BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: NS264 op 11 July 2014, 00:48:56
-
Beste modelspoorders,
In zoektochten in boeken, oa het boek over de Diesellocserie 2200 en NS jaren '70 tot heden en het www probeer ik een buurtgoederentrein samen te stellen voor tijdperk IV beetje in de '80 jaren.
Er werd toen gereden met wat modernere goederenwagons.
Ik denk dat hier veel gevarieerd gereden en verzameld kan worden omdat bijna elk type wagon wel verkrijgbaar is of ooit wel gemaakt.
Voor mijn idee kan ik nog aanvullen met veel typen wagons. Zoals bv stortwagens en rongenwagens.
Weet ze zo niet bij soort te noemen.
Mijn vraag is zit ik een beetje in de goede richting met deze verzameling?
Mag er beslist iets niet ontbreken?
Wat voor samenstelling rijden jullie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurtgoederenverkeer_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurtgoederenverkeer_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurtgoederenverkeer_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurtgoederenverkeer_2.jpg)
Het viel niet mee om dit op de foto te krijgen. Deze samenstelling meet al meer dan een meter waarbij mijn baanplan nu al te kort is.
Kan natuurlijk gesplitst al naar gelang de behoefte deze buurtgoederentrein laten rijden als de baan er is.
Ben benieuwd.
PS wat ik zo weet heb ik nu: 2 bollenwagons, Interfrigo koelwagon, 2 Hbis-en, een schuifwand/cargowagon 2 assig, 1 Eanos en als laatste een 2 assige tankwagon aan de haak.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurtgoederen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurtgoederen_3.jpg)
Kortkoppelingen zijn wel gewenst denk ik en een weather behandeling zal geen kwaad kunnen.
De wagons van Liliput zijn vaak uitgevoerd met geveerde buffers(mooi :) ) De Hbis-en zijn mooie exemplaren van Roco met een uniek asstel wat onafhankelijk van het onderstel meeveerd in de wissels.
Het liefste zou ik alle wagons in bruine uitvoering willen zien maar het is een mooie bonte verzameling zo.
-
Hoi Koen,
Naar mijn gevoel is je trein nu als het ware samengesteld uit een jaren'80 en een jaren '90 gedeelte. Ik weet niuet wanneer de Nordwaggon wagens in dienst gekomen zijn, maar ik vraag me af of deze representatief zijn voor de jaren '80. De blauwe Eanos is in 1988 in dienst gekomen. Die wagen is dus wel jaren'80, maar dan wel echt op het einde. Ook de blauwe ketelwagen vind ik erg modern.
Persoonlijk zou ik de laatste drie wagens niet in een jaren'80 buurtgoederentrein gebruiken. De eerste vijf wagens passen daar echter wel weer heel goed in. Je kunt de trein nog leuk afwisselen met een paar rongenwagens met buizen of containers (liefst de 20 ft), een autotransportwagen, enkele zelflossers en bijvoorbeeld de blikwagen van de Hoogovens. Het is ook erg leuk om een enkele buitenlandse wagen op te nemen in je trein. Een autotransportwagen van DB met bijvoorbeeld Opels of Volkswagens is natuurlijk erg leuk. Let daarbij wel op de modellen van de auto's dat ook die van de jaren '80 zijn. Ook zou ik bij zo;n wagen alle auto's van hetzelfde merk en type op de wagen plaatsen.
Mijn buurtgoederentreinen en andere goederentreinen vind je wel terug als je door mijn draadje Ermehuizen anno 1974 scrolt. Met name op de pagina's 2 t/m 4 zie je ze wel staan.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55381.0.html
Veel succes met samenstellen!
Jeroen
-
Hoi Koen,
Ben even in mij archief gedoken en heb slechts 1 plaatje kunnen vinden met een 2200 (buurtgoedertrein)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1990_05_29_2244_emmen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1990_05_29_2244_emmen.jpg)
29-05-1990 2244 te emmen
dit is 1 van de vele foto's die ik op het station van emmen heb gemaakt van goederentreinen, maar wel een heel gevarieerde die goed op een modelbaan na is te bootsen.
mvgr Evert
-
Nordwaggon ontstond in 1984 door een samengang van
Electrolux en ASG spedition. . Vanaf 1990 werd bijna het gehele
wagonpark vernieuwd. De meeste modelwagons hebben dus ook
revisiedata begin of halverwege de jaren 90.
Info Lokman.se
-
Dank voor de uitleg tot nu toe.
Mooi voorbeeld die foto. Dat zoek ik dus een beetje bijelkaar.
Hoe moet ik dat zien Steef, toch niet alle type goederenwagons zijn van die revisie.
Bv die Hbis-en en bollenwagens zijn toch ouder?
-
De Hbissen en Bollenwagens zijn niet van Nordwaggon, maar van de NS en uitstekend inzetbaar in de jaren '80.
Jeroen
-
Je zou het revisiejaar met een beetje moeite moeten kunnen zien. Op de meeste wagens staat het rechtsonderin, bijvoorbeeld bij de Hbis. Rechthoekig vakje waarin ook de letters AMF te vinden zijn, die slaan op Amersfoort.
Persoonlijk zou ik het me niet al te moeilijk willen maken en me strikt houden aan de revisiedata op de wagens. Die opschriften zijn zo klein dat ze normaal niet opvallen.
Als je het goed wilt doen mik dan ook wat wagens in de trein uit het buitenland. Op de foto met de 2200 zijn sowieso de eerste 2 wagens ook niet van de NS, namelijk een Deense (als ik het goed zie) en een Duitse wagen.
Die blauwe ketelwagen die je hebt, staat daar Akzo op? Zo ja, dan is deze inzetbaar in tijdperk 4.
