie geven tussen booster en S88LNadapter.
Vanmiddag dus toch nog steeds de storingen.
Enkele opvallende waarnemingen:
- de valse meldingen allen op sporen die via de S88LN naar de centrale gaan
- uitpluggen van de 1e vlakke band uit de S88 viessmann 5211 bezetmelder (die dus een heel ander deel van de sporen bewaakt) laat de klachten meteen verdwijnen.
- Eerst gedacht aan interferentie tussen deze melder en de P4, die fysiek dicht bij elkaar waren gemonteerd (10cm) en de P4 op grotere afstand gehouden (30cm), maar dat maakte niet uit...
- in de intellibox naar instellingen en aantal S88 opnieuw op 3 gezet: zie daar het probleem is over, maar tijdelijk totdat een nieuwe rijsessie wordt begonnen. Oftewel, na opnieuw inschakelen van de baan zelfde probleem.
Voor mij nog niet helder waar nu t probleem zit. Uitpluggen van de nieuwe P4 en terug naar oude situatie voor zaterdag en het probleem van de valse meldingen is over. Maar dan heb ik weer het oververhitte intellibox probleem dat blijft en daarvoor nu net een nieuwe booster gekocht...
Nico
-
Tja Nico, het zit hem toch in de manier van aansluiten. Overigens kun je het aantal melders in je IB gewoon op 31 zetten.
Heb je de drie trafo's aangesloten op de manier zoals beschreven op blz 7 van de Power 4 handleiding onderste plaatje?
Mvg
Wim.
-
Beste Wim,
Ik heb de draden aan de secundaire kant van de trafo gechecked: deze zitten exact zoals in de figuur in d handleiding. De (bruine ) common zit aan de andere trafo's en aan de Intellibox en de booster.
Daarin zit het hem dus niet. Wat gek blijft is dat als ik op de intellibox het aangesloten aantal s88s herdefinieer als drie (het zijn ook 3 via de lintkabel aangesloten), dan is het probleem over. Zet ik dit in de instellingen op 31 zoals door jou voorgesteld, dan is het probleem terug!
Echter, instellen op 3 s88s, gevolgd door power off. en opnieuw on, dan is het probleem weer daar...
Meer suggestie?
Grtz
Nico
-
Nico,
Misschien alles aansluiten via het LocoNet, een idee misschien?
De andere optie is goed en op de juiste manier aansluiten, zou niet weten waarom het wel met 2 werkt en niet met 3 stroomkringen.
Groetjes
-
Misschien alles aansluiten via het LocoNet, een idee misschien?
Het probleem zit toch juist in de s88's die via de s88LN werken, niet in de klassieke s88 string...?
@Nico:
- Zijn er nog steeds valse bezetmeldingen als de baan leeg is?
- De 'S88LN' waar je het over hebt, is dat een S88 op basis van LocoNet of is het de kleinere print die een S88 string vertaalt naar LocoNet?
Verder zou het (zoals Wim eerder al zei) probleem de ground (en brown) aansluiting kunnen zijn. Zitten deze wel aan de ground van de juiste (bijbehorende) booster.
Groeten,
Rauke
-
Nico,
Als je even rechtstreeks contact met mij opneemt, dan lossen we deze situatie even in alle rust op. Als de oorzaak bekend is doen we hier verslag van.
Groetjes
-
Fijn Wim, dank voor t aanbod.
Ik neem even per mail contact op. Kennelijk heb je de PM op deze site geblokt...
Grtz
Nico
-
Allen,
Na mijn vakantie: De eerder beschreven problemen zijn nu opgelost door al mijn S88 kabels uit te pluggen en te vervangen door signalering via Loconet. Zoals reeds aangegeven door Wim Ros!
Echter,
Ik heb een deel van de wissels aangestuurd via Motorola (Viessmann 5211) decoders. Een ander deel draait via DCC protocol (Digikeijs decoders). De wisseldecoders kregen allen hun signaal van de Intellibox, met externe power supply. Dit werkte voor de introductie van de P4 booster. Het probleem is nu dat de motorola decoders nu hun digitale signaal via de (nieuwe ) booster krijgen [ik heb gewoon de digitale ringleiding (rood) van de IBX omgezet naar de P4] dus nu niet meer werken...
Zet ik de ringleiding terug op de uitgang van de IBX (zoals vroeger) dan doen ze 't weer!
Mijn conclusie: het (motorola) wisslesignaal gaat niet via Loconet naar de P4 en komt dan vervolgens op de uitgang.
