BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: koekepeers op 06 July 2014, 17:32:38
-
Na een periode van ziekte ben ik weer eens aan het knutselen geslagen, uit nostalgische overwegingen en om te oefenen met concentratie en trillende handen. Gisteren in Houten een exemplaar gekocht van wat ooit mijn eerste elektrische trein was, samen met een Intellidrive Drive Deluxe 76200 van Uhlenbrock.
Het zou allemaal niet al te ingewikkeld wezen om deze decoder in te bouwen en er hoeft geen verbouwing aan de motor plaats te vinden.
Voor zover ik weet heb ik alles gedaan zoals in het Duits beschreven staat.
Eerst alle onnodige onderdelen er uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1628.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1628.jpg)
Verder het dunne draadje dat van de rechterkant van het motorschild naar het spoeltje loopt losgemaakt en geïsoleerd.
Vervolgens de bodem en de achterkant waar de decoder vast komt er staan met isolatietape geïsoleerd.
De decoder geplaatst en vervolgens de bruine draad aan het veertje dat op de wielas loopt bevestigd, evenals de rode draad aan de sleper.
De twee witte draden zijn aan de twee puntjes achter op het spoeltje gemonteerd.
En als laatste zijn de groene en de blauwe draad op het motorschild vastgemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1629.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1629.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1630.jpg)
Tot zover ging alles misschien nog goed.
Voor Over ik kan nagaan zit er geen sluiting rond de decoder.
De decoder meld zich zelf aan als een soort MFXdecoder, met als naam DCC-1.
Wanneer echter de rijspanning wordt opgevoerd treed er een harder wordend gezoem op en het motortje gaat niet draaien. Ik krijg geen meldingen van sluiting op het MS-2 waarmee ik werk.
Het enige wat ik kan bedenken dat ik toch iets heb verwisseld. Moest misschien één van de witte draden toch op het draadje dat van het motorschild af kwam en moet het linker punt op het spoeltje geïsoleerd worden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1631.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1631.jpg)
Na veel wisselende ervaringen met deze decoder op dit forum, had ik niet verwacht een super locomotief te krijgen, maar toch wel eentje die rijdt. Analoog reed het lokje overigens prima.
En ja eigenlijk is zo'n lokje een dure decoder niet waard, maar gevoel en eigenwaarde zijn zeker op dit moment voor mij onbetaalbaar.
Wie O Wie doorziet mijn knutselwerk, en kan mij helpen?
-
Hi Marc,
Misschien kan ik je wel helpen maar wat is precies het probleem.
Wat heb je al gedaan om je probleempje op te lossen.
Bij dit soort "reparaties" op afstand is het handig wat we kunnen uitsluiten.
groet
Harald
-
Koekepeers, spijt me te moeten zeggen, maar dan heb je nu wel de meest ongelukkige decoder gebruikt die er is. De betere weg was b.v. een lokpilot of een Kuehn decoder te gebruiken en de veldspoel te vervangen door een permanent magneet.
Van de 10 decoders welke ik ooit heb ingebouwd van dit type heeft er slechts eentje gedaan wat hij moest doen, de rest was doffe ellende.
Kost je een permanent magneet extra, decoders zijn gelijk in prijs.
http://www.esu.eu/en/products/accessories/permanent-magnets/
Groetjes
-
Even ter afsluiting, uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.
Met hulp van de leverancier van de decoder die een geweldige service heeft gegeven. (y)
In het You Tube filmpje rijd het lokje digitaal met de Uhlenbrock 76200 decoder.
Ik ben zeer tevreden. :)
http://youtu.be/rQ75k5oDnDw
-
En wat was er nu fout?
-
Denk wat er in de linker afbeelding staat in het bericht hierboven. Oftewel verkeerd aangesloten. Maar niet verder vertellen, het is nog geheim.
Groetjes
-
Ringmagneet is omgewisseld uit een sloper, en het treintje ging weer rijden.
Voor de rest is er niets veranderd. ???