-
Dat ben ik sowieso van plan om er desnoods nog wat Duitse, Franse, Belse of zelfs Zwitserse modellen tussen te verzamelen.
Rongenwagens zijn wel zeldzamer geworden.
-
Goh waar ken ik die 2 bruine wagon toch van ::) ;D
Wellicht kan je via internet zoeken op buurtgoederentrein jaren 80 en dan zoeken op plaatjes.
Wie weet levert dat wat op.
-
Dat ben ik sowieso van plan om er desnoods nog wat Duitse, Franse, Belse of zelfs Zwitserse modellen tussen te verzamelen.
Rongenwagens zijn wel zeldzamer geworden.
Het is zelfs zo dat wagens die in de RIV Europ-pool waren ingebracht vrij door de maatschappij mochten worden gebruikt als dat zo uitkwam.
Bijvoorbeeld de Gs als eerste achter de 2200 op de foto. Stel dat deze vanaf Denemarken komt met een vracht voor Emmen, is er in Emmen een vracht voor Italie mocht deze wagen door de NS daarvoor worden gebruikt. Bedoeling was wel om het allemaal in evenwicht te houden, zodat ieder land een gelijk aantal wagens ter beschikking had dan zij ook hadden ingebracht.
Het kon dus voorkomen dat een wagen lange tijd niet in het thuisland verbleef en pas naar `huis` kwam bij het verstrijken van de revisietermijn.
Zo schijnt het ook lang te hebben geduurd voor de laatste actieve NS Gs (inmiddels Railion) naar Nederland kwam, wagen was lang in Italie ingezet. Wagen is direct buiten dienst gesteld.
2-assige rongenwagens zie je inderdaad minder vaak tegenwoordig. Mocht je deze wagens in je collectie willen opnemen: Neem svp de Roco. Die ziet er het beste uit en heeft de meeste details. Voordeel van dit type wagen is dat je lekker kunt varieren met lading.
Ook niet verkeerd is Roco 46311. De gele kap kan er af, en in de doos zitten de steekrongen er gewoon bij. Model is wel redelijk vaak aan te treffen op beurzen.
-
Koen, kijk eens met een loepje naar de revisie datums op de wagons.
Aangeduid met Rev. laatste 2 cijfers van het jaartal. Ikzelf houd het bij
in een Excel sheetje. Dat is makkelijker treinen formeren.
En in het geval van je CargoWagon, kun je vriend Google raadplegen.
Os.kar heeft btw 2 hele mooie Italiaanse wagons voor je buurtgoederentrein.
-
Voorjaar 1983, tussen Lunteren en Barneveld. De laatste is natuurlijk zo'n Interfrigo wagon zoals Roco maakt.
(Best benieuwd waar dit treintje vandaan kwam en heen ging. Hadden die ketelwagens iets met de Enka in Ede te maken?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1983_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1983_04.jpg)
-
Pracht van een foto.
Ik denk dat de trein uit de richting Lunteren kwam en onderweg naar Amersfoort.
Volgens mij is de foto net genomen voor de Meulunterseweg.
Ik heb in die periode ook veel gespot. Helaas geen geld voor een camera maar weet nog veel te herinneren.
- s middags rond 14:45 iedere werkdag een goederentrein met Eloc richting Amersfoort.
- s 'avonds rond 20:45 ook iedere werkdag een goederentrein met 2x 2200 richting Amersfoort.
Heeft er iemand nog meer foto's van de kippenlijn uit begin jaren 80?
-
Geen kippelijnplaatje, maar wel uit Koens huidige omgeving: http://www.rolandrail.net/nieuws/09/fp_02405.htm
hmm, is meer Tp IV geloof ik :-\
Groet,
Michel
-
In het boek D.E.Locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500 van Sicco Dierdorp en Davy Beumer
Daar staan prachtige buurtgoederen treinsamenstellingen in.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat deze treinen vaak een bonte samenstelling hadden/hebben en per buurtspoorlijn vaak speciafic waren.
Mvg jamie diks
P.s leuk voorbeeld is bijv de spoorlijn Boxtel-Veghel waar voornamelijk de laatste jaren alleen nog maar graanvervoer te zien was.
De jaren daarvoor waren in Veghel de haven en o.a de mars ook aangesloten op deze spoorlijn,en waren er ook veel gesloten wagons en rongen wagons te zien.
Elke buurtspoorlijn heeft dus ook nog eens in verschillende jaren ook veel verschillende type wagons gekend.
Leuk om dit allemaal eens uit te zoeken.
-
@Jamie Dat boek is een grote dikke inspiratiebron die nog op mijn verlanglijst staat. Heb hem wel een keer geleend bij onze bieb. :D
@Michel, hierop (link) is mijn buurtgoederentrein idd gebaseerd. Er zit ook zo'n 4 assige gesloten wagon tussen als ik me niet vergis. Volgens mij is die ook in model verkrijgbaar van de NS maar vrij zeldzaam.
Schroom vooral niet om wat foto's van samenstellingen te plaatsen als je ze hebt. Of je eigen samenstelling.
@Steef, heb de cijfertjes nog niet gevonden, maar dit exemplaar is idd niet van Nord-wagon. Zal nog wel een close-upje proberen maar krijg de opschriften niet scherp.
@Floris op google vind je nog niet zoveel hierover daar toen foto's nog niet gedeeld werden in dat tijdperk dus dat zit in ieders privebestand heb ik sterk het vermoeden. Al hebben we wel een aantal draadjes terug in de tijd hier.
Dit dan specifiek alleen de titel refererend.
-
hierop (link) is ...
Die "hierop" danwel "link" is nogal link-loos.
Reinout
-
Dan moet je even klikken in Michels bericht, ik ga niet alles dubbel linken.
;)