BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Forever Rocofan op 04 July 2014, 10:15:39
-
Vrijdagmorgen is na een ongeluk met twee vrachtwagens en een personenauto één van de vrachtwagens op het spoor terechtgekomen. Het treinverkeer ligt stil i.v.m. opruimwerkzaamheden.
Voor meer informatie en foto's van het ongeluk klik de link;
http://m.rtvnh.nl/nieuws/146601/Vrachtwagen+komt+terecht+op+spoor+na+ongeval
Groeten Ruud B.
-
Live beelden van het opruimen van de vrachtwagen;
http://www.vid.nl/Camera/stream/cam_18
Groeten Arjen
-
Goede chauffeur! Volgens een bericht elders week hij uit om een botsing te voorkomen. Om in zo'n situatie netjes tussen de bovenleidingmasten door te laveren en "op het spoor te blijven" en überhaupt netjes met je vrachtwagen overeind te blijven... Wow.
Reinout
-
Precies. Had hij 5 meter verder uitgeweken dan had hij vol op de mast geklapt.
-
Daarentegen heeft hij ook veel geluk gehad.
Als er toevallig net een trein vanuit Schiphol was gekomen, was de ramp niet te overzien.
Maar hij heeft nu wel waarschijnlijk zijn eigen leven gered.
Hoe dan ook, het is goed afgelopen, het kost allen weer even wat moeite om de rommel op te ruimen.
Binnenkort komt er wel een betonnen muur te staan ;D
-
En ik maar denken dat die stalen palen om de paar meter er juist stonden om te voorkomen dat er vrachtauto's op het spoor kunnen komen.. :-[
-
Zo bizar verzin je ze niet.............
-
hoe zit het met de bovenleiding boven de vrachtwagen? Hebben ze die tijdelijks weggehaald?
Grtjes Remy
-
Als goed is trekken ze de bovenleiding tijdelijk op zij. er is geen andere mogelijkheid.
-
En inmiddels staat de vrachtwagen weer waar hij thuis hoort. ;D
Wel bizar om te zien dat ze de oplegger met trekker er nog aan in 1 keer uit het spoor getild hebben.
-
Zat net een mannetje in een hoogwerker die de bovenleiding weer op zijn plek terugzette. Nu nog de grote sleepwagen erbij en dan kan iedereen weer naar huis.
-
Wat stelt die vangrail nu voor? En die palen, leuk voor het gezicht! Maar met een beetje vrachtwagen rij je er zo doorheen,.... Blijkt maar weer!
Tijd voor beterdere vangrail!
Maar moet wel toegeven dat ondanks alles de chauffeur een goeie is na dit hachelijke avontuur. Niet eens de boel op z'n kant alleen het spoor een beetje bijster. ;D
-
De vangrail is ook bedoeld om de zaak op te vangen, als dat ding rete sterk zou zijn, wordt de vrachtwagen net zo hard weer terug gelanceerd het verkeer in met alle gevolgen van dien. Daarnaast is een betonnen wand is wel makkelijk bedacht, maar dan had de chauffeur het waarschijnlijk niet meer kunnen navertellen...
Normaliter wordt de klap juist grotendeels afgevangen door het verbuigen van de vangrail en wordt de zaak daardoor afgeremd. Dat het nu toevallig een keer zo vreemd gaat dat het zo eindigt is een unicum, en je kunt het nooit zo inrichten dat je alles omvangt wat er kan gebeuren.
-
Hmm, toch nog goederenvervoer op de Schiphollijn. (y)
-
Normaliter wordt de klap juist grotendeels afgevangen door het verbuigen van de vangrail en wordt de zaak daardoor afgeremd.
Dat het nu zo afgelopen is ligt puur aan het feit dat de vangrail eigenlijk niet gemaakt is om vrachtwagens in bedwang te houden. De massa en beperkte hoogte van een auto gaat vaak prima, maar een vrachtwagen is op een aantal plekken hoger dan de vangrail en rijd er daardoor eerder overheen dan dat 'ie er door binnen de rijweg gehouden wordt. Daarnaast zijn die dingen al snel veel zwaarder dan een gemiddelde auto.
