BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Reinout van Rees op 07 July 2014, 13:35:32
-
Ik keek zonet op de ESU site naar de lokpilot basic (http://www.esu.eu/en/products/former-products/lokpilot-basic-v10/ (http://www.esu.eu/en/products/former-products/lokpilot-basic-v10/)) en zag dat hij bij de "former products" staat. Oh? Is er een opvolger dan?
Even rondgekeken en de "lokpilot standard" (http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/ (http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/)) lijkt die opvolger te zijn. Zal moderner zijn, heeft 2 ipv 1 extra aansluiting (naast de verlichting) en ondersteund meer functie mapping dan de basic.
Weet iemand hier meer van? Ik heb hem nog niet te koop gezien in een paar webshops die ik probeerde, bijvoorbeeld. "Lokpilot standard" is ook niet de handigste zoekterm voor google...
Reinout
-
Klopt de basic wordt vervangen door de standard.
Wij hebben van de week het eerste exemplaar mogen ontvangen. Heb hierbij even een foto van de CV lijst geplaatst. Kun je het vergelijken met de huidige basic.
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10297715_773891259298194_4650954177825538417_n.jpg) (https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10297715_773891259298194_4650954177825538417_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10423649_773891239298196_8352490356785452977_n.jpg) (https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10423649_773891239298196_8352490356785452977_n.jpg)
Ik ga er morgen mee spelen en kijken hoe de decoder bevalt en werkt in verschillende modellen. (y)
-
Wat wel apart is, is dat de plux12 variant een heel stuk kleiner is. Het scheelt een centimeter in lengte volgens de afmetingen op de verpakking.
@Manuel: Kan je hem ook vergelijken met de Basic als je gaat testen? Ik heb daarvan rond de 80 in gebruik en ik ben benieuwd of dit een waardige opvolger is.
Groeten, Mark
-
Dat kan ik zeker. De Basic heb ik ook genoeg ervaring mee.
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat de basic wel zijn hekelpunten begon te vertonen. Sommige locomotieven konden er niet meer mee overweg. Dit qua lichtfuncties of motorisch niet lekker ging.
De PluX zal waarschijnlijk wat kleiner zijn omdat die een andere stekkerverbinding heeft op de print. Dat zal hier wel mee te maken hebben.
Maar na morgen weet ik meer over de functionaliteit van deze decoder. Zover ik al heb kunnen lezen op de verpakking zijn er wel redelijk wat vooruit gangen geboekt.
-
Zal hij uiteindelijk ook qua prijs richting de basic gaan? Nu zit hij met zijn adviesprijs redelijk dicht bij de Lopi4. In bulk waren de Basics altijd lekker voordelig met 16,95. Het enige nadeel was dat er exemplaren tussenzaten die zichzelf een reset gaven. Ik heb dat met +/- 5 op de 80 gehad. Qua motorinstellingen heb ik nooit problemen gehad. Alleen de nieuwe Rivarossi motoren geven bij mij problemen en moest ik op een Lopi4 terugvallen.
Groeten, Mark
-
Qua prijs liggen ze wel wat hoger dan de Basic. Maar de decoder kan ook wel wat meer dan de Basic.
Het 15 à 16 euro tijdperk is hierbij denk ik wel afgesloten.
-
Voor rond de €22 - 23 koop je een volwaardige V4.0 DCC. De Standaard is nu al achterhaald. Hooguit is de PluX12 interessant vanwege de afmeting.
Gebruiksaanwijzing is bij Esu sinds 1 juli te downloaden en ook in de LokProgrammer is de Standaard al aanwezig.
Gr, Ben.
-
Dan zal het voortaan de standaard moeten worden. :'( Maar goed , je krijgt wel wat meer..... dus dat is weer mooi. ;)
-
Maar dat was juist het mooie van de Lokpilot Basic, puur de motoraansturing en de verlichting tegen een lage prijs. Als je meer wensen had, dan was de Lopi4 DCC voor 8 euro extra de juiste keus. Nu is het gat wel erg klein tussen de twee decoders. Ik gebruik de Basic in mijn trammodellen en deze hebben meestal niet eens verlichting, dus 4 draadjes solderen en klaar voor 16 euro.
Maar ik ben benieuwd naar de testbevindingen van Manuel!
Groeten, Mark
-
Prijsjes staan op het lijstje van ESU:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/esu_2.jpg)
Groet,
Michel
-
Op Houten een aangeschaft voor € 19,00 (y)
-
Hoe zit het met de leverbaarheid? Bij marnan staat 'ie nog niet vernoemd en is de 8pins basic uitverkocht. De decodershop (die de hoofdtekst over de lokpilot wel mag updaten: dat gaat over "het topmodel 3.0", niet eens de 4.0 :P ) heeft hem ook niet. Bij modelnogwattus Lippe kon je voorinschrijven.