Klopt deze redenatie en wie weet hiervoor een oplossing? Toch maar mijn P4 via de CDE aansluiting aansturen? een bepaalde instelling van de IBX of de P4?
graag jullie advies
grtz
nico
-
Of een extra stukje ringleiding aanleggen vanaf de Intellibox en daar de wisseldecoders op aansluiten ?
Sander
-
Nico,
Nee, deze redenatie klopt niet de P4 geeft gewoon via de railaansluiting, het protocol door, en of dat nu DCC of Motorola is maakt geen bal uit.
Motorola wisseldecoder zijn alleen polariteits gevoelig dus Brown moet echt Brown zijn en Red echt Red vanuit de booster of de centrale.
Groetjes
-
Sander: dat is wel vervelend onder een bestaande baan.... Uiteraard ook zelf al aan die optie gedacht.
Verder: het is toch van de gekke dat de decoders wel werken direct op de Intellibox, maar niet via de Booster? Ik had nl de booster aangeschaft om (vermogen op ) de intellibox te besparen.
Het moet gewoon een software iets zijn, denk ik.
grtz
Nico
-
Wat Wim al zei: waarschijnlijk de bruine en rode draad omwisselen van je decoders (of van je booster, kan ook natuurlijk).
Groeten,
Rauke
-
Allen,
ter verduidelijking de oude en de nieuwe situatie geschetst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanlsluiting_IBX2x_P4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanlsluiting_IBX2x_P4.jpg)
Het probleem staat in de vorig posting.
Hopelijk verduidelijkt dit de situatie en heeft iemand een helder idee. Omdraaien Bruin/rood zoals door Wim gesuggereerd had ik ook aan gedacht, alleen de uitgangen van zowel de P4 als de Intellibox zijn duidelijk gemarkeerd en staan "goed"..
Nico
-
Omdraaien Bruin/rood zoals door Wim gesuggereerd had ik ook aan gedacht,
Er aan denken is niet verkeerd, maar heb je het ook geprobeerd?
-
Allen,
na lang puzzelen, experimenteren met draadjes omwisselen etc, zoals hier eerder gesuggereerd is het probleem verholpen.
Wat was de oplossing (want anderen mogen ook leren van mijn "fouten": Getriggerd door de opmerking van Wim, over de polariteits gevoeligheid van Motorola decoders (hetgeen ik ook wel wist want ook dat eerder gemerkt ... Namelijk absoluut Rood/Bruin specifiek, dwz de decoder doet het niet als je 'm andersom met digitale info aanstuurt, dus rood-bruin verwisselt).
Dit 10x gechecked op mijn baan en geen fouten kunnen vinden. Tot voor kort werkte het ook (zie schets onder "oud")
Er bleken nu 2 soorten Loconet kabels in mijn bezit: Hierover staat ook iets op de Uhlenbrock site, maar dit is tamelijk verwarrend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LN_kabels_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LN_kabels_1.jpg)
Hierbij slaat "gedreht" dus op de aansluitingen van de aders, en niet op de positie van het stekkertje, zoals ik dacht...
De oplossing blijkt dus te zijn gelegen in het feit dat ik een "gedrehte " LN kabel gebruikte tussen de Intellibox en de P4. Voor DCC heeft dit dus geen consequenties, maar voor Motorola lijkt het of het digitale signaal uit de Booster omgepoold is, met als resultante dat de Motorola decoders het niet meer doen...
Les: Er zijn VERSCHILLENDE LocoNet kabels en die zijn NIET altijd compatibel!!!
-
Ze zijn best wel compatibel. ;D Alleen als je een verkeerde gebruikt, moet je ook verkeerd verder gaan denken ;)
Als het goed is, als je een gedraaide kabel gebruikt, en je sluit dus bruin en rood 'foutief' aan op je booster doen de motorola decoders het weer.
-
Die 'gedrehte' kabel waar Uhlenbrock het over heeft ís geen LocoNet kabel. Volgens de LocoNet specificaties moet de kabel namelijk ongedraaid zijn. Als hij dat niet is, is het een gewone amerikaanse telefoonkabel.
Op zich is het door elkaar gebruiken van beide kabels niet erg, totdat je een lus maakt. Dan krijg je kortsluiting.
Groeten,
Rauke
-
Beste Nico,
De juiste kabel zit er toch gewoon bij, zou zeggen gebruik die, en probeer het wiel niet uit te vinden dat is al rond. De Power 4 werkt perfect en heeft geen enkele moeite met het doorgeven van de protocollen. Hij geeft door wat hij aangeboden krijgt, dat doet hij hier al jaren, en ook op vele andere plaatsen.
En via LNCV#3 kun je aangeven welke LocoNet kabel je gebruikt. Staat gewoon in de manuel.
Groetjes