BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Meppelspoor op 01 July 2014, 14:33:33
-
ik wil de F0 instellen op de ESU decorder maar het werkt niet, kan zijn dat ik de verkeerde CV gebruik, wat is de juiste CV voor F0 vooruit en achteruit verlichting, ik gebruik een Marklin MS II
-
Lopi basic, lopi standaard, lopi3, lopi4, loksound?
Een beetje meer info doet geen zeer 8)
En F0 is normaal gesproken standaard de verlichting en daar zou je sowieso toch enige reactie op moeten zien.
-
het is een lokpilot, alleen weet ik niet of het v3 of v4 is. Op dit moment doet niks het meer, bij deze lok is het raar daar zit de verlichting ingesteld op F0 en F1, het moet mogelijk zijn om de verlichting tussen de lok en rijtuigen uit te schakelen. Maar ik weet de juiste CV niet.
-
Volgens mij is dit een decoder onafhankelijke CV Kijk hier eens http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-9.2.2_2012_10.pdf (http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-9.2.2_2012_10.pdf)
Allie
-
Decoder onafhankelijk is het zeker niet.
@meppelspoor (wanneer gebruik je nou eens een echte naam ??? dat praat wat makkelijker)
Bij een lopi3 vindt je de betreffende CV's bij Cv141 e.v.
Bij een lopi 4 van CV321 (gebruik wel de indexregisters CV31 en 32)
Maar als niets het meer doet zou ik eens beginnen met de decoder te resetten en daarna uitlezen welk type het precies is. Dan kan je daarna m.b.v. de juiste handleiding instellen wat je wilt.
-
Verschil tussen v3 en v4 is erg groot. Dus je zult het toch echt moeten achterhalen. Kan je CV's uitlezen? (Weet zo niet of de MS2 dat kan...)
Verder, omdat me glazen bol stuk is, om welk model gaat het? Heeft het in het verleden wel gewerkt? Doet niets meer, als in, hij rijdt ook niet? Welk rijtuig? Zitten deze vast aan de loc? Wat zit er op F0 en F1? Wat wil je erop hebben? Alleen frontseinen of ook sluitseinen?
Met andere woorden, beginnen met het volledig omschrijven van je probleem is de enige manier om een zinnig antwoord te krijgen ;)
@Allie: Het gaat om een optional CV. Aangezien de NMRA spec nogal weinig opties biedt gebruikt ESU andere CV's hiervoor. In deLoPi 4 kun je zelfs zo veel instellen dat het sneller gaat om de lijst me cv's door software te laten maken ipv puzzelen met de handleiding.
Timo
-
Het meest eenvoudig gaat gewoon met een programmer.
Mee eens met Eric, een naam is gewoon persoonlijker. ;)
-
het is een lokpilot 4, de verlichting doet het weer. Alleen moet je de verlichting per kant uit kunnen schakelen, zodat je tussen de loc en rijtuig geen verlichting hebt.
ik de volgende standaard instelling gebruikt F0/FL: Frontlicht met de rijrichting wisselend CV 32 = 2, CV 330 = 8, CV 346 = 4
De verlichting staat niet op F0 maar op F1 ingesteld.
Locprogrammer is wel handig maar wel duur. Kan je trouwens CV's uitlezen met Ecos II?
-
Alleen moet je de verlichting per kant uit kunnen schakelen, zodat je tussen de loc en rijtuig geen verlichting hebt.
Is dat nu ook al gelukt? Of het standaard mogelijk is hangt namelijk van de loc af. De front en sluitverlichting van beide zijden moet aan losse functie uitgangen hangen.
Zo ver ik weet kan de Ecos 2 gewoon CV's uitlezen.
Timo
-
Is dat nu ook al gelukt? Of het standaard mogelijk is hangt namelijk van de loc af. De front en sluitverlichting van beide zijden moet aan losse functie uitgangen hangen.
Zo ver ik weet kan de Ecos 2 gewoon CV's uitlezen.
Timo
Dat kan bij deze loc, alleen weet ik de CV code niet voor de Lokpilot V4
-
Eric of Petra, zal dat niet gewoon in de handleiding van de decoder staan, of zeg ik nu iets heel doms?
Groetjes
-
Eric of Petra, zal dat niet gewoon in de handleiding van de decoder staan, of zeg ik nu iets heel doms?
Groetjes
tot heden niet gevonden en mijn duits is ook niet perfect
Petra
-
Eric of Petra, zal dat niet gewoon in de handleiding van de decoder staan, of zeg ik nu iets heel doms?
Groetjes
:)
-
Nou zou ik bijna gaan denken ...
Maar dat kan ik niet, dus dan maar zo (http://www.loksound.be/manual/)
Zal ie heus wel bijstaan in niet Duits.