Basic is er uit maar de standard is nog niet leverbaar? Kennelijk had ik zaterdag toch naar Houten moeten gaan :)
Reinout
-
Maar dat was juist het mooie van de Lokpilot Basic, puur de motoraansturing en de verlichting tegen een lage prijs. Als je meer wensen had, dan was de Lopi4 DCC voor 8 euro extra de juiste keus. Nu is het gat wel erg klein tussen de twee decoders.
Je zou haast denken dat men de huidige LoPi4 gaat vervangen door variaties op de nieuwe Plux22 LoPi4 met al zijn versterkte uitgangen. Is de hele boel geupgrade, inclusief de prijs. :P
-
Basic is er uit maar de standard is nog niet leverbaar?
De Basic is nog volop leverbaar hoor. En de Standaard is net uit. Hoeveel haast heb je? ;D
Gr, Ben.
-
Manuel: is het al gelukt er eentje in te bouwen? En wat zijn je ervaringen? :)
Reinout
-
Basic is bij ons niet meer verkrijgbaar, standaard uiteraard op voorraad.
-
Han: ik zou nog wat aan de bewoording op http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-31953/LokPilot.html (http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-31953/LokPilot.html) doen, daar wordt de basic nog genoemd (en de Standard niet).
Ook: ik keek eerder vandaag op je site en kon de "Standard" eerst niet vinden, want ik wist niet dat ik onder het kopje "Basic" moest kijken.
Reinout
-
Ik moet ook nog wat werken overdag, maar vanavond kijk ik even!
Done
-
Ik ga er morgen mee spelen en kijken hoe de decoder bevalt en werkt in verschillende modellen. (y)
Hoi Manuel,
Heb je kunnen testen met de Lokpilot Standard? Ik ben wel benieuwd
Groeten, Mark
-
Nog even dit draadje afstoffen met een terugmelding: ik heb zelf inmiddels twee lokpilot standards ingebouwd. In een knetteroude (1973) roco 215 en in een roco br50. Allebei loks die van zichzelf al mooie rijeigenschappen hebben.
Kort samengevat: ik ben er tevreden over. Ze rijden allebei nog steeds mooi en de instelmogelijkheden zijn voldoende voor wat ik wil. De "standard" heeft de ene functie die ik bij de "basic" miste: het kunnen instellen van duitse rangeerverlichting, namelijk dat bij F3 de koplampen aan beide kanten gaan branden.
De roco 215 heeft een Grote Oude Ronde motor die kennelijk veel stroom verbruikt. De standard heeft er geen probleem mee, dus het is de gebruikelijke ESU robuustheid.
Ik ga binnenkort nog wat verder in de instellingen duiken. En ook een "standard" in een fleischmann 86 met rondmotor stoppen die nu nog vreselijk herrie maakt met lage snelheid doordat er een hele oude decoder in zit. Vooral na dit laatste zal ik een beter oordeel over de "standard" hebben.
Voorlopig lijkt dit mijn standaard ( :) ) decoder te worden! Goede kwaliteit, niet duur, voldoende instelmogelijkheden.
Hier een filmpje met de 215 en de 50: https://vimeo.com/115533582 (opmerking: rangeerverlichting 215 had ik nog niet ingesteld en ik ben nog met de 50 bezig, dus de kolenbak is met zwart ducttape afgesloten ipv kolenimitatie :) ).
Reinout
-
De roco 215 heeft een Grote Oude Ronde motor die kennelijk veel stroom verbruikt. De standard heeft er geen probleem mee, dus het is de gebruikelijke ESU robuustheid.
Ik meen me te herinneren dat ik het stroomverbruik wel eens gemeten heb. Volgens mij was dat 350 mA of zo. Vast meer dan de modernere 5-polige motor, maar ik vond het nog steeds niet schokkend veel.
Ik weet het niet zeker, maar vermoed dat die van mij uit hetzelfde tijdperk komt ;)
-
Kan best dat je gelijkt hebt. Zelf heb ik het niet gemeten, ik heb het getal uit deze ombouwbeschrijving (http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br215_roco_walzenmotor/br215_roco_walzenmotor.html) en die heeft het gemeten met de lok met draaiende wielen tegen een stootblok. Dan kan het best een flinke tik meer zijn dan in het reguliere bedrijf.
Het gave vond ik dat de lok nog zo goed rijdt! Het was de eerste europese lok van roco en ik kan me goed voorstellen dat het toendertijd een enorme vooruitgang was, vooral qua rijeigenschappen. Daar heeft roco z'n naam wel mee gevestigd.
Reinout