BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BertuzZz op 29 August 2007, 18:16:18

Titel: Sectie overschrijding bij verlichting wagon?
Bericht door: BertuzZz op 29 August 2007, 18:16:18
sinds kort trotse bezitter van 2 roco ICK wagons 2e klasse.  :P
Nu heb ik een verlichtingssetje gehaald en wil ik die inbouwen in de ICK wagon. Maar nu is mijn vraag, als hij van 2 draaistellen, dus 4 assen electriciteit haalt (en in de toekomst wellicht de 2 ICK wagons electrisch doorlussen), en als ik later met secties ga werken (ivm terugmeldmodule of met extra trafo) dat de baan dus wordt opgedeeld, kan dat dan problemen leveren? En hoe gaan anderen hier mee om?  ::)
Titel: Re: Sectie overschrijding bij verlichting wagon?
Bericht door: burtonbouwer op 29 August 2007, 18:39:36
Geen probleem, de stroomafname van je verlichting geeft een terugmelding net als een lok en die staat toch al voor de wagons. In het geval dat er geen lok voor staat is stroomafname van de verlichting zelfs wenselijk, immers dan wordt bezet gegeven voor dat blok; als je die stroomafname niet hebt (geisoleerde wieltjes) wordt die bezetmelding nooit gegeven. Sommigen lossen dan op door een weerstandje te lijmen tussen de 2 wielflenzen van 1 as, maar verlichting is ook afdoende.
Titel: Re: Sectie overschrijding bij verlichting wagon?
Bericht door: BertuzZz op 29 August 2007, 20:04:41
Oke thnx voor de info, vraagk me alleen nog af hoe het zit als de baan in sectie zit (dus met twee trafo's). Want dan geleidt de voorkant van de wagon toch de electriciteit naar de achterkant, dus met gevolg dat de twee normaal geïsoleerde delen dan met elkaar in verbinding staan. Is de loc dan nog goed bestuurbaar omdat er 2 gelijktijdige signalen zijn ensow?
Titel: Re: Sectie overschrijding bij verlichting wagon?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2007, 21:56:21
Bert, als een loc over de scheiding rijdt, maakt die ook verbinding tussen de twee secties. Als dat geen problemen geeft, dan geeft een rijtuig met verlichting dat ook niet.