Jan-Peter
-
Ik neem aan dat het niet gelukt is aangezien je de vraag ontwijkt ::)
Om te weten wat je moet instellen op de decoder moet je weten welke verlichting op welke uitgang zit. Dit kan door ons het type loc te vertellen en misschien weten mensen het dan of je moet het ons gewoon vertellen (=makkelijker / bonus, eigen initiatief). Helaas verschilt dit wel eens en ik weet het zo niet. De key tot het snel oplossen van een probleem, zeker op een forum, is om zo veel mogelijk informatie rond het probleem te geven zodat mensen die de moeite willen nemen om een oplossing te bedenken niet de halve wereld moeten afzoeken ;D
Handleiding doorlezen is een goed idee. En je kunt gewoon een Engelse versie op de site van ESU vinden. Maar toegegeven, doordat de Lopi 4 zo veel kan is het functiemappen nogal een zoektocht geworden. Makkelijkste is om het met een lokprogrammer te doen maar die is duur en heb ik zelf ook niet. Een andere optie is wel de lokprogrammer software te gebruiken maar deze alleen een lijst met gewijzigde CV's te laten maken. Deze gaat er dan wel vanuit dat je zelf nog niets aan de functiemapping hebt gedaan. Als je even goed zoekt op het forum kan je er wel een draadje over vinden. Toegegeven, de zoekfunctie is &^%&^$$!! ::)
Timo
-
tot nu toe nog niet gelukt :( :(
-
Dan wens ik je succes met uitzoeken. Ik geef het namelijk op ::) Zonder info kom ik er ook niet uit.
Timo
-
Het is me gelukt, door een paar CV codes te veranderen, is de verlichting tussen de loc en de rijtuigen uit. Heeft iemand de CV codes van de NL gevarensein en NL rangeer sein?
-
Dat hangt dus af van de interne bedrading, lok, .... dus ... ::)
Er moet echt meer informatie gedeeld worden, anders gaat het niet lukken. Overigens één tip; de DB 003 serie heeft nooit met Nederlands noodsein rond gereden. ;)
Jan-Peter
-
Zeg meppel, heeft iemand je verboden te vertellen om welk model het gaat ofzo? ???
-
Henk,
Zal wel staatsgeheim zijn of zo.
Snap soms niet goed waarom mensen geholpen willen worden maar het vertikken om alle noodzakelijk informatie te geven en/of geen antwoord te geven op vragen.
Denken waarschijnlijk dat we allemaal in het bezit zijn van een glazen bol 8)
-
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D staats geheim ;D ;D ;D ;D
Nee hoor gaat om de om de 1720 die een hamo onderstel heeft met een Lokpilot V4 decorder.
Als het goed is heeft de lok een aansluiting voor gevarensein en rangeersein, maar ik weet de CV niet. Dus als iemand de cv codes weet zal mooi zijn.
-
Amusant dit topic ;)
Kun je ook vertellen hoe je schema er dan uit ziet als je met F0 de frontlichten bedient en naar ik aanneem met Aux1 en Aux2 de sluitlichten op F1 en F2 of als je ze al slim mapd op F1? Of gebruik je de diodeschakeling van Floris Diltz, dat is bij mijn weten de enige manier hoe je met bhv twee Aux uitgangen zowel de front als sluitlichten richting afhankelijk kunt bedienen en daarbij ook nog rangeerlicht kunt schakelen (dan gaat nl aan beide kanten maar één lamp branden en bovendien het sluitlicht automatisch uit).
Een andere mogelijkheid is dat je een versterker op de lopi v4 Aux3 en Aux4 aansluit en zo meer uitgangen tot je beschikking krijgt, dan wordt het een heel ander verhaal.
-
Ik ga er even vanuit dat je de uitgangen HL, RL, AUX1 en AUX2 gebruikt en deze op een of andere manier aan een F-toets hebt gemapt. Zonder extra functieuitgang (bv AUX3, maar die moet je wel versterken/maar één ledje aan hangen) is een rangeersein niet mogelijk.
Gevarensein wel en dan wel door 3x frontsein en 2x sluitsein aan beide zijde. Hiervoor moet je dus alle functieuitgangen (HL, RL, AUX1 en AUX2) aan zetten met een F-toets dmv mappen. Tip zoals aangegeven, gebruik de locprogrammer software (geen lokprogrammer zelf nodig) en laat deze hiervoor een lijst met gewijzigde CV's maken.
Maar goed, zonder te weten wat op welke functieuitgang zit blijft het gissen.
Timo
-
Als het goed is heeft de lok een aansluiting voor gevarensein en rangeersein, maar ik weet de CV niet. Dus als iemand de cv codes weet zal mooi zijn.
Zoals mijn voorgangers ook al schrijven is het dan wel handig als je weet op welke uitgangen de ledjes aangesloten zitten.
"Als het goed is": klinkt als als het goed is heb ik het winnende lot in de staatsloterij. ;)
Wil je een antwoord dan zal je toch echt met de complete informatie moeten komen.
Anders wordt het zo wel heel erg trekken aan een dood paard.