Dat de boel zo 'netjes' tussen bovenleidingsmasten door recht op het spoor gezet is is denk ik wel een unicum, maar een vrachtwagen die door/over de vangrail heen schiet is bepaald geen uitzondering.
-
... en op de vrachtauto staat; ..ga toch fietsen..
Bizar, bizar.
Hebben we toch zowat alle modaliteiten bij elkaar.
Carel.
-
Ja, ik bedoelde ook in de meeste gevallen bij ongevallen, en dan dus de vrachtwagens meer als uitzondering daarop ;)
-
De vangrails in Nederland zijn niet sterk genoeg om vrachtauto's tegen te houden. Het kan wel, maar daar hangt een bepaald prijskaartje aan, en in deze tijd van bezuinigingen (ook bij Rijkswaterstaat) is een dergelijke investering niet bepaald aan de orde...
-
@menno.
Kan jij mij vertellen op welke plaatsen een vrachtauto hoger is dan de vangrail (geleiderail is het echte woord). En dan bedoel ik niet de ruimte onder de trailer zelf. Want als dit gebied er als eerste overheen gaat dan kan de chauffeur zijn baas bellen en zeggen dat zijn spiegel stuk is, omdat de auto erop ligt.
Het heeft meer met het gewicht en de snelheid te maken dat een vrachtauto er door heen gaat. ga er maar eens vanuit dat die auto met 90 km/h heeft gereden en maar 40 ton woog.
Wat ik dus knap vind is dat hij heeft uitgeweken zonder op zijn kant te gaan. dat hij op het spoor recht is blijven staan is gewoon geluk.
Groetjes Richard (vrachtwagenchauffeur)
-
Of de boel kantelt of niet hangt van de belading af. Op moment dat de boel in de aanhanger gaat schuiven kan je weinig meer doen.
-
Kwam zojuist op facebook voorbij.
Hier zie je goed hoe de truck op het spoor staat.
Echt wat een bizar ongeluk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2014_07_04_22_28_58_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2014_07_04_22_28_58_1.jpg)
Mvg jamie
-
Het hoogtepunt van een vrachtwagen ligt natuurlijk aardig boven de hoogte van de vangrails, maar dat zal dan meestal een gekantelde auto tot gevolg hebben.
Hier is gewoon sprake van bruut geweld ;D
-
Zwartepunt zal laag gelegen hebben.
Ik heb foto's gezien waaruit blijkt dat hij op de meest rechtse strook reed. Onder volle remming (met verl achtergebleven remsporen) in paniek scherp naar links gestuurd. Kop vooruit het spoor op. De railstaven zullen 'm deels weer evenwijdig aan de rijstroken hebben helpen sturen.
-
De rails zelf was ook iets verschoven bij dat ongeluk hoorde ik..
-
Dat kon je goed zien toen ze gingen herstellen.
De kraanmachinist met zijn "graafmachine" die op de rails reed gaf met zijn laadbak steeds een klap tegen de rails om deze weer in het profiel te leggen. Je zag de mannetjes van Prorail? meet een meetlat steeds controleren of de spoorafstand weer goed was.
-
De officiele naam voor vangrail is inderdaad geleiderail en zoals de naam al zegt bedoeld om een voertuig wat uit koers raakt zodanig te geleiden dat er een situatie ontstaat die de minste schade/problemen oplevert.
Maar afhankelijk van de hoek is het geen enkel probleem om er doorheen te rijden. Daar is de constructie ook op berekend.
-
Wat stelt die vangrail nu voor? En die palen, leuk voor het gezicht! Maar met een beetje vrachtwagen rij je er zo doorheen,.... Blijkt maar weer!
Tijd voor beterdere vangrail!
De sterkte van vangrail is zo gekozen dat het bewegingsenergie kan opnemen zonder daarbij het voertuig grotendeels te verwoesten. Hoe sterker de vangrail, hoe minder overlevingskans inzittenden hebben bij het in aanraking komen ermee. Daar zijn in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw vele proeven mee gedaan (zijn op Youtube wel te vinden).
Groetjes,
Emiel